Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:08

Gianti schreef:
mmvs schreef:
Ik ben nog een beetje aan het puzzelen soms met mijn nieuwe camera (canon 90d). Met name met de scherpstelpunten. Waar mijn vorige er te weinig had heb ik nu moeite met de hoeveelheid van deze haha.

Zoals portret foto’s van paard en baasje. Of t paard is scherp of het baasje... hoe krijg ik het gehele paard en baasje scherp? Welke manier van scherpstellen gebruiken jullie dan ? Omdat ik er nog weinig ervaring mee heb qua scherpstellen merk ik ook dat ik vergeet wat anders te proberen als ik aan het shooten ben.

En welke raden jullie aan voor actie foto’s, zoals rij foto’s? Met name springen vind ik een dingetje.. aangezien de camera van te voren wel de hindernis ziet en die scherp heeft maar het paard dan niet ...

Ik gebruik trouwens een zoomlens, f2.8 70-200 mm.


Ik hoor een beetje verschillende dingen uit je bericht, wat vind je lastig, de autofocus modus (one shot, Ai servo), AF veldstand (één punt, dynamisch, etc) of de scherptediepte (dus diafragma) :D


Meerdere dingen ook haha. Ik heb met mijn vorige camera (1100D) niet echt gewerkt met handmatig scherpstellen of iets en nooit die instelling veranderd. Deed daar dan ook weinig portret mee en bijna alleen dressuur foto’s. Maar ik zie zoveel gave scherpe “onderwerpen” voorbij komen dat het mij frustreert dat het niet lukt haha. Tips voor bijvoorbeeld sites of filmpjes zijn ook zeker welkom, want ik vind t nogal lastig nu om te bedenken wat nou precies dat ai servo en alles inhoudt hahah. Ik ga zaterdag weer foto’s maken bij een vriendin dus dan kan ik weer lekker oefenen. Heb jaren geleden een basiscursus gedaan, maar over de instellingen qua scherpstellen is toen niet gesproken.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:39

mmvs schreef:
Gianti schreef:

Ik hoor een beetje verschillende dingen uit je bericht, wat vind je lastig, de autofocus modus (one shot, Ai servo), AF veldstand (één punt, dynamisch, etc) of de scherptediepte (dus diafragma) :D


Meerdere dingen ook haha. Ik heb met mijn vorige camera (1100D) niet echt gewerkt met handmatig scherpstellen of iets en nooit die instelling veranderd. Deed daar dan ook weinig portret mee en bijna alleen dressuur foto’s. Maar ik zie zoveel gave scherpe “onderwerpen” voorbij komen dat het mij frustreert dat het niet lukt haha. Tips voor bijvoorbeeld sites of filmpjes zijn ook zeker welkom, want ik vind t nogal lastig nu om te bedenken wat nou precies dat ai servo en alles inhoudt hahah. Ik ga zaterdag weer foto’s maken bij een vriendin dus dan kan ik weer lekker oefenen. Heb jaren geleden een basiscursus gedaan, maar over de instellingen qua scherpstellen is toen niet gesproken.


Diafragma en sluitertijd zijn wel helemaal duidelijkheid?

Maar waar je instelt staat los van hoe je scherp stelt. Je kan bijvoorbeeld je camera zelf zijn scherpstelpunt laten kiezen of jij kiest er 1 of een gebied uit. meer daarover en hoe je het kan instellen vind ik vrij duidelijk in de handleiding staan (blz 128) https://www.gebruikershandleiding.com/C ... ?page=0123

Dan heb je los ervan ervan de focus mode. Dat betekend hoe de camera omgaat met het scherpstellen. Wanneer je ontspanknop half indrukt dan stelt je camera scherp. Dan kan je camera twee dingen doen:
- hij stelt 1x scherp en blijft die scherpstelling vasthouden (One shot)
- hij blijft continu scherpstellen (al servo)

Als voorbeeld: je hond zit voor de struiken en je stelt scherp op je hond. Als je hond vervolgens uit beeld loopt dan gebruikt er bij:
- one shot: de camera heeft 1x scherpgesteld, en past dit niet meer aan. Er is niets scherp behalve het strookje gras waar de hond eerst zat en scherpgesteld had.
- al servo: de camera blijft scherpstellen, op moment dat hond weggewandeld is past hij scherpstelling aan naar de struiken erachter. Deze zullen scherp zijn.

De automatische versie raad ik af. Deze wisselt zelf namelijk tussen de vorige twee (al focus)

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:34

mmvs schreef:
Gianti schreef:

Meerdere dingen ook haha. Ik heb met mijn vorige camera (1100D) niet echt gewerkt met handmatig scherpstellen of iets en nooit die instelling veranderd. Deed daar dan ook weinig portret mee en bijna alleen dressuur foto’s. Maar ik zie zoveel gave scherpe “onderwerpen” voorbij komen dat het mij frustreert dat het niet lukt haha. Tips voor bijvoorbeeld sites of filmpjes zijn ook zeker welkom, want ik vind t nogal lastig nu om te bedenken wat nou precies dat ai servo en alles inhoudt hahah. Ik ga zaterdag weer foto’s maken bij een vriendin dus dan kan ik weer lekker oefenen. Heb jaren geleden een basiscursus gedaan, maar over de instellingen qua scherpstellen is toen niet gesproken.


Diafragma en sluitertijd zijn wel helemaal duidelijkheid?

Maar waar je instelt staat los van hoe je scherp stelt. Je kan bijvoorbeeld je camera zelf zijn scherpstelpunt laten kiezen of jij kiest er 1 of een gebied uit. meer daarover en hoe je het kan instellen vind ik vrij duidelijk in de handleiding staan (blz 128) https://www.gebruikershandleiding.com/C ... ?page=0123

Dan heb je los ervan ervan de focus mode. Dat betekend hoe de camera omgaat met het scherpstellen. Wanneer je ontspanknop half indrukt dan stelt je camera scherp. Dan kan je camera twee dingen doen:
- hij stelt 1x scherp en blijft die scherpstelling vasthouden (One shot)
- hij blijft continu scherpstellen (al servo)

Als voorbeeld: je hond zit voor de struiken en je stelt scherp op je hond. Als je hond vervolgens uit beeld loopt dan gebruikt er bij:
- one shot: de camera heeft 1x scherpgesteld, en past dit niet meer aan. Er is niets scherp behalve het strookje gras waar de hond eerst zat en scherpgesteld had.
- al servo: de camera blijft scherpstellen, op moment dat hond weggewandeld is past hij scherpstelling aan naar de struiken erachter. Deze zullen scherp zijn.

De automatische versie raad ik af. Deze wisselt zelf namelijk tussen de vorige twee (al focus)


Thanks! Ja sluitertijd etc is wel duidelijk!

juliedo24

Berichten: 992
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:34

Hi! Mag ik me hier aansluiten? Ik heb een paar pagina's gelezen, maar alles bijlezen is me te veel, sorry als ik iets vraag dat al gevraagd is.
Ik loop al jaren rond met een tweedehands Canon EOS 400D uit 2005, en gebruik voornamelijk de EF-s 55-250mm IS II lens en de oudere 50mm f/1.8 II. Ik ben nu op zoek naar een upgrade qua uitrusting, ik vind mijn foto's vaak te flets en moeilijk te corrigeren, en ook niet altijd scherp, vooral met de zoomlens niet. Nou is dat misschien ook niet vreemd met een 15 jaar oude body? Ik twijfel nu of ik al mijn budget moet inzetten voor een betere body zoals de 80D, en die dan icm met de lenzen die ik al heb gebruiken, of beter een iets goedkopere body en dan ook mijn lens inwisselen en een nieuwe kopen. Ik ga veel de bergen in en heb daar dus te maken met contrastrijke omgevingen, scherp licht en ook regelmatig bewegende onderwerpen zoals reeën en vogels (dieren zijn mijn favoriet voor de camera). Ook zou ik graag weer op paarden gaan oefenen. Ik hoor graag jullie mening. Ik zal even uitzoeken hoe je ook alweer foto's uploadt op Bokt.

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:15

juliedo24 schreef:
Hi! Mag ik me hier aansluiten? Ik heb een paar pagina's gelezen, maar alles bijlezen is me te veel, sorry als ik iets vraag dat al gevraagd is.
Ik loop al jaren rond met een tweedehands Canon EOS 400D uit 2005, en gebruik voornamelijk de EF-s 55-250mm IS II lens en de oudere 50mm f/1.8 II. Ik ben nu op zoek naar een upgrade qua uitrusting, ik vind mijn foto's vaak te flets en moeilijk te corrigeren, en ook niet altijd scherp, vooral met de zoomlens niet. Nou is dat misschien ook niet vreemd met een 15 jaar oude body? Ik twijfel nu of ik al mijn budget moet inzetten voor een betere body zoals de 80D, en die dan icm met de lenzen die ik al heb gebruiken, of beter een iets goedkopere body en dan ook mijn lens inwisselen en een nieuwe kopen. Ik ga veel de bergen in en heb daar dus te maken met contrastrijke omgevingen, scherp licht en ook regelmatig bewegende onderwerpen zoals reeën en vogels (dieren zijn mijn favoriet voor de camera). Ook zou ik graag weer op paarden gaan oefenen. Ik hoor graag jullie mening. Ik zal even uitzoeken hoe je ook alweer foto's uploadt op Bokt.

Er vanuit gaand dat je glas goed is, zou ik in deze situatie wat serieuzer op de body inzetten.
In de basis zijn dit goede lenzen en als daar netjes mee omgegaan is, moeten die goede foto's leveren.

Wat je kunt doen is een goede body lenen, wat foto's mee maken; dezelfde foto's met je eigen body maken en dan zie je vanzelf in hoeverre je kwaliteitsprobleem vanuit de body of vanuit de lenzen komt.

juliedo24

Berichten: 992
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:23

Dat was ik inderdaad van plan met de 77D van een vriendin. De camera en lenzen zijn altijd overal mee naartoe gesleept en hebben wat reizen achter de rug, maar inderdaad wel netjes mee omgegaan. De body heeft wel gebruikssporen.
Even kijken of de upload werkt:

Afbeelding
Met de zoomlens genomen, bewerkt.

Afbeelding
Met de 50mm genomen, onbewerkt. Best flets maar deze moet goed te corrigeren zijn.

Afbeelding
Met de 50mm genomen, ook onbewerkt. Zulke kleuren/contrasten vind ik dus lastig te corrigeren.

Afbeelding
Ook met de 50mm genomen. Goed voorbeeld van geen optimale scherpte, fletsheid. Ook heeft de camera (lijkt me niet aan de lens liggen hier?) vaak moeite met de lucht. Mijn telefoon kan bijna alle luchten mooi in balans met de voorgrond vastleggen, maar met de camera ben ik er nog niet achter gekomen.

Heb zo even geen goed voorbeeld van een wildlife foto, wilde vandaag einde van de middag even kijken of ik wat reeën kon spotten in de schemer om te kijken hoe die image stabilizer werkt, heb me hier nog nooit echt in verdiept. Heb wel gelezen dat als je dieren wil volgen, die IS soms in de weg kan zetten omdat die deze volgbeweging dan wil compenseren. Gebruiken jullie de IS wanneer je (wilde) dieren fotografeert?

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:21

Schiet je dan automatisch of deels handmatig?

juliedo24

Berichten: 992
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:25

Ik doe in principe alles handmatig behalve sluitertijd (stand Av) (en natuurlijk ook autofocus). Witbalans ligt er een beetje aan, meestal doe ik die handmatig maar wanneer ik twijfel zet ik hem op automatisch.

maaikemuis
Berichten: 5292
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:28

juliedo24 schreef:
Dat was ik inderdaad van plan met de 77D van een vriendin. De camera en lenzen zijn altijd overal mee naartoe gesleept en hebben wat reizen achter de rug, maar inderdaad wel netjes mee omgegaan. De body heeft wel gebruikssporen.
Even kijken of de upload werkt:

[ Afbeelding ]
Met de zoomlens genomen, bewerkt.

[ Afbeelding ]
Met de 50mm genomen, onbewerkt. Best flets maar deze moet goed te corrigeren zijn.

[ Afbeelding ]
Met de 50mm genomen, ook onbewerkt. Zulke kleuren/contrasten vind ik dus lastig te corrigeren.

[ Afbeelding ]
Ook met de 50mm genomen. Goed voorbeeld van geen optimale scherpte, fletsheid. Ook heeft de camera (lijkt me niet aan de lens liggen hier?) vaak moeite met de lucht. Mijn telefoon kan bijna alle luchten mooi in balans met de voorgrond vastleggen, maar met de camera ben ik er nog niet achter gekomen.

Heb zo even geen goed voorbeeld van een wildlife foto, wilde vandaag einde van de middag even kijken of ik wat reeën kon spotten in de schemer om te kijken hoe die image stabilizer werkt, heb me hier nog nooit echt in verdiept. Heb wel gelezen dat als je dieren wil volgen, die IS soms in de weg kan zetten omdat die deze volgbeweging dan wil compenseren. Gebruiken jullie de IS wanneer je (wilde) dieren fotografeert?


Het kan zeer zeker aan je camera liggen, maar ook aan je lenzen. Het handigste is om te kijken met je lenzen op een nieuwe body wat het verschil is dan.

Maar.... het verschil tussen contrasten zoals bij een landschap met een lichte lucht en een donkere voorgrond gaat geen enkele camera, nieuw of oud, kunnen. Al die landschapsfoto’s met perfect gebalanceerde luchten en voorgrond is het gevolg van exposure blending of HDR-fotografie.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:28

weekend gespeeld met een macrolens :D wel echt een hele andere manier van fotograferen en merk dat ik niet goed had voorbereid O:) (geen statief en plastic tas bijv). Vooral met scherpte nog veeeeeel winst te behalen. Maar waar ik normaal zo klein mogelijk ga met diafragmagetal is dat wel echt even zoeken met zo'n macrolens haha.

Afbeelding

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:27

wauw Gianti, leuk met die subtiele spinnenrag eraan <3

kimwilliam

Berichten: 1174
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:23

Yeeey !! Mn buddy is er !!! Helemaal happy en verliefd.
Afbeelding

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:09

Dag dames,
Ik zit met het volgende: ik ben gevraagd voor een blackfoto shoot met een kerstkrans. Voorheen ben ik al op die locatie geweest om blackfoto's te nemen en dat was daar allesbehalve simpel. Elke gang heeft een grote lichtstraat boven zijn poort hangen en nergens is er dus plek om een mooie blackfoto te nemen. Resultaat: heel veel nabewerking en zelf niet zo tevreden van de foto's.

Nu was ik aan het denken om een grote zwarte doek te bestellen en die te bevestigen aan de stallen: aan de achterkant een doek en dan boven het model. Doek van ongeveer 6m op 3m. Maar bij het zoeken naar zwarte achtergronddoeken kom ik heel vaak tegen dat het alsnog licht doorlaat en dat de stof te dun is.
In feite heb ik een dikke theaterdoek nodig die weinig licht doorlaat. Heeft iemand hier een idee waar ik deze kan kopen of welke (professionele) achtergronddoek wel dik genoeg is om te gebruiken?

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:17

Ik zou dat niet weten, maar als je het boven het model wil bevestigen moet je dat wel ontzettend goed vastzetten ben ik bang.

Zelf ga ik morgen foto's maken van een poedel. Echt ontzettend veel zin in. Ik ben dol op poedels. _O- Begin vorige week heb ik het vroegere maatje van mijn eigen paard op de foto mogen zetten. Dat was ook echt heel waardevol. Hij dook gelijk in mijn zak op zoek naar snoepjes dus dat was best makkelijk fotograferen. :')

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:19

Isabel_k schreef:
Ik zou dat niet weten, maar als je het boven het model wil bevestigen moet je dat wel ontzettend goed vastzetten ben ik bang.

Zelf ga ik morgen foto's maken van een poedel. Echt ontzettend veel zin in. Ik ben dol op poedels. _O- Begin vorige week heb ik het vroegere maatje van mijn eigen paard op de foto mogen zetten. Dat was ook echt heel waardevol. Hij dook gelijk in mijn zak op zoek naar snoepjes dus dat was best makkelijk fotograferen. :')


Ja weet ik, aan beide zijdes zijn stallen en ik kan dus over het model 2 touwen spannen waarover ik het doek hang of bevestig. Maar het zal afhangen van de zwaarte van het doek!

Heel benieuwd naar je foto's! Zijn leuke beestjes om mee te werken. :D

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:23

Ja het zijn zeker fantastische honden. Wij hadden de keuze tussen een poedel en een windhond, en wij zijn uiteindelijk voor de windhond gegaan, maar stiekem vind ik een poedel ook prachtig.

Afbeelding
Dit is mijn hondje

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:46

kimwilliam schreef:
Yeeey !! Mn buddy is er !!! Helemaal happy en verliefd.
[ [url=m/23u00r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd! :D

@Valerie_91 lastig zeg! Ik kan zelf ook nog geen blackfoto's maken. Ik vind dat echt lastig! Kan je niet ergens tussendoor even oefenen? Een doek lijkt mij ook handig! Hoe wil je dat alleen gaan bevestigen? :o

@Isabel veel plezier! Poedels zijn inderdaad erg leuk!

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:08

@Isabel, knap hondje! Die zal veel dienst doen als fotomodel veronderstel ik :+

@Maaureen95, ik heb er net 20 blackshoots opzitten die wel een zwarte achtergrond hadden en deze kwamen gewoon al 'klaar' uit mijn toestel. Was bijna geen nabewerking aan, dus ideaal! Dus oefenen hoef ik niet te doen denk ik, maar het is gewoon lastig dat ik op deze locatie geen donkere plek heb en dat scheelt me veel in de nabewerking. Daarom hoop ik het met een zwarte doek te kunnen oplossen, maar zo lastig omdat ik door het bos de bomen niet meer zie :+



Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:12

Oh wauw! Heel mooi gedaan :D Mag ik vragen wat voor instellingen je gebruikt hebt? Ik moet nog eens een stal vinden waar ik kan oefenen.

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:12

Oei dat zou ik niet weten Valerie.. Mooie black fotos!
Ben benieuwd Isabel!

Ik loop lekker te klooien in Lightroom, welke vinden jullie mooier?

Afbeelding
Afbeelding

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:14

Ik vind de eerste mooier. Die onderste vind ik wat flets ogen. Maar ik denk ook wel dat het persoonlijke smaak is. Wat is de achterliggende gedachte achter de tweede foto? Ik vind daar de kleuren van de ruiter en het paard mooi, maar de achtergrond toch wat te flets.

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:21

Juist door het donkere paard die er nu extreem uit springt.

Afbeelding

Dit is m minimaal bewerkt. Ben heel erg aan het kijken naar een style haha. Dus lekker experimenteren en soms dus ook gekke kleuren combineren :)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:39

Ik vind hem zo eigenlijk al heel erg mooi :o

Mettee

Berichten: 3094
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:59

Wauw ik vind hem zo ook erg mooi! Ik krijg het nog niet voor elkaar om écht een scherpe foto te maken. Heb een cursus van photoacadamy dacht ik maar nog geen tijd voor gehad. Heb ook lightroom & photoshop maar wil graag eerst alles onder de knie hebben...
Ik mag foto’s maken voor de winkel van mijn tante en een restaurant hier in de buurt dus gaan lekker door met oefenen. Zal straks eens kijken of ik :o een foto kan posten.

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:58

Ik vind die laatste van dat zwarte paard heel erg mooi. :j

Mijn hond staat bijna nooit model. _O- Het is een super snelle zenuwleier die er bij het minste of geringste vandoor gaat. :+