Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 00:23

Mag ik mij ook hier melden? Na 2 jaar pak ik het fotograferen weer op. Ik heb mijn camera wegens omstandigheden moeten verkopen maar kwam hem tweedehands via een camerasite weer tegen. Ik heb een Canon 70D gekocht :D Gelijk weer een kitlens en 70-200 sigmalens erbij. Nu sparen voor de wat duurdere lenzen. Morgen gelijk eerste shoot weer in de planning staan! Ik wil mij wat meer verdiepen in het het photoshoppen en het wegwerken van teugels enzo :) Hier een klein stukje van mijn portfolio van de afgelopen jaren.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

novaaaasje
Berichten: 197
Geregistreerd: 20-01-19

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 01:18

wauw, ik vind die eerste foto echt prachtig!

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:51

Nadat ik al jullie mooie foto's heb gezien voel ik me echt een beginner/amateur :')
Maargoed ik vind het vooral heel leuk te om te doen en daar gaat het om toch? :j
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

welmoed__

Berichten: 6568
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:59

Probeer vooral naar je achtergrond te kijken. Zoals bij de eerste foto zie je een dakgoot, bij de derde foto een fiets. De laatste twee vind ik leuk gelukt en ook die met de vuurtoren heeft wat!

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:05

Plezier staat zeker voorop!
Die bonte is gaaf Maureen :)
Novaasje, leuk! Dat geitje is erg schattig :D

Ik heb gisteren mijn nieuwe lens getest. Crossles van kennissen bezocht. Nu nog even een eigen draai aan gaan geven maar ben al zeer tevreden als het gaat om scherpheid etc :P (dat was met mijn oude camera nog wel eens een dingetje, deze is veel sneller).

Tips voor compositie erg graag. Bedoel hier trouwens vooral mee hoe ik ze aantrekkelijk kan maken zoals die eerste met de diepte. Vind het altijd fijn als je foto goed begeleid wordt door verschillende dieptes te hebben.
Is lang geleden dat ik springfoto's heb gemaakt. Scheelt wel dat ik zelf ook cross moet ik zeggen haha.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:04

Die laatste is tof zeg!

Milo je moet ergens beginnen toch! :) Als je maar plezier heb. En zeker de laatste vind ik goed gelukt, mooi zo met het licht.!

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:10

@milo2012: ik zou inderdaad beter op de achtergrond letten. Dan zal het al gelijk anders ogen!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:11

Dankjewel novaaaasje en Paljaslaura!

@Milo ik vind jouw laatste foto prachtig! Heel mooi zo met die kleuren.
@paljaslaura Ik vind de laatste foto ook erg mooi qua compositie. Paard komt er mooi in uit.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:13

@paljaslaura: ik hou zelf ook erg van met lagen werken, maar bij de eerste foto vind ik het wazige voor iets te overheersen. Mijn oog blijft er nu op hangen. Rest vind ik wel erg mooi gelukt!

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:23

Amado7 schreef:
Die laatste is tof zeg!

Milo je moet ergens beginnen toch! :) Als je maar plezier heb. En zeker de laatste vind ik goed gelukt, mooi zo met het licht.!

Waarmee ook meteen duidelijk is dat iets overbelichten ook iets toe kan voegen :j

De eerste foto had wellicht met een iets groter diafragma gemogen, dan had de combi wat meer afgestoke tegen de achtergrond.

Dit zijn van die voorbeelden waarbij je eigenlijk een auto run moet maken van 5 - 7 beelden met verschillende instellingen.
Sommige camera's kunnen dat automatisch.

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 17:30

Bedankt :o ik ga met de achtergrond aan de slag :)

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 17:32

ikke schreef:
Amado7 schreef:
Die laatste is tof zeg!

Milo je moet ergens beginnen toch! :) Als je maar plezier heb. En zeker de laatste vind ik goed gelukt, mooi zo met het licht.!

Waarmee ook meteen duidelijk is dat iets overbelichten ook iets toe kan voegen :j

De eerste foto had wellicht met een iets groter diafragma gemogen, dan had de combi wat meer afgestoke tegen de achtergrond.

Dit zijn van die voorbeelden waarbij je eigenlijk een auto run moet maken van 5 - 7 beelden met verschillende instellingen.
Sommige camera's kunnen dat automatisch.


Kan je me wat meer uitleggen over een auto run? Ik ben echt een beginner .. :')

maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 17:48

Milo2012 schreef:
ikke schreef:

Waarmee ook meteen duidelijk is dat iets overbelichten ook iets toe kan voegen :j

De eerste foto had wellicht met een iets groter diafragma gemogen, dan had de combi wat meer afgestoke tegen de achtergrond.

Dit zijn van die voorbeelden waarbij je eigenlijk een auto run moet maken van 5 - 7 beelden met verschillende instellingen.
Sommige camera's kunnen dat automatisch.


Kan je me wat meer uitleggen over een auto run? Ik ben echt een beginner .. :')


Het heet bij Nikon (en Canon ook volgens mij) bracketing. Bij de semi-professionele modellen is dit een knopje op de zij/voorkant. Bij andere modellen zit het verstopt onder het menu.

Het is veelgebruikt in de landschapsfotografie. Ik maak vaak 3-5 beelden: het landschap op normale belichting en de lucht onderbelicht (en nog wat voor de break) en schilder de delen die ik wil gebruiken in Photoshop in de basisfoto.

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:34

Hi! Mag ik me ook melden? Lees stiekem al een paar dagen mee en hier en daar al wat dingetjes kunnen opsteken!

Heb zojuist mijn Canon 80d op gehaald met de plastic fantastic haha, de 50mm 1.8.
Vroeger veel paardensport gefotografeerd, maar dan heb ik het echt over 2012 met mijn Canon 450d en kitlens, toch toen al wel veel basics kunnen leren. Nu al heel lang door studeren en tijdgebrek niks meer mee kunnen doen en camera die met lens en al kapot is gevallen helaas. Nu kriebelde het toch weer, dus vandaar mijn aankoop. Er komt nog een telelens bij, ik denk voor nu even de 55-200, als ik echt fanatiek ermee doorga zal er ook nog wel een 75-200 2.8 komen.

Zojuist de body met de 50mm getest en wegens in een hele kleine studio wonen en alleen thuis zijn op dit moment moest dat even op mezelf haha, maar daaaamn kwaliteitje merk je wel hoor haha. Ben heel erg benieuwd of ik het nog een beetje kan! :+ Dus letterlijk de eerste foto die ik ermee maak, onbewerkt en boktupload maar dacht wel leuk om als trotse net-eigenaar even te delen *\o/*


Afbeelding


Ik denk dat ik ook maar LR/PS ga aanschaffen.. vroegah deed ik alles met photofiltre haha, toen was PS naar mijn idee echt nog voor de echte professionals, maar volgens mij kun je nu bijna niet meer zonder?

Matheno

Berichten: 7949
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:47

Leuke foto!
Met Photofiltre kan veel, maar bijvoorbeeld met lagen werken zoals in Photoshop vind ik wel een must.

Fotograferen van ogen vind ik ook heel vet:

Afbeelding

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:50

Weten jullie nog winkels waar je goedkoop photoshop kan scoren? Ik heb via Groupon photoshop gezien voor € 55. Weet alleen niet of dat zou betrouwbaar is...

Matheno

Berichten: 7949
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:51

Maureen95 schreef:
Weten jullie nog winkels waar je goedkoop photoshop kan scoren? Ik heb via Groupon photoshop gezien voor € 55. Weet alleen niet of dat zou betrouwbaar is...


Meestal met die eenmalige aankopen krijg je geen updates meer.

Photoshop gaat tegenwoordig via abonnement.
Kost iets van 10 euro per maand en dan heb je Photoshop en Lightroom.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:53

Dat had ik gezien ja! Ik heb alleen al een key voor lightroom ( die ook mee update) en wil niet een jaar aan een abonnement vastzitten. :)

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:14

Lastig is dat. Ik vind mezelf nog niet goed genoeg voor het serieuze werk dus vind dan zonde om al aan een abbo te zitten. Natuurlijk moet je investeren en zeker als je beter wil worden maar goed.

maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:39

Wanneer je naar school gaat, studeert of werkt bij een onderzoeksinstituut en die instelling is bij surfspot of slim! aangesloten dan heb je het hele pakket voor 20 euro per jaar.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:41

Helaas. Dat zou een mooie deal geweest zijn!

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:30

Ik heb al vijf jaar het abo vanwege opleiding :+ Eerst fotografie opleiding en nu een media opleiding waar ik zowel Photoshop, lightroom, indesign en premiere pro moet gebruiken. Vind het zijn geld echt wel waard al is het hobbymatig.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:32

Wat fijn dat je daar zo gebruik van kan maken.

Nog een vraag. Ik wil graag weer een mooi persoonlijk logo. Ik zie soms van die mooie handgeschreven logo's. Maken jullie die zelf? Ik zie ook mooie voorbeelden voorbij komen op Etsy bijvoorbeeld.

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:35

Nee ik heb een lettertype gedownload die hand gemaakt is als het ware. Je kan kijken op dafont.com

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:47

Ah dat kende ik nog niet. Dankjewel!