[Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 19:11

Met alle merken zit je inderdaad prima. +:)+ Het is net wat lekker in je hand ligt en wat je bent gewend.

De R10 is zeg maar de soort van opvolger van de xxxD serie waar de 450D ook van is. Voordeel is dat je oude lenzen kunt blijven gebruiken met een adapter. Kun je later altijd voor lenzen kijken en zit je voor nu goed.

Zou inderdaad je wensen op papier zetten en ook budget in gedachten nemen. Dan beetje kijken wat voor bodies dan in aanmerking komen.

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:42

Ik kom even binnenvallen in dit topic met een dilemma :+

Al enkele maanden heb ik in mijn hoofd om een nieuwe telefoon aan te schaffen, echter is mijn huidige nog helemaal dikke prima behalve dan de camera. Ik zou dus alleen een nieuwe telefoon aanschaffen vanwege het feit dat de camera zo slecht is.

Ik wil voornamelijk graag betere video's kunnen schieten voor Instagram stories, reels en Youtube Shorts. Wat voor mij wel belangrijk is is dat het beeld stabiel is en dus fijn is om naar te kijken.

Een aantal keuzes heb ik in mijn hoofd:

1. Nieuwe telefoon (waarschijnlijk wordt het dan een Samsung S22) incl. Gimbal; maar ik heb gemerkt bij mijn huidige telefoon dat de camera na verloop van tijd wel écht slecht gaat worden en zal dat bij apparatuur zoals de DJI Pocket niet het geval zijn?)

2. Gimbal voor onze R6 (maar ik vraag me af of dit voor mij niet te zwaar gaat worden om lang vol te kunnen houden), en welke lens zet je er dan op?

3. DJI Pocket 2 (huidige telefoon houden en deze dus gebruiken als 'vervangende' foto/videocamera)

Kom maar op met jullie ideeën en gedachtespinsels :Y)

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 00:26

Ik film gewoon met mijn R6 hoor. +:)+ Zeker met lens met IS is beetje stabiliseren in post best prima resultaat. Zie mijn insta reels waarbij ik R6 als tag heb gebruikt.

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 00:35

Film je dan gewoon uit de hand? Of heb je wel een statief/gimbal?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 07:57

Gewoon uit het losse handje. Ziet er toch nog best stabiel uit toch? Voor mij statief heb ik alleen een fotokop. Ik moet nog eens keer een videokop kopen.

Volgens mij is er een black friday deal voor de DJI Ronin RS2 Pro gimbal.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 08:21

Ik heb geen ervaring met de R6, maar gebruik bij mijn Sony camera’s een Zhiyun gimbal. Ik draai regelmatig dagen van 12 uur of meer, en qua gewicht is dat goed te doen.
Uit de hand werkt natuurlijk ook prima, is maar net welke look je aan je video’s wil geven. En ligt ook aan je zoom. Een heel wijde lens geeft veel stabieler beeld dan bv een 50 of 70mm lens.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 19:05

Ik had met 50 beeldjes per seconde gefilmd en met een sluitertijd van 1/100s.

Ik heb stukjes vertraagd op 2 verschillende manieren. Het ene filmpje heb ik timeline op 25fps gezet en vertraagd naar 25% en het ander filmpje heb ik hem gewoon op 50fps laten staan en daar vertraagd naar 25%.

Wat is eigenlijk het beste/mooiste om te vertragen qua nabewerking?




Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:06

Iedere keer als ik Google hoe ik het handigste iets kan verwijderen vind ik weer een andere tutorial. _O- Wat vinden jullie de fijnste manier van object verwijderen? Ik heb nu soort van de tool/effect gevonden waar je soort van mee kunt kloonstampen. :') Werkt op zich ook best aardig.

Let even niet op de kwaliteit van het filmpje, want het was gewoon met mobiel gefilmd op 1080p. Linkje laat hem op een hele lage resolutie zien, maar je kunt filmpje bekijken op 1080p.



Before and after:

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 22:31

Goed gelukt!

Ik heb het nog niet heel vaak gedaan, maar final cut heeft sinds een paar jaar ook een ingebouwde tracking functie, dus dan zou ik zoiets met een masker doen, stukje weide klonen inderdaad, of vanuit een still photoshoppen , en tracken als dat nodig is.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:06

Wow wist niet eens dat dat kon in een video.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:10

8nnemiek schreef:
Goed gelukt!

Ik heb het nog niet heel vaak gedaan, maar final cut heeft sinds een paar jaar ook een ingebouwde tracking functie, dus dan zou ik zoiets met een masker doen, stukje weide klonen inderdaad, of vanuit een still photoshoppen , en tracken als dat nodig is.


Dit is inderdaad ook een masker wat ik eerst moest tracken voordat ik er een ander stukje op kon kloonstampen.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:11

JoycexEnya schreef:
Wow wist niet eens dat dat kon in een video.

Denk dat het dus inmiddels wel kan met alle grote videobewerking pakketten. Waar werk jij mee?

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:45

Voorlopig met capcut. Laptop is kapot,, daar werkte ik met videopad.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:50

Dat is ruk. Kan je laptop nog gemaakt worden of moet er gespaard worden voor een nieuwe? :=

Ik ken videopad nog niet. := Beetje fijn pakket om mee te werken?

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:03

Helaas moet ik sparen voor een nieuwe -O-

Ja op zich wel, helaas als je laptop/comp vol is word het traag. En voor simpele dingen als splitsen enzo prima programma

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:05

Dat is dan ook wel fijn programma. Ik werk zelf met DaVinci Resolve. Dat is ook een gratis pakket en kan echt heel veel. Zoals je ziet in dat screenshot van before/after kun je er ook prima kleurcorrecties mee doen zoals je gewend bent met fotografie.

https://www.blackmagicdesign.com/produc ... nciresolve

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:21

Ga daar eens naar kijken, doe momenteel niet veel qua filmen, weet niet zo goed wat en hoe ofzo

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:38

Wat bedoel je precies? Dat je niet meer zo veel filmt? Hier gaat camera gewoon regelmatig mee naar de weide en heb ook een drone. Dan ontkom ik niet aan het nabewerken van foto en video.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:43

Ja inderdaad niet veel filmen. Ben 1 oktober wel naar WolfxJessy geweest om te filmen. Alleen mijn ipad ziet de mts bestanden niet. Nu heb ik de camera wel op Mp4 gekregen. Dus volgende keer kan ik wel wat mee doen. Gelukkig gestuurd en zij kan er wat mee <3

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:23

Handbrake is wel een handige tool om bestanden om te zetten. Denk dat je daar ook wel .mts om kunt zetten naar .mp4.

https://handbrake.fr/

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:20

Thanks ga er vandaag even naar kijken

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:59

Bagheera_206 schreef:
Handbrake is wel een handige tool om bestanden om te zetten. Denk dat je daar ook wel .mts om kunt zetten naar .mp4.

https://handbrake.fr/


Ik moet het downloaden, maar het werkt niet op ipad

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 09:08

Handbrake werkt alleen op de computer inderdaad. Waarschijnlijk zijn er ook wel apps die .mts naar .mp4 kunnen converteren?

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:44

Heb Davinci gedownload en daar kan ik het in openen. Echt super blij mee. Nu maar even tutorials kijken haha.

Dorus

Berichten: 13217
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:14

Ik loop al een week of wat de dubben met een video idee waar ik niet uit kom, blijkt er gewoon een bewerkingstopic op Bokt te lopen :D
Misschien dat jullie mij van advies kunnen dienen.

Ik wil een bepaalde activiteit filmen en deze duurt maximaal zo'n twee uur. Ik heb niet de mogelijkheid om tijdens de activiteit een nieuwe opname te starten.

In eerste instantie wou ik kijken of ik het gedaan kan krijgen met wat ik voorhanden heb. Het is immers maar de vraag of ik het vaker ga doen en ik wil (nog) geen (grote) investering doen.
Mijn DSLR is nog uit de tijd van Ben Hur dus die filmt sowieso niet en voor mijn telefoon (iPhone 14) heb ik geen houder oid die als statief kan dienen dus die viel ook af. Ik heb ook nog een kleine compact camera en ik was blij verrast toen ik erachter kwam dat deze ook kan filmen! Maar helaas, daar zit een maximum van 30 minuten aan, dus ik mis de laatste vijf kwartier :+

Dus back to the drawing board. Kan ik ergens iets lenen of kan ik misschien toch iets met mijn telefoon?

Daar schade en schande wijs geworden ben ik nu eerst specs gaan zoeken. Van mijn telefoon krijg ik niet duidelijk gevonden of er een tijdsbeperking op zit dus daar zou ik proefondervindelijk achter moeten zien te komen. Ik kan eventueel van mijn ouders een Canon EOS600D of een Panasonic Lumix DC-FZ82 lenen. De Canon lijkt ook een beperking van 30 minuten te hebben, maar bij de Panasonic kom ik er niet helemaal eenduidig uit.

Onderstaande specs heb ik gevonden:
https://www.panasonic.com/nl/consumer/c ... specs.html
Uiteraard begrijp ik dat formaat en snelheid van de geheugenkaart een rol spelen, maar ik heb geen idee hoe ik de opmerkingen onder *2 moet interpreteren.
Enerzijds staat er dat je continue kan blijven opnemen zonder onderbreking, maar ondertussen staat er ook dat er een max is van 30 minuten. Op zich is het voor mij geen probleem als het meerdere bestanden zijn, maar hij moet wel blijven opnemen zonder tussentijdse interventie tot ik besluit dat hij ermee mag stoppen (of de geheugenkaart vol is, whatever comes first :+)

Kan iemand mij hiermee helpen? Of hebben jullie misschien ideeën hoe ik dit zonder al te grote investeringen voor elkaar kan krijgen?