Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paljaslaura

Berichten: 2747
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:16

Mooie kleuren bij de hond kimwilliam!

Snap niet helemaal wat je bedoelt Miefje, ik zie het niet :+

Klopt. Dit paard is wel wat minder sprekend dan de ander en stond half in slaapstand. Horizontaal kon niet want is een smal stukje waar die bloemen staan :P Beschermers wilde ze zelf omlaten?? Naja haar feestje haha.
Wel heel mooi licht in die met de bomen! Hou daar wel van. Ik schiet zelf altijd Manueel. Maar ben er ook handiger in geworden door heeel veeeel te klooien ermee. Zal eens kijken hoe het stond bij die eerste twee foto's.

Wauw dat paars Piuni! Heel mooi :D

Edit: die eerste twee had ik op F4.0 en sluitertijd van 1/1000 de ISO stond op auto. Heb later de diafragma ook nog op 3.5 gehad maar vind het nog lastig scherpstellen als ik lager ga. Dat werkt beter (voor mij nu) met puur portret.

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:37

Ah oke!
Dank je voor het delen van de instellingen. Ik moet daar nog een hoop van leren.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:28

@Laura: ik vind de kleur van het paard niet helemaal reeël bij de achtergrond passen, daar komt het op neer :')

Afbeelding
Ik heb vandaag een foto die ik in juli heb gemaakt eindelijk bewerkt... werd wel tijd.

paljaslaura

Berichten: 2747
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:35

Ik heb dus niks aan het paard zelf veranderd dus dat is wel grappig. Alleen in lightroom de kleuren in het algemeen aangepast haha

Lieve foto! En dat uitgebloeide gras kleurt mooi bij de fjord

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:25

Oh dat is wel grappig dan! Alsnog een erg mooie foto.
Dankjewel!

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:55

Vraagje hier:

Ik heb gisteren een shoot met mijn ouders gedaan om te oefenen. Nu wil ik hun laten kiezen welke foto's ik ga bewerken. Ik zag dat hiervoor mensen Pixieset gebruiken, dus heb deze opgezocht en een account aangemaakt.
Nu wil ik daar de fotos gaan toevoegen, maar zegt ie file type not allowed. Heeft denk ik te maken dat ik de gewone RAW foto er op wil zetten? Hoe zorg ik er voor dat hij het wel doet?

Ik heb ze nu allemaal toegevoegd in Lightroom en er een JPEG bestand van gemaakt, dan wil pixieset ze wel uploaden. Is dit de makkelijkste manier of bestaat er nog een makkelijkere manier?

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:04

Ik heb zelf nog niet met Pixieset gewerkt. Maar veel websites ondersteunen de RAW bestanden niet, enkel JPEG, PNG,... worden ondersteund. Kan je je foto's niet snel door lightroom halen en exporteren?
Of probeer desnoods al met één enkel foto in JPEG te laden, dan weet je direct waar het probleem ligt.

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:30

Dat heb ik nu inderdaad gedaan, maar was benieuwd of er nog een andere manier was om het te doen. :)

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:58

Raw wordt inderdaad niet geaccepteerd. Je moet Raw zien als het bronbestand van je foto. Hier zitten alle gegevens in die vertellen hoe de foto is gemaakt. Raw is niet een formaats bestand en moet je altijd omzetten naar een leesbaar bestand zoals JPG of PNG.

Als jij Raw bestanden met je klanten deelt zullen zij deze 9 van de 10 keer niet kunnen openen, tenzij ze een fotobewerkings programma hebben. En als ze dat hebben kunnen ze je foto ook nog aanpassen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling ;)

Pixieset kan Raw foto's helaas niet voor je omzetten naar JPG. Exporteren vanuit lightroom gaat volgens mij nog altijd het snelst.

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:16

Bedankt voor de info Flux!

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:18

Mijn camera is ingesteld dat hij de foto’s maakt in jpeg + raw is dat nog een idee?
Dan kun je de jpeg bestanden uploaden op pixieset en daarna hetzelfde bestand in raw bewerken
Scheelt je eerst weer raw omzetten daar jpg

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:18

claudiadvx schreef:
Mijn camera is ingesteld dat hij de foto’s maakt in jpeg + raw is dat nog een idee?
Dan kun je de jpeg bestanden uploaden op pixieset en daarna hetzelfde bestand in raw bewerken
Scheelt je eerst weer raw omzetten daar jpg


Maakt ie dan twee foto's?

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:25

Ja, hij maakt dan idd twee foto's. Zou dan wel op jpeg small schieten want anders zit je kaart binnen no time vol.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:10

ik schiet alles in JPG, zodra ik in Raw sciet lijkt het alsof mijn Iso heel hoog staat.
ook als deze op 200 staat en ik hem niet hoef op te lichten.

gister ben ik bij de blauwe regen geweest t is daar zo mooi <3

de eerste

Afbeelding

Afbeelding

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:51

Zo mooi freedomshet! Foto's maken bij de blauwe regen staat ook nog op mijn lijstje.

Ik heb zaterdagavond voor het eerst mensen portret gedaan en dan ook direct duo. Was best een uitdaging vond ik. Vooral om beide (en dan ook nog de honden) scherp te krijgen, maar ben best tevreden voor de eerste keer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:20

welmoed, wat een toffe foto's heel puur en echt.

Marjo

Berichten: 37296
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:01

Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar ik heb even een vraag.

Ik ga in september / oktober naar Canada en we gaan daar walvissen spotten. Hier gaat natuurlijk mijn camera mee, maar met een 70-200 lens denk ik niet dat ik dichtbij genoeg kan komen.

Nu zie ik een tweedehands lens staan voor 325 euro, een 140-400mm, f4.5/5.5 van sigma.
Hebben jullie hier iets over te zeggen? Doen of niet doen?
Of kan ik beter iets anders zoeken?

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:06


paljaslaura

Berichten: 2747
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:14

Wauwie die blauwe regen!
Blijft die ruis ook als je hem gaat aanpassen in het RAW venster? Ik had vandaag 2 raw bestanden bewerkt van concertfotografen. Ook flinke ruis in het RAW venster maar als je hem dan gewoon inlaadt is dat weg.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:53

paljaslaura schreef:
Wauwie die blauwe regen!
Blijft die ruis ook als je hem gaat aanpassen in het RAW venster? Ik had vandaag 2 raw bestanden bewerkt van concertfotografen. Ook flinke ruis in het RAW venster maar als je hem dan gewoon inlaadt is dat weg.


ja het blijft er dan helaas in.
Mijn body is niet de beste dus ik denk dat dit er wel mee in verband staat (Canon Eos 2000D)

assileM

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:54

Ik meld me ook graag in dit topic. :) Zaterdag haal ik een Canon 77D met kitlens en Tamron 10-24mm lens op. Heb altijd met de 1300D gefotografeerd, maar merk toch wat beperkingen. Daarom heeft het fotograferen een tijd op een laag pitje gestaan. Kan niet wachten om met de 77D te beginnen! Ben overigens ook erg enthousiast over de Tamron lens die erbij zit. :) Het lijkt me leuk om hier ervaringen/tips/resultaten ed. te delen!

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:33

Even een vraagje over de nabewerkingen.
Gebruikt er iemand photoshop op zijn mac, in combinatie met een sidecar als tekentablet? Ik bedoel hiermee dus dat de iPad + de apple pencil als tekentablet.

Ik twijfel over de aankoop van zo'n pencil. Maar ik heb ergens gelezen dat je die sidecar + pencil niet kan gebruiken met photoshop. Iemand hier meer informatie over?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:10

Yes me :D althans deed ik. Werkte met imac met mijn ipad pro en apple pencil en dat beviel zo goed dat ik voor wacom tekentablet gegaan. Werkte helemaal prima met photoshop. Enige wat ik miste was mijn mooie imac scherm haha, keek alleen naar mijn ipad tijdens bewerken. Vandaar dat ik wacom gekocht heb.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:44

Ik kom binnenspringen! :D door het voor en na topic ben ik getriggerd om het fotograferen echt op te pakken :)F

Heb intussen insta en fb pagina gemaakt zodat mensen mijn foto's kunnen zien.

Portfolio modellen momenteel mee bezig... :):)

Maar wat zou ik zoal zonder modellen kunnen fotograferen? Ik heb nog niet echt zicht op waar ik me wil verdiepen...

2 recente werkjes van thuis uit van mij :D

Afbeelding
Afbeelding

MathenoJarig

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:50

Marjo schreef:
Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar ik heb even een vraag.

Ik ga in september / oktober naar Canada en we gaan daar walvissen spotten. Hier gaat natuurlijk mijn camera mee, maar met een 70-200 lens denk ik niet dat ik dichtbij genoeg kan komen.

Nu zie ik een tweedehands lens staan voor 325 euro, een 140-400mm, f4.5/5.5 van sigma.
Hebben jullie hier iets over te zeggen? Doen of niet doen?
Of kan ik beter iets anders zoeken?


Ik ga er vanuit dat je een diafragma van maximaal 2.8 hebt op de 70-200 lens.
Je huidige lens is veel lichtsterker, dus die zou ik gewoon meenemen en na de tijd je foto's croppen.

Ter illustratie: Een foto van het Andromeda stelsel op 2.537.000 lichtjaar afstand met een 70-200 f2.8 lens: Uiteraard gecropt na de tijd.

Afbeelding

Dan moet zo'n walvis ook wel lukken toch. ;-)

Alvast veel plezier gewenst!