Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libiris

Berichten: 1672
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Groesbeek

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:29

wat een leuk topic, ik ga binnenkort even van alles doorlezen.

ik heb een aantal camera's van Nikon. Heb 2 jr geleden de D7500 gekocht en er eigenlijk niets meer mee gedaan.
Tevens aardig wat lenzen ondertussen verzameld. Aantal jaren geleden meegedaan met fotomeetings via Bokt.

zonde van de camera om niets mee te doen. Uit gemak heb ik ondertussen de telefoon Samsung S22 Ultra gekocht, vanwege de zéér goede camera's

heb ooit eens lightroom via iemand van bokt ontvangen, maar deze laptop werkt niet meer goed... dus moet ook op zoek naar een nieuw fotobewerkingsprogramma.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:17

Had nog een vraagje nav post van op wedstrijd fotograveren.

Kan je zomaar even foto's maken en op de fb groep zetten met een link naar jouw fb en vermelden dat ze die aan x prijs kunnen bestellen?
Of kan je best met de organisatie bespreken of je er als fotograaf aanwezig mag zijn?

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:10

Dat ga je toch in context moeten bekijken. Ga jij naar een wedstrijd omdat je sowieso al ging om foto's te maken voor iemand, of ga jij naar die wedstrijd om foto's te maken ook al ga je voor niemand?

In de context van het eerste lijkt het mij wel oké, in de context van het 2de zou ik contact opnemen met de wedstrijdorganisatie. Afhankelijk van de organisatie zal je dan wel een ja of een nee horen. Sommige kleine organisaties vinden het fijn, en sommige grotere organisaties werken met steeds dezelfde fotografen en een stijl en is het daarbij not done als jij dan nog apart komt verkopen.

Als het je bedoeling is om foto's te verkopen en enkel alleen daarom, zou ik niet onaangekondigd komen opdagen.

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 17:56

goldenarrow schreef:
Ik zou op mijn strepen staan. Het is niet jouw probleem dat zij dat niet kan verantwoorden. Verder gewoon een simpele factuur maken. En de foto's niet eerder sturen dan dat ze betaald zijn.

Zie het als een compliment! En ook al voelt het misschien gek, toch gewoon daar geld voor vragen (en het eerst laten betalen!). Ik vind mezelf ook echt nog een beginnende fotograaf, maar ik vraag ook geld voor mijn foto's als ik op een clinic fotografeer ofzo. Er gaat toch tijd inzitten om alles na te bewerken.

Spreek ook even af op welk formaat ze de foto's krijgt en of ze die met of zonder (klein) watermerk krijgt.


Helemaal mee eens, zo zou ik het ook aanpakken!
Prijs herberekening aan de hand van de nu 17 foto's, factuur sturen met daarop duidelijk aangegeven dat de foto's pas beschikbaar worden gesteld na ontvangst van de betaling.
Evt ook vermelden wat ze met de foto's mag, mag ze ze vrij gebruiken na betaling of wil je dat in de hand houden en dient ze voor iedere publicatie toestemming te vragen? (Ok, levert geheid gedoe op aangezien het nu al ingewikkeld is. Maar toch..)





Art_Ificious schreef:
Had nog een vraagje nav post van op wedstrijd fotograveren.

Kan je zomaar even foto's maken en op de fb groep zetten met een link naar jouw fb en vermelden dat ze die aan x prijs kunnen bestellen?
Of kan je best met de organisatie bespreken of je er als fotograaf aanwezig mag zijn?


In mijn ervaring is het wel zo netjes om vooraf toestemming te vragen, niet alle organisaties staan toe dat er foto's gemaakt worden. (Die ene keer dat ik een ruiter wilde fotograferen op wedstrijd heeft ze het namens mij nagevraagd en kreeg te horen dat wij welkom waren indien we echt alleen haar op de foto zouden zetten. Prima!)

Mocht er ooit gezeur van komen heb je dan zwart op wit dat je toestemming had gekregen.
Laatst bijgewerkt door droomy op 04-04-22 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:01

Ik heb een keer ergens foto’s gemaakt toen ik er langs kwam en zag dat er wedstrijd was. Heb er toen wel geen geld voor gevraagd maar ze vragen me nu elke wedstrijd of ik tijd heb om foto’s te komen maken haha

Denk dat het er aan ligt hoe serieus de wedstrijden zijn

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:09

Ik kom een beetje laat aan op dit feestje... maar heb vragen over foto's resizen.
Ik schiet in RAW en pruts altijd maar wat aan wat betreft exporteren voor instagram/fb/500px.
Wat houden jullie meestal aan?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:03

Ik verklein mijn foto's minimaal tot 1000px fb of Instagram maakt daarbij niets uit.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:54

Met dank aan een medebokker die de stroomdraden heeft weggetoverd! Afbeelding

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:24

Wat spam van mij !

De eerste is de hond niet scherp maar vond hem toch wel leuk en even wat anders dan wat ik normaal gesproken doe :)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Merk dat ik ook photoshop steeds meer ga begrijpen :) yay!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:30

3 en 4 vind ik leuk.
Maar bij 1 zie je nog groene rand om de hond heen.

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:47

Wat 'n gave Kat! :+:

Ik vind foto 3 en 4 ook erg mooi!

Vandaag bloesemfotos gemaakt met mijn dochter. Helaas had ze echt geen zin, dus zijn er weinig foto's uitgekomen. Dat moeten we dus een keertje overdoen! Daarom zijn tips heel erg welkom... :):)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:44

Kersenbloesem.

Graag tips.

Afbeelding

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:42

KLIK! Hij is wat bleekjes...Afbeelding

MimixDaina

Berichten: 208
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:43

hoi! Ik verstuur normaal altijd mijn fotos via WeTransfer. Echter heb ik al een aantal keer gehad dat andere mensen de fotos niet konden openen nadat ze het gedownload hadden. Hoe versturen jullie die fotos?

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:06

Dat zei laatst nog iemand mij en die vroeg toen of ik wilde versturen via transfernow.net volgens mij

Senas

Berichten: 219
Geregistreerd: 09-08-14
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:10

MimixDaina schreef:
hoi! Ik verstuur normaal altijd mijn fotos via WeTransfer. Echter heb ik al een aantal keer gehad dat andere mensen de fotos niet konden openen nadat ze het gedownload hadden. Hoe versturen jullie die fotos?

Daar heb ik zelf eigenlijk nog nooit last van gehad. Snapte die mensen niet hoe een ZIP bestand werkt? Of ging er wat anders mis?

Amado7

Berichten: 10731
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:45

Hebben jullie nog leuke ideeën voor gezinsshoots waarvan de kinderen niet enorm meewerkend zijn? :+ Ik heb van de week een shoot staan waarvan moeder zegt dat het best wel een gedoe kan zijn dat ze expres niet willen lachen en het niet leuk vinden. Nu hou ik sowieso al van de spontane plaatjes maar het is ook wel leuk als je wat opdrachtjes kan geven waardoor je leuke foto's krijgt.

Bv dat de kids aftellen en dan naar mij toerennen en de ouders er achter lopen. Rennen doet het vaak wel goed. Of zo boos mogelijk kijken en dan lachen ze vaak daarna wel. Maar verder kom ik niet echt. Hebben mensen nog ideeën? :+

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:30

Amado7 schreef:
Hebben jullie nog leuke ideeën voor gezinsshoots waarvan de kinderen niet enorm meewerkend zijn? :+ Ik heb van de week een shoot staan waarvan moeder zegt dat het best wel een gedoe kan zijn dat ze expres niet willen lachen en het niet leuk vinden. Nu hou ik sowieso al van de spontane plaatjes maar het is ook wel leuk als je wat opdrachtjes kan geven waardoor je leuke foto's krijgt.

Bv dat de kids aftellen en dan naar mij toerennen en de ouders er achter lopen. Rennen doet het vaak wel goed. Of zo boos mogelijk kijken en dan lachen ze vaak daarna wel. Maar verder kom ik niet echt. Hebben mensen nog ideeën? :+


Hun eerst gekke bekken laten trekken. Vaak moeten ze daarvan lachen. Zijn nog spontane lachen ook

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:52

Vraagje :)

Ik zou met mijn eigen paard graag hier een foto gaan maken maar weet niet goed hoe aanpakken:

Afbeelding

Het is een kapperszaak bij mij op de straat en hij is super aardig en ik vraag eerst toestemming maar dit is hoe de rest van de weg er uit ziet:

Afbeelding

Niet heel veel plaats dus.
Is dit een onmogelijke missie of kan ik er wat van maken?
Heb een 70-200 waarmee ik denk ik te weinig ruimte ga hebben, of een 24-105 lens. Zal vanavond pas zijn en dan staat er hier schaduw

Hoe zouden jullie paard zetten? Tegen het gebouw aan of net einde stoep/begin weg? Hoofd naar links of hoofd naar rechts (rechts lopen de bloemen omlaag langs de muur af) ?

Ik dacht te gaan voor een soort industriële look maar dan de light versie haha

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:21

Het gaat voor zaterdag pas worden dus nog evengoed benieuwd!

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:26

Hey hallo!
Ik heb een aantal maanden geleden mijn eerste camera gekocht,1 keer gebruikt en daarna door omstandigheden in de kast gelegd.
Ik merk aan mezelf dat ik de instellingen erg lastig vind, ben veel aan het googlen maar kan nou niet iets vinden wat echt bij mij past. ik weet ook dat ik hem gewoon vaker mee moet nemen, nu begint het autocross seizoen weer en wil ik hem heel graag mee nemen, en ook vaker mee nemen naar stal.

Hebben jullie nog tips en tricks ?

Senas

Berichten: 219
Geregistreerd: 09-08-14
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:06

Brittjuh97 schreef:
Hey hallo!
Ik heb een aantal maanden geleden mijn eerste camera gekocht,1 keer gebruikt en daarna door omstandigheden in de kast gelegd.
Ik merk aan mezelf dat ik de instellingen erg lastig vind, ben veel aan het googlen maar kan nou niet iets vinden wat echt bij mij past. ik weet ook dat ik hem gewoon vaker mee moet nemen, nu begint het autocross seizoen weer en wil ik hem heel graag mee nemen, en ook vaker mee nemen naar stal.

Hebben jullie nog tips en tricks ?

Meestal is het handig om niet in een volledig automatisch stand te fotograferen omdat je camera niet weet met wat jij op de foto wil zetten.

Bij autocross kan ik mij voorstellen dat het veelal zal gaan om actiefoto’s dan denk ik dat het het handigste is om te oefenen met de S stand. Daarin is het meestal zo geregeld dat jij controle hebt over de sluitertijd en de camera de rest regelt. Jij kan dan zelf zorgen dat je sluitertijd hoog genoeg is om de auto’s scherp scherp op de foto te krijgen.

Je zou ook kunnen spelen met de sluitertijd door hem juist laag genoeg te zetten dat de auto vrij scherp is, maar de wielen/velgen wazig en wellicht een deel van het rondvliegende zand/modder ook semi-wazig is waardoor de hoge snelheid nog goed zichtbaar is.

Door vanuit de S stand te werken kan je erg snel je instellingen aanpassen en dus tijdens een cross ook experimenten. Vergeet niet om soms even wat foto’s terug te kijken ondanks alle hectiek en actie

Mocht je stilstaande foto’s gaan maken voor of na de cross, dan kan je waarschijnlijk je sluitertijd een stuk lager zetten.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 22:05

Mag ik me even brutaal invoegen.
Ik maak best wel leuke foto's die vaak gebruikt worden na verkoop van het betreffende dier. Nu wil ik daar voortaan een simpel watermerk op zetten. Weten jullie een programma het liefst 1 die ik maak en vervolgens in kan voegen via het programma waar ik op bewerk (ik typ dit nu vanaf de telefoon dus kan morgen op de computer kijken hoe dit programma heet en welke mijn computer nog meer heeft)
Zie hier een voorbeeldje (vanmorgen gemaakt)
Afbeelding

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:28

Hoi StalNollie,
Ik hoor graag welk fotobewerkingsprogramma je gebruikt. Dan kunnen we iets gerichter tips geven ;)

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:09

Heb even foto bijgevoegd welke programma's er zijn op mijn laptop. Dit zijn onbetaalde, dus niet alle opties open.

Overigens als iemand zich geroepen voelt uiteraard tegen een vergoeding heb al voorbeelden
Afbeelding