[Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizard
Berichten: 5286
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:46

Ik heb zo ook geen oplossing.
Maar je zou nog iets meer info kunnen geven.

Is het binnen ,of buiten.
Hoe is het licht? Licht,of schemerig.
Afstand?
Ver of groothoek.

Hoe belangrijk is het, ivb,kwaliteit.

Dorus

Berichten: 13217
Geregistreerd: 06-04-04

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 18:07

Ik ben al blij dat je meedenkt! Ik ben echt nog aan het ontdekken en heb geen idee waar ik allemaal rekening mee moet houden dus alles is welkom.

Opnames worden binnen gemaakt, maar wel overdag met veel natuurlijke licht inval van buiten.
Afstand van camera tot object is maximaal 1,5 tot 2 meter.
Als alles lukt dan hoop ik te eindigen met een reel die ik op Instagram kan delen dus daar moet het voor nu kwalitatief voldoende voor zijn.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 18:48

Bij de meeste fotocamera’s heb je het 30-minuten probleem. Dat heeft met de EU wetgeving te maken.
Met camcorders en actioncams kun je wel vrijwel altijd onbeperkt opnemen. En de meeste telefoons kunnen dat volgens mij ook. Met een powerbank en genoeg geheugen zou dat moeten lukken.
Maar het is natuurlijk handiger om een goede camera te gebruiken.

Moet je echt alles in werkelijke snelheid filmen, of moet het een timelapse worden?
In welke regio woon je? Als het in de buurt is dan zou je eventueel een van mijn camera’s kunnen lenen.

Dorus

Berichten: 13217
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:37

8nnemiek schreef:
Bij de meeste fotocamera’s heb je het 30-minuten probleem. Dat heeft met de EU wetgeving te maken.

Hmm, handig -O-

Nou ja ik wil wel delen versnellen en/of knippen, maar ook delen op normale snelheid afspelen en als het even kan daar de keus in hebben. Ik wil waarschijnlijk gewoon weer te moeilijk _O-

We hadden een GoPro achtige camera (impuls aankoop van mijn man, waarvan ik op voorhand al wist dat hij alleen in de la zou liggen _O-), maar die is toevallig een week of wat terug opgerakeld en die kregen we niet meer aan de praat. Daar baal ik nu wel van -O-

Lief dat je aanbied dat ik een camera van je mag lenen, maar daar vind ik dat spul te die voor. Wellicht dat een vriend nog iets heeft wat ik kan lenen als ik er anders echt niet uitkom.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:03

Scheelt gelukkig al wel dat je voor een reel geen 4K nodig hebt en dat je gaat versnellen en niet vertragen dus zou je een heel eind moeten komen met 1080p met 25fps. Hou je er dan wel rekening mee dat je voor een reel "rechtopstaand" moet filmen? Achteraf knippen levert alleen maar kwaliteitsverlies op. := Tenzij je in 4K filmt, want dan heb je nog redelijk wat ruimte om "rechtopstaand" beeld eruit te knippen, maar je moet dan gedurende het knippen wel weer onderwerp blijven volgen etc. Allemaal ingewikkeld en niet ideaal in je nabewerking. _O-

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 20:05

Ah zonde dat de actioncam niet meer werkt! Ook niet als je hem aan de stroom laat hangen?

Wat trouwens wel nog kan werken: een fotocamera die je aansluit op de laptop.. als je die als webcam kan instellen dan kun je daarmee via de laptop onbeperkt opnemen, met een programma als OBS studio. Werkt ook met een gewone webcam trouwens.

En je kan ook camcorders huren bij oa budgetcam, voor zo’n 30 tot 50 euro voor de goedkopere modellen.

Dorus

Berichten: 13217
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:34

Hij is al weg dus dat kunnen we niet meer proberen. Op dat moment had ik nog niet bedacht dat ik dit wilde proberen dus ik dacht eindelijk van dat ding af te zijn _O-

Een webcam! Dat ik daar niet aan gedacht heb! Dat kan ik natuurlijk ook proberen! Dan moet ik even kijken of ik de camera aangesloten krijg op de laptop zodat ik staand kan filmen dat scheelt bewerken :D

Ik ga nog eens kijken of ik uitgevogeld kan krijgen hoe dat met die Panasonic Lumix zit. Meerdere filmpjes van 30 minuten die ik zelf aan elkaar niet plakken is ook een optie, mits de camera automatisch de volgende opname opstart als de 30 minuten bereikt is.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 20:47

Helaas starten ze niet vanzelf een nieuwe opname, dat moet je echt handmatig doen.

Maar misschien heb je hier wat aan: https://av.jpn.support.panasonic.com/su ... ebcam.html
Software om een webcam van je Lumix te maken. Dan heb je vaak wat hogere kwaliteit dan bij een gewone webcam.
Dan neem je het beeld op via OBS studio, en dan moet je het alleen achteraf nog even een slag draaien om het verticaal te maken.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:19

Lastig dat het meerdere filmpjes van 30 minuten aan elkaar plakken geen optie is. Ik heb zo een keer een bruiloft gedaan en dat was echt nog minder dan een seconde dat ik had gemist tussen het praten door en aan elkaar geplakt zag niemand daar meer wat van. Ik was in een kerkje vanaf de balustrade het officiële deel en alle praatjes etc. aan het filmen. Zelfs het geluid was OK met een losse Rode microfoon op mijn camera.

Dorus

Berichten: 13217
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:34

Dat kan ik dus niet eenduidig opmaken uit de link met specs van de Limux die ik eerder deelde.
Daar staat dit:

Afbeelding


En bij die *2 vind ik o.a.:
Citaat:
Bij gebruik van een SDHC-geheugenkaart: Je kunt blijven opnemen zonder onderbreking, zelfs als het bestand groter is dan 4 GB, maar het filmbestand zal worden verdeeld en apart worden opgenomen/afgespeeld.


En:
Citaat:
Bij gebruik van een SDXC-geheugenkaart: Je kunt een film in één bestand opnemen.


Maar ook:
Citaat:
De opname stopt wanneer de continue opnametijd langer is dan 29 minuten en 59 seconden met [MP4] in [FHD] [HD] en films in hoge snelheid. Je kunt blijven opnemen zonder onderbreking, zelfs als het bestand groter is dan 4 GB, maar het filmbestand zal worden verdeeld en apart worden opgenomen/afgespeeld.


En:
Citaat:
De opname stopt wanneer de continue opnametijd langer is dan 29 minuten en 59 seconden met [AVCHD].


Met die 100 minuten zou ik al een heel eind komen, maar hoe zit het nou?

Dorus

Berichten: 13217
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:38

Bagheera_206 schreef:
Lastig dat het meerdere filmpjes van 30 minuten aan elkaar plakken geen optie is. Ik heb zo een keer een bruiloft gedaan en dat was echt nog minder dan een seconde dat ik had gemist tussen het praten door en aan elkaar geplakt zag niemand daar meer wat van. Ik was in een kerkje vanaf de balustrade het officiële deel en alle praatjes etc. aan het filmen. Zelfs het geluid was OK met een losse Rode microfoon op mijn camera.

Meerdere filmpjes aan elkaar plakken kan prima! Maar ik ben niet in de gelegenheid om zelf na iedere 30 minuten overnieuw op record te drukken.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:42

Haha. Ja dat is lastig. :') Lijkt er beetje op dat hij de 4GB beperking doet met stoppen en starten van nieuwe opname.

Je kunt dan idd opnemen in FHD = 1080 en dan 25p. Scheelt ook weer qua bestandsgrootte. Het werken met grote bestanden kan soms ook een uitdaging zijn. Heb je wel groot genoeg geheugenkaartje en genoeg ruimte op je laptop/PC om de filmpjes dan aan elkaar te plakken? Zou ook sowieso even checken wat je laptop/PC vindt van AVCHD of dat MP4 praktischer is voor je combinatie om na te bewerken.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:43

Dorus schreef:
Bagheera_206 schreef:
Lastig dat het meerdere filmpjes van 30 minuten aan elkaar plakken geen optie is. Ik heb zo een keer een bruiloft gedaan en dat was echt nog minder dan een seconde dat ik had gemist tussen het praten door en aan elkaar geplakt zag niemand daar meer wat van. Ik was in een kerkje vanaf de balustrade het officiële deel en alle praatjes etc. aan het filmen. Zelfs het geluid was OK met een losse Rode microfoon op mijn camera.

Meerdere filmpjes aan elkaar plakken kan prima! Maar ik ben niet in de gelegenheid om zelf na iedere 30 minuten overnieuw op record te drukken.


Ah ja. Is er ook niet iemand die jou dan kan helpen door ieder half uur even een nieuw filmpje te starten?

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 22:22

Dorus schreef:
Dat kan ik dus niet eenduidig opmaken uit de link met specs van de Limux die ik eerder deelde.
Daar staat dit:

[ [url=m/cT2i2M.jpg]Afbeelding[/url] ]


En bij die *2 vind ik o.a.:
Citaat:
Bij gebruik van een SDHC-geheugenkaart: Je kunt blijven opnemen zonder onderbreking, zelfs als het bestand groter is dan 4 GB, maar het filmbestand zal worden verdeeld en apart worden opgenomen/afgespeeld.


En:
Citaat:
Bij gebruik van een SDXC-geheugenkaart: Je kunt een film in één bestand opnemen.


Maar ook:
Citaat:
De opname stopt wanneer de continue opnametijd langer is dan 29 minuten en 59 seconden met [MP4] in [FHD] [HD] en films in hoge snelheid. Je kunt blijven opnemen zonder onderbreking, zelfs als het bestand groter is dan 4 GB, maar het filmbestand zal worden verdeeld en apart worden opgenomen/afgespeeld.


En:
Citaat:
De opname stopt wanneer de continue opnametijd langer is dan 29 minuten en 59 seconden met [AVCHD].


Met die 100 minuten zou ik al een heel eind komen, maar hoe zit het nou?

Als ik een gok moet doen dan dénk ik dat een deel van de handleiding gewoon is vertaald vanuit de originele tekst zonder rekening te houden met de EU wetgeving, en het stukje over 29 minuten hebben ze er later bij geplakt.
Maar als je het zeker wil weten: gewoon even de camera een half uur laten draaien.

Dorus

Berichten: 13217
Geregistreerd: 06-04-04

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 22:39

Oké, nou begin ik er iets meer van te begrijpen! Maar als ik het dan goed zie dan zou MP4 ook 100 minuten moeten kunnen opleveren bij FHD/60p, FHD/50p.

Geheugenkaartje zou ik nog moeten uitzoeken, die camera is van mijn moeder en ik weet niet wat zij er precies bij heeft. Eventueel kan ik kijken of ik er een kan kopen. Ik heb iig nog voldoende ruimte vrij op de laptop en ik dacht dat hij ook snel genoeg is om met grote bestanden te werken.

Maar ik wil dus zoals gewoonlijk weer eens meer dan eigenlijk kan _O-

Nou ja, ik ben igg al iets wijzer geworden en heb wat meer opties om te overwegen dus ik ben al helemaal blij!

@8nnemiek: ja dat was ik inderdaad van plan om hem gewoon een tijd te laten draaien. Even afstemmen met mijn moeder dan, want het is de camera die ze het meeste gebruikt.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 09:19

Even heel simpel uitgelegd: fabrikanten van camera's maken een softwareversie die heel lang kan opnemen, meestal gewoon oneindig.. maar de EU wetgeving zegt dat een fotocamera maximaal 30 minuten mag kunnen filmen. Zo niet, dan valt hij onder videocamera en moet er worden bijbetaald om het product in Europa te mogen verkopen. Om kosten te drukken maken fabrikanten dus een tweede software versie voor EU landen. Een fotocamera die je in de EU koopt kan dus meestal maximaal 30 minuten filmen, ook in mp4, ook in avcdh, simpelweg omdat dat softwarematig is begrensd. Heel stom, maar zo is de wetgeving helaas.

Je zou ook nog kunnen kijken of je telefoon gewoon als webcam kan worden gebruikt. Bij iPhone/Macbook gaat dat gewoon, maar bij andere merken zal dat waarschijnlijk wat lastiger zijn.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:34


8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 10:09

Sony ook inderdaad, de nieuwe modellen hebben daar gelukkig ook allemaal geen limiet meer.

Dorus

Berichten: 13217
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:41

8nnemiek schreef:
Je zou ook nog kunnen kijken of je telefoon gewoon als webcam kan worden gebruikt. Bij iPhone/Macbook gaat dat gewoon, maar bij andere merken zal dat waarschijnlijk wat lastiger zijn.

Oh dat is ook nog een idee, ik ga eens googlen!

Ik ben blij dat ik mijn vraag hier geplaatst heb, ik krijg misschien niet het antwoord dat ik gehoopt had, maar wel legio ideeën waar ik iets mee kan en ik denk wel dat er iets bruikbaars uit gaat komen.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 10:47

Haha ja, het is vaak even puzzelen, ik ken het :') Vaak genoeg dat ik uren bezig ben met het vinden van een oplossing, en dan ineens valt je iets in waarmee het zo gepiept is haha.

Dorus

Berichten: 13217
Geregistreerd: 06-04-04

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:23

Ik houd wel van puzzelen :D
Ik heb natuurlijk ook niet de beste uitganssituatie qua appartuur en vooralsnog niet de gebruiksfrequentie om aanschaf van dure apparatuur te verantwoorden dus dan moet je extra creatief worden, maar met jullie input gaat dat zeker lukken!

Misschien komt dat nog een keer, dat ik het meer ga gebruiken en ik een grotere aanschaf richting mezelf kan verantwoorden, maar ik ben bang dat ik ook nog teveel andere interesses heb :+
Ik heb wel altijd interesse in fotografie gehad, maar nooit de tijd en toewijding om me er echt in te gaan verdiepen. Toen mijn moeder een nieuwe camera kocht heb ik haar EOS350D gekregen met kitlens. Dat was mijn instapmodelletje om te zien of ik er meer mee ging doen en daarna aan mezelf de aanschaf van een beter toestel en betere lenzen kon verantwoorden. Deze is na een tijdje kapot gegaan en kon ik toen voor weinig upgraden naar een EOS400D, maar daar is het bij gebleven. Na een tijdje is deze in de kast beland en daar heeft hij zeker 5 jaar stof liggen happen :+

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:28

De nieuwere bodies van Canon kun je als webcam gebruiken en dus in combinatie met OBS of ander screen capture programma langere opnames maken. Geen idee of de 400D ook als webcam bruikbaar is. :=

----- edit
Pas vanaf de 600D.
https://www.canon.nl/cameras/eos-webcam ... tyourmodel

Dorus

Berichten: 13217
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:19

Ik was gisteren wat gaan googlen nav de webcam suggestie en was daar inderdaad al achter gekomen. Of ja, iig dat het met de 400D niet kan :+
Maar mijn moeder heeft een 600D en die wordt volgens mij niet zoveel gebruikt als de Limux dus dan voel ik me minder bezwaard om die een tijdje te lenen om mee te gaan experimenteren. En wellicht kan ik tzt een tweedehands body kopen als eea naar tevredenheid werkt voor een kleine upgrade die eea mogelijk maakt en dan is het financieel een stuk beter te verantwoorden. Er staat nu een 650D body op kamera-express voor een bedrag dat ik denk dat ik nog wel te overzien.

Echt, denk ik voldoende informatie te hebben om verder te kunnen, komen jullie weer met iets nieuws aanzetten en heb ik weer meer opties om te overwege _O-
Ik ben echt super blij met jullie :*

Edit:
Oké, dus de 600D en de 700D en wat erna komt kan wel met die webcam software, maar de 650 net weer niet _O-
Nou ja, ik ga gewoon eerste met die 600D van m'n moeder experimenteren en dan zie ik daarna wel wat ik ga doen.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:33

Even vraagje tussendoor. Ik heb mijn camera op mp4 gezet ipv mts. Heb ik dan kwaliteitverlies, want ik kon dus die mts. Bestanden niet lezen op ipad, nu door davinci wel. Daar sla ik ze op om in capcut te gebruiken in 1080 en 50fps.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:44

JoycexEnya schreef:
Even vraagje tussendoor. Ik heb mijn camera op mp4 gezet ipv mts. Heb ik dan kwaliteitverlies, want ik kon dus die mts. Bestanden niet lezen op ipad, nu door davinci wel. Daar sla ik ze op om in capcut te gebruiken in 1080 en 50fps.

MTS of MP4 is maar een container/schilletje waarin het bestand is opgeslagen/verpakt. Qua kwaliteit is dat dus exact hetzelfde. Tenzij jouw camera een andere codec gebruikt om weg te schrijven in een .MTS container vs wegschrijven in een .MP4 container. Als jouw camera voor beide containers gewoon de H.264 codec gebruikt zou de kwaliteit gelijk moeten zijn. #aanname

Volgens mij heeft DVR ook een versie voor op de iPad, maar dat is denk ik een betaalde versie en vooral geschikt voor de iPad Pro etc. :=