Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 17:30

Kreeg nog een leuke foto toegestuurd achteraf _O- achter de schermen Hahaha

Afbeelding

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 08:45

Ik kreeg de vraag of ik Lilo nog wilde vastleggen omdat zij helaas ingeslapen moet worden in verband met een grote tumor die haar dwars zit. Gisteravond zijn we dus even op pad geweest. Ik doe eigenlijk vrij weinig aan hondenfotografie maar vond dit echt wel leuk om te doen.

Ik heb op de foto’s geprobeerd de tumor niet te veel in het zicht te hebben. Dus alleen zittende/liggende foto’s die ik deel. En de foto’s met de baasjes deel ik ook bewust niet, maar kan wel zeggen; Lilo is een kei in high fives geven!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:58

Wat een prachtige foto's van de hond! Vooral de laatste!


Nog enkele van de bruiloft, ze hadden het meest schattige huwelijkscadeau ooit <3


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:06

Melewel94 schreef:
Wat een prachtige foto's van de hond! Vooral de laatste!


Nog enkele van de bruiloft, ze hadden het meest schattige huwelijkscadeau ooit <3


[ [url=m/8QT0zX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hiTHqb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LK8w2B.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/C25NS2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankjewel ! Eindelijk mijn camera goed kunnen testen. Laatst al foto’s gemaakt maar niet de meest geweldige locatie dus veel foto’s vind ik niet mooi omdat ik last had van tegenlicht en de achtergrond veel te dichtbij was (verder er vanaf kon niet want dan zat ik weer met de zon) dus super blij met deze foto’s.

En die laatste van jouw reeks is echt geweldig. <3
Sws fan van je foto’s !

95Ellen

Berichten: 591
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:11

Hoi allemaal :)
Wat een prachtige foto's maken jullie <3

Ik zit niet op hetzelfde niveau maar ik vroeg me af of jullie misschien tips/tricks voor mij hebben.

Ik heb namelijk gisteren onderstaande twee foto's gemaakt (In Burgers' Zoo);
Het is dezelfde vlinder op hetzelfde blad, maar de eerste is van een afstand ingezoomd en bij de tweede heb ik mijn camera er bijna tegen aan geduwd :')
Nou vind ik de eerste een mooiere foto omdat de achtergrond veel onscherper en rustiger wordt, maar op de tweede foto is de vlinder een stuk scherper.
Hebben jullie wellicht tips voor me om beide (onscherpe achtergrond, goed scherp onderwerp) te bereiken?
Of moet ik daarvoor gewoon een betere camera en een statief hebben? :P
Deze zijn gemaakt met een Panasonic Lumix TZ-80 (op de automatische stand :') moet me toch ook echt eens beter in de techniek verdiepen).

Afbeelding

Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4939
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:14

Oh dat geitje!! <3

Zebrastreep

Berichten: 9833
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:18

95Ellen schreef:
Hoi allemaal :)
Wat een prachtige foto's maken jullie <3

Ik zit niet op hetzelfde niveau maar ik vroeg me af of jullie misschien tips/tricks voor mij hebben.

Ik heb namelijk gisteren onderstaande twee foto's gemaakt (In Burgers' Zoo);
Het is dezelfde vlinder op hetzelfde blad, maar de eerste is van een afstand ingezoomd en bij de tweede heb ik mijn camera er bijna tegen aan geduwd :')
Nou vind ik de eerste een mooiere foto omdat de achtergrond veel onscherper en rustiger wordt, maar op de tweede foto is de vlinder een stuk scherper.
Hebben jullie wellicht tips voor me om beide (onscherpe achtergrond, goed scherp onderwerp) te bereiken?
Of moet ik daarvoor gewoon een betere camera en een statief hebben? :P
Deze zijn gemaakt met een Panasonic Lumix TZ-80 (op de automatische stand :') moet me toch ook echt eens beter in de techniek verdiepen).

[ [url=m/ARFjSg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ylZEWO.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik zou er persoonlijk voor kiezen om de tweede de rand wat donker te maken. Het witte licht trekt bij mij meer de aandacht dan de vlinder zelf. Tevens zijn ze wel heel mooi geworden.

Ik ben in RAW gaan fotograferen. Op de laptop worden de foto's nu veel scherper dan voorheen. Wel moet je dan meer bewerken dan normaal.

Mettee

Berichten: 3094
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:10

Mag ik ook mee kletsen? :D
Sinds vorige week een Canon 2000D in bezit met de 18-55 lens die meegeleverd werd. Vond ik voor nu prima om de beginselen mee te leren, maar wil dan langzaam aan kijken naar een ander. Ik zal voornamelijk op concoursen foto's maken en had hem toevallig mee de eerste dag dat ik hem had... Dat betekende dus gelijk even uittesten. :P

Ik ben nu vooral allerlei video's en tutorials aan het bekijken over de diafragma, ISO en sluitertijd etc... Ik ga denk ik een cursus volgen met opdrachten om zo wat inzicht te krijgen.
Voorbeeldje van de eerste keer:
Afbeelding
De zon scheen natuurlijk als een gek met de 33 graden dus hij is wat licht maar verder vond ik hem wel prima voor een eerst keer. :')

jornymarlou

Berichten: 1473
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: Tilburg / Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:32

@mmvs: wat een mooie foto's voor zo'n emotioneel moment! Zullen ze vast enorm blij mee zijn. Ik vind inderdaad ook die laatste onzettend lief.

@melewel94: wat ontzettend leuk zo'n geitje, nu wil ik er ook eentje als ik ga trouwen! <3 Hele leuke foto's geworden. Wellicht dat je bij de tweede foto van het geitje nog kan kijken of de vingers (denk ik?) die aan de bovenste rand zitten weg kunt halen!

Een huwelijksdag fotograferen lijkt me enorm spannend maar volgens mij is het super gelukt! Ook die foto met de bruidsmeisjes is erg leuk.

@95Ellen: Ik begrijp wat je bedoelt! Die eerste is inderdaad mooier geworden. Volgens mij kan het scherpstellen ook te maken hebben met je diafragma, en moet die dus wat aangepast worden om de vlinder er volledig scherp op te krijgen (ik ben zelf ook een beginner dus of hij nou groter of kleiner zou moeten weet ik eventjes niet haha sorry). Al heb ik ook het idee dat het misschien lijkt alsof de bovenste minder scherp is doordat hij iets minder detail heeft omdat hij ietsje donkerder is, maar misschien is hij eigenlijk wel goed scherp (Bokt maakt dat altijd wat lastig om te zien). Je zou eventueel kunnen kijken of je d.m.v. Photoshop of een ander programma de vlinder wat extra scherp kan maken!

@Mettee: Hoi! Oe ja ik vind deze foto al erg goed gelukt zeker voor een eerste poging! Heb je dit handmatig geschoten?

Mettee

Berichten: 3094
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:40

@jornymarlou

Ja ik heb op manuele stand geschoten, heb t ff opgezocht:
1/1250 - ISO 100(die heb ik wel op auto staan) - f4.5 - 27mm

Maar moet zeggen dat ik nu wel kan vertellen wat bijv. De ISO doet maar om per situatie alles goed af te stellen is denk ik veel oefenen en verschillende standen gebruiken.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:04

Overdag met goed licht kan je in principe altijd Iso 100 gebruiken. Diafragma zet ik afhankelijk wat ik voor resultaat wil (veel bokeh of niet) en sluitertijd puur voor wel of geen actiefoto's :)

Diafragma stel ik ook in naargelang onderwerp, als ik op klein nummer schiet, en mijn onderwerp is vrij groot in diepte, heb je kans dat dus niet alles scherp is. Maar met f4,5/f5 gebeurd dat over het algemeen niet zo snel als met f2,8 :)

MathenoJarig

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 09:48

Die foto van het geitje <3 <3

Mettee

Berichten: 3094
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:20

Mochten jullie nog een goede cursus weten of duidelijke video's op youtube hou ik me aanbevolen. :D
Heb al veel bekeken & zal nu eens wat vaker moeten gaan oefenen denk ik, alleen weet ik niet zo goed met wat ik moet oefenen. Misschien de camera maar eens meenemen naar stal, mijn kat komt alleen maar knuffelen als ik probeer te schieten. :+

paljaslaura

Berichten: 2747
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:30

Vraag of je stalgenoten willen poseren met hun paard of alleen hun paard! Zo oefen ik altijd :)

95Ellen

Berichten: 591
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Rhenen

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:20

Bedankt voor de tips!
Over het fotograferen in RAW; doen jullie dat allemaal met Photoshop en/of Lightroom? Of heeft iemand daar wellicht ook een aardig gratis alternatief voor? Als ik het echt leuk ga vinden wil ik best zo'n abonnement op de Adobe software nemen maar ik zou het graag eerst wat verder uitproberen denk ik...

Zebrastreep

Berichten: 9833
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:54

Mettee schreef:
Mag ik ook mee kletsen? :D
Sinds vorige week een Canon 2000D in bezit met de 18-55 lens die meegeleverd werd. Vond ik voor nu prima om de beginselen mee te leren, maar wil dan langzaam aan kijken naar een ander. Ik zal voornamelijk op concoursen foto's maken en had hem toevallig mee de eerste dag dat ik hem had... Dat betekende dus gelijk even uittesten. :P

Ik ben nu vooral allerlei video's en tutorials aan het bekijken over de diafragma, ISO en sluitertijd etc... Ik ga denk ik een cursus volgen met opdrachten om zo wat inzicht te krijgen.
Voorbeeldje van de eerste keer:
[ [url=m/cN4zUZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
De zon scheen natuurlijk als een gek met de 33 graden dus hij is wat licht maar verder vond ik hem wel prima voor een eerst keer. :')


Hier ook een canon 2000D erg leuke camera om mee te beginnen! Ik heb naast de 18-55 een 72-300 mm lens gekocht. Kan erg ver inzoomen en vind deze lens prettiger om mee te werken dan de 18-55. Tenzij je al aardig dichtbij een punt staat wat je wilt fotograferen dan is de 18-55 weer prettiger.

Foto vind ik mooi geworden!

MathenoJarig

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:07

Zebrastreep schreef:
Mettee schreef:
Mag ik ook mee kletsen? :D
Sinds vorige week een Canon 2000D in bezit met de 18-55 lens die meegeleverd werd. Vond ik voor nu prima om de beginselen mee te leren, maar wil dan langzaam aan kijken naar een ander. Ik zal voornamelijk op concoursen foto's maken en had hem toevallig mee de eerste dag dat ik hem had... Dat betekende dus gelijk even uittesten. :P

Ik ben nu vooral allerlei video's en tutorials aan het bekijken over de diafragma, ISO en sluitertijd etc... Ik ga denk ik een cursus volgen met opdrachten om zo wat inzicht te krijgen.
Voorbeeldje van de eerste keer:
[ [url=m/cN4zUZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
De zon scheen natuurlijk als een gek met de 33 graden dus hij is wat licht maar verder vond ik hem wel prima voor een eerst keer. :')


Hier ook een canon 2000D erg leuke camera om mee te beginnen! Ik heb naast de 18-55 een 72-300 mm lens gekocht. Kan erg ver inzoomen en vind deze lens prettiger om mee te werken dan de 18-55. Tenzij je al aardig dichtbij een punt staat wat je wilt fotograferen dan is de 18-55 weer prettiger.

Foto vind ik mooi geworden!


De 18 55mm kitlens is ook erg leuk om de melkweg mee te fotograferen. Juist in dit seizoen gaat dat super. Richten op het zuiden, 18mm , ISO even mee spelen, ergens tussen de 1000 en 3000 en 15 tot 20 seconden sluitertijd.

Geen goed zicht op het zuiden?
In het noorden kun je ook leuke details binnen halen.

50mm
Afbeelding

17mm
Afbeelding

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:26

95Ellen schreef:
Bedankt voor de tips!
Over het fotograferen in RAW; doen jullie dat allemaal met Photoshop en/of Lightroom? Of heeft iemand daar wellicht ook een aardig gratis alternatief voor? Als ik het echt leuk ga vinden wil ik best zo'n abonnement op de Adobe software nemen maar ik zou het graag eerst wat verder uitproberen denk ik...


Ja, ik doe mij foto's inderdaad nabewerken in Lightroom en Photoshop :j
Ik weet dat je op je telefoon een gratis versie van Lightroom kunt installeren, misschien kan je dat eerst proberen?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:29

Matheno schreef:
De 18 55mm kitlens is ook erg leuk om de melkweg mee te fotograferen. Juist in dit seizoen gaat dat super. Richten op het zuiden, 18mm , ISO even mee spelen, ergens tussen de 1000 en 3000 en 15 tot 20 seconden sluitertijd.

Geen goed zicht op het zuiden?
In het noorden kun je ook leuke details binnen halen.

50mm
[ [url=m/N2MiGT.jpg]Afbeelding[/url] ]

17mm
[ [url=m/XSp1fC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oeh ga ik binnenkort eens proberen als het helder is :D is 20 sec dan 20"? Heb nog nooit met zulke sluitertijden gewerkt :')

MathenoJarig

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:24

Melewel94 schreef:
Matheno schreef:
De 18 55mm kitlens is ook erg leuk om de melkweg mee te fotograferen. Juist in dit seizoen gaat dat super. Richten op het zuiden, 18mm , ISO even mee spelen, ergens tussen de 1000 en 3000 en 15 tot 20 seconden sluitertijd.

Geen goed zicht op het zuiden?
In het noorden kun je ook leuke details binnen halen.

50mm
[ [url=m/N2MiGT.jpg]Afbeelding[/url] ]

17mm
[ [url=m/XSp1fC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oeh ga ik binnenkort eens proberen als het helder is :D is 20 sec dan 20"? Heb nog nooit met zulke sluitertijden gewerkt :')



Het is vooral een beetje spelen met de sluitertijd, en vooral afhankelijk van je lens. Je wilt geen onscherpe sterren.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:51

Ik heb 3 lenzen, de 18 55, 55 250 en de 70 200

Ik ga gewoon eens pielen binnenkort :D

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 21:00

Die bruiloft is goed gelukt!!

@Matheno: tofff! Moet ik mij ook maar eens in verdiepen (enige manier hoe ik mijn vriend kan gaan boeien voor fotografie haha)


Even fotootje van mijn kant :D

Afbeelding

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:44

Laatst heb ik nieuwe foto's gemaakt voor mijn portfolio (met behulp van de pony van een lieve bokker) en om een nieuwe manier van nabewerken te oefenen. Ik moet zeggen dat ik op zich wel tevreden ben.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:30

Wat mooi Piuni! Vooral de laatste, vooral de compositie. Denk dat de eerste mooie was geweest als je meer van de (voor jou) linker flank had gepakt!

Ik vermaak me tijdens corona ook wel met fotograferen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:51

Heeft er iemand hier al eens meegedaan met een meeloopdag?
En zo ja, bij wie?