Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 22:09

Duidelijke uitleg Gianti!
Als ik het goed begrepen heb is de antwoord op je vraag in de 2e alinea dat je iso omhoog moet als je de sluitertijd hoger zet. In ieder geval, dit heb ik vandaag wel ondervonden. Donkere platen krijg ik als ik de sluitertijd omhoog zet en de iso laat staan.

Hier nog een hele toffe lucky shot vandaag
Afbeelding

En hier is het super jammer dat het rechtoortje er niet helemaal op staat. Horizon is ook nog enigszins scheef, maar foto's zijn onbewerkt _O-
Afbeelding

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 22:17

Je bent echt een held Gianti, voor de duidelijke uitleg.


Ik heb zelf een lens van 18-55. Als ik hem dan op f5.6 doe, krijg ik een mooie foto met de achtergrond redelijk wazig, vooral als ik hem zoom tot 55.

Nu had ik de lens van mijn broer er opgezet, die gaat tot 200. Alleen dan krijg ik een keimooie achtergrond, weet zo uit mijn hoofd niet welk diafragma. Alleen dan krijg ik heel vaak hem niet scherp. Moet ik dan mijn sluitertijd omhoog gooien? Of van mijn sluitertijd afblijven en iets anders doen?

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 06:30

Valerie_91 schreef:
Melyoramel schreef:
Ook zie ik dat je lens voor het diafragma 3.5-6.3 is.
Wist je dat met deze lens dan geldt dat wanneer hij op 18mm staat hij een diafragma van 1/3.5 kan halen, maar wanneer je inzoomt hij dat niet haalt? Bij inzomen tot 300mm kan hij maar maximaal 1/6.3 halen, en dan krijg je sowieso donkerdere foto's dan wanneer je niet inzoomt.
Alleen lensen die 1 diafragma-getal noemen kunnen dat diafragma over hun hele range aanhouden.


Tja, Dat wist ik dus niet! Maar doordat je dan op 200 of 300mm fotografeert bekom je toch die diepte die we graag willen in de foto's? Ik twijfel al langer om voor een andere lens te gaan, eentje van 70-200mm. Werken die allemaal volgens hetzelfde principe dat jij beschrijft? Of zijn er bepaalde lenzen waarmee je op 200mm fotografeert die dan wel diafragma 1/2.8 hebben? Of heb je bij 70mm diafragma 1/2.8 en gaat het diafragma bij het inzoomen ook verder omhoog zoals je beschrijft? Ik vind het straf dat het mij nog nooit opgevallen is.


Misschien nog een stomme vraag. Als je je sluitertijd verhoogt naar 1/200 of hoger, worden je foto's dan niet veel donkerder? (klopt mijn redenering? :') ) Lossen jullie dat dan op door de iso aan te passen of gebeurt dit in de nabewerking?

Ik moet zeggen dat jouw uitleg héél duidelijk is Gianti! Ik pak het zeker mee als ik de volgende keer met mijn toestel op stap ga.


Ik kwam hier ook pas vrij laat achter :')

Het klopt wel wat je zegt, als je dan op 300mm fotografeert krijg je nog wel de diepte in je foto's, maar veel minder licht dan wanneer het op 3.5 zou zijn natuurlijk.

En dat is dan ook meteen antwoord op je vraag, met sluitertijd 1/200 zijn de foto's donkerder dan sluitertijd 1/100. Maar als de diafragma dan 3.5 is ipv 5.6 compenseert dat daar weer voor.

Je kan dit altijd aan de naam van de lens zien. Ik pak even de volledige naam en pik hier een paar dingen uit waar je op moet letten

Bijv. mijn twee lenzen:

1. AF-S DX NIKKOR 55-300MM F/4.5-5.6G ED VR
- Lens van Nikon gemaakt voor de DX mount (Nikon heeft DX (spiegelreflex) en FX (fullframe) en ze passen op beide soorten, maar dan zit je met een crop-factor)
- Zoombereik van 55-300mm
- Diafragma (F) van 1/4.5-5.6 en hier zie je dat ze een 'bereik' aangeven. Dit betekent op 55mm kan 1/4.5 bereikt worden, op 300mm 1/5.6 of lager.

2. Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 for Nikon
- Lens van Tamron gemaakt voor Nikon camera. Hier zal je de beschrijving moeten lezen voor de mount.
- Zoombereik 70-200mm
- Diafragma (F) van 1/2.8. Hier zie je maar 1 getal aangegeven ipv een bereik. Dit houdt in dat deze lens het diafragma van 1/2.8 over hele zoombereik kan gebruiken.


Bij mij is het dan ook belangrijk als ik op pad ga
- wat zijn de verwachte lichtomstandigheden (veel zon of juist wolken)?
- wat verwacht ik te gaan fotograferen?

Als ik op een bewolkte dag het bos in ga, ga ik eerder naar de Tamron vanwege het diafragma, dan houd ik mijn foto's lichter, ondanks het mindere zoombereik.
Als het zonnig is, zelfs in het bos, ga ik voor de Nikkor, omdat ik dan toch meer in kan zoomen en dieren beter op de foto kan krijgen.

In een dierentuin zijn de dieren vaak toch al dichterbij, en ga ik voor de Tamron voor het diafragma, lichtere foto's en meer diepte in de foto's.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 08:05

Gianti schreef:
Mooi!!

Ik heb maar een oproep geplaatst voor een workshop. Al paar hele toffe reacties. Ben benieuwd wat eruit voort komt :D


*\o/*

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 08:38

Ik houd vaak het dubbele van de aantal mm aan als sluitertijd. Dus als ik op 200mm fotografeer zet ik de sluitertijd op 1/400. Bij paarden houd ik dat vaak ook aan. 1/125 is dan echt te langzaam om echt scherp te zijn als ze beweeglijk zijn

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:53

Ik heb ook interesse voor een workshop :j. Wat hierboven allemaal verteld wordt maakt mijn hoofd duizelen :D.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:18

Graag gedaan!! Zal proberen om vanavond over diafragma te typen en even uitgebreid bij te lezen/reageren

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:19

Courses schreef:
Gianti schreef:
Mooi!!

Ik heb maar een oproep geplaatst voor een workshop. Al paar hele toffe reacties. Ben benieuwd wat eruit voort komt :D


*\o/*

*\o/* heb de fotografie kriebels weer helemaal terug

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 00:46

<3!!!!

Afbeelding

Deb100
Berichten: 190
Geregistreerd: 07-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 01:07

eekhoornerik schreef:
Ik heb ook interesse voor een workshop :j. Wat hierboven allemaal verteld wordt maakt mijn hoofd duizelen :D.


Ik heb evt ook interesse, mits het in de buurt is. Jouw uitleg is heel fijn Gianti

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:23

Prachtige foto Bloembloem! Mooi die kleuren van het licht <3 .

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:39

Ik heb woensdag weer wat geoefend met instellingen, ik merk wel dat je mooiere resultaten krijgt als je van de auto-instelling naar handmatige instellingen gaat. Maar het resultaat valt toch tegen als ik de foto's op de laptop overzet. Op het klein schermpje van de camera lijken de foto's heel mooi maar ze verliezen hun kracht op het grote scherm.

Beekje (spreng). Het bruggetje loopt af, kan hem wel rechtzetten maar dat is niet hoe het in werkelijkheid is.
Afbeelding

Afbeelding

Zwavelzwam :Y)
Afbeelding

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:41

BloemBloem schreef:
<3!!!!

[ [url=m/Gutk3H.jpg]Afbeelding[/url] ]



mooooiiii!


en nog een stukje uitleg :D
Diafragma (f getal)

De derde waarde om je belichting mee in te stellen. Diafragma zorgt behalve voor een lichtere dan wel donkere foto voor de scherptediepte.

Scherptediepte is het deel wat scherp is in de foto en dan wordt er gekeken naar het deel in de diepte dat scherp is.
Om voorbeeld te geven, stel ik stel mijn zo camera in dat ik met een hele kleine scherptediepte fotografeer. En ik sta recht voor mijn model, mijn model staat met haar gezicht naar mij toe en ik stel scherp op haar oog, dan is alles voor dan wel achter haar oog onscherp, bijvoorbeeld haar neus. Maar haar andere oog zit in hetzelfde ‘vlak’, vanuit mij gezien, die is dus wel scherp. Wanneer het model naar de zijkant kijkt, en ik stel scherp op haar oog die het dichtste bij mij is, is haar andere oog verder weg en dus onscherp.

Nu willen wij dat dus ook in kunnen stellen. Ik onthoud zelf altijd: een klein diafragmagetal = een grote opening = kleine scherptediepte.

De grote van de opening zie ik altijd voor mij als een raam, door een groot raam (bijvoorbeeld schuifpui) komt heel veel licht naar binnen, veel meer dan door het kleine wc-raampje. Een grote opening = meer licht dan door een kleine opening.
Wanneer ik een diafragma van 1.8 instel, heb ik dus een klein getal DUS een grotere opening (lichtere foto t.o.v. een groot getal) = kleine scherptediepte (oog scherp maar neus niet)

Wat het kleinste diafragmagetal is ligt aan je lens. Het is dus een lens eigenschap.
De 70-200 2.8 heeft bijvoorbeeld als kleinste getal 2.8.
De 50mm 1.8 heeft 1.8 als kleinste getal
Veel voorkomende kit lens 18-55 3.5-5.6 heeft als kleinste getal bij de 18mm 3.5 en bij 55mm 5.6.

Ondanks dat het getal groter wordt als je inzoomt (van de 18 naar de 55 draait), zal je merken dat je scherptediepte vaak toch iets kleiner wordt. Dit komt doordat de meer mm vaak ervoor zorgt dat je optisch toch een kleinere scherptediepte hebt. (even heel simpel gezegd).

Stel ik maak een portretfoto van een hond op 1/200 f6.3 en ISO200 en stel
- Ik vind de foto te donker: dan kan ik of het diafragmagetal kleiner maken, want een kleiner getal = grotere opening. Vervolgens wordt de achtergrond ook waziger. Of ik maak de sluitertijd langer (bijv. 1/100, hoe langer hij open staat, hoe langer er licht naar binnen komt) Of ik zet de iso omhoog.
- Stel er gaat nu een hond achter zitten en deze is nu waziger omdat hij buiten de scherpte zit, dan moet ik een groter diafragmagetal nemen, bijvoorbeeld f8. Een kleiner getal = een grotere opening = kleinere scherptediepte, dus een groter getal = kleinere opening = grotere scherptediepte. Wanneer ik dit doe dan wordt de foto wel ook donkerder (kleinere opening heb ik dan t.o.v. f6.3), dus ik moet of mijn ISO omhoog zetten of mijn sluitertijd langer (bijv 1/100, maar pas op, dan heb je weer risico op bewegingsonscherpte).

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:42

Deb100 schreef:
eekhoornerik schreef:
Ik heb ook interesse voor een workshop :j. Wat hierboven allemaal verteld wordt maakt mijn hoofd duizelen :D.


Ik heb evt ook interesse, mits het in de buurt is. Jouw uitleg is heel fijn Gianti



Nou hopelijk vind je nieuwe deel ook iets hihi! Ik zit in omgeving Adam/Almere :)

Deb100
Berichten: 190
Geregistreerd: 07-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 16:38

Nou hopelijk vind je nieuwe deel ook iets hihi! Ik zit in omgeving Adam/Almere :)[/quote]

Nou dan gaat het goedkomen

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:13

Gisterochtend liep ik weer eens vroeg op de Veluwe (Planken Wambuis). Als je dan toch om 6 uur op zaterdagochtend wakker wordt en de zon buiten schijnt... Opgestaan, camera gepakt, hondje in de auto en hop de Veluwe op!

Pas op het einde van de wandeling een reebok gezien, maar behoorlijk ver weg, dus daar is geen interessante foto uit gekomen :)

Wat wel interessant is is dat de heide weer paars aan het worden is! Dus hondje mocht weer slachtoff- eeh model zijn :+

Deze foto's zijn alleen qua licht en contrast wat bewerkt, en een rechtgetrokken horizon :')

Afbeelding

Afbeelding

En dan is er foto waar ik erg blij mee ben! Maar ik weet niet welke versie ik het leukste vind.
De eerste is nauwelijks bewerkt, alleen een beetje contrast en licht aangepast. De details blijven hier mooi, met de bloemen e.d.
De tweede is dan behoorlijk wat meer bewerkt. Hier vind ik het spelen van het licht erg leuk en de algehele sfeer van de foto vind ik mooi, een beetje dromerig. De hond is hier meer het focuspunt.

Wat vinden jullie?

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

(Bokt-upload gooit de kwaliteit naar beneden zeg, poeh poeh. Deze foto's zijn 1080x720, waarschijnlijk als ik ze oorspronkelijk formaat upload wordt de kwaliteit beter, maar is meestal minder leuk qua laadtijden op een internetpagina.)

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:37

Ik vind de eerste mooier met de bloemen. Zelf zou ik, als ik m verder dan op foto 1 zou bewerken, de bloemen waziger maken (vervagen) i.p.v. alleen maar oplichten/witte waas erover.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 21:42


Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:02

Koekeroekus schreef:
Ik heb zojuist een topic gemaakt van mijn eerste echte resultaten. Ben eigenlijk wel benieuwd wat de kenners er van vinden.

[ITP] Fotografie op de paarse heide!!


Ik heb een reactie geplaatst :)

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:10

Melyoramel schreef:
Koekeroekus schreef:
Ik heb zojuist een topic gemaakt van mijn eerste echte resultaten. Ben eigenlijk wel benieuwd wat de kenners er van vinden.

[ITP] Fotografie op de paarse heide!!


Ik heb een reactie geplaatst :)


Thanks!!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:29

Gister was er een mooie zonsondergang boven de hei. In het begin had ik mijn instellingen verkeerd staan, maar ik kreeg door hoe ik met de belichting kon spelen.

Ik ben best een beetje trots op het resultaat *-:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:08

Gaaf!

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:23

Heel mooi die foto's van de lucht!

Ik heb net mijn hond als fotomodel genomen om de laatste tips die jullie mij hier hebben bijgebracht, op toe te passen. En ik ben best tevreden van het resultaat, mijn hond zit niet graag stil en heb ondanks dat toch veel scherpe foto's kunnen nemen.

Als ik de sluitertijd kort zet (dus 1/200 of sneller) en mijn iso op bv 400, zijn mijn foto's wel vrij donker. Dat komt natuurlijk doordat ik op de 300mm fotografeer en diafragma 6.3 heb. Ik vreesde dat ik dat niet ging bijgewerkt krijgen, maar met een beetje spelen in lightroom heb ik ze toch aardig lichter gekregen.

Onderste foto heb ik na wat experimenteren met volgende instellingen genomen:
ISO 640 - 210mm - f6.3 - 1/400

Afbeelding
(foto is enkel door lightroom gehaald, verder niet bijgewerkt, door de upload is helaas ook wat de kwaliteit van het beeld achteruitgegaan.)

Ik heb ook verschillende foto's met ISO 400 genomen, maar dan worden mijn foto's op scherm wel heel donker. Ik krijg ze in lightroom wel natuurlijk. Maar het klopt toch dat paardenfotografen de foto's net iets donkerder nemen en ze achteraf lichter maken? Kan toch in principe geen kwaad of zit daar in de nabewerking addertjes onder het gras waarmee ik rekening moet houden?

Alleszins super bedankt voor jullie duidelijke stukjes tekst, ik heb deze middag tijd genomen om alles door te nemen met mijn camera ernaast en vond het super leerzaam en duidelijk!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:17

Dank jullie!

Ik vind de foto erg mooi Valerie. Mooi scherp en mooi qua belichting. Ik heb zelf geen verstand van Lightroom. Fotografeer je in RAW?

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:45

eekhoornerik schreef:
Dank jullie!

Ik vind de foto erg mooi Valerie. Mooi scherp en mooi qua belichting. Ik heb zelf geen verstand van Lightroom. Fotografeer je in RAW?


Dankjewel, is inderdaad RAW, kan je in lightroom en photoshop de meeste kanten mee uit!