[Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 14:24

Ik sla ook altijd op als mp4 :j

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:06

Oke top bedank, davinci is indd een app, lijkt minder uitgebreid of de dingen zitten ergens anders haha. Vandaar dat ze gewoon via davinci opsla om het te openen in capcut

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:59

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met camcorders?
Ik ben op zoek naar een apparaat waar ik onder andere trainingen van paarden mee kan filmen. Een telefoon heeft voor mij niet voldoende kwaliteit en vind ik ook gedoe met opslag. Een SLR die kan filmen is ook een optie maar waarschijnlijk niet mogelijk voor mijn budget? Ik wil liever niet meer dan €700 uitgeven.
Zelf twijfel ik tussen Sony en Panasonic maar er is bijna niks op voorraad de laatste tijd.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 18:35

Als je voor een DSLR wil kijken die kan filmen dan zou ik eens naar de Sony a6100 met 16-50mm lens kijken. Die zit nét iets boven de 700 euro, en is heel geschikt om te filmen. Die heeft ook geen 30 minuten limiet wat veel andere/oudere DSLR camera's wel hebben, en kan ook 4K slow motion filmen, en heeft een erg goede autofocus.

Ik heb geen ervaring met de nieuwste camcorders.. Voordeel van een camcorder is natuurlijk dat je geen lenzen hoeft te wisselen, je hebt meestal flink wat zoom.. en ze hebben vaak een wat betere interne beeldstabilisatie. De vraag is dan of je dat nodig hebt.. of dat je meer aan een veelzijdigere camera hebt, waar je ook foto's mee kan maken.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:54

En zo een Pivo is dat niet wat om makkelijk te kunnen filmen?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:06

Bagheera_206 schreef:
En zo een Pivo is dat niet wat om makkelijk te kunnen filmen?


Oh nee dat vind ik zo’n irritant, schokkerig beeld. En niet de kwaliteit die ik zoek. Toch bedankt. :)

Naar die andere genoemde camera zal ik eens kijken, dank! Met een beetje geluk komt er iets leuks voorbij bij Black Friday.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:18

Een iets als een Canon R100 of Sony ZV-E10? Canon heeft helaas wel limiet van 30 minuten. :=

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:35

Die Sony ziet er ook goed uit, lekker handzaam. Ik zat zelf te kijken naar de Sony FDR-ACX53. Weet gewoon niet waar ik goed aan doe, waarom is er zo veel? :')
In de tijd dat wij samen nog meededen aan fotomeetings was het volgens mij veel minder. _O-

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:07

NinaCharlie schreef:
Die Sony ziet er ook goed uit, lekker handzaam. Ik zat zelf te kijken naar de Sony FDR-ACX53. Weet gewoon niet waar ik goed aan doe, waarom is er zo veel? :')
In de tijd dat wij samen nog meededen aan fotomeetings was het volgens mij veel minder. _O-


Those were the days... Pak je überhaupt je camera nog wel eens?

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:40

NinaCharlie schreef:
Bagheera_206 schreef:
En zo een Pivo is dat niet wat om makkelijk te kunnen filmen?


Oh nee dat vind ik zo’n irritant, schokkerig beeld. En niet de kwaliteit die ik zoek. Toch bedankt. :)

Naar die andere genoemde camera zal ik eens kijken, dank! Met een beetje geluk komt er iets leuks voorbij bij Black Friday.


Heb daar geen last van met de pivo, bij mij is die mij soms kwijt, omdat mijn pony te snel is haha.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:52

NinaCharlie schreef:
Bagheera_206 schreef:
En zo een Pivo is dat niet wat om makkelijk te kunnen filmen?


Oh nee dat vind ik zo’n irritant, schokkerig beeld. En niet de kwaliteit die ik zoek. Toch bedankt. :)

Naar die andere genoemde camera zal ik eens kijken, dank! Met een beetje geluk komt er iets leuks voorbij bij Black Friday.


En iets als de DJI Osmo Pocket 3? Denk dat de DJI Osmo Pocket 2 mss nog wel eens leuke aanbiedingen kan hebben met zwarte vrijdag.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:50

Heey
Ik schop het even omhoog. Sinds 2016 ben ik in het bezit van een Sony hdrcx 625. Nu ben ik wel toe aan een upgrade. Zeker nu ik zag in de video van Wolfxjessy waarvoor ik gefilmd heb en zie echt wat ik gefilmd heb en vind de kwaliteit echt bagger. Ik vergelijking wat iemand anders gefilmd heeft met een spiegelreflexcamera een Nikon, waarvan ik de filmpjes veel mooiere kwaliteit vind.

En ik wil meer gaan filmen, dus misschien moet ik wat aan mijn instellingen veranderen, maar denk dat liever een betere camera wil.



Deze tiktoks heb ik ook gefilmd en vind ik kwaliteit echt verschrikkelijk

https://vm.tiktok.com/ZGeU5FEHY/
https://vm.tiktok.com/ZGeU55BEv/
https://vm.tiktok.com/ZGeU5fn2h/

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 23:24

Wat voor instellingen heb je nu gefilmd dat je het zou willen veranderen?

Het is wel zo dat oude spiegelreflexcamera's en nieuwe systeemcamera's een vrij grote sensor hebben wat dan weer een voordeel is voor het filmen in bijvoorbeeld en binnenbak. Daarnaast maakt het ook enorm uit wat voor glas je op de body hebt zitten. := Dat kan nog wel eens in de papieren gaan lopen.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 08:09

Volgens mij staan ze gewoon op automatisch, nooit wat veranderd. Ik film met een camcorder

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 08:28

Ik heb wat stukjes van je filmpje bekeken. Qua scherpte lijkt de camera niet slecht, voor zover ik dat vanaf mijn kleine telefoon kan beoordelen.
Ik zie handheld wat schokkerig beeld. Heb je de beeldstabilisatie op maximaal staan? Dan zou je bijvoorbeeld nog een gimbal kunnen proberen als het je stoort.
De belichting is in je filmpje het grootste probleem.
Zit je thuis voor de camera, probeer dan voor goed licht te zorgen. Draai met je hoofd naar het raam in plaats van het raam in de achtergrond op beeld te hebben, en licht jezelf bij met een koele lamp of videolamp. Viltrox heeft heel fijne ledlampen waarbij je de intensiteit en de warmte kan regelen.
In een donkere omgeving met lichte achtergrond, zoals in de auto, kun je het beste de belichting handmatig instellen op de mensen in de auto. De ramen zullen dan wat overbelicht zijn, maar dat is niet erg. Zoek eens in de handleiding of je camera LOG kan filmen, dat scheelt flink bij contrastrijke locaties zoals volle zon + schaduw.
En dan kom je uit bij de nabewerking. In de meeste gevallen is het echt nodig om na te bewerken. Op donkere plekken als in een binnenbak wil je de ruis verwijderen. En je wil de belichting/contrast/verzadiging en eventueel kleurtemperatuur aanpassen. Ik denk dat dat al heel veel scheelt in je films! :D

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:39

Ik ben dit zelf niet. Heb alleen de wedstrijd gefilmd. Niet de hele vlog gemaakt. Bedoel dat ik mij hier aan stoor

Sony hdrcx - camcorder
Afbeelding

Nikon - spiegelreflexcamera
Afbeelding

In de video vind ik het meer opvallen dan deze screenshots.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:12

Dat heeft dan mss te maken met dat de sensor van spiegelreflex/systeemcamera veel groter is en dus meer/beter licht kan registreren met minder ruis?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 09:27

De camera kan gewoon full HD opnemen zie ik. Je zou eens kunnen kijken of je verschil merkt tussen 50p of 25p. En met een diafragma van f1.8 zou je eigenlijk geen problemen moeten hebben in een donkere omgeving. Heb je misschien nog digitale zoom gebruikt?

De voorbeelden hierboven zijn vooral flink gecomprimeerd zo te zien, en misschien nog verkleind in de nabewerking? Hoe heb je de filmpjes doorgestuurd? Niet via Whatsapp bijvoorbeeld?
Kun je eens een screenshot van hetzelfde moment maken uit het onbewerkte filmpje rechtstreeks uit de camera? Dan kun je vergelijken of er bij het editen/uploaden wellicht nog iets mis gaat.

Maar ik denk dat je met wat simpele colorgrading en evt ruisreductie/scherpte al heel veel meer uit je beelden kan halen. Als ik hem snel even door Photoshop haal:
Zo kun je vrij makkelijk de groene gloed weghalen en de kleuren wat oplichten.
Afbeelding
Al is het effect daarvan natuurlijk niet heel goed te zien bij zo'n klein screenshot.

Wat mij best wel heeft geholpen met colorgraden was deze gratis online masterclass van CG central: https://www.colorgradingcentral.com
Al kun je er natuurlijk ook gewoon een LUT (filter) overheen gooien :+

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:45

Dat is een interessante masterclass. Duurt hij lang? Ik doe eigenlijk (nog) te weinig met in mijn geval in c-log filmen en met LUT's. :=

Verder dan dit experiment ben ik nog niet gekomen. :')


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 10:06

Hij duurt een uur, en er komt ook wel wat reclame voorbij voor hun uitgebreide cursus, maar in dat gratis uur wordt de basis heel goed uitgelegd en je leert er erg veel van. Ik doe nog steeds op hun manier colorgraden, en zeker bij lastige lichtsituaties is het fantastisch om in de nabewerking nog zo veel te kunnen doen.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:31

Dan zal ik die eens een keer inplannen. Dank je wel voor de tip. +:)+

Perfect dat DVR ook in het rijtje staat. :D

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 00:40

Heeft iemand ervaring met de Canon R50?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 07:47

Geen ervaring mee, maar denk een prima body. Zeker als je nog oude Canon lenzen hebt van jouw DSLR om te gebruiken. Deze body heeft geen beeldstabilisatie dus ben je afhankelijk van lenzen met IS. IS is vooral heel erg praktisch als je uit het losse handje filmt ipv vanaf statief.

Qua filmen betreft kan deze maximaal 25/30fps in 4K en heeft geen Canon log. Ik wil zelf nog wel eens in 4K50 filmen om wat meer ruimte te hebben om achteraf te vertragen.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:08

Bagheera_206 schreef:
Geen ervaring mee, maar denk een prima body. Zeker als je nog oude Canon lenzen hebt van jouw DSLR om te gebruiken. Deze body heeft geen beeldstabilisatie dus ben je afhankelijk van lenzen met IS. IS is vooral heel erg praktisch als je uit het losse handje filmt ipv vanaf statief.

Qua filmen betreft kan deze maximaal 25/30fps in 4K en heeft geen Canon log. Ik wil zelf nog wel eens in 4K50 filmen om wat meer ruimte te hebben om achteraf te vertragen.


Ik heb altijd gefotografeerd met Olympus dus helaas geen Canon lenzen liggen. Vind het zo lastig, het hoeven geen ultra professionele beelden te worden maar wel een scherp beeld en makkelijk in gebruik. Het is ook een klap geld om zo even te proberen.
Een grotere body zal ik niet genoeg gebruiken voor dat geld en kleiner kom je gauw uit op een camcorder..

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 02:51

Welk programma gebruiken jullie om video’s te editten? Beetje hufterproof zou fijn zijn. :D