Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:43

Hoi allemaal! Ik kom mij hier ook even melden. Ik ben ontzettend beginnend. Als in - vijf maanden geleden begonnen, maar ik vind het zo ontzettend leuk om te doen. :)) Inmiddels begin ik uit mijn omgeving vraag te krijgen naar shoots en dat is wel een ontzettend compliment.

Ik zal hier gezellig mee lezen en posten. Ik stuur nu alvast één van mijn eerste foto's en een recente.

Afbeelding
Afbeelding

kimwilliam

Berichten: 1174
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:47

Isabel_k schreef:
Hoi allemaal! Ik kom mij hier ook even melden. Ik ben ontzettend beginnend. Als in - vijf maanden geleden begonnen, maar ik vind het zo ontzettend leuk om te doen. :)) Inmiddels begin ik uit mijn omgeving vraag te krijgen naar shoots en dat is wel een ontzettend compliment.

Ik zal hier gezellig mee lezen en posten. Ik stuur nu alvast één van mijn eerste foto's en een recente.

[ [url=m/3L8x10.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sQPukr.jpg]Afbeelding[/url] ]


de achtergrond van de vos lijkt op strijen. :D :D waar is het?

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:49

Niet Strijen, maar Streefkerk. Ik heb gewerkt in Strijen en ik kan met zekerheid zeggen dat bijna hetzelfde is _O-

kimwilliam

Berichten: 1174
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:52

Isabel_k schreef:
Niet Strijen, maar Streefkerk. Ik heb gewerkt in Strijen en ik kan met zekerheid zeggen dat bijna hetzelfde is _O-

Ja hahahah

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:07

Welkom!

Ik ben gisteren even bezig geweest met bewerken.

Voor en na:

Afbeelding
Afbeelding

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:58

Isabel_k schreef:
Hoi allemaal! Ik kom mij hier ook even melden. Ik ben ontzettend beginnend. Als in - vijf maanden geleden begonnen, maar ik vind het zo ontzettend leuk om te doen. :)) Inmiddels begin ik uit mijn omgeving vraag te krijgen naar shoots en dat is wel een ontzettend compliment.

Ik zal hier gezellig mee lezen en posten. Ik stuur nu alvast één van mijn eerste foto's en een recente.

[ [url=m/3L8x10.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sQPukr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je ziet echt al vooruitgang! :j die eerste is wat simpel. En let op je horizon die mooier is als hij recht is.

Die 2e is echt tof!


Wauw Ketly heel gaaf. Ik snap nooit hoe iemand zo goed kan bewerken. Ik zit al te klooien met een touwtje. Moet toch echt maar eens photoshop gaan kopen denk ik.

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:27

Mooi die bewerking! Ik zit ook in dubio of ik photoshop en lightroom aan ga schaffen. Volgens mij betaald het zich wel uit :+

@Amado, thanks! Ik ben daar ook echt blij mee. Die hele serie is goed gelukt. Ze lach perfect in het zonnetje en past nog goed bij mijn dekbed ook :+


Afbeelding

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:59

Hallo Allemaal! :wave:

Ik fotografeer hobbymatig al behoorlijk wat jaren en fotografeer hoofdzakelijk voor mezelf. Soms als er wat andere mensen mee wandelen staat hun hond ook op de foto maar dat is dan toeval. :D

Nu heb ik sinds enkele weken een f/2.8 70-200mm Nikor lens en daardoor gaat de wereld van 'indoor fotografie' voor mij open. Liggen daar mijn ambities? Nee, zeker niet maar leuk is het wel. Ook stoei ik met deze lens buiten, deze zou top zijn voor actie vast te leggen maar dat vind ik nog behoorlijk lastig. :+ Maar vooral veel oefenen en doen is mij verteld dus dat gaan we dan ook doen.

Ik vind vooral binnen bewegende objecten nog erg moeilijk want ze bewegen op hoge snelheid en de instellingen die daar tegenover staan zijn nogal een uitdaging. Dus ik kom lekker meelezen en hoop wat op te steken! Als iemand aanraders heeft voor goede boeken dan hoor ik dat graag!

Enkele voorbeelden gemaakt met deze lens, niet helemaal tevreden over het resultaat maar zeker ook niet ontevreden. Mocht het nog niet duidelijk zijn vanuit de foto's, ik fotografeer honden. :')


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:03

Kom na lange afwezigheid ook weer eens om het hoekje kijken :-).

@ Isabel, ik vind de foto van jouw kat echt heel erg mooi! Die hoeft geen nabewerking, is nu al prachtig vind ik <3

@Ketly: welk programma gebruik je? Is dat Lightroom of Photoshop?
Ik twijfel zelf nog om één van de 2 aan te schaffen, maar welk programma is nu het fijnste?

@Kimd: je hebt wel een hele fijne lens aangeschaft volgens mij! Maar meteen ook een van de moeilijkste onderwerpen om te fotograferen: bewegende dieren en dan nog indoor. Ik vind de foto's goed gelukt, maar zou wat meer de focus proberen leggen op het onderwerp, dus dat de hond er wat meer 'uitspringt' en de omgeving wat minder scherp wordt. Dan wordt je blik echt naar de honden getrokken.
Snap je wat ik bedoel :D?

Wie weet raad?
Is Lightroom beter of Photoshop? Ik ben een natuurfotograaf in de leer en bewerk sinds kort met een gratis programma (RAWtherapee), maar daarvan zijn de mogelijkheden volgens mij beperkt.

Een paar foto's van afgelopen weken:

Schotse Hooglander, bewerkt met Rawtherapee. Met name voor kleurtemperatuur.
Afbeelding

Wild zwijn, onbewerkt
Afbeelding

Koraalzwammetje, bewerkt met Rawtherapee. Met name voor kleurtemperatuur
Afbeelding

Vliegenzwam, onbewerkt
Afbeelding

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:25

Waarom neem je niet het abonnement bij Adobe met Lightroom en Photoshop? :D Kost je 12,09 euro per maand en dan heb je beide. Ik werk met beide!

maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:25

Oeh, die Schotse hooglander is prachtig!

Lightroom is eigenlijk je basisbewerkingsprogramma. Photoshop komt (in mijn workflow) daarna pas voor de finishing touches en de preciezere bewerkingen.

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:31

Ketly schreef:
Waarom neem je niet het abonnement bij Adobe met Lightroom en Photoshop? :D Kost je 12,09 euro per maand en dan heb je beide. Ik werk met beide!


Ik ben ook bezig om dat op mijn computer te krijgen, maar ik heb ruzie met credit cards en paypal. :')

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:48

Dat is ook een goed idee inderdaad, gewoon allebei.
Heb mijn Spotify abbo toevallig net opgezegd, omdat ik het amper gebruik dus dan kan ik dat mooi daarvoor in de plaats doen.

Dank je Maaikemuis!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:22

Hebben jullie trouwens een cursus gedaan voor Lightroom en Photoshop of ben je zelf gewoon aan de slag gegaan met bijv. youtube tutorials?

maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:32

Ik heb het vooral mijzelf aangeleerd. Voor wat specifieke doelen heb ik op een gegeven moment 2 lessen via Skype bij een fotograaf die ik hoog heb zitten gevolgd. Hier heb ik uiteindelijk een eigen draai aan gegeven. Inmiddels heb ik voor landschappen wel een redelijke vast workflow, zowel in het veld als in de nabewerking.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:08

Eekhoornerik, als je veel natuurfotografie en wildlife doet, kan je voor lightroom tutorials ook eens kijken bij het youtube kanaal van Wild Eye.
Is wel in het Engels dus lightroom even omzetten naar Engels is wel handig maar daar hebben ze video's vanaf de meest basic uitleg van lightroom tot gratis en betaalde webinars die heel diep in lightroom en photoshop gaan.
En ze kunnen het heel goed uitleggen, ik ken de meeste van hen ook persoonlijk en heb zowel online als irl heel wat uurtjes lightroom met hen gedaan en eigenlijk alles van hen geleerd.

Dit is hun kanaal https://www.youtube.com/c/WildEye
Volgens mij hebben ze nu niet alle lightroom video's bij elkaar staan maar via https://www.youtube.com/c/WildEye/searc ... =lightroom kan je de meeste wel vinden.

welmoed__

Berichten: 6568
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 06:44

Ik ben nog beginnend, maar leer mezelf wel veel aan via YouTube filmpjes en gewoon proberen. Moet wel zeggen dat ik nog graag een keertje een cursus wil, gewoon om net even dat stukje extra te kunnen.

Vorige week heb ik mijn nieuwe lens op gehaald, de 70-200 2.8 ll, super blij mee! <3
Kon hem gelijk goed uit proberen want ik ben afgelopen zaterdag bij de oefencross op het Ronostrand geweest. De eerste keer dat ik springende paarden op de foto heb gezet en dat ik op een evenement was. Nu de derde keer dat ik bewegende paarden op de foto zette.

Ben al met al best tevreden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bokt haalt de kwaliteit wel wat naar beneden.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:00

Dank voor jullie info mbt tutorials. Marije hele fijne tip! Ga er zeker eens naar kijken, klinkt erg interessant :j

Weemoed, wow wat een gave foto’s *-:) . Heel mooi, vooral nummer 2 met die dauw op de achtergrond en nummer 3 met het opspetterende water vind ik gaaf.

Ik heb gister na mijn werk nog snel even wat paddestoelen gefotografeerd in het bos hier. Hoorde ik dus de hele tijd een edelhert niet ver van mij vandaan burlen. Mijn doel is al langer om eens een burlent hert op de foto te krijgen...maar ik had mijn telelens niet bij me dus heb hem maar gelaten. Wil het wild ook niet verstoren, dat wordt steeds erger namelijk omdat sommige natuurfotografen er alles aan doen om het perfecte plaatje te kunnen schieten en niet op de paden blijven...met als gevolg dat de herten in paniek raken >;) .

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:12

@Isabel die tweede foto van dat katje vind ik erg mooi en cute! <3
@Ketly wat heb je dat knap gedaan zo dat wegwerken om het veulen heen. Geen idee hoe ik dat zou moeten doen...
@KimD Vooral die laatste 2 foto's vind ik erg mooi! Het binnen fotograferen is ook erg lastig!
@ Welmoed Mooie foto's! Die tweede foto met de mist is ook erg mooi :D
@eekhoornerik wat een prachtige foto's! Veel geduld zal je wel hebben om dat wild op de foto te zetten of niet? Ik vind Lightroom een erg fijn programma. Ik bewerk alles eerst in Lightroom. Daarna haal ik hem nog door photoshop als ik qua belichting of vignette nog iets wil veranderen. Ik vind de mogelijkheden met Vignette wat uitgebreider in Photoshop :)

Hier nog wat foto's van een hondenshoot een tijd geleden.

Afbeelding

Over het algemeen ben ik best tevreden met mijn lens. ( Canon 70-300 f/4-5.6 IS II USM) Maar ik merk dat ik best wel wat onscherpte krijg als ik echt bewegingsfoto's maak. Ik heb mijn sluitertijd toch wel minimaal op 1200 staan. Moet toch genoeg zijn voor een bewegend dier?

Afbeelding

welmoed__

Berichten: 6568
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:53

Bedankt voor de complimenten! Ben ook best tevreden en ook al een paar bestellingen gehad, dus erg leuk.
Leuke foto's Maureen, al vind ik die tweede foto wat hard. Toevallig gemaakt met veel zonlicht?


Ik zit in een dilemma en misschien dat jullie me kunnen helpen. Ik begon met de naam Welmoed Eileen fotografie. Ik heb alleen het gevoel, omdat het twee niet zo veel voorkomende namen zijn, dat het lastig te onthouden is voor mensen. Toen ik afgelopen weekend op de cross was en mensen vroegen naar mijn naam, vond ik zelf dat het best een mond vol was. Ik zit dus heel erg te twijfelen wat ik met mijn naam wil doen, want als ik het nu verander, wil ik dat in de toekomst niet meer hoeven doen. Het moet dus echt goed zijn.
Nou heet ik zelf W.elmoed D.atema. Mij leek dan WD fotografie leuk/makkelijk, maar deze bestaat al helaas. Mijn tweede naam is Eileen, dus dan WED fotografie. Ik merk alleen dat ik dat er niet zo mooi uit vind zien en om uit te spreken ook wat vreemd, wed of wee ee dee fotografie. Hebben jullie misschien ideeën?

maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:05

Mijn ‘naam’ heeft helemaal niets te maken met mijn eigen naam. Redenen: de domeinnaam was al ingenomen, buiten Nederlandse grenzen is mijn naam echt een drama en ik vond het uiteindelijk leuker om een naam te hebben die mij een beetje anoniem houdt en die iets zegt over wat ik doe.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:11

Ik loop tegen best wel wat strugglen aan dat mijn fotografie naam niet overeenkomt met mijn eigen naam. Maar dat is vooral omdat een groep mensen mij wel kent, maar mij niet linkt aan mijn fotografie naam :')

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:47

Ik zou dan eerder voor: Welmoed Fotografie kiezen dan WD of WED fotografie!

welmoed__

Berichten: 6568
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:15

Amado7 schreef:
Ik zou dan eerder voor: Welmoed Fotografie kiezen dan WD of WED fotografie!


Heb ik inderdaad ook nog aan gedacht. :j

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:45

wat foto's van vandaag, tips en tops altijd welkom! camera is de canon 2000D met een 75/300 lens
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding