Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:37

Ik ben vandaag op pad geweest maar niet zo veel geschoten als normaal (25 foto's in totaal ipv +- 200).

Wat ik heel lastig vind is om de struiken scherp te krijgen omdat deze heel veel bewegen door de harde wind, iemand die hier tips voor heeft? Heb op de automatische landschap stand en een paar op M geschoten.

AfbeeldingIMG_1504 by Rinske Kluiwstra, on Flickr
ƒ/5 1/400 44 mm ISO 100 (automatische macrostand)

Afbeelding
ƒ/10 1/320 55 mm ISO 100

Afbeelding
ƒ/9 1/200 55 mm ISO 100

Afbeelding
ƒ/4.5 1/640 33 mm ISO 100

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 08:55

gebruikt iemand hier ook darktable als edit programma?

J0anieke

Berichten: 4909
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:31

KarmaChansy schreef:
... Ik vind het moeilijk om alles in het midden scherp te krijgen :)
...

Ik heb hier ook nog veel moeite mee. Had een tijd terug wel een filmpje gekeken over de scherpstelfuncties met scherpstelgebied ed. (focus modus en focus area), maar die afkortingen lijken zo op elkaar dat ik steeds vergeet wat wat is... De focus area gaat nu opzich wel goed, gezien dat redelijk vanzelfsprekend is.
Als iemand nog tips/ezelsbruggetjes heeft focus modus (AF-S/AF-A/AF-C ed.), zijn die zeker welkom. :)

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:45

AF-S staat voor single shot, deze mode gebruik je bij onderwerpen die stilstaan. De camera houdt het scherpstelvlak vast als jij je verplaatst.
AF-C staat voor continuous, deze mode gebruik je bij onderwerpen die bewegen. De camera zal het scherpstelvlak iedere keer opnieuw bepalen als je het onderwerp volgt.
AF-A is de automatische mode, hierbij bepaalt de camera zelf of het onderwerp stilstaat of beweegt en kiest dan zelf de (hopelijk) juiste mode.

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:50

manonnevot schreef:
AF-S staat voor single shot, deze mode gebruik je bij onderwerpen die stilstaan. De camera houdt het scherpstelvlak vast als jij je verplaatst.
AF-C staat voor continuous, deze mode gebruik je bij onderwerpen die bewegen. De camera zal het scherpstelvlak iedere keer opnieuw bepalen als je het onderwerp volgt.
AF-A is de automatische mode, hierbij bepaalt de camera zelf of het onderwerp stilstaat of beweegt en kiest dan zelf de (hopelijk) juiste mode.


Thanks voor de uitleg! Heb het meteen opgeslagen. Toevallig harden mijn vriend en ik het hier laatst over. Dit soort informatie hebben we veel aan denk ik.

Obi
Berichten: 465
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:51

Wat voor een laptop hebben jullie voor het bewerken van de foto's?

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:54

Ik gebruik gewoon mijn studie laptop, dat is een HP Probook 440 G4.

Obi
Berichten: 465
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:45

Bedankt! Ik ga me er eens in verdiepen.

Piekosjj

Berichten: 5458
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:47

Interessante info over 't scherpstellen!

Gebruiken jullie auto focus of manual focus? Heb soms best problemen dat m'n camera op het verkeerde scherp stelt, maar als je galloperende paarden voor je lens hebt, krijg ik het ook niet voor mekaar om zelf scherp te stellen.

J0anieke

Berichten: 4909
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:49

Piekosjj schreef:
Interessante info over 't scherpstellen!

Gebruiken jullie auto focus of manual focus? Heb soms best problemen dat m'n camera op het verkeerde scherp stelt, maar als je galloperende paarden voor je lens hebt, krijg ik het ook niet voor mekaar om zelf scherp te stellen.

Ik gebruik beide. Voor Macro doe ik zelf scherpstellen (DMF; direct handmatig instellen) en bij sport/dieren gebruik ik auto focus.

Edit: Om nog aan te vullen, gebruik je focus area? Hiermee kun je kiezen welke plek je in de foto scherp wilt hebben. Denk dat dit wel belangrijker is bij macro en fotograferen van dieren/mensen tussen takken e.d.
Voorbeeld:
Afbeelding
Dezelfde paddenstoel, links scherp gesteld op de plaatjes, rechts scherp gesteld op het hoedje. (Foto's als voorbeeld van Laura Vink, @lauravink op instagram)

En zelf was ik vorig jaar ook aan het experimenteren: Mijn camera stelde scherp op de takken, door focus area heel klein te maken uiteindelijk paard toch een soort van 'scherp' gekregen. :')
Afbeelding

Cabelona

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:15

freedomshet schreef:
gebruikt iemand hier ook darktable als edit programma?


Ik heb hem wel op mijn computer staan, maar grijp eigenlijk steevast terug op Photoshop omdat ik daar bekend mee ben.

Qua scherpstellen pak ik meestal één bepaald punt. Mijn camera staat links (Nikon D3400) het rood is het punt waar het scherpsteld. Die verschuif ik naar het puntje die ik scherp wil. Handmatig scherpstellen met de ring lukt mij niet heel lekker.
Afbeelding

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:27

Cabelona schreef:
freedomshet schreef:
gebruikt iemand hier ook darktable als edit programma?


Ik heb hem wel op mijn computer staan, maar grijp eigenlijk steevast terug op Photoshop omdat ik daar bekend mee ben.

Qua scherpstellen pak ik meestal één bepaald punt. Mijn camera staat links (Nikon D3400) het rood is het punt waar het scherpsteld. Die verschuif ik naar het puntje die ik scherp wil. Handmatig scherpstellen met de ring lukt mij niet heel lekker.
[ Afbeelding ]

Maar dit is ook meteen de lichtmeting, en als je die op een punt zet moet je heel bewust op bepaalde stukken meten, daarom heb ik dit op automatisch staan.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:37

Wat een leuk topic! Mag ik mij hier ook melden?
Ik ben Madelief, bijna 16 jaar oud en ik fotografeer nu sinds een paar jaar.
Ik ben begonnen met een Nikon D50 en een 55-200 lens en fotografeer nu met een Canon 400d + 75-300 canon. Ik vind het altijd heel erg leuk om meer te leren!

Mijn plan was eerst om met Nikon verder te gaan, maar vorige week heb ik de beslissing gemaakt om dat met Canon te doen, ivm dat mijn Nikon gear het niet meer doet en dat ik dan mijn andere Canon gear nog wél kan gebruiken.
Ik ben nu aan het sparen voor de 70-200 f/2.8 lens en daarna wil ik een Canon 77d of een 80d.

Rijfoto's vind ik nog vrij lastig, ik heb een niet zo snelle body en dan moet je heel precies van te voren timen.

Deze week moet ik overigens even een nieuwe CF kaart kopen agz mijne van 32GB stuk is gegaan. Volgende week maandag een fotomeeting en dan kom ik zeker niet uit met 2GB :')

Een paar foto's die ik heb gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:47

Echt super interessant dit topic. Ik heb mijn camera weer eens gepakt. Misschien dat ik met tips uit dit topic weer wat dingetjes kan leren. Dat zal ongetwijfeld want ik snap er nog weinig van. Ik pak hem op M, maar ik klik maar wat. Als hij wat licht is gooi ik mijn ISO omhoog en dan wordt hij meestal wel donkerder. Verder gooi ik mijn diafragma op het meest lage en sluitertijd doe ik niet heel veel aan als hij scherp lijkt te zijn en daar snap ik ook nog niet heel veel van. Met wedstrijd probeer ik dat weleens om daar mee te spelen maar verder blijf ik daar toch maar vanaf dus kan misschien dan beter in een andere stand fotograferen.
Mijn camera is een Canon 1300D met 18-55 lens

Eerste klik was dit bijvoorbeeld.

Afbeelding


Toen de ISO maar wat omlaag gedaan (van 200 naar 100 ofzo? :+ )
dan krijg je dit.

Afbeelding


En toen nog een paar.

Afbeelding

Afbeelding


Geef gerust commentaar, heel graag zelfs! Ik zal zelf ook proberen om te gaan reageren, heb er alleen weinig verstand van.

AylaB

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:51

Ik volg even. Ik zal later nadat ik het een beetje heb doorgelezen zelf ook even iets plaatsen, vind dit wel erg leuk!!

Cabelona

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:52

@ manonnevot: Dat hangt er toch ook weer af hoe je de lichtmeting instelt? Matrixmeting, centrumgerichte meting of spotmeting. Als je op M fotografeert kun je toch eerst je licht goed zetten voor je scherp stelt?

Nayomie
Berichten: 32787
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:55

Mooie foto's! Fijn beeld om naar te kijken. :D

Vorig weekend paar foto's gemaakt van het Drents-Friese woud.

Afbeelding
Afbeelding

Mijn flickr is eruit gegaan, dus ik heb nu even boktuploadfoto's.

Anyways, mijn vriend heeft voor zijn verjaardag een ontzettend interessant fotografieboek gekregen. Staat in geschreven hoe de foto gemaakt is en hoe de nabewerking gedaan is en met name voor portretfoto's. En nog veel meer informatie. Weet de titel even niet zo uit mijn hoofd maar als iemand geinteresseerd is naar de boektitel kan ik die wel even opzoeken. :j
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 14-03-20 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek naam verwijderd

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:04

Nayomie, hele gave foto's <3 die eerste is echt indrukwekkend!

Ik ben afgelopen week ook een dag in Parijs geweest, ben benieuwd wat jullie van deze foto vinden:
Afbeelding


Ik vind het trouwens heel erg lastig om rijfoto's goed scherp te krijgen. Soms ligt de focus op de grond of op de achtergrond. Hebben jullie daar tips voor?

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:04

Cabelona schreef:
@ manonnevot: Dat hangt er toch ook weer af hoe je de lichtmeting instelt? Matrixmeting, centrumgerichte meting of spotmeting. Als je op M fotografeert kun je toch eerst je licht goed zetten voor je scherp stelt?

Klopt, hij meet dit inderdaad apart. Net even gekeken op mijn camera. Heb mijn lichtmeting op meervlaks meting staan, maar ik zocht het net op en daaruit concludeerde ik dat voor paarden portretten de stand centrum gericht gemiddelde misschien beter is. Ik ga dit weekend eens vanalles uitproberen.

Liselot

Berichten: 32202
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:47

Cabelona schreef:
@ manonnevot: Dat hangt er toch ook weer af hoe je de lichtmeting instelt? Matrixmeting, centrumgerichte meting of spotmeting. Als je op M fotografeert kun je toch eerst je licht goed zetten voor je scherp stelt?


Klopt als een bus!

Ik heb mijn camera’s dus ook zo ingesteld dat ik zelf het scherpstelpunt kan kiezen. Dan weet je zeker dat je de scherpte altijd op de juiste plek hebt en dat is enorm belangrijk

En desnoods kan je als je op AV fotografeert je belichtingscompensatie wat omhoog of omlaag zetten als je je lichtmeting niet goed genoeg vindt

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:49

Hoe kun je dat instellen van zelf scherpstelpunt kiezen? Ik heb er naar gezocht, maar kan het niet vinden op mijn 400d. Op m'n Nikon kan ik het wel vinden.

Liselot

Berichten: 32202
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:00

Dat is per canon model weer ietsje verschillend. Je moet iig in het menu aanpassen dat je one spot focus wilt. En dan kan je op je camera zelf een knopje vinden met 9 puntjes waarmee je het punt kan wijzigen. Ofwel door aan te raken op het touch screen ofwel door aan je wieltjes te draaien

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:05

amado7 schreef:
Dat zal ongetwijfeld want ik snap er nog weinig van. Ik pak hem op M, maar ik klik maar wat. Als hij wat licht is gooi ik mijn ISO omhoog en dan wordt hij meestal wel donkerder. Verder gooi ik mijn diafragma op het meest lage en sluitertijd doe ik niet heel veel aan als hij scherp lijkt te zijn en daar snap ik ook nog niet heel veel van.


Even een stukje theorie dan nu.
Er is een relatie tussen ISO ('filmgevoeligheid'), belichtingstijd en diafragma. Die relatie is (per onderdeel) 1 op 1, en dat is wel zo handig.

ISO gaat meestal van 50 (redelijk ongevoelig) via stappen omhoog naar veel gevoeliger dan film ooit kon. De 1 op 1 stappen zijn 100 - 200 - 400 - 800 - 1600 etc.

Meeste camera's hebben allerlei tussenstappen, maar voor de eenvoud sla ik die even over.

Diafragma gaat ook in stappen. En die noemen we 'stops'. De 'hele' stops zijn als volgt: 1, 1.4, 2, 2.4, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16 en 22 (van veel licht/grote lensopening naar weinig licht/kleine lensopening)

Ook hier zijn allerlei tussenstops op de camera, sla ik ook weer even over.

En belichtingstijd gaat ook in stappen, waarbij de 'hele' stappen ieder keer op basis van seconden zijn: 1/60, 1/120, 1/250 (wordt een beetje afgerond), 1/500, 1/1000 etc.

Iedere halvering van de belichtstijd kun je compenseren door een verdubbelen van je ISO, of door het vergroten van je diafragma met 1 'stop'.

Stel je hebt ISO 100, diafragma 8, en je belichtingstijd zou dan 1/250 zijn, maar je wilt een galopperend paard fotograferen. Dan wil je eigenlijk een belichtingstijd van 1/500, anders krijg je onscherpte.
Dat los je op door je diafragma naar 5.6 te zetten, of je ISO naar 200. Doe je beide, dan heb je een belichtingstijd van 1/1000.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:08

Hele duidelijke uitleg! En eigenlijk ook volledig nieuw voor mij dat het 1 op 1 is... :P Misschien zou het toch handig zijn geweest als ik ooit een cursus of workshop gevolgd zou hebben...

Liselot

Berichten: 32202
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:13

Mooie uitleg Ibbel!
Als ik tijdens mijn workshops bij dit punt kom zie ik bij mijn cursisten altijd een groot vraagteken boven het hoofd :') maar na een goede uitleg en het uischrijven van wat instellingen snappen ze het wel