Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:09

@jorny: je MOET helemaal niks! Dat gel*l over handmatig stamt nog uit de tijd dat belichtingsmeters een godsvermogen kostten.

Natuurlijk moet je weten hoe je handinstellingen werken maar zelfs 35 jaar geleden kon je al vrijwel geen camera's meer kopen die niks zelf konden. Exoten als Leica en sommige Hasselblads hadden inderdaad geen meting aan boord maar in kleinbeeld-land was een fatsoenlijke belichtingsmeting echt al standaard op de camera.

Ik gebruik eigenlijk standaard een vorm van half-automaat en in maffe situaties ook manueel, zelfs met scherp stellen maar ik ben ook niet bang om 'm gewoon op de automaat te zetten. Je gebruikt de funktie die voor het moment het meest zinvol is en zoals Maaike al aangeeft; de camera is echt veel sneller dan jij.

jornymarlou

Berichten: 1473
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: Tilburg / Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:14

@Ikke en Maaike: Bedankt! Dat klinkt logisch inderdaad. Ik ga wat meer werken met half-automaat, want ik ging eigenlijk altijd voor handmatig of automatisch.

maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:28

Dat ‘je moet handmatig scherp stellen’ en het ‘je moet de M-stand gebruiken’ vind ik echt iets voor puristen. Maar dat zijn dan ook vaak de mensen die vinden dat ‘je niet mag na bewerken’ want dat heeft niets te maken met fotografie. En dat mag. Maar voor mij is de camera enkel en alleen een doosje waar ik beeld mee vast kan leggen. Toegegeven, het doosje en ik zijn vrienden. Maar ik geniet nog veel meer van het proces dat daarna komt.

Ik heb een practica B uit 1978 ongeveer. Die kan zelf belichten. Zijn broertje uit 1976 kan het niet. Fotograferen lukt. Mijn grootste probleem, ik krijg de rolletjes er niet meer uit :')

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:44

Waarom veel geld uitgeven aan een camera met een goede snelle autofocus en dan handmatig gaan scherpstellen bij actie foto's? :+

Ik gebruik meestal aperture priority, werkt voor mij het snelst.
Diafragma stel je zelf in en dat bepaalt hoe de foto eruit komt te zien qua scherpte.
Dan hoef ik daarna alleen tijdens het fotograferen m'n sluitertijd in de gaten te houden en die kan ik simpel bijstellen met de isowaarde.
Shutter priority gebruik ik nooit.
En manual voor 's nachts.

Scherpstellen zoveel mogelijk autofocus en dan vaak C-Af omdat ik veel bewegende dieren fotografeer.
Soms handmatig als ik door dikke begroeiing heen moet schieten. Al gaat dat na de laatste firmware update van olympus met een heel kleine focus point vaak ook prima.

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:01

maaikemuis schreef:
Dat ‘je moet handmatig scherp stellen’ en het ‘je moet de M-stand gebruiken’ vind ik echt iets voor puristen. Maar dat zijn dan ook vaak de mensen die vinden dat ‘je niet mag na bewerken’ want dat heeft niets te maken met fotografie. En dat mag. Maar voor mij is de camera enkel en alleen een doosje waar ik beeld mee vast kan leggen. Toegegeven, het doosje en ik zijn vrienden. Maar ik geniet nog veel meer van het proces dat daarna komt.

Ik heb een practica B uit 1978 ongeveer. Die kan zelf belichten. Zijn broertje uit 1976 kan het niet. Fotograferen lukt. Mijn grootste probleem, ik krijg de rolletjes er niet meer uit :')

Als in: je krijgt de camera niet open?

In mijn optiek is voor elke instelling een reden, dus gebruik wat past bij het moment en de omstandigheden. En ja, soms bega je dan een stommiteit, so be it.
Nabewerken is soms voor de sukkels en stommiteiten, meestal voor de finishing touch, soms een kunstvorm en soms niet nodig. Kies de juiste versie, graag :D

En als die purist niet in staat is te kijken, de juiste instelling te kiezen en in een keer een goede foto te maken, dan serveer ik 'm af.
Wanneer je maar twaalf plaatjes hebt, geen enkele vorm van belichtingsmeting en toch iets fatsoenlijks ervan wil maken, leer je heel snel hoe de instellingen van je (middenformaat) camera werken :j

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:45

Oh maar ik ben ook nog uit de tijd van 36 kansen voor de hele vakantie :D
En maar afwachten of er wat van gelukt was.
Weet nog dat ik destijds met m'n eerste keer naar Afrika daar nog ansichtkaarten heb gekocht uit angst dat de foto's mislukt waren. Had ik tenminste nog iets :')

Heb nu ook nog een aantal analoge lenzen die ik regelmatig gebruik. Echte oudjes.

Ikke doet niet aan nep zonnetjes in photoshop? :D

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:57

MarijeR schreef:
Oh maar ik ben ook nog uit de tijd van 36 kansen voor de hele vakantie :D
En maar afwachten of er wat van gelukt was.
Weet nog dat ik destijds met m'n eerste keer naar Afrika daar nog ansichtkaarten heb gekocht uit angst dat de foto's mislukt waren. Had ik tenminste nog iets :')

Heb nu ook nog een aantal analoge lenzen die ik regelmatig gebruik. Echte oudjes.

Ikke doet niet aan nep zonnetjes in photoshop? :D

Dat zegt iets over je leeftijd, Marije }:)

Ik sluit niks uit maar ik stoor me wel aan foto's die geknutseld zijn. Dat is voor sukkels.

Als jij een mooi, natuurlijk zonnetje intekent, prima.

Een docent fotografie vond het glansvlekje op de appel (waar de leerling veel moeite op gedaan had) een pit die de foto bedierf. Zegt de leerling: dan shop ik 'm eraf. Docent: dat kan niet; dat zie je altijd.

Docent zag over het hoofd dat de leerling al kon photoshoppen toen er alleen nog maar beta-versies bestonden.
Ze heeft de foto bewerkt; 'm afgegeven als opnieuw gemaakt en docent heeft het niet gezien.
Tot zover de heilige kennis van de docent.

maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:57

Oh ik bewerk zeker. Niet omdat mijn foto’s mislukt zijn, maar omdat ik een bepaald eindresultaat voor ogen heb. Ik zie het als het ontwikkelen van foto’s net zoals ik ooit moest doen bij negatieven (maar dat zou ik niet meer kunnen, die kennis is te ver weggezakt).

Uiteindelijk denk ik dat alles samenvalt met smaak. Smaak van de maker en smaak van de ontvanger.

(En mijn practika gaat wel open, maar het rolletje zit vast op de spoel)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:16

Ik bewerk ook wel wat maar omdat ik ook wel eens foto's instuur voor wedstrijden is dat bewerken wel erg beperkt. Er is weinig toegestaan en RAW bestanden worden ter controle opgevraagd.
Dus dan moet je wel zoveel mogelijk in camera goed hebben en schieten voor je bewerking.

Al vind ik het ook wel eens leuk om flink te bewerken voor fine art prints.
Laatst nog een mooie 3 luik high key prints geleverd voor een klant.
Maar ook die waren al in het veld voor high key geschoten.

Maar het meeste wat ik verkoop of op exposities heb hangen zijn natuurfoto's en daar komt weinig bewerking bij kijken.

En Ikke, de leeftijd maar ook goede opvoeding qua fotografie :D
Hadden vroeger ook een doka thuis en mijn ouders waren veel met fotografie bezig dus ik had al op jonge leeftijd een oude camera van m'n ouders gekregen.

welmoed__

Berichten: 6568
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:58

Ik heb een vraagje.
Net probeerde ik met het gouden uurtje mijn hond op de foto te zetten, met mijn canon 80D en 50mm lens. Ik merkte alleen met tegenlicht dat ie niet (goed) wilde scherpstellen en dus ook geen foto wilde maken.
Wat doe ik fout? Het is een paar keer gelukt, maar dat was weer geluk volgens mij.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:17

Tegenlicht gaat inderdaad niet altijd goed, meestal verplaats ik mezelf een paar centimeter en dan gaat het weer. Ik probeer vaak om niet precies recht in de zon te fotograferen maar een paar centimeter links of rechts ervan, dat gaat beter bij mij.

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:44

Help. Ik heb ruzie met Photoshop haha,
als ik een nieuwe laag aanmaak met bijvoorbeeld curven pakt ie mijn kwastje alleen als de laag op wit staat en ik er dus met zwart over moet. Doe ik de laag omkeren dat ik met “wit” moet inkleuren, pakt ie em niet... (en ja wit is geselecteerd). Iemand die mij hier mee verder kan helpen ? Misschien is het iets kleins wat ik perongeluk heb ingesteld ofzo :?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:45

Blending modus wel op normaal? Heb je anders foto van je scherm?

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:12

Gianti schreef:
Blending modus wel op normaal? Heb je anders foto van je scherm?


Wat bedoel je met blending modus? Haha. Ben nogal onervaren maar dacht er eindelijk wat handigheid in te krijgen maar ineens doet ie t niet meer.

Zie foto. Als ik dat bovenste masker dus op wit zet kan ik wel met zwart “Tekenen” maar nu op zwart kan ik er niet met wit op..

*dont mind de laptop uit het jaar 0

Afbeelding

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:21

Naast modus bovenin :D even op normaal zetten!

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:56

Gianti schreef:
Naast modus bovenin :D even op normaal zetten!


Geen idee waarom ik daar ooit op geklikt heb maar hij doet het nu weer ! Haha. Topp! Dank je wel !! :D :D

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 07:06

Welke laptop/computer gebruiken jullie voor de bewerking ? :D Ik gebruik als programma’s Photoshop en Lightroom maar mijn laptop van 7 jaar oud heeft er erg veel moeite mee... iets met ruim een uur over een bewerking doen waar je ook in 20 minuten mee klaar had kunnen zijn.

Heb net een nieuwe camera gekocht dus moet wel even wachten met aanschaffen maar wil mij er wel graag vast in verdiepen want bewerken wordt er niet leuker op zo.

Tips waar op te letten bij een nieuwe laptop geschikt voor fotobewerking zijn ook welkom :D :o

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 07:37

Misschien kan je ook even proberen vloeiend maken omlaag te zetten. Mijn oude pc werd daar ook giga traag van :=

Voor rest bewerk ik nu op macbook en imac! Wil ook niets anders meer er voor :o

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:50

mmvs schreef:
Welke laptop/computer gebruiken jullie voor de bewerking ? :D Ik gebruik als programma’s Photoshop en Lightroom maar mijn laptop van 7 jaar oud heeft er erg veel moeite mee... iets met ruim een uur over een bewerking doen waar je ook in 20 minuten mee klaar had kunnen zijn.

Heb net een nieuwe camera gekocht dus moet wel even wachten met aanschaffen maar wil mij er wel graag vast in verdiepen want bewerken wordt er niet leuker op zo.

Tips waar op te letten bij een nieuwe laptop geschikt voor fotobewerking zijn ook welkom :D :o

Als je niet voor een Mac gaat, ga dan voor snelheid, quad-core of meer en heeeeeeel veeeeeel geheugen.
Intel I7 processor of nog sneller en daar zit 'm het probleem, echt snelle processoren en dito geheugen kosten knaken.

Voor jouw idee; ik heb een laptop van m'n werk die geschikt is voor AutoCAD en Revit 3D al is ie voor Revit eigenlijk nog niet snel genoeg.
Processor I7 6820HQ 2,7 GHz
Geheugen 32GB
en dan een 64-bit Windows 10 enterprise met AutoCAD 2018.

Voor een desktop kun je nog naar 3,6GHz en 64GB geheugen.
Bedenk wel dat geheugen en processor alleen al rond de 1000 euro kosten, komt de rest er nog bij.....

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:53

ikke schreef:
mmvs schreef:
Welke laptop/computer gebruiken jullie voor de bewerking ? :D Ik gebruik als programma’s Photoshop en Lightroom maar mijn laptop van 7 jaar oud heeft er erg veel moeite mee... iets met ruim een uur over een bewerking doen waar je ook in 20 minuten mee klaar had kunnen zijn.

Heb net een nieuwe camera gekocht dus moet wel even wachten met aanschaffen maar wil mij er wel graag vast in verdiepen want bewerken wordt er niet leuker op zo.

Tips waar op te letten bij een nieuwe laptop geschikt voor fotobewerking zijn ook welkom :D :o

Als je niet voor een Mac gaat, ga dan voor snelheid, quad-core of meer en heeeeeeel veeeeeel geheugen.
Intel I7 processor of nog sneller en daar zit 'm het probleem, echt snelle processoren en dito geheugen kosten knaken.

Voor jouw idee; ik heb een laptop van m'n werk die geschikt is voor AutoCAD en Revit 3D al is ie voor Revit eigenlijk nog niet snel genoeg.
Processor I7 6820HQ 2,7 GHz
Geheugen 32GB
en dan een 64-bit Windows 10 enterprise met AutoCAD 2018.

Voor een desktop kun je nog naar 3,6GHz en 64GB geheugen.
Bedenk wel dat geheugen en processor alleen al rond de 1000 euro kosten, komt de rest er nog bij.....


Ja dat zijn inderdaad wel pittige prijzen... heb dat nu dan ook niet even liggen.. wil ook heel graag een nieuwe lens maar zonder werkbare computer heb ik daar ook niks aan haha.
Intel I7 was idd sws al een eis voor mij. En zag dat daarmee de prijzen al flink omhoog gaan. Maar met jouw reactie kan ik ook zeker wat. Dank je wel !

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:51

Ik zat ook met een laptop, helemaal niet oud maar lang niet sterk genoeg. En een nieuwe zat er ook niet in, aangezien ik ook net een body en lens enalles gekocht had.

Hebben uiteindelijk een imac op de kop kunnen tikken voor 350 euro :D meen dat het een late 2011 versie is. Deze zijn nog te upgraden qua geheugen enzo, de nieuwere niet meer zoals ik heb begrepen.

Werkt als een tierelier nu, heerlijk :D

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:57

Je merkt dat apple met minder het beter trekt als je vergelijkt met windows.

Ram is wel nog uit te breiden bij nieuwe modellen (27 inch). Ik heb er bewusy voor gekozen om alleen maar 500gb ssd erin te laten zetten. Wil liever op externe ssd mijn foto's hebben staan. Is ook in verhouding goedkoper dan meer interne geheugen. En met samsung t5 ssd op usb c aansluiting merk ik eigenlijk geen snelheidsverschil tov interne ssd

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:01

Apple is ontworpen voor grafische toepassingen vanaf dag een. Bovendien zit iOS veel compacter in elkaar dan Windows.

jornymarlou

Berichten: 1473
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: Tilburg / Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:53

mmvs schreef:
Welke laptop/computer gebruiken jullie voor de bewerking ? :D Ik gebruik als programma’s Photoshop en Lightroom maar mijn laptop van 7 jaar oud heeft er erg veel moeite mee... iets met ruim een uur over een bewerking doen waar je ook in 20 minuten mee klaar had kunnen zijn.

Heb net een nieuwe camera gekocht dus moet wel even wachten met aanschaffen maar wil mij er wel graag vast in verdiepen want bewerken wordt er niet leuker op zo.

Tips waar op te letten bij een nieuwe laptop geschikt voor fotobewerking zijn ook welkom :D :o


Ik heb een Asus Zenbook Flip https://www.bol.com/nl/p/asus-zenbook-flip-14-ux463fl-ai055t-2-in-1-laptop-14-inch/9300000000522647/?Referrer=ADVNLGOO002021-G-99900276181-S-918436362402-9300000000522647&gclid=CjwKCAjwsan5BRAOEiwALzomX26_oOey63Jw0AXrMyayjpC7CeybiZwgV_f45cQDUovvT2gW3P3PIRoCD9YQAvD_BwE#product_specifications, deze heeft touchscreen (maar hij kan ook zonder gekocht worden, wat zeker verschil maakt in de prijs) met een Intel Core i7, 16GB werkgeheugen en als grafische kaart NVIDIA GeForce MX250. Deze werkt echt perfect met verschillende grote games en fotobewerkingsprogramma's zoals Photoshop (ook in 3D ruimte en 360 graden) en Lightroom.

Ik begrijp goed dat mensen Apple aanraden, die staat hier ook zeker bekend om, maar als je meer gewend bent met een Windows is dit zeker een goede optie! Vanuit mijn opleiding had ik een goede laptop nodig, en deze voldoet hier zeker aan. Ook heeft hij een USB-C ingang, wat ik fijn vindt om foto's van SD kaarten over te zetten op mijn harde schrijf. Ik weet niet veel over hoe het allemaal werkt, maar USB-C is volgens mij sneller dan een gebruikelijke USB. En aangezien ik mijn andere USB-ingangen gebruik voor muis/toetsenbord/webcam, is dit wel handig als extra optie.

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 23:25

jornymarlou schreef:
mmvs schreef:
Welke laptop/computer gebruiken jullie voor de bewerking ? :D Ik gebruik als programma’s Photoshop en Lightroom maar mijn laptop van 7 jaar oud heeft er erg veel moeite mee... iets met ruim een uur over een bewerking doen waar je ook in 20 minuten mee klaar had kunnen zijn.

Heb net een nieuwe camera gekocht dus moet wel even wachten met aanschaffen maar wil mij er wel graag vast in verdiepen want bewerken wordt er niet leuker op zo.

Tips waar op te letten bij een nieuwe laptop geschikt voor fotobewerking zijn ook welkom :D :o


Ik heb een Asus Zenbook Flip https://www.bol.com/nl/p/asus-zenbook-flip-14-ux463fl-ai055t-2-in-1-laptop-14-inch/9300000000522647/?Referrer=ADVNLGOO002021-G-99900276181-S-918436362402-9300000000522647&gclid=CjwKCAjwsan5BRAOEiwALzomX26_oOey63Jw0AXrMyayjpC7CeybiZwgV_f45cQDUovvT2gW3P3PIRoCD9YQAvD_BwE#product_specifications, deze heeft touchscreen (maar hij kan ook zonder gekocht worden, wat zeker verschil maakt in de prijs) met een Intel Core i7, 16GB werkgeheugen en als grafische kaart NVIDIA GeForce MX250. Deze werkt echt perfect met verschillende grote games en fotobewerkingsprogramma's zoals Photoshop (ook in 3D ruimte en 360 graden) en Lightroom.

Ik begrijp goed dat mensen Apple aanraden, die staat hier ook zeker bekend om, maar als je meer gewend bent met een Windows is dit zeker een goede optie! Vanuit mijn opleiding had ik een goede laptop nodig, en deze voldoet hier zeker aan. Ook heeft hij een USB-C ingang, wat ik fijn vindt om foto's van SD kaarten over te zetten op mijn harde schrijf. Ik weet niet veel over hoe het allemaal werkt, maar USB-C is volgens mij sneller dan een gebruikelijke USB. En aangezien ik mijn andere USB-ingangen gebruik voor muis/toetsenbord/webcam, is dit wel handig als extra optie.


Thanks ! Die specificaties hou ik er ook even bij.
Apple is inderdaad allemaal heel mooi, maar werk al jaren met Windows inderdaad. Heb wel een iPhone maar ben geen IOS “addict” ofzo, volgende telefoon kan zo weer ander merk worden haha. Vandaar dat ik ook liever niet wil vastklampen aan Apple.