Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:10

Wat een prachtige foto! Hie krijg je dan die achtergrond zo mooi zacht en wazig?

Vlieg zaterdag naar Mexico dus kan daar mn lol op met schieten hhahahaha

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:20

claudiadvx schreef:
Ik fotografeer al op M vind ik zelf makkelijker dan het automatische programma of half automatisch :j


En wat is M?

Ben echt een leek, ik schoot alleen met wegwerpcameras hahahha

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:28

https://zoom.nl/artikel/cursussen/25310 ... zicht.html

Ik zou zeggen lees dit even door, ik denk dat je dan een redelijk duidelijk beeld krijgt van hoe het in elkaar zit :D Ik kan wel zeggen dat een onscherpe achtergrond krijgt door mede een groot diafragma (laag getal). Maar dan is t wel handig om te weten wat dat is :D

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:32

Nynkster schreef:
https://zoom.nl/artikel/cursussen/25310 ... zicht.html

Ik zou zeggen lees dit even door, ik denk dat je dan een redelijk duidelijk beeld krijgt van hoe het in elkaar zit :D Ik kan wel zeggen dat een onscherpe achtergrond krijgt door mede een groot diafragma (laag getal). Maar dan is t wel handig om te weten wat dat is :D


Ja zo ver ben ik maar hoe krijg ik dit ingesteld hahaha

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 22:34

Ik wil je best wel uitleggen wat ik al weet hoor! Moet je even pb sturen

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 23:03

Kreeg deze van mijn vriend toegestuurd
Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4927
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 06:34

BloemBloem schreef:
Nynkster schreef:
https://zoom.nl/artikel/cursussen/25310 ... zicht.html

Ik zou zeggen lees dit even door, ik denk dat je dan een redelijk duidelijk beeld krijgt van hoe het in elkaar zit :D Ik kan wel zeggen dat een onscherpe achtergrond krijgt door mede een groot diafragma (laag getal). Maar dan is t wel handig om te weten wat dat is :D


Ja zo ver ben ik maar hoe krijg ik dit ingesteld hahaha

Ik ben gewoon in mn lens gaan kijken en wieltjes gaan draaien.... Je ziet een gegeven moment als je in je scherm f met een getal erachter ziet veranderen, dat je diafragma in je lens ook groter en kleiner wordt. Je diafragma kun je wel alleen in de M of de Av/A stand aanpassen.
Bij deze foto is het diafragma heel klein (getal is groot, bv f22)
Afbeelding

Hier is het diafragma heel groot, je ziet zelfs die bladen niet (getal is klein, bv f2.8)
Afbeelding

Dit bovenste geld voor een lens die 'communiceert' met je camera. Je hebt ook lenzen (volgensmij hadden vroeger alle lenzen dit), waarbij je niet elektronisch het diafragma kan veranderen. Onderstaande lens heeft dat. Het getal bij het witte bolletje is de diafragma die is ingesteld, op deze foto dus f22.
Afbeelding

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:22

Super lief dat jullie mij een spoedcursus geven voordat ik vertrek naar
Mexico :j

Ben nu zo ver dat ik weet dat bij portret de F(diafragma) zo laag mogelijk moet staan ( klopt het dat het laagste nu met mijn Nikon D3500 met standaardlens 5.6 is) en bij landschap je F tussen de 11 en de 22 het mooiste is, en dat je dan op de A stand fotografeert.

Heb een online cursus cadeau gekregen van de winkel, maar dat zijn echt van die burgerlijke kiekjes :+ dat is niet wat ik wil gaan doen :D :))

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:30

Afbeelding
Afbeelding

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:31

Hahahahah die onderste is natuurlijk niet goed gegaan ( achtergrond is wel mooi wazig :+ ), maar vond ik gewoon
grappig, die bovenste zou volgens de cursus macrofotografie moeten zijn.
Ben wel verrast door die distel eigenlijk :))

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:49

[
mls_w schreef:
claudiadvx schreef:
ik heb ook een d3500! dinsdag een fotocursus gehad. Kwamen leuke foto's uit. nu heeeeeel veel oefenen!
Hier ben ik zelf heel tevreden over
[ [url=m/kUm1Hp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze is helaas nog wat onscherp :(
[ [url=m/PwYP4a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuke foto's! Welke lens heb je en op welk diafragma kan die? Ik zou met de eerste proberen m zo hoog mogelijk te pakken(laag getal) dan krijg je mooie scherpte diepte erin, springt je onderwerp altijd zo gaaf eruit!



claudiadvx schreef:
ik heb de standaard lens erbij die is 18-55mm
de eerste foto is gemaakt met een diafragma van 5.6 op 1/500s
2e foto is gemaakt met een diafragma van 5.6 ook en op een sluitertijd van 1/2000


Maar dan kan onze camera toch niet lager dan 5.6?
Hoe zou ze dan die eerste foto met nog meer scherpte diepte kunnen krijgen?

En die 1/500s wat is dat :o

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:03

Lens :) diafragma bereik is een lens eigenschap.

Probeer goed te spelen met je zoom en afstand tot de achtergrond.
Op 55mm is de achtergrond waziger dan op 18mm. En hoe verder de achtergrond weg Is, hoe waziger. Zo kan je dus beetje 'smokkelen' als je niet een heel klein diafragma getal hebt.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:06

1/500 is de sluitertijd. Vergelijk het met een deur die je open doet. Hoe langer hij open staat hoe meer je mensen voorbij ziet lopen =bewegingsonscherpte op een foto. Hoe sneller je hem open en dicht doet, hoe meer je alleen een glimp opvangt van de beweging. Je ziet iemand niet meer lopen, maar alleen het moment dat iemand met bijvoorbeeld zijn knie omhoog heeft =beweging bevriezen dus.

De sluitertijd gaat in breuken van een seconde. Hier is dus 1/2 van een seconde langer dan 1/200 van seconde

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:14

Gianti schreef:
Lens :) diafragma bereik is een lens eigenschap.

Probeer goed te spelen met je zoom en afstand tot de achtergrond.
Op 55mm is de achtergrond waziger dan op 18mm. En hoe verder de achtergrond weg Is, hoe waziger. Zo kan je dus beetje 'smokkelen' als je niet een heel klein diafragma getal hebt.


Jeetje, ik voel mij echt een klein kind hahaha, snap er nog niet heel veel van:))


Als ik zoom draai ik aan de lens toch? Dus die getallen die er op staan?
*checkt camera* Ja die gaat van 55 tot 18.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:18

wat kun je fijn uitleggen gianti! zelfs ik begin het te snappen

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:19

EmptyWords schreef:
wat kun je fijn uitleggen gianti! zelfs ik begin het te snappen


Super fijn he :):)

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:20

BloemBloem schreef:
Gianti schreef:
Lens :) diafragma bereik is een lens eigenschap.

Probeer goed te spelen met je zoom en afstand tot de achtergrond.
Op 55mm is de achtergrond waziger dan op 18mm. En hoe verder de achtergrond weg Is, hoe waziger. Zo kan je dus beetje 'smokkelen' als je niet een heel klein diafragma getal hebt.


Jeetje, ik voel mij echt een klein kind hahaha, snap er nog niet heel veel van:))


Als ik zoom draai ik aan de lens toch? Dus die getallen die er op staan?
*checkt camera* Ja die gaat van 55 tot 18.


Stel gerust al je vragen haha. Geef al 2 jaar beginners fotografie cursus. Alleen soms via internet lastiger te verwoorden :P

Yesss! Idd door te draaien. En als je door de zoeker kijkt (waar je dus doorheen kijkt om foto te maken) zie je beeld dichterbij komen dan wel verder weg gaan als je in of uit zoomt

@emptywords dank je :o :o stel gerust je vragen als je ze hebt :D

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:22

mijn camera ligt bij iemand anders, dus ik kan nog niet proberen.

heb wel een fantastisch model om op te oefenen. als ik de hond een commando geef dan blijft ze als bevroren zo zitten/liggen/staan. kan ik mooi verschillende dingen proberen en vergelijken

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:22

claudiadvx schreef:
ik heb de standaard lens erbij die is 18-55mm
de eerste foto is gemaakt met een diafragma van 5.6 op 1/500s
2e foto is gemaakt met een diafragma van 5.6 ook en op een sluitertijd van 1/2000


Maar dan kan onze camera toch niet lager dan 5.6?
Hoe zou ze dan die eerste foto met nog meer scherpte diepte kunnen krijgen?

En die 1/500s wat is dat :o[/quote]

Dus Gianti als ik het goed begrijp had Claudia de hond op f5.6 en dan op 55mm "moeten"
schieten om zo meer verzadiging rondom de hond te krijgen?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:34

Verzadiging als woord zou ik in deze context niet gebruiken. Verzadiging wordt namelijk ook gebruikt om de intensiteit van kleuren te beschrijven.

Dat wil zeker nog wel eens helpen! Vaak moet je dan zelf wel paar passen naar achter doen om nog steeds zelfde uitsnede te hebben.

Belangrijk is wel om te beseffen dat je met 18-55 nooit dezelfde wazigheid kan bereiken als met bijvoorbeeld een zoomlens van 200mm of lens met kleinste diafragma getal van 1.8/2.8
Als jullie willen, kan ik vanavond wel uitgebreid typen over ISO diafragma en sluitertijd :)

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:36

Gianti schreef:
Verzadiging als woord zou ik in deze context niet gebruiken. Verzadiging wordt namelijk ook gebruikt om de intensiteit van kleuren te beschrijven.

Dat wil zeker nog wel eens helpen! Vaak moet je dan zelf wel paar passen naar achter doen om nog steeds zelfde uitsnede te hebben.

Belangrijk is wel om te beseffen dat je met 18-55 nooit dezelfde wazigheid kan bereiken als met bijvoorbeeld een zoomlens van 200mm of lens met kleinste diafragma getal van 1.8/2.8
Als jullie willen, kan ik vanavond wel uitgebreid typen over ISO diafragma en sluitertijd :)


Ja dat besef ik mij nu heel goed, dus ik ga lekker schieten, en dan sparen
vor een lens die dat wel met gemak kan, want dat is juist wat ik zo mooi vind :o

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:38


J0anieke

Berichten: 4927
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:32

Gianti schreef:
https://www.nandoonline.com/tutorial/sc ... -praktijk/

Hier staat een voorbeeld van het verschil.

Oh, super handig die site, dank! Veel van de dingen hierop wist ik nog niet. :D

Ik vraag me nu wel af, ik heb een lens gehad (SONY E 55-210 mm, F4.5-6.3) waarbij het diafragma dus veranderde als je ging inzoomen. Zodra ik ging inzoomen werd het diafragma getal groter naar max 6.3 waarschijnlijk, groter (kleiner getal) kón ik hem dan niet meer maken... Dan gaat dat verhaal met grotere brandpunt geeft meer bokeh eigenlijk niet meer op toch?

Nu ik het zo opschrijf is dat ook wel logisch, want het gaat natuurlijk alleen op als je een grotere brandpunt afstand neemt en het diafragma hetzelfde houdt (wat dus gewoon niet kon :+).


J0anieke schreef:
Volgensmij is het bij mij S (voor Tv) en A (voor Av). Alleen maak ik nu altijd foto's in M. Als ik de diafragma groter maak, zie ik dat de sluitertijd korter word? Ik kan de sluitertijd wel vaak flink aanpassen, zonder dat diafragma meteen kleiner wordt. Ik weet het niet helemaal precies, heb nu ook mijn camera niet bij de hand. :+

Dat bedoelde ik overigens ook met dit bericht, mijn brandpuntafstand ging uit zichzelf veranderen als ik ging inzoomen. De zin had eigenlijk moeten zijn: 'Als ik inzoom, zie ik dat het diafragma kleiner (groter getal) wordt' ipv 'Als ik de diafragma groter maak, zie ik dat de sluitertijd korter word?'.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:34

nav het topic geprobeerd het te vervagen van de achtergrond volgens mij zijn ze wel redelijk gelukt. Niet al van mijn honden wilde meewerken :') alles is onbewerkt trouwens want snap nog niet zo goed hoe het werkt :+





Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:06

Wauw! Mooi!!!!! Wat voor een stand?