Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:17

Mariett schreef:
Eigenlijk is het wel de bedoeling om echt voor- en nafoto’s in dit topic te zetten volgens mij :) Ook als je bijna niet bewerkt hebt kan dat namelijk nog wel handig zijn. Er is bijvoorbeeld weinig informatie/licht in het mooie koppie op de tweede foto, het kan zijn dat dat in de foto al was maar het kan ook door het toegevoegde contrast komen.

Had je je vraag ook al hierin gezet?
[FK] [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2
Zelf gebruik ik die cloudopslag eigenlijk niet, en weet niet eens welke versie ik heb.



Snap ik, ik gebruik echter alleen een (gratis) bewerkingsprogramma om touwen ed weg te werken. Hier gebruikte ik iets simpels wat al op de computer stond. Daarom wil ik graag meer info over photoshop enz omdat ik idd meer specifieke onderdelen wil oplichten enzo. Deze foto’s zijn een goed voorbeeld van wat ik nu kan bewerken. Zal de vraag ook eens in die groep gooien, dank je wel. Ben niet zo handig en bekend op bokt. Gebruik het eens in de zoveel tijd hihi. Zag dat deze groep recent nog gebruikt werd haha

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:27

Ik gebruik de cloud opslag alleen om wat dingen in te zetten die ik op verschillende computers nodig heb. Dus logo bijvoorbeeld, documenten of een foto. Met de kleinste opslag heb ik daar zat ruimte voor, want de echte backup staat op externe harde schijven.

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:30

MyWishMax schreef:
Ik gebruik de cloud opslag alleen om wat dingen in te zetten die ik op verschillende computers nodig heb. Dus logo bijvoorbeeld, documenten of een foto. Met de kleinste opslag heb ik daar zat ruimte voor, want de echte backup staat op externe harde schijven.


Ah top, dank je wel voor je reactie ! Volgende week vakantie dus ik ga dan even lekker spelen. Hopelijk kan ik dan binnenkort wat voor en na foto’s delen!

Anoniem

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:43

Ik gebruik de cloud opslag om foto's via lightroom over tezetten op m'n telefoon om ze op insta te zetten. Maar dan heb ik aan 20gb meer dan voldoende ruimte. De rest staat op m'n externe harde schijf waar ik ook vanaf werk. Dus heb niets op m'n pc of laptop zelf staan.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:53

Ik plan insta in en dat gaat via de pc dus heb de foto's niet nodig op mijn telefoon gelukkig, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:46

MyWishMax schreef:
Ik plan insta in en dat gaat via de pc dus heb de foto's niet nodig op mijn telefoon gelukkig, haha.


Hoe doe je dat inplannen dan?

Kashmino
BFB 2023 winnaar

Berichten: 968
Geregistreerd: 22-04-14
Woonplaats: Nijmegen/Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:51

Ook weer een B&A van mij. Ik heb het één en ander geknutseld aan deze foto, maar opzich ben ik er redelijk tevreden mee. Tips en tops ontvang ik graag!

Before
Afbeelding

After
Afbeelding

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:57

Oké ik ben dus net voor het eerst ever in Photoshop bezig geweest. Nog niet tevreden, niet helemaal mijn stijl nog. Maar goed, dat duurt natuurlijk even voor je die ontdekt en moet nog heeeel veeel leren. Maar wilde het toch even delen. Wil eigenlijk de kleuren allemaal nog zachter hebben. Maar dat leer ik vast vanzelf haha

Voor;
Afbeelding

Na;

Afbeelding

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:41

Ik lees al een tijdje mee, vind het prachtig om te zien wat voor een mooie werkjes langskomen :D

Graag zou ik er ook eentje willen delen waar ik erg trots op ben :D dit was de eerste keer met mijn nieuwe fotohalster in gebruik.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:45

Zo, die heb je even netjes weggewerkt zeg!

FennyPower

Berichten: 1468
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:21

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:22

mmvs schreef:
Oké ik ben dus net voor het eerst ever in Photoshop bezig geweest. Nog niet tevreden, niet helemaal mijn stijl nog. Maar goed, dat duurt natuurlijk even voor je die ontdekt en moet nog heeeel veeel leren. Maar wilde het toch even delen. Wil eigenlijk de kleuren allemaal nog zachter hebben. Maar dat leer ik vast vanzelf haha

Voor;
[ [url=m/0Vd0QR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na;

[ [url=m/f17WrE.jpg]Afbeelding[/url] ]


De voor vind ik mooier, je achtergrond is wat raar geworden. Fotografeer je ook in jpeg? Want dan zou ik echt over naar raw. Vooral met photoshop is dat echt fijn werken

FennyPower

Berichten: 1468
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:30

Marije_1997 schreef:
mmvs schreef:
Oké ik ben dus net voor het eerst ever in Photoshop bezig geweest. Nog niet tevreden, niet helemaal mijn stijl nog. Maar goed, dat duurt natuurlijk even voor je die ontdekt en moet nog heeeel veeel leren. Maar wilde het toch even delen. Wil eigenlijk de kleuren allemaal nog zachter hebben. Maar dat leer ik vast vanzelf haha

Voor;
[ [url=m/0Vd0QR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na;

[ [url=m/f17WrE.jpg]Afbeelding[/url] ]


De voor vind ik mooier, je achtergrond is wat raar geworden. Fotografeer je ook in jpeg? Want dan zou ik echt over naar raw. Vooral met photoshop is dat echt fijn werken


Kan door het uploaden komen want op de computer heb ik het anders.
Ik fotografeer in RAW

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:57

Marije_1997 schreef:
mmvs schreef:
Oké ik ben dus net voor het eerst ever in Photoshop bezig geweest. Nog niet tevreden, niet helemaal mijn stijl nog. Maar goed, dat duurt natuurlijk even voor je die ontdekt en moet nog heeeel veeel leren. Maar wilde het toch even delen. Wil eigenlijk de kleuren allemaal nog zachter hebben. Maar dat leer ik vast vanzelf haha

Voor;
[ [url=m/0Vd0QR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na;

[ [url=m/f17WrE.jpg]Afbeelding[/url] ]


De voor vind ik mooier, je achtergrond is wat raar geworden. Fotografeer je ook in jpeg? Want dan zou ik echt over naar raw. Vooral met photoshop is dat echt fijn werken


Fotograaf nog niet in raw idd want die kon ik niet bewerken omdat ik nog geen Photoshop had. Als ik weer foto’s ga maken ga ik dat zeker in RAW doen. Ik vond de before wat simpel en het groen niet zo mooi. Zoals aangegeven ook nog lang niet tevreden met de na foto. Maar t was dan ook m’n eerste bewerking in Photoshop ooit, zonder enige cursus of iets. Haha

Anoniem

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 23:14

Ik moet ook nog bezig met de cursussen hoor. Maar merk wel dat raw bewerken 10x fijner is (ik wou zelf eerst ook niet over, maar ga zeker niet meer terug nu). Moet nog het een en ander ontdekken. Maar zoom nl heeft wat masterclasses online staan over fotobewerking in lightroom en photoshop, misschien wel interessant.

Sinds ik raw fotografeer ben ik ook helemaal van de auto functie afgegaan. Dus alles zoveel mogelijk handmatig. Alleen met paarden fotografie in beweging is het nog wat stoeien en zet em dan wel snel op sportstand

Mariett

Berichten: 4431
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:16

Mooi Kashmino! Is er een reden waarom je de horizon zo scheef hebt gemaakt? Ook vind ik de houding van het meisje op de eerste foto iets mooier, maar ik denk dat je die hebt verandert vanwege het stuk touw, of had het een andere reden? Als het lukt laat ik het touw altijd op de grond hangen of losjes vasthouden (zodat het paard er niet op staat). Als dat niet lukt kan je kijken of je de hand op een beetje een slimme plek krijgt.
Lekker mee blijven spelen mmvs! De voorfoto was ook al heel goed. In RAW fotograferen helpt inderdaad enorm, dan kan je nog wat meer informatie uit de donkere delen krijgen.
Terecht trots, Calanddra! Er zit nu wel iets minder informatie in de neus dan je zou verwachten, door het wegwerken van de neusriem. Misschien kan je proberen om bijvoorbeeld het bloedvaatje er nog in te krijgen? Voor de rest gewoon super netjes.
Leuke kat FennyPower :) Ik vind de vignet zelf net iets te heftig, maar de keuze voor zwart-wit was volgens mij een hele goede. Oogjes komen super mooi uit nu.


Hier ook weer eens een before/after!
Afbeelding
Afbeelding

FennyPower

Berichten: 1468
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:51

Marije_1997 schreef:
mmvs schreef:
Oké ik ben dus net voor het eerst ever in Photoshop bezig geweest. Nog niet tevreden, niet helemaal mijn stijl nog. Maar goed, dat duurt natuurlijk even voor je die ontdekt en moet nog heeeel veeel leren. Maar wilde het toch even delen. Wil eigenlijk de kleuren allemaal nog zachter hebben. Maar dat leer ik vast vanzelf haha

Voor;
[ [url=m/0Vd0QR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na;

[ [url=m/f17WrE.jpg]Afbeelding[/url] ]


De voor vind ik mooier, je achtergrond is wat raar geworden. Fotografeer je ook in jpeg? Want dan zou ik echt over naar raw. Vooral met photoshop is dat echt fijn werken


Oh lol ik zie dat deze reactie niet voor mij bedoeld was , blond hahah

Dankje mariett, mooie foto!

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:27

Marije_1997 schreef:
Ik moet ook nog bezig met de cursussen hoor. Maar merk wel dat raw bewerken 10x fijner is (ik wou zelf eerst ook niet over, maar ga zeker niet meer terug nu). Moet nog het een en ander ontdekken. Maar zoom nl heeft wat masterclasses online staan over fotobewerking in lightroom en photoshop, misschien wel interessant.

Sinds ik raw fotografeer ben ik ook helemaal van de auto functie afgegaan. Dus alles zoveel mogelijk handmatig. Alleen met paarden fotografie in beweging is het nog wat stoeien en zet em dan wel snel op sportstand


Ik heb inmiddels de cursus van Eliane van Schaik aangeschaft en een beetje aan het spelen geweest maar krijg nog niet het effect wat ik wil. Maar oefening baart kunst. En binnenkort maar eens wat leuke paardenmodellen in de buurt op de foto zetten (ja in RAW, ben heel benieuwd). En dan weer verder oefenen. Paarden in actie zet ik de camera altijd op “TV”, mijn ervaring is dat de foto’s dan stukken scherper zijn dan op sportstand. Automatische stand van camera gebruik ik al jaren niet meer, alleen het echt handmatige instellen nog niet echt mee bezig geweest. Maar deze pagina blijf k zeker volgen, motiveert weer om aan de slag te gaan en bij te leren

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:31

Mariett schreef:
Mooi Kashmino! Is er een reden waarom je de horizon zo scheef hebt gemaakt? Ook vind ik de houding van het meisje op de eerste foto iets mooier, maar ik denk dat je die hebt verandert vanwege het stuk touw, of had het een andere reden? Als het lukt laat ik het touw altijd op de grond hangen of losjes vasthouden (zodat het paard er niet op staat). Als dat niet lukt kan je kijken of je de hand op een beetje een slimme plek krijgt.
Lekker mee blijven spelen mmvs! De voorfoto was ook al heel goed. In RAW fotograferen helpt inderdaad enorm, dan kan je nog wat meer informatie uit de donkere delen krijgen.
Terecht trots, Calanddra! Er zit nu wel iets minder informatie in de neus dan je zou verwachten, door het wegwerken van de neusriem. Misschien kan je proberen om bijvoorbeeld het bloedvaatje er nog in te krijgen? Voor de rest gewoon super netjes.
Leuke kat FennyPower :) Ik vind de vignet zelf net iets te heftig, maar de keuze voor zwart-wit was volgens mij een hele goede. Oogjes komen super mooi uit nu.


Hier ook weer eens een before/after!
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]


Dank je wel. Op zich hoefde de foto inderdaad niet veel bewerking. Ben zelf bij de meeste foto’s alleen niet zo van het heftige (felle) groen. Ga hierna even met andere foto’s spelen, waar bewerking wat meer nodig is haha. Vind het dan ook mooi hoe jij het heb bewerkt qua groen. Verder het model niet mijn smaak, maar wel mooi gedaan !

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:25

Het lijkt echt de meest simpele bewerking ooit, maar t was voor mij nog een uitdaging haha. Wat vinden jullie hiervan ? En tips om aan te passen (via Photoshop)? Ik ben zelf niet zo van t lichte groene zoals de before foto, vandaar dat ik de foto van overdrevener heb bewerkt. Het is een begin. Laat ik het zo zeggen :’)

Before;
Afbeelding

After;
Afbeelding

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:49

Te veel Contrast verschil met het onderwerp (heeft ook veel te veel hooglichten) en achtergrond

Je zou het al op kunnen lossen door je groene kleur donkerder te maken over de gehele foto. Al wat niet groen is, heeft het geen effect op ;)

En daarbij selectief de hooglichten naar beneden brengen op het onderwerp :)F

MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:52

Vandaag even de achtertuin in gesprongen om te oefenen met fotograferen en photoshop. Ben niet geheel ontevreden. Ik zou graag nog meer gaan oefenen op het scherp krijgen van het onderwerp. Nog even wachten en mijn nieuwe lens komt :D

AfbeeldingUntitled 2 by lisette vd Berg, on Flickr
AfbeeldingSummer by lisette vd Berg, on Flickr

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:42

Ik wil graag nog een keer de tijd nemen om ook feedback op jullie te geven, want jemig wat gaan er veel steeds beter vooruit!

net mijn 35 mm 1.4 binnen gehad. Gelijk deze mega plaat meegeschoten *\o/*

voor
Afbeelding


na
AfbeeldingPippa by winniefotografie, on Flickr

maaikemuis
Berichten: 5286
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:08

MuffinX schreef:
Vandaag even de achtertuin in gesprongen om te oefenen met fotograferen en photoshop. Ben niet geheel ontevreden. Ik zou graag nog meer gaan oefenen op het scherp krijgen van het onderwerp. Nog even wachten en mijn nieuwe lens komt :D

[ Afbeelding ]Untitled 2 by lisette vd Berg, on Flickr
[ Afbeelding ]Summer by lisette vd Berg, on Flickr


Probeer bij macrofotografie te focussen op, in dit geval, de ogen van het insect. Eigenlijk net als bij dieren en mensen. Wanneer je handheld schiet zul je gebruik moeten maken van iets hogere sluitertijden omdat je moet compenseren voor de snelheid van de dieren en je eigen beweging. Je kunt het jezelf makkelijker maken en vroeg in de ochtend op insectenjacht gaan. Dan is het kouder en zijn ze langzamer.

En vaak fotografeer ik op een diafragma van f4. Met een 105mm macrolens kun je zo dicht op je onderwerp kruipen dat je scherptediepte enorm klein wordt en je de f2.8 nauwelijks gebruikt. Sterker nog, bij mijn 25mm macrolens die 5 keer vergroot schiet ik op f16. Maar daar moeten de onderwerpen dan ook wel dood voor zijn.

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 06:41

Melewel94 schreef:
Te veel Contrast verschil met het onderwerp (heeft ook veel te veel hooglichten) en achtergrond

Je zou het al op kunnen lossen door je groene kleur donkerder te maken over de gehele foto. Al wat niet groen is, heeft het geen effect op ;)

En daarbij selectief de hooglichten naar beneden brengen op het onderwerp :)F


Klopt inderdaad. Op mijn computer leek t stuk minder heftig dan toen t op m’n telefoon stond (iets met een hele oude computer). Ik ga daar nog even mee spelen, dank je wel !