Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welmoed__

Berichten: 6568
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:48

Super tof Melewel!

Annetm die laatste foto vind ik goed gelukt!

Vraagje voor de mensen hier. Binnenkort ga ik een paard op de foto zetten. Meestal met de honden gebruik ik de 50mm 1.8 van Canon, maar hoorde dat deze vervormd bij paarden. Is dit met de 85mm 1.8 ook zo? Deze heb ik namelijk ook liggen.
Tweede vraag, als ik black foto's wil maken, kan dat ook gewoon met de 85mm?

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:58

Ik schiet nu met 85mm op een full frame camera en heb niet het gevoel dat ie enorm vervormd.

Edit: ja black fotos kan met alle lenzen :P

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:16

Vandeweek wat foto's gemaakt met de nieuwe camera... Ik denk dat ik een nieuw concent heb tov hunk and horse...

Spoiler:
hunk and hose :')

Spoiler:
Afbeelding

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:14

Vandaag weer een hoop foto's gemaakt. Over de 800... :=

Maar ik merkte met foto's maken dat de high burst foto stand (heel snel achter elkaar foto's maken) het niet trok. Lijkt mij dat m'n geheugenkaartje niet kan volgen.

Welk is een goed geheugenkaartje voor de 60D?

jornymarlou

Berichten: 1473
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: Tilburg / Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:07

Eventjes teruglezen!

Gianti schreef:
Even een beetje teruggelezen! Hier een druk weekend gehad, heb een lens gehuurd die ik wil aanschaffen en even goed uitgetest. Helaas viel het weer wel tegen bij 2 van de 3 shoots. Maar ik ben wel nu helemaal zeker dat ik die lens wil <3
Ook ben ik mij aan voorbereiden om fotografiecursus online te gaan aanbieden, maar vind het toch wel spannend om die stap te gaan zetten.

jornymarlou schreef:
Hallo allemaal! ...



Lekker bezig en netjes voor de eerste keer manueel. Wat waren je instellingen :D Ik zou de eerste met een iets warmere witbalans doen, vind haar huid een beetje koel :D

Begrijpelijk dat die stap spannend is! Wil je tutorial video's maken en deze online aanbieden, of één op één gesprekken?



Pfoeee geen idee meer volgens mij wisselde het heel erg. Kan je dat terug zien in instellingen ergens (ik heb RAW geschoten)? En das een goede tip inderdaad, ze is erg bleek hier!

paljaslaura schreef:
Ooh dierentuin is zo leuk! Ik was van de winter in Stuttgart. Die hebben een hele grote zoo. Had daar ook echt een heel schattig vogeltje op de foto kunnen zetten.

...

Wil zo graag een zoomlens erbij. Heb nu alleen de 85mm wat echt een top ding is maar kan nu alleen portret doen eigenlijk.. Als iemand nog zo een geldboom kent :+


Oh wauw super mooie foto's, en erg dichtbij met een 85mm! De Sigma lens die ik heb 15 - 250mm hebben we ooit van Marktplaats gehaald, misschien dat er voor jou ook wel iets interessants tussen staat! Scheelt altijd toch weer iets.

CoonArt schreef:
Canadese gans die zo dapper was om dichterbij te komen....

...

Ach, je bent nieuwsgierig of je bent het niet natuurlijk... :)

Zo leuk! En hij kijkt zelfs lief. Is die tweede foto uitgeknipt/later ingezoomd of was hij zo dichtbij? Misschien dat je voor een volgende keer zo dichtbij kan kijken of de linkerkant van het nek/hoofd er nog op past, vind het net ongemakkelijk gesneden zo - een centimetertje ofzo.

Gianti schreef:
Ach gossie!

Een foto van shoot van vrijdag :D Moet wel nog heel erg aan mijn nieuwe camera wennen, loop soms enorm naar een knopje te zoeken :')
(Als iemand een briljante tip heeft voor goede upload manier, dan hoor ik het graag)
[ Afbeelding ]


wauw, zo dreamy! Misschien linkjes naar OneDrive/Dropbox/Google Drive?

Drico schreef:
AnnexUdith schreef:
Reden waarom ik dus een Canon heb gekocht lenzen zijn er wat goedkoper van. Ik heb een 70-200mm lens gekocht voor 110 euro. Ik vond het best goedkoop voor een lens.


Ben je niet in de war met de 70-300? Als het echt een 70-200 is geweest had degene er geen verstand van denk ik en heb je geluk gehad :')

De 70-200 f4 gaat tegenwoordig nog weg voor +- 400 euro


Als nieuweling vraag ik me af, hoe komt het dat een 70 - 300 goedkoper is dan een 70 - 200? 8)7
Heeft dat misschien te maken met het diafragma?

annetm schreef:
Hoi ik zou het leuk vinden om mee te babbelen en misschien wat te kunnen leren. Ik heb sinds kort een camera, een Canon 1000D met 18-55 lens en een 75-300. Heb er verder weinig verstand van, ik kijk gewoon naar wat ik mooi vind :+

Mijn eerste geschoten plaatjes...


Welkom!
Haha lekker liggen rollen! Mooie foto's! Zo jammer dat de oortjes in die eerste foto er net af zijn gesneden. Heb dat zelf ook echt nog vaak, dat er net iets afvalt.

Melewel94 schreef:
Vandeweek wat foto's gemaakt met de nieuwe camera... Ik denk dat ik een nieuw concent heb tov hunk and horse...

Spoiler:
hunk and hose :')

Spoiler:
[ [url=m/Z0NMsk.jpg]Afbeelding[/url] ]



Klinkt als een super goed magazine voor tuinartikelen! :')

---

Zelf ook van de week wat foto's gemaakt van twee van onze paarden, ben er nog niet aan toegekomen ze door te kijken/editten. Volgende keer voeren ná het foto's maken, want de hooibak (en mijn vriend langs de wei) was toch wel een stuk interessanter haha. :+

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:01

Melewel94 schreef:
Vandaag weer een hoop foto's gemaakt. Over de 800... :=

Maar ik merkte met foto's maken dat de high burst foto stand (heel snel achter elkaar foto's maken) het niet trok. Lijkt mij dat m'n geheugenkaartje niet kan volgen.

Welk is een goed geheugenkaartje voor de 60D?


Ik heb voor mijn 80D deze geheugenkaart: https://www.bol.com/nl/p/sandisk-extrem ... 103106450/
Werkt ideaal, ook met bursten (dat doe ik meestal niet, maar hij kan het wel prima aan).

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 00:13

Melewel94 schreef:
Vandaag weer een hoop foto's gemaakt. Over de 800... :=

Maar ik merkte met foto's maken dat de high burst foto stand (heel snel achter elkaar foto's maken) het niet trok. Lijkt mij dat m'n geheugenkaartje niet kan volgen.

Welk is een goed geheugenkaartje voor de 60D?


Hoe snel is je huidige kaart? (Wat voor cijfer staat erin in een cirkel of u'tje)

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 00:47

Ik heb vandaag ter aanvulling van mijn portfolio een prachtig veulen op de foto gezet :)
Tips zijn zeker welkom. Dit is de eerste keer dat ik een veulen heb gefotografeerd maar ik ben voor nu op zich wel tevreden :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En met mama <3
Afbeelding

Matheno

Berichten: 7949
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:13

Erge leuke foto's, vooral de 3e vind ik erg leuk.
Ik zou persoonlijk wel je logo iets minder aanwezig laten zijn, want dat is nu het 1e wat opvalt en niet het veulen.

Opacity bijvoorbeeld hoger, zodat hij wat vervaagd is.

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:04

Matheno schreef:
Erge leuke foto's, vooral de 3e vind ik erg leuk.
Ik zou persoonlijk wel je logo iets minder aanwezig laten zijn, want dat is nu het 1e wat opvalt en niet het veulen.

Opacity bijvoorbeeld hoger, zodat hij wat vervaagd is.

Bedankt voor de tip! Deels doe ik het wel bewust omdat de foto's nabesteld kunnen worden en ik niet wil dat ze er op een of andere manier af worden gesneden. Maar opacity hoger is een goede tip, ga eens kijken :)

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:40

Hoi hoi, ik kom dit topic even binnenvallen (lees al een tijdje mee)
Heb een tijd terug zijn oude Canon EOS 400D spiegelreflex van mijn vader gekregen. Maak nu zo nu en dan eens wat plaatjes, ik zou het meer moeten doen om er wat handiger in te worden haha!:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu ben ik vandaag jarig ( Y)(^) ) en heb ik van mijn vriend de Ricoh Singlex TLS analoge camera gekregen <3 <3 . Dus ik ga de komende tijd eens knutselen met analoge fotografie! Meer mensen hier die dat doen?

Afbeelding

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:43

Oeh tof die analoge camera! Ik heb er niet echt ervaring mee maar vind het wel heel leuk om analoge foto's te zien. Wie weet in de toekomst dat ik mij er ook eens in ga verdiepen. Zeker resultaten delen als je die hebt :D

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:19

Gianti schreef:
Melewel94 schreef:
Vandaag weer een hoop foto's gemaakt. Over de 800... :=

Maar ik merkte met foto's maken dat de high burst foto stand (heel snel achter elkaar foto's maken) het niet trok. Lijkt mij dat m'n geheugenkaartje niet kan volgen.

Welk is een goed geheugenkaartje voor de 60D?


Hoe snel is je huidige kaart? (Wat voor cijfer staat erin in een cirkel of u'tje)


De huidige was blijkbaar heel sloom :') 30mb/s, had nog geen kaas gegeten van de soorten geheugenkaarten. Heb net maar even het neusje van de zalm gekocht zoals ze het mij hebben verkocht. Sandisk extreme pro 170mb/s 64gb

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:54

Een kleine greep uit de 800 foto's :') *-:)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jornymarlou

Berichten: 1473
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: Tilburg / Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:58

@Regenpier, gefeliciteerd! :# En wat een vette camera! Die tweede foto vind ik mooi, gave pose! Hij zweeft bijna.

@Piuni, wat een leuke foto's! Wat lijken mama en veulen veel op elkaar. Heel leuk zulke speelse foto's. Mooie toevoeging aan je portfolio. :)

@Melewel94, hoelang duurde het om al die foto's door te spitten? :') Heel mooi! En wat een mooi paard! :j Heb je die black photo op stal gemaakt of was dit ook op de weide en bewerkt?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:05

Het doorspitten opzich ging vrij vlot. Ik kon tijdens het fotograferen wel al inschatten welke de goede waren. 9 van de 10 foto's waren slechte 'burst' foto's.

De blackfoto is in de stal gemaakt. Meneer ging net te vet in de zon staan maar dit was de enigste waar hij z'n oren naar voren had :') moest enkel rechts een lijntje van de stal wegwerken en links onderin een vignette creëren meer werk was er verder niet aan... Hooglichten kon ik verder niet verlagen want het oogde al vrij snel grijs

Edit: hier zie je de situatie goed, is niet de bewerkte foto
Afbeelding

jornymarlou

Berichten: 1473
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: Tilburg / Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:44

@Melewel, ohja inderdaad! Leuk om het verschil zo te zien.

Mijn fotomodelletje van afgelopen week. Ik heb moeder ook geprobeerd maar die zat continue met haar kop in de bak. /3
Afbeelding

(typisch veulen pose)
Afbeelding

Vind het van deze jammer dat ze zo in de hoek zit van deze foto, maar ik vind het shot toch iets leuks hebben. Nog een keertje proberen.
Afbeelding

En mijn assistente
Afbeelding

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:11

Ik heb net de eerste blauwe regen shoot afgerond :)
het duurde even (zoektocht naar een paard kost tijd maar wel gevonden) maar ik ben er grotendeels tevreden mee.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(ik heb veel meer foto's maar dit zijn wel mijn favo denk ik.)

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:20

Heel vet. Jammer dat de boktupload ze bij mij bijna onscherp maken. Zo vervelend is dat

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:41

Melewel94 schreef:
De huidige was blijkbaar heel sloom :') 30mb/s, had nog geen kaas gegeten van de soorten geheugenkaarten. Heb net maar even het neusje van de zalm gekocht zoals ze het mij hebben verkocht. Sandisk extreme pro 170mb/s 64gb

En nu even kijken dat de camera het kaartje bij kan houden :D De 60D heeft z'n beperkingen aan 5,3fps en 58 plaatjes in jpg.

Komen leuke plaatjes voorbij.
Doe ik een klein duitje in het zakje:

Afbeelding

Afbeelding
Canon 7D met 70-200 f2.8 IS en 2x converter.

Ik schiet dit meestal in high speed (7fps), zeker wanneer er windkracht 6 staat bovenop een Britse klif. Maar wel uit de hand geschoten.
En ja, het scherpstelpunt klopt niet altijd. Deels instelling, deels dat zo'n Jan-van-Gent best rap is om te volgen met zo'n kanon.

@Regenpier: analoog is leuk! Jaren gedaan, voordat er digitale fotografie was en in de overgangstijd nog de mazzel gehad een paar Minolta XD-5 en XD-7 op de kop te tikken. Af en toe trek ik zo'n body uit de koffer om een rolletje te schieten.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:54

mooie fotos weer allemaal! ik heb gister deze geschoten lukt mij toch steeds beter de hond in het middel te houden. Canon eos200d

Afbeelding

jornymarlou

Berichten: 1473
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: Tilburg / Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:32

@freedomshet wat een toffe locatie! Ze zijn goed gelukt.

@ikke, waar kan je zien hoeveel MB/s je camera kan verwerken? En begrijpelijk dat zon vogel lastig bij te houden is! Vind vooral die tweede erg goed gelukt.

@KarmaChansy,leuk! Wat een lieverd.

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:49

jornymarlou schreef:
@freedomshet wat een toffe locatie! Ze zijn goed gelukt.

@ikke, waar kan je zien hoeveel MB/s je camera kan verwerken? En begrijpelijk dat zon vogel lastig bij te houden is! Vind vooral die tweede erg goed gelukt.

@KarmaChansy,leuk! Wat een lieverd.

Staat gewoon in de specs: https://www.canon.co.uk/for_home/produc ... ation.html even naar beneden scrollen bij Shooting en dan de laatste alinea.

Dit is een willekeurige selectie uit ruim 200 foto's. Best wat die volstrekt mislukt zijn, maar nog relatief veel aardig tot goed gelukte foto's.

@KarmaChansy: leuke hond.
Als leerpunt: klopt het dat de focus op de neus ligt en dat de ogen, voor de puristen, niet scherp zijn? Of is dat kwaliteitsverlies door de upload?

Positie is juist goed zo; niet meer in het midden, gaat er een beetje raar uitzien; probeer maar eens door er links wat vanaf te snijden. Doe dat vervolgens rechts ook (van het originele plaatje) en bekijk de verschillen.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:55

paljaslaura schreef:
Heel vet. Jammer dat de boktupload ze bij mij bijna onscherp maken. Zo vervelend is dat


ja dit keer is het wel heel erg, gelukkig de echte wel mooi scherp.

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 15:49

Karmashancy wat een mooie foto! Hij lijkt op de neus iets scherper te staan dan op de ogen, klopt dat? Misschien ligt dat aan mijn telefoon.
Alsnog echt een hele mooie foto!

Edit. Zie de reactie hierboven ook nu, dat bedoelde ik!


Die blauwe regen hierboven is ook echt super tof. Dat lijkt me echt gaaf om dat nog een keertje voor mijn lens te hebben. Ze zijn vaak alles of heel hoog of heel weinig.

En die vogels hierboven, vooral die 2e vind ik goed gelukt! Lijkt me moeilijk van die razend snelle beesten :D