Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:00

Gave actiefoto Kim! Ik denk dat als je deze foto aan de zijkanten wat bijsnijdt de foto wat rustiger wordt qua beeld.

Hele mooie foto's komen er weer voorbij, leuk ook om te zien hoe iedereen bezig is met een ander soort fotografie/andere onderwerpen. Die pauw is prachtig, springt er echt uit met die onscherpe achtergrond.

@ Gianti, is fotograferen echt jouw werk of doe je het ernaast? Vind de kleurstellingen in de foto's echt weer heel erg mooi!

Ik heb gister geëxperimenteerd met de belichting van paddestoelen in een grauw donker bos.

Vooral de eerste foto's van de koraalzwam vind ik heel gaaf geworden. Heb met mijn telefoon de paddestoelen belicht en op de camera vervolgens onderbelicht. De laatste paddenstoel mist iets op de een of andere manier...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4916
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:21

Ik vind de laatste paddestoel juist het mooiste. De andere vind ik teveel in het midden gefotografeerd en van de eerste twee vind ik het storend dat er een onscherp mosje half voor zit... Verder wel echt hele mooie plaatjes wbt scherpte diepte!

Tenno7

Berichten: 2265
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:58

Hallo,

Ik meld mij ook even in jullie topic. Ben net weer mijn fotografie aan het oppakken.
Ik fotografeer met een Nikon D3200.
Heb De Standaard 18-55mm kitlens. Een Nikkor 35mm f2.8 macro lens.
Nikkor 55-200 F4-5.6 tele lens.
Sigma Groothoek lens

En sinds vandaag mijzelf getrakteerd op een vervroegd verjaardags kado.
Een Tamron 70-200mm f2.8 Telelens. Nu al zo blij mee!.

Hieronder wat recente fotos. Nog gemaakt met mn Nikkor telelens.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding






Met de macro lens
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En mn nieuwe telelens in vergelijking met de oude haha.
Afbeelding

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:16

eekhoornerik schreef:
Gave actiefoto Kim! Ik denk dat als je deze foto aan de zijkanten wat bijsnijdt de foto wat rustiger wordt qua beeld.

Hele mooie foto's komen er weer voorbij, leuk ook om te zien hoe iedereen bezig is met een ander soort fotografie/andere onderwerpen. Die pauw is prachtig, springt er echt uit met die onscherpe achtergrond.

@ Gianti, is fotograferen echt jouw werk of doe je het ernaast? Vind de kleurstellingen in de foto's echt weer heel erg mooi!

Ik heb gister geëxperimenteerd met de belichting van paddestoelen in een grauw donker bos.

Vooral de eerste foto's van de koraalzwam vind ik heel gaaf geworden. Heb met mijn telefoon de paddestoelen belicht en op de camera vervolgens onderbelicht. De laatste paddenstoel mist iets op de een of andere manier...

[ [url=m/5FrzVO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/s3Ufsi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GuJRwV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RZAtkV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bedankt en wat leuk om te horen :D colorgrading blijft namelijk wel echt werkpunt van mij! Ik doe het gewoon voor erbij :D hopelijk ooit een beetje volwaardige bijbaan naast mijn studie haha.

Wat een hele toffe foto's! Fijne sfeer Ik zou de laatste iets aanpassen in compositie, dat je de paddenstoel op een derde zet. Mag ik hem even bewerken om te laten zien wat ik bedoel?

Welkom Tenno7!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:10

Tuurlijk mag dat :). Lief van je. Kan het zo of heb je het RAW bestand nodig?

Tenno, welkom! Je maakt erg mooie foto's vind ik. Gaaf die lens zeg! Ik heb een 100-400 van Tamron en ben daar erg tevreden over :j.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:16

eekhoornerik schreef:
Tuurlijk mag dat :). Lief van je. Kan het zo of heb je het RAW bestand nodig?

Tenno, welkom! Je maakt erg mooie foto's vind ik. Gaaf die lens zeg! Ik heb een 100-400 van Tamron en ben daar erg tevreden over :j.



Wanneer je hem op zo'n manier bijsnijd dan plaats je hem wat meer op 1/3, ik vind dat altijd erg fijn kijken :D (even bokt upload, flickr flikkert eruit)

Afbeelding

Soms heb je een foto bij je shoot zitten die je extra blij maakt <3
Afbeelding

Tenno7

Berichten: 2265
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 01:48

eekhoornerik schreef:
Tuurlijk mag dat :). Lief van je. Kan het zo of heb je het RAW bestand nodig?

Tenno, welkom! Je maakt erg mooie foto's vind ik. Gaaf die lens zeg! Ik heb een 100-400 van Tamron en ben daar erg tevreden over :j.


Dankje!

Vandaag voor het eerst gebruikt. En het is wel even wennen. Hij is vooral heel zwaar haha. Voor de rest moet ik wennen aan de autofocus van deze lens. Nu waren de lichtomstandigheden ook niet zo mooi. Dus had er wat moeite mee. Maar toch hele mooie fotos geworden vind ik zelf.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KimD

Berichten: 20448
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 08:34

Die twee onderste foto's van die paddestoelen vind ik echt tof! Zou ze zo aan de muur hangen. <3

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:43

Ik heb gisteren wat nieuws geprobeerd :D
Lightpainting

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:39

Leuk he mmvs :D

Welke lichtbronnen heb je gebruikt?

Tenno7

Berichten: 2265
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:41

Gaaf geworden mmvs!

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:52

Ik heb volgende week een fotoshoot met een kindje van 1 en een kindje van 3. Heeft iemand tips? Eerste keer voor mij met zulke jonge kindjes.

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:31

droomy schreef:
Leuk he mmvs :D

Welke lichtbronnen heb je gebruikt?


Ja heel leuk! ik kende het niet Maar een collega van mijn moeder kwam langs en heeft het uitgelegd. Zij heeft dan ook vanalles meegenomen incl statief want ook die heb ik zelf (nog) niet.
De eerste foto is met twee zaklampen gemaakt. De foto erna met een sterretje. Het rode “poppetje” met een rode zaklamp. En de andere twee met een buis met gekleurde vellen erin en daar de zaklamp bij in. Van dat laatste gaan mijn zus en ik er nog meer maken in meerdere kleuren. Toch een leuke bezigheid zo in deze gekke tijd.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:35

@gianti, dank je wel! Veel beter zo inderdaad :j. Ik moet nog veel leren op gebied van compositie en met 1 arm in een sling paddestoelen fotograferen valt soms niet mee :D.

Mooi die laatste foto!

@ Kim: wat een mooi compliment :o . Dank je wel, ik heb de eerste die jij mooi vindt een beetje bewerkt zodat hij nog wat meer tot zijn recht komt. (ook met bewerken moet ik nog veel leren, dus kan zijn dat ik de foto juist verkloot heb in plaats van iets mooier te hebben gemaakt :Y) )
Afbeelding

@Tenno, mooie foto's geworden met je nieuwe lens! Ze zijn mooi scherp ondanks de lastige omstandigheden.

@mmv, wat gaaf om te doen! Lijkt me nog aardig lastig qua fototechniek. Of valt dat mee?

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:31

eekhoornerik schreef:
@mmv, wat gaaf om te doen! Lijkt me nog aardig lastig qua fototechniek. Of valt dat mee?



Valt reuze mee ! De techniek/creativiteit zit hem vooral in het bewegen met de lichtbronnen om daar leuke vormen uit te krijgen.
Ik had de camera op bulb stand, iso op 800 en diafragma op 8. En de lens die ik gebruikte was een groothoeklens (18-55 mm). Dit was allemaal op aanraden van haar. Ik ga hier wel zelf nog me experimenteren. Als je hebt scherpgesteld tel je af met degene die t licht beweegt en dan houd je je knop ingedrukt tot dat de beweging klaar is.

J0anieke

Berichten: 4916
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:21

eekhoornerik schreef:
@gianti, dank je wel! Veel beter zo inderdaad :j. Ik moet nog veel leren op gebied van compositie en met 1 arm in een sling paddestoelen fotograferen valt soms niet mee :D.

Mooi die laatste foto!

@ Kim: wat een mooi compliment :o . Dank je wel, ik heb de eerste die jij mooi vindt een beetje bewerkt zodat hij nog wat meer tot zijn recht komt. (ook met bewerken moet ik nog veel leren, dus kan zijn dat ik de foto juist verkloot heb in plaats van iets mooier te hebben gemaakt :Y) )
[ [url=m/psuZgn.jpg]Afbeelding[/url] ]

@Tenno, mooie foto's geworden met je nieuwe lens! Ze zijn mooi scherp ondanks de lastige omstandigheden.

@mmv, wat gaaf om te doen! Lijkt me nog aardig lastig qua fototechniek. Of valt dat mee?

Ooh zo vind ik deze ook een stuk gaver! :j Ik heb ook een keer een poging paddenstoelen gedaan, maar ik kreeg ze er überhaupt niet zo mooi op.. :')

Tenno7

Berichten: 2265
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:16

Heel gaaf die paddestoelen

Maris
Berichten: 15923
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:28

Wat vinden jullie van een systeemcamera ? Ik maak nu alleen foto's met mijn mobiel en heb dus 0 ervaring met instellen van een camera etc. Een systeemcamera is dan misschien een goed begin ?????

En als je dan dus ook nog niets geen lenzen hebt, welk merk is dan aan te raden ? Canon, nikon, sony ,.... ?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:49

Maris schreef:
Wat vinden jullie van een systeemcamera ? Ik maak nu alleen foto's met mijn mobiel en heb dus 0 ervaring met instellen van een camera etc. Een systeemcamera is dan misschien een goed begin ?????

En als je dan dus ook nog niets geen lenzen hebt, welk merk is dan aan te raden ? Canon, nikon, sony ,.... ?


Ik fotografeer zelf met fullframe systeemcamera :D tegenwoordig zegt systeemcamera niets meer of het instap is of niet.

Nikon/canon/sony is echt persoonlijke voorkeur! Maken alle 3 zeer goede camera's. Wat ik wel fijn vind van canon en Nikon t.o.v. Sony is dat er meer keuze is van lenzen in verschillende budgetten of andere merken.

maaikemuis
Berichten: 5293
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:54

Systeemcamera’s zullen in de toekomst een steeds groter marktsegment gaan vullen (al denk ik dat er nog lange tijd in het topsegment ook spiegelreflexcamera zullen worden gemaakt). Zelf ben ik fan van de systeemcamera’s van Nikon en Sony, deze vind ik de meeste kwaliteit bieden voor wat ik graag zie. Canon blijf ik wat achter vinden lopen. Fuji vind ik een lelijk en hard beeld geven (al is dit persoonlijk, ik ken mensen die het prachtig vinden). Olympus is ook goed maar heeft door het sensorformaat minder mijn voorkeur.

Als je nog niets hebt dan kun je helemaal los gaan! Zeker wanneer je, zoals bij Nikon, een adapter erbij aanschaft. Dan passen alle lenzen van, in dit geval, Nikon er op. En dan heb je een toekomstbestendige camera.

J0anieke

Berichten: 4916
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:30

Sony a6000 is een leuk instap model. Niet heel prijzig, maar je kan wel proeven hoe het is. Ik heb deze zelf ook. Wil nu wel graag een andere body, maar op het moment gebruik ik hem dusdanig weinig dat ik het geld liever nog even vast houdt. :)

Tenno7

Berichten: 2265
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:42

Geen ervaring nog met systeemcamera's. Hier nog een spiegelreflex.

Vandaag weer even geoefend met mn nieuwe lens. Vooral de actie fotos ben ik erg tevreden over. Zoveel beter dan mn vorige lens!. Heel blij mee.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:54

Hele toffe foto's :D

Ik heb vandaag nieuwe lichtopstelling geprobeerd en I like it (studio fotografie dus) :D eindelijk eens tweede licht gebruikt en miste eigenlijk voor mooie nog derde licht. Wel grappig dat je vanzelf meer comfi erin voelt om te experimenteren

Diertjec

Berichten: 4628
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 00:04

De foto's van de paddestoelen zijn echt heel gaaf! Knap gedaan!

Toffe foto's mmvs, echt tof dat dat zo met licht kan. Ben benieuwd naar de volgende foto's hiermee :)

Voor de rest lees ik veel mee, ik kan zelf weinig toevoegen aan feedback hahah.

Zelf heb ik de laatste tijd niet de beste foto's gemaakt, niet de beste omstandigheden en Odin stond meer in me, dan dat ik foto's kon maken. Vandaag wel weer wat leuks geschoten.
Horizon is nog scheef, had geen zin meer om nog na te bewerken hahah
Afbeelding

Afbeelding

Deze vond ik gewoon komisch door de weerspiegeling, plas was net te klein om hem mooi vanaf voor te schieten
Afbeelding

Tenno7

Berichten: 2265
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 00:21

Diertjes: die blubber sokjes zijn ook wel geniaal haha. Wat voor camera heb je? Misschien kun je nog spelen met diafragma waardoor je wat meer scherptediepte krijgt.