[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:35

Anders misschien een 24-105? Is een goede lens én met de EF geschikt voor canon spiegelbody’s, maar even de vraag of je aan 105 genoeg hebt

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:25

Hee!

Aangezien ik in het body topic goed geholpen ben (en daarna een Sony A6600 heb aangeschaft), ook maar hier mijn vraag.

Ik wil graag beginnen met fotograferen en vind het erg lastig om te bepalen welke lens ik moet gaan aanschaffen. Ik zit zelf te denken aan 2 lenzen. Een basislens en een zoomlens.
Wat ik ermee wil gaan doen?

Vooral tijdens reizen fotograferen, maar ook korte documentaires maken (gewoon voor mijzelf). Daarnaast wil ik ook graag portretten gaan maken. Alles is voornamelijk buiten.

Qua basislens zat Ik eerst aan een 50mm te denken, maar misschien is iets anders meer aan te raden. Mijn budget hiervoor is niet heel hoog. Zo rond de 200-250 euro.

Daarnaast wil ik in de toekomst een zoomlens aanschaffen, maar dit is pas over een paar maanden. Ik merk dat ik met mijn huidige 80-200 lens ver kwam qua safari, maar mijn droom is volgende winter naar Antarctica te gaan en ik denk dat ik daar net iets meer voor nodig heb. Sowieso moet ik een nieuwe zoomlens.
Mijn budget daarvoor is denk ik zo maximaal 1000 euro.

Wat zouden jullie doen?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:52

Zelf vind ik de 16-70mm f4 Zeiss echt een heerlijke lens voor zowel portretten als landschap en video (docu stijl). Lekker klein en handzaam, ideaal voor onderweg, ragscherp en mooie kleuren. Maar die ligt wel boven je budget. Maar als occasion zie ik hem bij een paar camera winkels rond de 450 euro te koop staan.
En een tweedehands Sony 18-105mm f4 ligt zo rond de 300 euro en is ook een leuke, veelzijdige lens.

Als je echt binnen budget wil blijven dan is een 50mm f1.8 een prima lens voor portretfoto's inderdaad, maar voor docu's is een lens met iets meer groothoek vaak wel wat fijner, zeker als je ook wat wijdere shots nodig hebt.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 07:51

Ik las dat Canon nu eindelijk de RF mount vrij gegeven zodat Sigma en Tamron er nu ook lenzen voor kunnen gaan maken. :D Hopelijk komen de Sigma Art lenzen dan ook naar de RF mount.