[VRAAG] Filmen & Videobewerking?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muurp
Fotograaf

Berichten: 15113
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

[VRAAG] Filmen & Videobewerking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 20:54

Hi!

Ik vroeg me af, hebben mensen hier ervaring met het filmen met een DSLR? Wat zijn jullie tips en ervaringen?

En wat voor programma gebruiken jullie om deze filmpjes te bewerken?

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VRAAG] Filmen & Videobewerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:35

Er is een topic over videobewerking, daar staat ook een hoop info in.
Ik film zelf (professioneel) met systeemcamera's.
Wat voor tips zoek je? Ben je op zoek naar een camera? Zoek je tips hoe je je eigen camera moet instellen? Of gewoon beginners-videografie-tips? Qua instellingen gebruik je binnen de EU 25fps of 50fps, geen 29.9 of 60. Dat komt door de frequentie van ons stroomnet (50HZ ipv 60HZ in oa Amerika). Je sluitertijd verdubbel je tov het aantal fps. Dus bij 25fps kies je een sluitertijd van 1/50. Bij fel licht zul je dus als het even kan met ND filters werken. Het is handig om je een beetje te verdiepen in de verschillende bewegingen die je bij videografie gebruikt, zoals pannen, tilten, tracken, dolly, crane enz.

De belangrijkste en meest gebruikte programma's voor professionele videobewerking zijn Adobe Premiere, Davinci Resolve en Final Cut Pro X. Werk je met Windows, dan zou ik Davinci aanraden. Dat is gratis, en wordt steeds meer de standaard. Werk je met Mac, dan kun je kiezen tussen Davinci en FCPX. Zelf werk ik met FCPX, werkt heerlijk snel en stabiel, heel intuïtief, en hoewel het iets minder uitgebreid is dan Davinci kun je er enorm veel mee.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15113
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: [VRAAG] Filmen & Videobewerking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 21:37

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb al een camera waarmee ik ook kan filmen en wil me dus wat meer verdiepen. :)
Is 1/50 niet veel te langzaam voor bewegende beelden? Of zijn die instellingen echt heel anders dan met fotograferen?

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VRAAG] Filmen & Videobewerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:45

Leuk dat je je er meer in wil verdiepen! Er zijn ook een aantal goede tutorials te vinden op Youtube.
Bij filmen wil je juist redelijk wat bewegingsonscherpte, dat ziet er veel natuurlijker uit dan wanneer haarscherpe beeldjes elkaar opvolgen. Het is inderdaad best wel wat anders dan fotograferen.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15113
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: [VRAAG] Filmen & Videobewerking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 21:49

Ik ga eens zoeken, en heb al een stipje gezet in het centrale topic :D dankjewel!