Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:55

Misschien dat er verschillende versies voor verschillende functies binnen een instelling zijn. Maar als medewerker aan een onderzoeksinstituut is Adobe 20 euro per jaar.

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 22:08

assileM schreef:
mmvs schreef:
Gister ben ik met mijn nichtjes en hun pony’s op pad geweest. Nog lange niet tevreden, was een probeersel qua instellingen en ben beginnend met werken in Photoshop. Ga er nog foto’s uit plukken die ik verder/anders ga bewerken. Wil ook binnenkort gaan proberen in Lightroom Maar gister even een snelle bewerking gedaan van alles omdat iedereen zo nieuwsgierig was haha (waren 100 foto’s %) dus niet uitgebreid de tijd genomen voor alles ) wilde het toch even delen omdat ik ze zo schattig vind <3

[ [url=m/zgp4HX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/piAVYM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MsMeuG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VOJpJm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4fplu8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Wotx2M.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Lq2yhx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/j8CZi5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ifhpev.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0APjEM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QcMvg1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7k4b5m.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YDavyR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heel erg leuk! De foto’s zijn goed gelukt! Het plezier straalt eraf! *D Het lijkt wel een tweeling met tweelingpaarden haha.


Hahaha Jaa dat zei ik ook al. De meiden zijn ook tweeling (5 jaar oud) , en inderdaad beter matchende pony’s kan haast niet haha <3 <3

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 22:11

mmvs schreef:
Hahaha Jaa dat zei ik ook al. De meiden zijn ook tweeling (5 jaar oud) , en inderdaad beter matchende pony’s kan haast niet haha <3 <3

Kun je de bles van een van de twee niet een beetje photoshoppen? Lijkt het nog meer }> :D

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 22:13

ikke schreef:
mmvs schreef:
Hahaha Jaa dat zei ik ook al. De meiden zijn ook tweeling (5 jaar oud) , en inderdaad beter matchende pony’s kan haast niet haha <3 <3

Kun je de bles van een van de twee niet een beetje photoshoppen? Lijkt het nog meer }> :D


Hahahaha jaaa idd ! Zou wel een geniale foto worden dan :D

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:16

mmvs schreef:
Gister ben ik met mijn nichtjes en hun pony’s op pad geweest. Nog lange niet tevreden, was een probeersel qua instellingen en ben beginnend met werken in Photoshop. Ga er nog foto’s uit plukken die ik verder/anders ga bewerken. Wil ook binnenkort gaan proberen in Lightroom Maar gister even een snelle bewerking gedaan van alles omdat iedereen zo nieuwsgierig was haha (waren 100 foto’s %) dus niet uitgebreid de tijd genomen voor alles ) wilde het toch even delen omdat ik ze zo schattig vind <3

[ [url=m/zgp4HX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/piAVYM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MsMeuG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VOJpJm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4fplu8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Wotx2M.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Lq2yhx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/j8CZi5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ifhpev.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0APjEM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QcMvg1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7k4b5m.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YDavyR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een lieve foto's!!

Zo de eerste van studiosessie is klaar :D

Afbeelding

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:52

Wauw wat mooi! Heeft ze van haarzelf zo een egale huid? Of is dat iets bewerkt?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:56

Thanks :D

Combi van beide! Ze heeft een super huid en er was een goede visagisten, maar heb zeker nog wat bewerkt :D
dit was before:

Afbeelding

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:03

Ah je ziet niet heel veel verschil inderdaad :)

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:22

J0anieke schreef:
mmvs schreef:
Gister ben ik met mijn nichtjes en hun pony’s op pad geweest. Nog lange niet tevreden, was een probeersel qua instellingen en ben beginnend met werken in Photoshop. Ga er nog foto’s uit plukken die ik verder/anders ga bewerken. Wil ook binnenkort gaan proberen in Lightroom Maar gister even een snelle bewerking gedaan van alles omdat iedereen zo nieuwsgierig was haha (waren 100 foto’s %) dus niet uitgebreid de tijd genomen voor alles ) wilde het toch even delen omdat ik ze zo schattig vind <3

[ [url=m/zgp4HX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/piAVYM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MsMeuG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VOJpJm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4fplu8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Wotx2M.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Lq2yhx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/j8CZi5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ifhpev.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0APjEM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QcMvg1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7k4b5m.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YDavyR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oooh daar moet je een eigen topic voor maken! Zo leuk! :D



Ik heb inmiddels een apart topic aangemaakt haha. Super leuk de enthousiaste reacties.

Anoniem

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:42

1 van onze 2 kittens is goed tam, dus ik heb even foto's gemaakt in mijn zelf gefabriceerde "studio" (stoel, fluffy kleed er over licht van de ramen ideaal). En ik ben toch echt wel weer mega trots.

Afbeelding

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:58

Ik denk dat ik een fractie kleiner diafragma gekozen zou hebben zodat de haren van z'n befje nog net scherp zijn; of is dat kwaliteitsverlies van Bokt?

Leuke foto's en ja, een "studio" kan inderdaad zo simpel :j

welmoed__

Berichten: 6568
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:58

Goed gelukt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:12

ikke schreef:
Ik denk dat ik een fractie kleiner diafragma gekozen zou hebben zodat de haren van z'n befje nog net scherp zijn; of is dat kwaliteitsverlies van Bokt?

Leuke foto's en ja, een "studio" kan inderdaad zo simpel :j


Denk bokt en het feit dat ik blijkbaar in jpeg ben gaan schieten ipv raw hahaha. Kwam ik pas met bewerken achter hahah.

Ik heb momenteel geen studio materiaal en was met onze oude al eens creatief met deze setting. Dus heb het nogmaals toegepast, maar het bevalt me wel met de kleine diertjes. En ze zitten gelijk op hoogte wat mij onmogelijke posities bespaart

jornymarlou

Berichten: 1473
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: Tilburg / Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 16:56

Gianti schreef:
Zo de eerste van studiosessie is klaar :D

[ Afbeelding ]


Wauw! De kleine aanpassingen die je hebt gemaakt hebben zeker een mooi verschil gemaakt!

Marije_1997 schreef:
1 van onze 2 kittens is goed tam, dus ik heb even foto's gemaakt in mijn zelf gefabriceerde "studio" (stoel, fluffy kleed er over licht van de ramen ideaal). En ik ben toch echt wel weer mega trots.

[ [url=m/S7fDB3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een doetje! En dat licht van het raam werkt goed!


Ik heb vandaag een vriendin gefotografeerd voor professionele foto's voor haar CV/LinkedIn. Sommige zijn erg goed gelukt naar mijn idee, maar er waren ook veel foto's waarbij hij net niet scherp had gesteld op haar gezicht, maar bijvoorbeeld op haar haar. Hebben jullie tips hoe ik hier beter op kan letten? Hij stond nu op automatisch scherpstellen, zou je beter handmatig kunnen scherpstellen?
Ook heb ik geleerd dat je écht niet met een te hoge ISO moet schieten haha! Het zag er op de camera goed uit, maar eenmaal op de computer...

Afbeelding
Afbeelding

Ik had nog een vraagje over RAW/NEF want ik merkte net dat de kleuren van de foto's in mijn folders heel anders zijn dan wanneer ik ze open in Photoshop. Ik heb hier geen bewerkingen aangedaan, maar ze zien er toch zeker anders uit. Het is een beetje vervelend, want ik vind de kleuren in de linker foto mooier/fijner om een edit mee te beginnen. Maar ja, ze komen er in Photoshop zoals rechts uit te zien... Heeft iemand hier kennis van of ervaring mee?
Afbeelding

maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 17:19

Je hebt automatisch scherpstellen, en automatisch scherpstellen. Ik gebruik altijd de AF-S (single focus), dan gebruikt de camera maar 1 punt om op scherp te stellen en dat punt kun je eventueel aanpassen.

In je nabewerking moet je er op letten dat je colorspace in Lightroom hetzelfde is als die in Photoshop. Zelf werk ik altijd in ProPhotoRGB in 16bit. Dit zorgt voor dat het meeste detail in de kleuren bewaard blijft tijdens het bewerken. Je moet er wel voor zorgen dat dit in zowel Lightroom als Photoshop hetzelfde is anders krijg je rare kleuren. Hetzelfde geldt voor de bestanden die je exporteert naar JPEG. Die moet je naar sRGB omzetten aangezien de meeste mobiele apparaten geen ProPhotoRGB kunnen lezen (je foto's worden dan groenig).

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 18:12

De nieuwere camera's hebben gezichtsherkenning en stellen dan soort van automatisch scherp op het oog.

Heb je dat niet, neem je inderdaad single-point of eventueel spotmeting (klein groepje scherpstelpunten) afhankelijk van je mogelijkheden en de situatie.

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:03

Afbeelding
Afbeelding

Wat vinden jullie van dezen? (:

Zebrastreep

Berichten: 9804
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:06

Ik heb jullie tips meegenomen en eens raw gefotografeerd en wat dingen uitgeprobeerd. De foto's lijken al een stuk scherper nu op de laptop. Ik weet nu in ieder geval welke kant ik een beetje ermee op moet gaan

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:11

Hey! Eindelijk heb ik mijn 70-200m f2.8 lens gekocht!
Super blij, maar oef dat is toch dik aanpassen... en precies terug veel proberen.

Ik heb dit weekend een pup gefotografeerd en ik ben super gelukkig met het resultaat *\o/*

Maar dan had ik aan mijn zus gevraagd om ook even rap te poseren zodat ik kon testen, maar dat resultaat sloeg toch tegen.
Hieronder de twee voorbeeldjes waar ik tegen aan loop:
bij de ene foto staat het paard voorop scherp en de ruiter onscherp en de andere foto staat het paard onscherp en de ruiter scherp. (Bokt verslechtert de kwaliteit van de foto's, bij mijn pc scherm is het héél duidelijk te zien dat er een verschil op zit, ik hoop dat jullie ondanks dit mijn probleem begrijpen)

Afbeelding

Afbeelding

Achteraf gezien denk ik dat het aan mijn diafragma ligt. Klopt het dat ik hier mijn diafragma kleiner moet maken en dan bv naar 4.0 of 5.6 brengen ipv de 2.8? Is het dan correct dat er dan een groter 'zoekdeel' scherper wordt in mijn foto? Ik was altijd van het idee dat fotografen bijna altijd op hun 2.8 fotografeerden en dit getal ook nooit wijzigden. Klopt mijn redenering? Of wat denken jullie dat de oorzaak is?

Hieronder nog een fotootje van de pup waar ik super tevreden van ben.
Benieuwd naar jullie tips voor die laatste


Afbeelding

maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:17

Op 200mm is je scherpte/diepte veld met f2.8 enorm klein wanneer je onderwerp redelijk dichtbij is. Het kan niet anders dan dat wanneer je paardenhoofd en ruiterhoofd achter elkaar hebt zoals in jouw foto’s dat 1 onscherp wordt. Dus je zult je diafragma dan moeten verkleinen (hoger getal).

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:55

Oh, Keesje?

Wat Maaike zegt en dan ook niet te bang zijn om richting 8 - 11 te gaan.
Zo frontaal genomen heb je best wat scherpte-diepte nodig.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:14

Dankjewel voor jullie antwoorden! Ik moet duidelijk nog wat oefenen.

Nee geen keesje, een witte herdershond van 9 weken oud <3

Stel jullie maken actiefoto's zoals bv rijfoto's, welk diafragma gebruiken jullie dan? Staat deze vast of wisselen jullie deze constant?

En het klopt dus ook dat fotografen constant hun diafragma wijzigen naargelang de positie vh paard en de ruiter? Want dat is telkens wel wat werk om dat handmatig in de stellen denk ik?

Ik fotografeer in de M-stand, moet ik dan bv proberen in een andere stand te fotograferen of maakt dat niet uit?

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:33

Als je half-automaat schiet, maak je jezelf het leven een stuk simpeler in actiefotografie.
Je zet je sluitertijd vast, het diafragma volgt en eventueel geef je de ISO ook wat ruimte voor automatische aanpassing.

jornymarlou

Berichten: 1473
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: Tilburg / Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:35

maaikemuis schreef:
Je hebt automatisch scherpstellen, en automatisch scherpstellen. Ik gebruik altijd de AF-S (single focus), dan gebruikt de camera maar 1 punt om op scherp te stellen en dat punt kun je eventueel aanpassen.

In je nabewerking moet je er op letten dat je colorspace in Lightroom hetzelfde is als die in Photoshop. Zelf werk ik altijd in ProPhotoRGB in 16bit. Dit zorgt voor dat het meeste detail in de kleuren bewaard blijft tijdens het bewerken. Je moet er wel voor zorgen dat dit in zowel Lightroom als Photoshop hetzelfde is anders krijg je rare kleuren. Hetzelfde geldt voor de bestanden die je exporteert naar JPEG. Die moet je naar sRGB omzetten aangezien de meeste mobiele apparaten geen ProPhotoRGB kunnen lezen (je foto's worden dan groenig).


ikke schreef:
De nieuwere camera's hebben gezichtsherkenning en stellen dan soort van automatisch scherp op het oog.

Heb je dat niet, neem je inderdaad single-point of eventueel spotmeting (klein groepje scherpstelpunten) afhankelijk van je mogelijkheden en de situatie.


Thanks jongens! Dit verklaart veel! Een vriendin van mij die fotografeert had het nog over dat je handig moet worden in het handmatig scherpstellen, is dat iets dat veel fotografen doen?

En ik ga eens even door mijn instellingen van Photoshop en Lightroom spitten! Ik heb laatst mijn Adobe geüpdatet en ik denk dat het daardoor misschien veranderd is, want had dit nog nooit eerder gemerkt!

maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:59

Even de twee antwoorden in een, voor jorny en valerie.

De M-stand is heel leuk en ik gebruik hem veel, maar alleen wanneer de situatie zich daarvoor leent. Wanneer ik actie wil fotograferen dan wil ik een snelle sluitertijd hebben. Dus dan zet ik de sluitertijd vast (en eventueel de ISO) en laat ik de camera de rest bedenken. Focus is op bokeh, Dan zet ik het diafragma vast en mag de camera de rest bedenken. Ik fotografeer alleen in de M-stand wanneer ik weet dat mijn camera niet slimmer gaat zijn dan ik of ik een bepaald effect wil hebben.

Hetzelfde geldt voor handmatig scherpstellen. Hartstikke leuk als je weet hoe het moet en het je lukt, maar in de praktijk is mijn camera sneller dan dat ik dat ben en maak ik mijn leven een stuk makkelijker door de AF-S in te schakelen. Alleen wanneer ik weet dat mijn camera niet slim genoeg gaat zijn, het licht te slecht is of ik een bepaald effect voor ogen heb, dan schakel ik naar handmatig scherpstellen.

Ik vind dat je het beide moet kunnen en de mogelijkheden van je camera moet kunnen benutten. Maar handmatig scherpstellen en handmatig belichten zouden in mijn optiek geen doel op zich moeten zijn. De camera is voor mij een stukje techniek dat het voor mij mogelijk maakt om creatief te zijn en om de wereld te vormen maar hoe ik hem graag zie. Niet een doel.

Als het werkt voor je, dan werkt het!