Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welmoed__

Berichten: 6571
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:20

Ik heb daar nog niet echt ervaring mee. Behalve met de tulpen foto's die ik laatst heb gemaakt. Toen ik ze op de computer zette, waren ze ineens ook overbelicht. Baalde als een stekker. Daar heb ik de achtergrond weer wat blauwer kunnen krijgen door aanpassen met kleuren. Niks gedaan met achtergronden veranderen.

Hebben mensen hier ervaring met de Canon 77D? Zit er aan te denken deze aan te schaffen.

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:23

Afgelopen weekend 2 mooie sterrenclusters vastgelegd

Afbeelding

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:08

Knap Matheno! Mag ik vragen met welke lens je deze foto hebt genomen?
En heb je deze foto in Nederland genomen? Of was dit in het buitenland? Ik vind het moeilijk om goede foto's van de sterrenhemel te trekken.

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:27

Valerie_91 schreef:
Knap Matheno! Mag ik vragen met welke lens je deze foto hebt genomen?
En heb je deze foto in Nederland genomen? Of was dit in het buitenland? Ik vind het moeilijk om goede foto's van de sterrenhemel te trekken.


Deze is gemaakt met een 50mm f2.8 lens op mijn Nikon D5300. 50x 15 seconden belicht.
Zondagavond was dit in mijn achtertuin. Nu moet ik wel zeggen dat ik in een uithoek van Nederland woon, dus minder lichtvervuiling dan de Randstad.

Om zoveel mogelijk sterren zichtbaar te maken zul je sowieso moeten gaan stacken. (Ik gebruik het gratis programma Deepsky Stacker)

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:31

Matheno schreef:
Deze is gemaakt met een 50mm f2.8 lens op mijn Nikon D5300. 50x 15 seconden belicht.
Zondagavond was dit in mijn achtertuin. Nu moet ik wel zeggen dat ik in een uithoek van Nederland woon, dus minder lichtvervuiling dan de Randstad.

Om zoveel mogelijk sterren zichtbaar te maken zul je sowieso moeten gaan stacken. (Ik gebruik het gratis programma Deepsky Stacker)


Die lens staat toch ook nog op mijn verlanglijstje! Lijkt me zo'n fijne lens.

Wat is Stacken? Kan je dat eventueel ook in photoshop doen?

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:48

Valerie_91 schreef:
Matheno schreef:
Deze is gemaakt met een 50mm f2.8 lens op mijn Nikon D5300. 50x 15 seconden belicht.
Zondagavond was dit in mijn achtertuin. Nu moet ik wel zeggen dat ik in een uithoek van Nederland woon, dus minder lichtvervuiling dan de Randstad.

Om zoveel mogelijk sterren zichtbaar te maken zul je sowieso moeten gaan stacken. (Ik gebruik het gratis programma Deepsky Stacker)


Die lens staat toch ook nog op mijn verlanglijstje! Lijkt me zo'n fijne lens.

Wat is Stacken? Kan je dat eventueel ook in photoshop doen?


Is in verhouding een behoorlijk goedkope lens. Kan 'm echt aanraden!

Stacken kan volgens mij ook in photoshop maar daar ben ik niet zo bekend mee.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:43

AlwaysH schreef:
Vraagje; passen jullie de kleur van de achtergrond vaak aan?
Heb er voor gekozen om de ietwat fletse foto's van gisteren een blauwere achtergrond te geven. De zon ging onder waardoor 't wit werd.
Paard is bont, dus vond dat niet mooi anders.

Ik ben wel handig met PS, dus dat scheelt al, haha.


Ja, regelmatig... vaak geef ik het groen van bomen een iets warmere of juist koelere tint, ligt een beetje aan de foto. Ook maak ik soms fletse luchten wat blauwer of geef ik achtergrondtinten juist een heel andere kleur.

@welmoed: ik ken een aantal mensen die de 77D hebben en zij zijn er erg tevreden over! Ikzelf heb de 80D, net een stapje verder dan de 77D, die vind ik zelf enorm fijn :)

welmoed__

Berichten: 6571
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:12

Bedankt voor je reactie Miefje! Ik sta op het punt om de 80D (occasion) te bestellen. Enige waar ik een beetje over twijfel is dat de clicks blijkbaar niet uit te lezen zijn van de 80D. Op twee verschillende website's (erkende fotozaken) staat bij dat het aantal clicks onbekend is. Heb daar contact over gehad en beide zaken zeggen eigenlijk dat de clicks niet uit te lezen zijn. Alleen één van de twee zegt dat de clicks bij dit model niet betrouwbaar uit te lezen zijn. Ik weet dus eigenlijk niet hoeveel ze al gebruikt zijn en dat vind ik toch ook wel een beetje eng.
Daarnaast zag ik dat het ISO bereik van de 77D hoger is, mis je dat met de 80D?

Diertjec

Berichten: 4628
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:18

Afbeelding
Hier baal ik nou weer zo van hè, camera niet goed scherpgesteld op Odin, maar op het veulen erachter. En jammer dat het andere veulen erachter loopt, anders was het wel een gave foto geworden.


Voor de rest heb ik geen verstand van de camera's die langs komen _O-
Als ik weer eens geld over heb, wil ik ook eens gaan kijken naar een nieuwere :)

Simoon__
Berichten: 1187
Geregistreerd: 15-05-07
Woonplaats: Emmeloord

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:09

Ik zou mij hier ook graag melden!

Morgen komt mijn camera binnen, Canon 77D met een Canon 55-250 IS STM lens en een Canon 50mm 1.8 STM lens. Bewust ervoor gekozen geen kitlens erbij te nemen, gezien ik denk met deze 2 voldoende te hebben. Wil voornamelijk wat paarden fotograveren en thuis op de boerderij onze pioenrozen en tulpen voor de verkoop.

Meer mensen hier met deze combinatie?

Ik heb mij ook opgegeven voor een cursus paardenfotografie bij een paardenfotografe hier in de buurt, dus ben benieuwd :-)

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:44

Simoon__ schreef:
en een Canon 50mm 1.8 STM lens.


Die 50mm 1.8 ga je heel veel plezier van hebben. Vooral voor de foto's van de tulpen en rozen. Geeft door het hoge diafragma een prachtig bokeh effect ook.

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:46

Diertjec schreef:
[ [url=m/kUwBEi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier baal ik nou weer zo van hè, camera niet goed scherpgesteld op Odin, maar op het veulen erachter. En jammer dat het andere veulen erachter loopt, anders was het wel een gave foto geworden.


Voor de rest heb ik geen verstand van de camera's die langs komen _O-
Als ik weer eens geld over heb, wil ik ook eens gaan kijken naar een nieuwere :)


Hoe heb je je scherpstelling staan? op 1 punt of bijv op hele midden?

Diertjec

Berichten: 4628
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:51

Nynkster schreef:
Diertjec schreef:
[ [url=m/kUwBEi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier baal ik nou weer zo van hè, camera niet goed scherpgesteld op Odin, maar op het veulen erachter. En jammer dat het andere veulen erachter loopt, anders was het wel een gave foto geworden.


Voor de rest heb ik geen verstand van de camera's die langs komen _O-
Als ik weer eens geld over heb, wil ik ook eens gaan kijken naar een nieuwere :)


Hoe heb je je scherpstelling staan? op 1 punt of bijv op hele midden?

Op 1 punt in het midden dacht ik. Merk dat als ik hem op een andere manier zet, hij veel vaker 'misfocust'. Of in ieder geval niet op het onderwerp dat ik wil

welmoed__

Berichten: 6571
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:09

Matheno schreef:
Simoon__ schreef:
en een Canon 50mm 1.8 STM lens.


Die 50mm 1.8 ga je heel veel plezier van hebben. Vooral voor de foto's van de tulpen en rozen. Geeft door het hoge diafragma een prachtig bokeh effect ook.


Die heb ik inderdaad ook, erg fijne lens. :j

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:11

DiertjeC, zou er toch even goed naar kijken en evt thuis wat test fotos maken van stilstaande onderwerpen en dan goed je scherpstelling bekijken. Kan me niet voorstellen dat een lens een compleet paard aan backfocus heeft :)
Ik heb ook 1 punt focus, en elke keer bij nieuwe foto weer het punt verplaatsen naar het onderwerp. Kost wat tijd om onder de knie te krijgen maar niet zo vaak meer misfocus..

Diertjec

Berichten: 4628
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:25

Nynkster. Thanks, ik ga ernaar kijken! En anders gewoon in de opfok ermee spelen, kan ik gelijk wat de mooiste foto's worden :)

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:30

precies! en goed naar je sluitertijd kijken als je in manueel fotografeert

Diertjec

Berichten: 4628
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:36

Nynkster schreef:
precies! en goed naar je sluitertijd kijken als je in manueel fotografeert

Ik fotografeer in de stand dat ik alleen de sluitertijd en ISO hoef aan te passen, en dat is al moeilijk zat nu nog even hahah

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:21

50mm 1.8 blijft een heerlijk lensje :)

Ik heb tijdje terug voor eerst paarden weer gefotografeerd met mijn nieuwe camera. Helaas werkt mijn huidige lens niet fijn samen met mijn nieuwe body... maar ja... €€€€


Afbeelding


Afbeelding

Ik blijf echt prutsen om foto’s met de goede scherpte te uploaden... want ze zijn echt haar scherp :(

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:14

Red <3 <3
vind jouw foto's nog steeds zo gaaf geworden.

en herken wat je zegt over scherpe met uploaden :=

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:02

welmoed__ schreef:
Bedankt voor je reactie Miefje! Ik sta op het punt om de 80D (occasion) te bestellen. Enige waar ik een beetje over twijfel is dat de clicks blijkbaar niet uit te lezen zijn van de 80D. Op twee verschillende website's (erkende fotozaken) staat bij dat het aantal clicks onbekend is. Heb daar contact over gehad en beide zaken zeggen eigenlijk dat de clicks niet uit te lezen zijn. Alleen één van de twee zegt dat de clicks bij dit model niet betrouwbaar uit te lezen zijn. Ik weet dus eigenlijk niet hoeveel ze al gebruikt zijn en dat vind ik toch ook wel een beetje eng.
Daarnaast zag ik dat het ISO bereik van de 77D hoger is, mis je dat met de 80D?


Nee, ik mis het eigenlijk totaal niet. De 77D gaat tot 51200 en de 80D tot 25600. 6400 gebruik ik zelf al amper, laat staan 51200... ik fotografeer vaak in binnenbakken en dit gaat prima. Op 51200 wil je ook echt niet zitten, dan is er amper iets te zien door de ruis heen. Ook kan bij de 80D de sluitertijd tot aan 1/8000, terwijl de 77D maar tot 1/4000 kan.

welmoed__

Berichten: 6571
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:18

Bedankt Miefje, toevallig heb ik vandaag de 80D aangeschaft. <3

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:36

Daar ga je veel plezier mee hebben!

welmoed__

Berichten: 6571
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:41

Dat denk ik ook!!

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:37

Ik kom hier ook graag meelezen en leren. Heb alle pagina's doorgelezen en ik zag goede uitleg van Gianti! Ook een paar interessante links. Dus daar ga ik nog eens uitgebreid naar kijken. Ik merk wel dat ik alles 3x opnieuw moet lezen en op me in moet laten werken voordat ik het snap. :+

Ik heb nog een oudje die jarenlang heeft liggen verstoffen in z'n cameratas. Een Nikon D3000 met een 18-55mm lens. Gekocht van m'n eerste echte salaris van een bijbaantje geloof ik.
Ik was er destijds heel enthousiast over maar heb vooral alles in de automatische stand geschoten. Ik had wel ooit een abonnement op tijdschrift Zoom en daar kreeg ik nog een statief bij dat ik nooit heb gebruikt. :+
En ik had deze boeken gekocht om meer te leren:
Afbeelding
Dus die heb ik maar weer eens afgestoft. Door dit topic ben ik weer helemaal enthousiast geworden om weer dingen te proberen!

Ik vind het ook interessant om mee te kijken en te denken met foto's van anderen. Vind het interessant om daarbij ook de sluitertijd etc te lezen om te leren wat je waarmee voor elkaar krijgt.