Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:56

ik gebruik daarvoor puppet warp, maar kan ook anders dacht ik(ken ik niet).

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:55

Valerie_91 schreef:
Ok dankjewel Melewel!

Toevallig ook een idee hoe ik het haar van een model voller moet maken? Ik weet dat daar ook een bepaalde tool voor is, maar ik kan me het helaas niet meer herinneren.


Liquify in photoshop :)

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:56

Melewel94 schreef:
Valerie_91 schreef:
Kent er iemand een goede tutorial om de ogen bij een paard donkerder te maken of meer contrast te geven? Voorkeur voor in photoshop, maar lightroom tutorial mag eventueel ook!


Ik doe dat altijd met de doordrukken/tegenhouden tool. Ook wel dodge and burn in het Engels. Zoek daar maar eens op op YouTube!

Ik werk met dodge en burn door middel van curves

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:06

Afbeelding

Jammer van haar haar voor haar ogen maar deze heb ik gister gemaakt van een prachtige bokker. Totaal iets anders dan ik normaal doe.

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:18

Vealosz schreef:
[ [url=m/XOC3Um.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jammer van haar haar voor haar ogen maar deze heb ik gister gemaakt van een prachtige bokker. Totaal iets anders dan ik normaal doe.

Wat is de data hierachter en waar ligt je scherpstelpunt?

Ik weet niet of dat haar nu zo'n punt is, eigenlijk.
Je scherptediepte pakt wel heel goed de juiste punten.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:38

Ik heb scherpgesteld op haar ogen. Althans geprobeerd.

Data is: iso 1000 (was vrij bewolkt geworden helaas), 149 mm, f/5,0, 1/640 sec

Wel blij om te lezen dat haar haar niet zo stoort.

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:57

Vealosz schreef:
Ik heb scherpgesteld op haar ogen. Althans geprobeerd.

Data is: iso 1000 (was vrij bewolkt geworden helaas), 149 mm, f/5,0, 1/640 sec

Wel blij om te lezen dat haar haar niet zo stoort.

Dan zou je met ISO400 en 1/200 ongeveer hetzelfde effect gehad hebben.


Algemeen: hoe ver gaan jullie? Wie schiet hier nog 1/30 sec of 1/15 sec uit de hand?

maaikemuis
Berichten: 5292
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:41

Wanneer ik iets wat vrij statisch is fotografeer, kom ik wel weg met 1/30 uit de hand. Bij 1/15 red ik het met 200mm niet meer, maar met groot hoek nog wel. Ik heb mijn iso automaat zo ingesteld dat hij pas de iso omhoog mag gooien wanneer de 1/30 niet meer haalbaar is. Wanneer ik paarden of klimmers fotografeer stel ik hem in op 1\200 als bare minimum.

En ik ben (in mijn omgeving zeker) een voorstander van Exposure To The Left (ETTL). Mijn histogram bevind zich vaak aan de linkerkant. De meeste fotografen die ik ken zitten juist aan de rechterkant van het spectrum. Ga je voor laaglichten helderder maken (en de kans op ruis toevoegen), of ga je voor de hooglichten donkerder maken (met de kans op uitgebeten witte vlakken). Mijn keuze:
- mijn fotografie is vaak wat donker van aard. Misschien ben ik een zwartkijker :')
- ik vind laaglichten makkelijker te corrigeren dan hooglichten. Nu moet ik zeggen dat mijn camera in de nabewerking weinig ruis toevoegt
- het geeft meer contrast aan mijn beelden
- uitgebeten hooglichten kan ik niets mee en vind ik extreem lelijk. Een zwart gedeelte vind ik persoonlijk minder storend.

Kortom, check je histogram regelmatig wanneer je foto’s maakt!

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:54

Ik schiet honden en paarden, daarmee kom ik nooit weg met schieten op 1/30, zeker niet met mijn zoomlens.

En inderdaad Maaike muis, ik schiet ook liever met een links histogram. Ik merk ook dat er best wel veel technieken zijn in het verminderen of verdoezelen van de ruis (indien deze er is) waardoor dat mijn voorkeur heeft. Met uit gebeten wit kan ik helemaal niets.

Ik moet wel zeggen dat mijn beelden vaak iets aan de donkere kant zijn. Dat merk ik vaak pas achteraf. Ik probeer daar wel op te letten nu!

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:23

Ik hou over het algemeen de richtlijn 1/mm aan voor uit de hand fotograferen. Dus met een 50mm 1/50 en met 200mm 1/200.
Werkt fijn vind ik, wel is natuurlijk 1/50 niet haalbaar bij bewegende objecten:D

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:48

Gianti schreef:
Ik hou over het algemeen de richtlijn 1/mm aan voor uit de hand fotograferen. Dus met een 50mm 1/50 en met 200mm 1/200.
Werkt fijn vind ik, wel is natuurlijk 1/50 niet haalbaar bij bewegende objecten:D

Je zult verbaast zijn waar 1/50 toe in staat is; probeer maar :j

Het is geen fout uitgangspunt, overigens.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:56

ikke schreef:
Gianti schreef:
Ik hou over het algemeen de richtlijn 1/mm aan voor uit de hand fotograferen. Dus met een 50mm 1/50 en met 200mm 1/200.
Werkt fijn vind ik, wel is natuurlijk 1/50 niet haalbaar bij bewegende objecten:D

Je zult verbaast zijn waar 1/50 toe in staat is; probeer maar :j

Het is geen fout uitgangspunt, overigens.


Niet in mijn handen _O-

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:57

Ik heb weleens op 1/50 geschoten in een binnenbak, toen het echt niet anders kon. Ik had toen nog een Canon 400d met een max. ISO van 1600 en een 75-300 f/4-5.6 lens. Het zijn niet de beste foto's die ik ooit heb gemaakt, maar ze zijn ook zeker niet mislukt. Enkele voorbeelden bijgevoegd.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is al meer dan een jaar geleden dus ik hoef geen kritiek of commentaar.

jornymarlou

Berichten: 1473
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: Tilburg / Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:31

Wat een goede richtlijnen allemaal. Ik merk dat ik wel nog even goed moet verwerken wat nou precies welk effect zou hebben. Maar het is heel prettig om zo iets in je achterhoofd te houden en er dan mee te gaan spelen.

@Miefje, 1/50 is best laag toch, maar nodig omdat je dan genoeg licht binnenkrijgt aangezien een binnenbak erg donker kan zijn?

@Gianti, Ik heb nog nooit rekening gehouden met m'n brandpuntsafstand wanneer ik m'n sluitertijd bepaalde, dat maar eens gaan proberen!

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:51

Die tweede is nog heel aardig ja!
Ik heb vandaag met mijn 85mm lens spring foto's gemaakt :+ Het is wat schipperen omdat ik dus niet in of uit kan zoomen maar het is zowaar gelukt joh haha

F3.5
Sluitertijd: 1/1250
ISO 200 of 300 volgens mij
Afbeelding

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:29

Tja, als de zoom niet in de lens zit, dan zit ie in je benen :j

Maar weet je zeker dat die 1/1250 klopt? Bij dergelijke snelheden zou je verwachten dat opspattend zand beter bevroren is.

Verder prima foto. Voldoende ruimte om er wat aan te snijden maar noodzakelijk is dat zeker niet.
Kan zo in een springinstructieboek maar ook een goed voorbeeld van sportfotografie.

Voor degenen die eraan zouden willen snijden: rechts en onder kan een strookje vanaf; links is fout.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:04

jornymarlou schreef:
@Miefje, 1/50 is best laag toch, maar nodig omdat je dan genoeg licht binnenkrijgt aangezien een binnenbak erg donker kan zijn?


Ja, dat klopt. Ik had m'n diafragma zo laag mogelijk (dus ergens tussen 4 en 5.6, variërend op hoeveel mm ik schoot), ISO zo hoog als kon (1600). Ik had dus eigenlijk geen andere keuze dan m'n sluitertijd laten zakken óf stoppen met foto's maken ( :') )

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:58

Dat moment dat je een nieuwe lens wil kopen, maar het letterlijk niet durft :') Ik loop het al weken aan het uitstellen :')

maaikemuis
Berichten: 5292
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:17

Gianti schreef:
Dat moment dat je een nieuwe lens wil kopen, maar het letterlijk niet durft :') Ik loop het al weken aan het uitstellen :')


Daar heb ik nu nooit last van... bij mij lijken ze soms gewoon te verschijnen. De meeste vrouwen hebben dit met tassen en schoenen. Bij mij gebeurt dat met camera spul.

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:19

maaikemuis schreef:
Gianti schreef:
Dat moment dat je een nieuwe lens wil kopen, maar het letterlijk niet durft :') Ik loop het al weken aan het uitstellen :')


Daar heb ik nu nooit last van... bij mij lijken ze soms gewoon te verschijnen. De meeste vrouwen hebben dit met tassen en schoenen. Bij mij gebeurt dat met camera spul.

En anders zijn er wel Bokkers die je verleiden...... }:)

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:04

maaikemuis schreef:
Gianti schreef:
Dat moment dat je een nieuwe lens wil kopen, maar het letterlijk niet durft :') Ik loop het al weken aan het uitstellen :')


Daar heb ik nu nooit last van... bij mij lijken ze soms gewoon te verschijnen. De meeste vrouwen hebben dit met tassen en schoenen. Bij mij gebeurt dat met camera spul.



_O-

Helpt niet dat iedereen het hier thuis uit mijn hoofd praat "Je bent nou niet zo'n goede fotograaf dat je een 2000 euro lens nodigt hebt" -O-

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:10

ondertussen aan prutsen geweest in studio. Zoek nogsteeds DE tip voor uploaden op bokt. Ik sla op vanuit ligatoom (exporteren --> daar resize ik ze naar 900px en opslaan jpg), ik upload via flickr. Maar blijf zoveel kwaliteit verliezen :(

Afbeelding

volledige grote https://flic.kr/p/2jaCfCG

maaikemuis
Berichten: 5292
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:19

Gianti schreef:
Dat moment dat je een nieuwe lens wil kopen, maar het letterlijk niet durft :') Ik loop het al weken aan het uitstellen :')


Daar heb ik nu nooit last van... bij mij lijken ze soms gewoon te verschijnen. De meeste vrouwen hebben dit met tassen en schoenen. Bij mij gebeurt dat met camera spul.[/quote]


_O-

Helpt niet dat iedereen het hier thuis uit mijn hoofd praat "Je bent nou niet zo'n goede fotograaf dat je een 2000 euro lens nodigt hebt" -O-[/quote]

Ondertussen hier...

Man: ‘kijk, Amazon had een aanbieding. Ik heb de 200-400mm Nikkor gekocht. Was echt een koopje voor die lens!’
Ik: ‘had je die nodig dan?’
Man: ‘is leuk voor vogeltjes en wild’
Ik: ‘en wanneer fotograferen wij vogeltjes en wild?’
Man: ‘jij mag hem ook gebruiken. Is leuk als we straks bij de Oostvaardersplassen wonen’

:roll:

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:28

_O- doe mij even zo'n vent. Al was die erg blij dat ik voor een van de duurste versies van de iMac 27" ging :') ben hem regelmatig kwijt omdat hij aan gamen is. :')

Waar ga je wonen?

maaikemuis
Berichten: 5292
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:36

Gianti schreef:
_O- doe mij even zo'n vent. Al was die erg blij dat ik voor een van de duurste versies van de iMac 27" ging :') ben hem regelmatig kwijt omdat hij aan gamen is. :')

Waar ga je wonen?


We gaan naar Almere!!! Als het klaar is kunnen we op onderzoek uit in een nieuwe omgeving.