[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:39


SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:44

Oh oké, dank jullie voor de tips, ik ben duidelijk slecht geinformeerd dan ;)

AvWShots

Berichten: 2510
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 00:28

Ja...wat is nou een leuke, goed te betalen macro lens? (Canon)
Ik ken de canon 100mm 2.8 maar deze is behoorlijk duur.
Ik zie ook wel eens mensen voorbij komen die dit gewoon met hun kitlens doen, hier staat ook een macro tekentje op.
Zelf heb ik het nog nooit geprobeerd, maar wil het vakantie wel doen.
Mijn lenzen: kitlens, 24-70 2.8 en 70-200.
Volgens mij is de 24-70 ook voor macro, althans dit staat er op, dus kan ik het best deze nemen?
Of andere do's en don'ts ?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 05:54

Canon heeft twee 100mm macrolenzen. De L versie met hybride IS en de versie zonder IS. Beide zijn f/2.8. De eerste kost rond de 800 euro en de ander is nog geen 500 euro.

borrie01

Berichten: 7714
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: heemskerk

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:13

Ik heb de 100 mm van canon was nieuw 440 euro toen.
Echt een hele fijne macro lens. Ik gebruik m zelden maar als ik m gebruik wordt ik er altijd ik van.

Nog even over de 17-50 mm van tamron op m'n canon 7D Ik heb deze lens wel de versie met IS maar voor Nikon heet dat geloof ik VR. Ik vind het een erg fijne lens en gebruik m voornamelijk in m'n studio.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:05

Als het mag, wil ik heel graag jullie mening.
Mijn vriend heeft nog een oude analoge spiegelreflexcamera (canon eos 5000) met 3 analoge objectieven,
nl:
canon zoom lens EF 28-80mm 1:3.5-5.6 II
canon zoom lens EF 80-200mm 1:4.5-5.6 II
canon zoom lens EF 38-76mm 1:4.5-5.6
Wat dit allemaal inhoudt, is mij een compleet raadsel, ik heb het overgenomen van de betreffende objectieven :o

Nu wil hij heel graag over naar een digitale spiegelreflex.
Deze wil ik hem graag cadeau doen aangezien hij bijna jarig is.
Ik ga voor de canon eos 1100d of de 600d
Genoemde camera's kun je als totaalpakket met objectief kopen of alleen een body.
Maar nu komt de vraag:
Zijn genoemde objectieven geschikt voor genoemde digitale camera's?
Ze zullen ongetwijfeld passen en werken, hierin had ik me al verdiept, maar gaat het geheel ook mooie plaatjes opleveren, of is het beter om er een objectief bij te kopen met IS?
Er zullen niet hele hoge eisen aan de camera gesteld gaan worden, maar we willen gewoon mooie plaatjes kunnen schieten van onze beestenbende en aankomende baby.
Ik zie door de bomen het bos niet meer en kan nu wel alleen een body aanschaffen, maar een los digitaal objectief gaat natuurlijk duurder zijn, dan wanneer ik nu een totaalpakket kies.

Kunnen jullie mij helpen bij deze keus en jullie mening daarbij onderbouwen?
Dat zou super zijn!

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:22

Mijn vader had ook nog een analoge camera + lenzen liggen waarbij ik nagedacht heb de lenzen over te nemen. Ik weet het niet meer zeker maar volgens mij was het zo dt de lenzen wel zouden 'passen' maar de autofocus niet werkt als je een analoge lens op een digitale body zet. Dus je zal dan handmatig moeten scherpstellen.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:30

Ik heb de laatste tijd zowel de 600D als de 1100D gebruikt en ik moet wel zeggen dat ik de 600D wel echt fijner vind in gebruik. Of de fotokwaliteit ook echt (veel) beter is durf ik niet zo te zeggen want ik heb ze in verschillende omstandigheden gebruikt. Het kantelbare scherm bied wel de optie om vanuit andere hoeken foto's te maken zonder dat je perce een slangenmens hoeft te zijn maar de AF (scherpstellen) is wel extreem traag met liveview dus leuker voor stillevens dan voor bewegende dieren en kinderen.

Ik heb geen idee hoe dat zit met de analoge lenzen, ik denk dat de kwaliteit er niet echt op achteruit zou moeten gaan met digitaal als alles gewoon werkt. Maar dan moet inderdaad wel de autofocus werken. Een kitlens is meestal niet zo duur (toen ik mijn camerakocht was hij met kitlens zelfs goedkoper :j ) en je verkoopt hem ook vrij makkelijk weer, stel dat je analoge lenzen wel echt beter zijn.

Horsefreak

Berichten: 1238
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:44

Ik durf niet te zeggen hoe het met de Canon lenzen zit, maar zelf heb ik een digitale camera van Sony met oude, analoge minolta lenzen erbij. En deze lenzen werken prima ook de autofocus werkt (er zit geen beeldstabillisatie in, maar dat zit wel in mijn body).

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:23

Volgens mij heeft de canon geen beeldstabilisator in de body, maar zit deze in de lens.
Alleen in de analoge lenzen volgens mij dus niet.
Aangezien ik er 0,0 verstand van heb, weet nl niet eens wat voor soort foto's je met genoemde analoge lenzen kunt maken, weet ik dus ook niet of we met zgn kitlens met IS betere/ mooiere foto's kunnen maken dan met de analoge.
En aangezien ik het echt een verrassing wil laten, kan ik het dus ook niet aan mijn vriend vragen, want dat zou te veel opvallen :o

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:31

Bij canon zit de IS inderdaad in de lenzen. Ik denk dat de IS niet zo belangrijk is als je vooral dieren en (jonge) kinderen op de foto wilt zetten eigenlijk. Jonge kinderen en dieren zitten meestal niet stil en IS stabiliseert alleen de trillingen/bewegingen van je hand en zorgt er niet voor dat het beeld minder bewogen word als je onderwerp beweegt. Als je onderwerp dus veel beweegt kies je toch al een snellere sluitertijd en heb je niet zoveel voordeel van IS.

Ik vind trouwens wel dat de 18-55mm kitlens van canon best goed is, ik heb hem met plezier gebruikt. Er zijn natuurlijk een boel betere lensen maar voor dat geld kan je je er echt geen buil aan vallen :) .

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:59

Dank voor de heldere uitleg!
Ik neig dan toch naar de complete set, daar zit dan €40 verschil in.
Heb ik toch nog 1 vraag, is die kitlens niet vergelijkbaar met 1 van de genoemde analoge objectieven?
Mocht de AF ook niet werken met de analoge objectieven, dan hebben we in elk geval nog een prima werkende lens, maar dit zal ik nog even nazoeken op google.

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:22

Het bereik van de standaardlens valt wel binnen de analoge lenzen ja. Hoe het verder kwa kwaliteit vergelijk is weet ik niet . Maar voor 40 euro zou ik echt die lens erbij nemen.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:48

Volgens google moet de AF gewoon werken, zolang het canon EF lenzen zijn en dat zijn ze.
Ik ga er even een nachtje over slapen.
Nogmaals dank voor jullie uitleg!

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:29

Ok ik heb ook een vraagje voor hier.
Hebben jullie wel eens lenzen 2e hands (via marktplaats , niet via een fotozaak) gekocht zonder ze van te voren te testen/inspecteren?

Ik wil graag een groothoeklens kopen en heb dan een beetje de keuze uit canon/tokina/sigma/ tamron. Hb verschillende reviews ed gelezen waarin de eerste 3 redelijk met elkaar vergelijkbaar zijn (vooral tokina vs canon, maar meerdere keren gelezen dat de sigma ook eigenlijk niet onder doet).
Tamron valt dus af, canon eigenlijk ook want die prijs is echt te hoog vind ik.
Blijven tokina en sigma over. Ook hiervan blijven de nieuwprijzen toch best wel hoog voor mijn studentenbudgetje dus ik ben gaan kijken naar 2e hands versies.

- Van sigma de 10-20 f3,5 gezien voor 400 euro (nieuwprijs 580 euro), bij een particulier, aankoopbon is nog aanwezig (mailtje met vragen over garantie en hoelang/veel de lens gebruikt is ga ik zo sturen, weten jullie nog meer vragen die ik erbij kan zetten om een idee te krijgen van de lens?)
- van tokina de 12-24 f4 gezien voor 400 euro (nieuwprijs 550 euro), bij een fotozaak in adam, demo model geweest, met 2 jaar garantie.
- tokina 11-16 f2,8 voor 500 euro (nieuwprijs 650 euro), bij een particulier. Verder nog geen info over deze lens.

Beide particulieren wonen echt een takke eind weg (limburg en groningen, ik woon in noord holland) dus om de lens te bezichtigen ben ik bijna een hele dag kwijt en die tijd heb ik eigenlijk niet (plus dat je dan alweer zo'n 50 euro aan ov kosten bij de prijs kan optellen). Maar een 2e hands lens kopen van een particulier zonder het ding uberhaubt gezien te hebben....... Klinkt erg risicovol in mijn oren, wat vinden jullie daarvan?
Dan de demo-lens... Wel bij een fotozaak, in amsterdam dus ik zou er ook nog heen kunnen, met garantie (geen idee wat die garantie inhoudt) maar ding is wel demo model geweest (mogelijk meer gebruikssporen dan normaal?).

Wat zouden jullie doen?
Doorsparen voor een nieuw objectief zou ook nog kunnen maar dan kan ik m sowieso pas ergens eind dit jaar kopen en ik zou hem zo graag eind augustus meenemen op vakantie.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:31

Ik zou hem sowieso persoonlijk ophalen om hem te plekke te kunnen testen. Het is net even iets te veel geld om de gok te wagen. :=

Dit Tokina 11-16mm f/2.8 is op crop een erg fijne UWA. Die heeft op mijn wishlist gestaan. :)

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:55

Maar die staat er nu niet meer op?
Probleem is alleen wel ook dat ik net ffe te weinig verstand van zaken heb om zo'n objectief in 10minuten op defecten te kunnen checken denk ik.. Hmm lastig lastig.

Enne, bestellen op amazon? Betaal je dan nog een berg invoerkosten of niet? Want die prijzen zijn verder net even iets aangenamer dan hier in europa.
Edit: Op de site van de belastingdienst even opgezocht.. Laat maar haha, met al die invoerrechten zit je weer op dezelfde prijs als hier in nl.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:29

De Canon EF 12-24mm is daar voor op de plaats gekomen op mijn wishlist. :')

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:43

Hahaha oke.
Nog een vraagje dan: in hoeverre gebruik je de grotere diafagma openingen (2-4 bijv) op zo'n groothoek.
Ik fotografeer nu bijna alleen met mn 50mm lensje en merk dat ik als ik wissel van lens en ineens niet 'lager' kan gaan dan bijv f4 dat ik dat toch wel een gemis vind. Maar nu lees ik bijna overal in reviews van die groothoeklenzen dat mensen de groothoek bijna altijd op f8 of zelfs meer gebruiken. Waarom is dat dan? Puur en alleen omdat je met zo'n groot bereik het verschil in scherpte te groot maakt als je het diafragma verder open zet? (Dus verschil tussen bijv midden van de foto en de randen)

De sigma 10-20 mm F4-5,6 is voor een nieuwprijs te koop voor 400 euro maar die 4 en vooral 5,6 lijkt me zo..beperkend..

Leonyr

Berichten: 2557
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:28

Zwitsal schreef:
Hahaha oke.
Nog een vraagje dan: in hoeverre gebruik je de grotere diafagma openingen (2-4 bijv) op zo'n groothoek.
Ik fotografeer nu bijna alleen met mn 50mm lensje en merk dat ik als ik wissel van lens en ineens niet 'lager' kan gaan dan bijv f4 dat ik dat toch wel een gemis vind. Maar nu lees ik bijna overal in reviews van die groothoeklenzen dat mensen de groothoek bijna altijd op f8 of zelfs meer gebruiken. Waarom is dat dan? Puur en alleen omdat je met zo'n groot bereik het verschil in scherpte te groot maakt als je het diafragma verder open zet? (Dus verschil tussen bijv midden van de foto en de randen)

De sigma 10-20 mm F4-5,6 is voor een nieuwprijs te koop voor 400 euro maar die 4 en vooral 5,6 lijkt me zo..beperkend..


Op je eerste vraag; dit komt meestal omdat groothoek (bijna) alleen wordt gebruikt voor landschap fotografie. Dan is een groot diafragma juist niet gewenst, omdat je heel de scene scherp wilt hebben.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:31

Bij concertfotografie kan het vaak een leuk effect geven om ook met groot diafragma te werken met een UWA. :)

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:39

Hm ja en bij landschapsfotografie wordt denk ik ook meestal een statief gebruikt dus kun je het diafragma compenseren met een langere sluitertijd.

Nou ik ga er nog eens over nadenken, bedankt in ieder geval!
Ben toch altijd blij met bokt met dit soort dingen :)

En ik ga opzoek naar een zaak waar ik mn sensor van mn camera kan laten reinigen. (Beetje jammer, bij mn vertrouwde fotozaak is net afgelopen zaterdag een 'laat gratis je sensor reinigen voor de vakantie' dag geweest, ik kon alleen niet toen)

AvWShots

Berichten: 2510
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: zuid-holland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:38

Eerdaags wil ik toch een keer proberen wat macro fotos te maken.
Ik heb een canon 18-55, canon 70-200 en een sigma 24-70 2.8. Welke kan ik het beste hier voor gebruiken ?
Ik denk de laatste ?

nynkeline

Berichten: 2748
Geregistreerd: 05-06-06

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:35

Hallo
Ik ben op zoek naar een nieuwe lens heb niet een mega groot budget maar zit zelf te denken aan de
Canon ef 70-200mm f/4.0L usm
Of de tamron 70-200mm f2.8 sp di-LD

Wat zouden jullie doen? :)

JuliaaahX

Berichten: 1015
Geregistreerd: 03-10-09

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:26

Heeft er hier iemand ervaring met de 17-85 mm lens van Canon? Ik heb nu de 18-55 en 55-200(/250, weet niet precies wat het is), maar ik ben op zoek naar een lens die daar tussen in zit voor stedenfotografie. Het liefst zou ik de 24-70 nemen, maar die zit in een iets hogere prijsklasse dan ik in gedachten had :+