[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:43

Zijn er hier nog mensen met een hele specifieke voorkeur tussen de 85mm 1.4 van Sigma of Canon? Ik heb ze beide al eens geprobeerd en vind het beide fijne objectieven, maar nu voor aanschaf twijfel ik een beetje wat slim is :)

kimwilliam

Berichten: 1166
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:35

oke na lang kwijlen en verlangen is de 70-200 2.8 is binnen handbereik *\%/* *\%/* :#

nu wil ik me gaan oriënteren wat het beste is om met studio fotografie te gebruiken (wel honden etc die snel bewegen)

wie kan me daar meer over vertellen en informeren?

* ik fotografeer met een canon 50d

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:34

Mijn studiowerk doe ik veelal met de 24-70 2.8 II
Heb je al flitsers? Zo niet moet je wel even goed kijken of je high speed flitsers wilt of gewone. Met gewone zal je niet sneller kunnen dan 1/160 en dat is bij snelle bewegingen ondanks dat je bevriest met flits niet voldoende

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:24

Ik zou met studio ook niet voor 70-200 gaan.. dan zit je al snel te dicht op je onderwerp.

kimwilliam

Berichten: 1166
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:26

MarjanB schreef:
Ik zou met studio ook niet voor 70-200 gaan.. dan zit je al snel te dicht op je onderwerp.


weet ik maar ik fotografeer voornamelijk buiten (honden en paardensport) maar wil buiten de 70-200 ook een lens kopen voor mijn studio.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:51

Met mijn fullframe gebruik ik heel graag mij 70-200 2.8 in studio. Op crop zou ik het niet doen :) had bij mijn vorige crop camera de 50mm voor in de studio erbij.

welmoed__

Berichten: 6565
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:58

Ik zou denk ik dan voor een 50mm voor in de studio gaan kijken. Niet duur en een leuk lensje.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:46

Al even geleden dat er gereageerd is in dit topic, maar even een vraagje. De 70-200mm voor paarden, beter met IS of zonder ook geschikt? Omdat je met paarden toch al vaker snellere sluitertijd nodig hebt? En is F4 goed? Of heeft een groter gat toch meer voordelen?

LaDonna75

Berichten: 2143
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:56

Ik heb een F2,8 70-200 en ben erg blij met dit objectief. Juist bij paarden wil je korte sluitertijden maar nog voldoende belichting. Dan is F4 toch minder lichtsterk.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 14:35

Ik ben een aanhanger van de 70-200 f4 fanclub. Ik schiet zelden binnenshuis, ik sta altijd buiten. In de tijd dat ik nog paarden fotografeerde heb ik een 2.8 gehad. 90% van de tijd schoot ik op f4. Maar de voornaamste reden om naar de f4 variant te gaan was het gewicht. Ik loop graag lange afstanden in de bergen. No way dat ik dat gewicht mee moet slepen.

_Marjolein
Berichten: 1388
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: Schoonrewoerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 07:17

Ik ben opzoek naar tips voor een fijne portretlens (heet dat zo?) en hoop dat dit topic mij hiermee kan helpen! Ik heb een canon camera en fotografeer nu met de 70-200 vooral paarden, maar met de komst van 2 neefjes/nichtjes volgend jaar ( <3 ) wil ik daar graag een andere lens voor omdat je, zoals hierboven ook genoemd, te dicht erop zit!

Hebben jullie tips? Bedankt alvast! :D

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 07:35

_Marjolein schreef:
Ik ben opzoek naar tips voor een fijne portretlens (heet dat zo?) en hoop dat dit topic mij hiermee kan helpen! Ik heb een canon camera en fotografeer nu met de 70-200 vooral paarden, maar met de komst van 2 neefjes/nichtjes volgend jaar ( <3 ) wil ik daar graag een andere lens voor omdat je, zoals hierboven ook genoemd, te dicht erop zit!

Hebben jullie tips? Bedankt alvast! :D

Met een 70-200 is het wel simpeler om de 1,5mtr-regel in acht te nemen :))

Welke body wil je erachter schroeven?

Voor een crop, neem je de plastic fantastic: https://www.cameranu.nl/nl/p709875/cano ... -objectief kwaliteit voor een heel klein prijsje.

Iets duurder: https://www.cameranu.nl/nl/p18/canon-ef ... -objectief

Als het geld mag kosten: https://www.cameranu.nl/nl/p4182/canon- ... -objectief

Voor FF: https://www.cameranu.nl/nl/p21/canon-ef ... -objectief
Als geld geen rol speelt: https://www.cameranu.nl/nl/p2056235/can ... -objectief

Voor portret wil je een heel groot diafragma om ook in kleine afstanden het onderwerp uit de achtergrond te halen (heel geringe scherpte-diepte)
Een groot gat is veel glas is duur. Daar komt dat prijsverschil vandaan.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 07:59

Voor portret ben ik fan van mijn sigma ART 50 en 35 1.4 (op fullframe welteverstaan. Met een 85 heb je binnen vaak al te weinig ruimte, met de 50 soms zelfs al)

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:18

Goedenavond allemaal, ik ben sinds een jaar op en af bezig met fotografie.
Met name portretten van mijn hond, pony's en de paarden bij ons op stal.
Ik fotografeer met een Canon 750D.
Ik zou graag een mooie lens hebben die ook met wat mindere belichting mooie foto's maakt.

Mijn budget gaat tot ongeveer €600
Nu kwam ik deze lens tegen, is dit een geschikte?
CANON EF-S 17-55MM F/2.8 IS USM
Het zal voornamelijk portret foto's zijn en af en toe wat actiefoto's

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:40

Als je een goeie portretlens wilt zou ik eerder voor de 24-70 2.8 gaan. De mark I versie heb je voor zo’n 600/700 euro wel. En anders is de sigma ART variant er van ook een goeie optie

susupluus

Berichten: 345
Geregistreerd: 17-02-09

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:50

Hoi allemaal,

Ik ben na veel wikken en wegen van plan om binnenkort een Nikon D7500 te kopen met de volgende lens: TAMRON SP 70-200MM F/2.8 DI VC USD G2 NIKON
Vraag 1; zijn er al mensen die ervaringen hebben met deze combinatie/ met deze lens?
Vraag 2; past mijn oude objectief, de AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II ook op de D7500?

Bedankt alvast voor het meedenken!

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:03

susupluus schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben na veel wikken en wegen van plan om binnenkort een Nikon D7500 te kopen met de volgende lens: TAMRON SP 70-200MM F/2.8 DI VC USD G2 NIKON
Vraag 1; zijn er al mensen die ervaringen hebben met deze combinatie/ met deze lens?
Vraag 2; past mijn oude objectief, de AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II ook op de D7500?

Bedankt alvast voor het meedenken!


Fijne camera en dat moet met de genoemde lens helemaal goed komen. Check de Tamron wel goed op focusproblemen, soms heeft een exemplaar daar last van.

De 18-55 zal werken op je camera, maar in alle eerlijkheid is dit niet het beste stukje glas. Geeft niets, maar je gaat het verschil merken wanneer je de beelden van de 70-200 ernaast houdt. Niet dat het uitmaakt, je moet wat te wensen houden voor de toekomst ;).

susupluus

Berichten: 345
Geregistreerd: 17-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:17

maaikemuis schreef:
susupluus schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben na veel wikken en wegen van plan om binnenkort een Nikon D7500 te kopen met de volgende lens: TAMRON SP 70-200MM F/2.8 DI VC USD G2 NIKON
Vraag 1; zijn er al mensen die ervaringen hebben met deze combinatie/ met deze lens?
Vraag 2; past mijn oude objectief, de AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II ook op de D7500?

Bedankt alvast voor het meedenken!


Fijne camera en dat moet met de genoemde lens helemaal goed komen. Check de Tamron wel goed op focusproblemen, soms heeft een exemplaar daar last van.

De 18-55 zal werken op je camera, maar in alle eerlijkheid is dit niet het beste stukje glas. Geeft niets, maar je gaat het verschil merken wanneer je de beelden van de 70-200 ernaast houdt. Niet dat het uitmaakt, je moet wat te wensen houden voor de toekomst ;).


Bedankt voor je snelle antwoord! Dat over focusproblemen was ik nog niet tegengekomen, is er een manier waarop ik daar snel en makkelijk achter kom? Zodat ik niet net te laat na de retour datum daar fouten in ontdek (zou echt iets voor mij zijn :roll: ).

Ah oke! Ik heb die 18-55 nog liggen dus dan zie ik het maar als mooi oefenmateriaal of vakantielens en ga ik vooral met de Tamron aan de slag.

Ik wacht voor het bestellen gespannen Black Friday af, nog even op mijn handjes zitten :=

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:14

Dat merk je snel genoeg! Wanneer jij met singlepoint focus scherpstelt en je bekijkt de foto en de foto is niet scherp op de plek waar jij op scherp hebt gesteld dan is er mogelijk iets aan de hand. Wanneer dit foto achter foto blijft en je focus steeds wel op dezelfde plek zit dan zit er iets niet goed in de lens. Is dit verschil klein dan zou je de lens nog kunnen kalibreren voor je camera.

De 18-55 is leuk voor het betere gooi- en smijtwerk. Wanneer je dit een fijn bereik vindt dan kun je altijd nog op zoek naar een 24-70. Maar misschien wil je wel de Nikkor 12-24 voor landschappen... O:) . Of een Nikkor 105mm macro of de Tokina 100mm macro. Of wil je wild fotograferen en koop je de 150-600 van Sigma.

Heb ik je al lekker gemaakt? :P :9

susupluus

Berichten: 345
Geregistreerd: 17-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:55

maaikemuis schreef:
Dat merk je snel genoeg! Wanneer jij met singlepoint focus scherpstelt en je bekijkt de foto en de foto is niet scherp op de plek waar jij op scherp hebt gesteld dan is er mogelijk iets aan de hand. Wanneer dit foto achter foto blijft en je focus steeds wel op dezelfde plek zit dan zit er iets niet goed in de lens. Is dit verschil klein dan zou je de lens nog kunnen kalibreren voor je camera.

De 18-55 is leuk voor het betere gooi- en smijtwerk. Wanneer je dit een fijn bereik vindt dan kun je altijd nog op zoek naar een 24-70. Maar misschien wil je wel de Nikkor 12-24 voor landschappen... O:) . Of een Nikkor 105mm macro of de Tokina 100mm macro. Of wil je wild fotograferen en koop je de 150-600 van Sigma.

Heb ik je al lekker gemaakt? :P :9


Super, dank je wel!

Ja erg lekker := Als ik ergens blut door zou worden dan is dit het wel :$ :')

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:24

susupluus schreef:
maaikemuis schreef:
Dat merk je snel genoeg! Wanneer jij met singlepoint focus scherpstelt en je bekijkt de foto en de foto is niet scherp op de plek waar jij op scherp hebt gesteld dan is er mogelijk iets aan de hand. Wanneer dit foto achter foto blijft en je focus steeds wel op dezelfde plek zit dan zit er iets niet goed in de lens. Is dit verschil klein dan zou je de lens nog kunnen kalibreren voor je camera.

De 18-55 is leuk voor het betere gooi- en smijtwerk. Wanneer je dit een fijn bereik vindt dan kun je altijd nog op zoek naar een 24-70. Maar misschien wil je wel de Nikkor 12-24 voor landschappen... O:) . Of een Nikkor 105mm macro of de Tokina 100mm macro. Of wil je wild fotograferen en koop je de 150-600 van Sigma.

Heb ik je al lekker gemaakt? :P :9


Super, dank je wel!

Ja erg lekker := Als ik ergens blut door zou worden dan is dit het wel :$ :')


Voordeel aan goed glas is dat het redelijk waardevast is. Een goede lens doe je een half leven mee.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 19:45

Kent iemand het merk Mitakon Zhongyi? Zijn die lenzen wat?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 20:24

Quir schreef:
Kent iemand het merk Mitakon Zhongyi? Zijn die lenzen wat?


Ik ken het merk zelf niet, maar reviews zijn denk ik wel te vinden. Het lijkt een beetje op de Laowa die ik bezit. Chinese makelaardij, stevig en een beetje een lens zoals ze ooit waren. Ik vermoed dat dat geen interne scherpstelmotor hebben (als ze al autofocus ondersteunen) en dat bediening ook handmatig is.

Maar soms kunnen het wel grappige dingen zijn. Maar ik vermoed dat je je echt moet toeleggen op de wat meer ouderwetse, handmatige fotografie. Maar misschien dat reviews van verschillende lenzen je meer kunnen vertellen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:23


maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:32

Deze is inderdaad volledig handmatig. Zowel focus als diafragma.