[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 05:50


EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:31

Vraagje:

Moeten jullie ook wennen, als je een nieuwe lens hebt aangeschaft of zelfs een (andere) camera?

Sinds een week heb ik een andere lens, maar moet nog wel mijn draai vinden...
(Daarbij heb ik een slechte ervaring gehad bij een fotografie-winkel, die mijn instellingen heeft veranderd zonder toestemming 8)7 )
Of te wel: Ik weet nog niet of ik tevreden ben met mijn 70-200 lens...

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 23:17

Wat hebben ze veranderd zonder toestemming? Meeste kan vrij weinig kwaad toch?

En ik heb tot nu toe nog niet echt moeten wennen aan nieuwe lenzen maar ben vrij basis gebleven. Een opdate naar 70-200 zou voor mij wel even wennen zijn.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 00:02

EngeltjeS schreef:
Vraagje:

Moeten jullie ook wennen, als je een nieuwe lens hebt aangeschaft of zelfs een (andere) camera?

Sinds een week heb ik een andere lens, maar moet nog wel mijn draai vinden...
(Daarbij heb ik een slechte ervaring gehad bij een fotografie-winkel, die mijn instellingen heeft veranderd zonder toestemming 8)7 )
Of te wel: Ik weet nog niet of ik tevreden ben met mijn 70-200 lens...


Andere body vind ik geen probleem (tenzij ook van een ander merk dan raak ik wel in de war) maar andere nieuwe lens vind ik wel altijd even wennen. Had laatst ook een hele tijd alleen mijn telelens gebruikt dan moet ik al wennen ik al als ik mijn kitlens er weer op doe :o

Wat voor instellingen hadden ze veranderd dan?

Lunaeekie
Berichten: 1604
Geregistreerd: 21-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 00:04

Ik moest wel heel even wennen, het is toch weer even anders.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:29

Meneer had van alles veranderd: de taal, beeldschermkleur en licht, grootte van de foto's (RAW, terwijl ik nog niet met RAW werk), had alles daarna op "Standaard" gezet.
Ook adviseerde hij mij om op Sportstand te fotograferen 8)7 . Dit zou "zoveel makkelijker zijn".
(terwijl ik AV fijner vind werken)
Ik vind het best wel jammer, dat ik op deze momenten gewoon niet mondig genoeg ben.

Ben een middag bezig geweest, om alles weer naar wens in te stellen.

Het was gewoon een vervelende ervaring, want hij wou me nog teveel laten betalen ook :roll: .
En de manier waarop.

Ach, ik weet nu hoe ik zelf m'n camera moet schoonmaken/reinigen, en daar ging het me om.
Alleen ik snap gewoon niet, hoe je iemands camera op "standaard instellingen" gaat zetten, zonder te vragen hoe of wat?

En ik moet momenteel wennen aan de nieuwe lens :)
Het ene moment kan ik er héérlijk mee werken, maar het andere moment, snap ik er niks van.
Ik wil te snel gaan denk ik.

_Daniella

Berichten: 8005
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:19

En wat is het gene wat je dan niet snapt, wat is hetgene waar je aan moet wenen?

Ik kan me er namelijk niet zoveel bij voorstellen :o
Ja als je ander diafragma hebt dan voorheen moet je misschien je instellingen iets anders hebben, sluitertijd iets sneller bijvoorbeeld of iso iets lager dan dat je gewent was maar meer ook niet.

Ja en wennen aan een ander gewicht misschien maar qua instellingen zou er niet veel hoeven te veranderen tov een andere zoomlens

Kun je het wat specificeren? Of ben je niet tevreden met je foto's?

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:41

Ik merk vooral dat mijn lens zwaarder is en een ander bereik heeft waardoor ik hem met meetrekken vaak te snel of te langzaam beweeg, soms op de afstand echt verkeerd af tov het object wat ik op de foto wil zetten. Maar dat komt vast wel goed (en als het niet goed komt, mijn 55-250 is nog niet verkocht :) )

Als alles trouwens op standaard stond zal hij wel een software update hebben gedaan/de software opnieuw geinstaleerd hebben. Dat is toch meestal zo als je zo iets inlevert voor reparatie of onderhoud?

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:44

Het gekke is dus: mijn camera is niet geupdate of met een computer daar gekoppeld.
Achteraf vraag ik me dus ook af: Had ik er naar moeten vragen?

Daniella, waar ik aan moet wennen?
Hoe leg ik het uit? Met mijn 55/250 lens wist ik precies hoe/wat ik moest in stellen en wat voor foto ik zou krijgen.
Maar met mijn 70/200 lens, moet ik alles weer (snel) herontdekken :) en het duurt wat langer voor ik het door heb.

xBVN

Berichten: 1033
Geregistreerd: 30-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:46

Is er een lens in ongeveer dezelfde prijsklasse die beter is als de 55-250, of heeft er iemand ervaringen met de canon 55-250?

AvWShots

Berichten: 2510
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: zuid-holland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:48

Voor canon?
Volgens mij niet.
De 55-250 heb je tegenwoordig al nieuw voor nog geen 200eu en het is een super fijne lens.

MerelxG_R
Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-09-07

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:50

Ik heb die. Heb inmiddels al twee jaar een 70-400 dus gebruik de 55-250 niet meer. Maar was wel 'n fijn lensje.

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 00:08

is er iemand die een 75-300 heeft of gehad en de 55-250 heeft. en mij ook kan leggen wat de preciese verschillen zijn..

weet ook iemand hou ik de sluitertijd kan verlagen of verhogen?

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 00:20

Ik heb de 55-250 gehad (of eigenlijk heb ik 'm nog steeds maar ik gebruik 'm niet meer..) en het is, zéker voor dat geld, een fijn lensje :) Ik heb er een jaar of 4 met veel plezier gebruik van gemaakt en onlangs de stap naar een 70-200 gemaakt omdat ik wat snelheid qua AF begon te missen.

SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 07:40

Kan iemand mij helpen ?

Ik ben aan het inventariseren over een nieuwe lens.
Maar nu zeggen alle winkels weer wat anders.
Ga naar speciale camera winkels.

Nu dacht ik ik vraag het hier is.

Dit zijn de eisen

Camera Nikon d5100
Liefst zoom, in ieder geval zodat ik bewegende dieren op verre afstand kan vastleggen
Merk maakt niets uit
Niet te zwaar
Voor zowel beginnend als gevorderd fotograaf
Makkelijk te bedienen
Prijs tot 300 euro.

Ik weet het is niet een groot budget maar heb bijna geen fotoshoots en ti's meer voor hobby

Graag hoor ik van jullie

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:33

mariekeoo schreef:
is er iemand die een 75-300 heeft of gehad en de 55-250 heeft. en mij ook kan leggen wat de preciese verschillen zijn..

weet ook iemand hou ik de sluitertijd kan verlagen of verhogen?


Ik heb ook alleen de 55-250 gehad en dat is inderdaad wel een hele fijne lens. Met de 75-300 heb ik geen ervaring.

Je kan, bij alle canon body's, de sluitertijd in de M of de Tv stand veranderen door aan het het wieltje bij de afdrukknop te draaien. Ook in de P stand trouwens, maar dan moet je hem volgens mij steeds opnieuw verstellen en werkt het op het diafragma en de sluitertijd tegelijk.

xBVN

Berichten: 1033
Geregistreerd: 30-12-10

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:51

Heeft iemand toevallig een 55-250 IS te koop?

AvWShots

Berichten: 2510
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:06

liedje89 schreef:
mariekeoo schreef:
is er iemand die een 75-300 heeft of gehad en de 55-250 heeft. en mij ook kan leggen wat de preciese verschillen zijn..

weet ook iemand hou ik de sluitertijd kan verlagen of verhogen?


Ik heb ook alleen de 55-250 gehad en dat is inderdaad wel een hele fijne lens. Met de 75-300 heb ik geen ervaring.

Je kan, bij alle canon body's, de sluitertijd in de M of de Tv stand veranderen door aan het het wieltje bij de afdrukknop te draaien. Ook in de P stand trouwens, maar dan moet je hem volgens mij steeds opnieuw verstellen en werkt het op het diafragma en de sluitertijd tegelijk.


Ik heb beide gehad, beide fijne lenzen en het verschil is niet erg groot. Toch zou ik voor de 55-250 kiezen.

Lunaeekie
Berichten: 1604
Geregistreerd: 21-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:31

GoldenShet schreef:
Heeft iemand toevallig een 55-250 IS te koop?


Ik heb die van mij vorige week vrijdag gehaald voor 180,-. Hij is geprijsd bij fotokonijnenberg

Ensueno
Berichten: 679
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:38

Ik kom ook even binnenwandelen :)

Ik ben opzoek naar een nieuwe lens en heb al aardig wat gespaard. Nu moet ik dus nog kiezen welke lens. Mijn budget is 400 euro, ik wil wel rond de 200 mm kunnen zoomen en het liefst een diafragma die in ieder geval op 3.5 kan.
Ik heb al een Tamron 70-300 mm f4-5.6 lens. Dus wil het liefst een lens die wel wat anders is :))

Bij mijn zoektocht kwam ik onder andere op de Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD - Canon.
Mijn andere lens is ook een Tamron en ik wou nu dus absoluut een Canon of Sigma. Maar deze klinkt helemaal perfect :') Heeft iemand ook ervaring met deze lens? Dan kan ik dat in mijn keuze mee laten tellen. Anders misschien toch voor een Tamron..

En ik kwam op de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II. Maar het enige verschil met mijn Tamron is dat hij verder uit kan zoomen. Maar gezien het een Canon is denk ik wel dat de kwaliteit beter is. Heeft iemand daar ervaring mee?

Tamron AF18-200 mm F/3.5-6.3 XR Di II Zoomlens is weer een gevalletje Tamron. Maar wel weer eentje die erg leuk klinkt.

En ik had nog de Sigma 18-250mm - f/3.5-6.3 DC OS HSM - Canon gevonden. Ligt boven mijn budget, maar als de anderen het niet worden ga ik hier denk ik maar voor. Mits positieve recensies natuurlijk :D

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:42

Wat wil je er mee fotograferen? Waar wil je de lens mee naar toenemen? Als je jouw camera en lens vooral mee zal nemen naar de hondjes/paardjes kun je beter voor een gewone telezoom als de Canon EF-S 55-250mm IS II gaan ipv zo een super-allround zoomlens.

Ensueno
Berichten: 679
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:47

Ik fotografeer voornamelijk paarden. Maar ook af en toe mensen en honden. Maar ik wil wel graag vooruitgaan en heb het extra geld er wel voor over, moet ik alleen wat langer sparen haha. Kan je ook onderbouwen waarom je dat vind? En zou je de Sigma dan juist niet doen?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:49

Los van het merk gezien is de kwaliteit van je foto's beter van een lens die speciaal voor 1 doel geschikt is dan een lens die heel breed inzetbaar is. Vaak hoe minder je kunt in- en uitzoomen des te beter is de kwaliteit van de lens. Uitzonderingen uiteraard daar gelaten. :=

Bagheera_206 schreef:
First_Unique schreef:
Hoi,

Ik was vandaag in een fotowinkel, en die man die gaf aan dat hij volgende week weer een canon eos 1100D met 18 - 200 mm lens erbij.. Die man zei dat ik dan geen 2 lenzen nodig had, dus de 18-55 en de 55-250 en dat het niets uitmaakte in kwaliteit van de foto's...

Set kost €525,- Is dat een goede keuze wat betreft lenzen?? (Body ben ik al over uit en ik wil de 1100D)


Heb jij die man ook verteld dat jij graag (paarden)sportfotografie wilt doen? Dan is zijn advies mbt 18-200mm een bijzonder advies. :=

Zie het als zomer/winterbanden vs 4-seizoensbanden. Die 18-200mm is de 4-seizoensband. Presteert in alle seizoenen prima, maar wil je optimale prestaties dan zul je voor zomer/winterband moeten kiezen.

Het hangt er vanaf wat jij belangrijker vindt.

Flexibiliteit en gemak: Een super-allroundzoom
Kwaliteit en prestaties: Een combinatie van standaard- en telezoom

AvWShots

Berichten: 2510
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: zuid-holland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:57

Voor de paardjes zou ik gewoon kijken voor een 70-200 4.0, nieuw al vanaf 550eu.
Je geeft aan dat je vooruit wilt gaan, ik denk dan dat je voornamelijk kwalitatief vooruit wilt gaan...

SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:10

Niemand die antwoordt heeft op mijne ?