[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:02

MarlindeRooz schreef:
Ik heb net een week lang gefotografeerd met een evenement, en ik word er zo doodziek van dat ik met een beetje bewolking al mijn diafragma zo laag moet zetten om geen ruis te krijgen. Dus ik ben om, ik ga sparen voor een canon systeemcamera of betere spiegelreflex. Maar welke?

Mijn eisen:
- Moet kunnen filmen
- Goed in het donker
- Canon (ivm lenzen)
- tweedehands verkrijgbaar

Budget ligt er aan wat ik er voor krijg, ben bereid om best even te sparen. Maar boven de 1000 voor een tweedehands body vind ik wel gek.


Ik geloof dat de R10 + adapter precies 1000 euro nieuw kost. :D

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:16

Al wat foto's gemaakt nu met de R6. Nog niet zo heel veel en ik kan de RAW-bestanden nog niet openen met mijn verouderde Photoshop. Mijn vriend lukt het al wel op zijn pc, die heeft de nieuwere Photoshop. Helaas doet de nieuwe PS het niet goed op mijn computer. Mijn computer moet geüpgrade worden.

Maar komt goed. Voor nu nog wel even onhandig. Zag al wel dat mijn 85 1.8 nu ook echt helemaal op de juiste plek focust bij meer open diafragma, yeah :)

De fotoshoot afgelopen zondag hoofdzakelijk met mijn 7D gedaan. En eventjes de R6 gebruikt. Het is wel even anders kijken zo door de zoeker op een scherm. Even wennen ook, ik vond het moeilijk te beoordelen hoe licht de foto uit zou vallen. Ik had hem maar op iso auto laten staan, moet zeggen dat ik met mijn 7D eigenlijk altijd zelf alles instel. Iso auto heb ik heel sporadisch gebruikt.

@MarlindeRooz: Welke Canon camera heb je nu dan? Dat vergelijkt wat beter. Richard geeft al een leuke optie haha :D Wel de top van je budget dan denk ik?

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:55

Je kunt ook gewoon de DNG converter van Adobe gebruiken. DNG bestanden kun je gewoon nog inlezen met oude versies van Ps.

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:11

Ja, die hadden we ook al gevonden inderdaad. Dat gaan we sowieso als tussenstap doen, dan kan ik gewoon verder.

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:00

Ik heb even een vraagje..
Ik vind het sinds jongs af aan al super leuk om foto's te maken, dit doe ik eigenlijk altijd al voor mijn eigen kennissen/vrienden kring. Ik heb alleen een super oude Canon 550D camera met 50mm 2.8 lens, dus echt wel aan vervanging toe beide.

Ik wil er graag meer werk van maken, dus ook voor anderen gaan doen. Ik vind alleen niet dat ik dat met deze set kan aanbieden want je mist gewoon een heleboel.
Nu zat ik naar de systeemcamera's te kijken, en kwam ik bij de canon R en R6. Beide een klap geld natuurlijk, en ik vraag me af of de R6 niet wat "overdreven is" als je nog niet professioneel foto's maakt.
Wat zeggen jullie? Is de Canon R ook een prima camera?

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:33

Bamorka schreef:
Ik heb even een vraagje..
Ik vind het sinds jongs af aan al super leuk om foto's te maken, dit doe ik eigenlijk altijd al voor mijn eigen kennissen/vrienden kring. Ik heb alleen een super oude Canon 550D camera met 50mm 2.8 lens, dus echt wel aan vervanging toe beide.

Ik wil er graag meer werk van maken, dus ook voor anderen gaan doen. Ik vind alleen niet dat ik dat met deze set kan aanbieden want je mist gewoon een heleboel.
Nu zat ik naar de systeemcamera's te kijken, en kwam ik bij de canon R en R6. Beide een klap geld natuurlijk, en ik vraag me af of de R6 niet wat "overdreven is" als je nog niet professioneel foto's maakt.
Wat zeggen jullie? Is de Canon R ook een prima camera?

Hier al een poos een 5D mkIV in handen van een simpele hobby-ist. Dus nee, ik vind daar niks overdreven aan.

Mijn advies is altijd: neem de duurste (beste) set die je aan je bankrekening kunt verantwoorden.
Natuurlijk begint het met goed glas (lenzen) maar de body moet je ook niet onderschatten!

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 06:37

Bamorka, aangezien je nog geen collectie lenzen hebt zit je niet vast aan een merk, dus naast de Canon systeemcamera’s zou ik ook eens kijken naar de Sony camera’s en evt Fuji en Nikon, al lopen die laatste twee een beetje achter volgens mij.

Ik doe zelf professionele foto- en videoshoots met de Sony a6500 en de a6600. Geen fullframe maar aspc sensor, dat is alleen ietsje minder gunstig in heel donkere ruimtes, maar de body is veel compacter, goedkoper en de lenzen zijn ook lichter en goedkoper terwijl de kwaliteit gewoon hetzelfde is.
Bij Sony is de A7III hun meest populaire model, dat is wel fullframe. Ook een top toestel.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:30

Mijn pad was van de 550D naar de 7D naar de 5D3 en sinds vorig jaar de R6. Van de 550D naar de R6 kan dus. Hahaha. Ik ben Canon gewend en inmiddels wel een aardige collectie glas waaronder de Holy Trinity.

Wat misschien ook nog een optie is om te kijken naar de R10 die net uit is. Die heeft "ongeveer" dezelfde specs als de R5/R6, maar dan op crop net als je gewend bent van je 550D. Scheelt ook een hele hoop geld. Kun je later altijd nog kijken of je de overstap wilt maken naar fullframe. Op deze manier hou je nog wat geld in je zak wat je kunt investeren in nieuw glas. De R10 heeft bijvoorbeeld als voordeel tov van de R dat die in body beeld stabilisatie (IBIS) heeft. Zeker als je van plan bent af en toe eens wat filmpjes te maken voor Insta of YT heel fijn die R10. Wil je dan nog een stapje omhoog dan heb je ook nog de R7. Dat is de opvolger van de 7D2.

Bij Canon is het qua indeling in MILC nu zo:
APS-C: R10 < R7
Fullframe: RP < R < R6 < R5 < R3

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:39

Ik sluit mij aan bij Richards' tips :P

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:33

Weet iemand hoe het werkt met de pre-order? Hoe groot is de kans dat deze uitverkocht zal zijn of tzt zonder adapter verkocht wordt? Maw moet ik snel beslissen of kan dat rond de kerst ook :D
Ik heb nu een tweedehands 7dm2 en maak daar op zich ragscherp foto’s mee maar de iso prestaties en autofocus maken de switch wel erg aantrekkelijk..

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:49

Thanks voor de tips!
De R10 lijkt mij wel een goede optie, een flink stuk goedkoper dan de R6 maar wel fijn om te filmen idd.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:19

Sirius_ schreef:
Weet iemand hoe het werkt met de pre-order? Hoe groot is de kans dat deze uitverkocht zal zijn of tzt zonder adapter verkocht wordt? Maw moet ik snel beslissen of kan dat rond de kerst ook :D
Ik heb nu een tweedehands 7dm2 en maak daar op zich ragscherp foto’s mee maar de iso prestaties en autofocus maken de switch wel erg aantrekkelijk..


Als je nu pre-ordert sta je iig op de wachtlijst. +:)+

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:03

Bagheera_206 schreef:
Sirius_ schreef:
Weet iemand hoe het werkt met de pre-order? Hoe groot is de kans dat deze uitverkocht zal zijn of tzt zonder adapter verkocht wordt? Maw moet ik snel beslissen of kan dat rond de kerst ook :D
Ik heb nu een tweedehands 7dm2 en maak daar op zich ragscherp foto’s mee maar de iso prestaties en autofocus maken de switch wel erg aantrekkelijk..


Als je nu pre-ordert sta je iig op de wachtlijst. +:)+


Done :D

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:24

Niet dat je foto's wilt nemen met hoge ISO, maar soms ontkom je er niet aan. Veulentje afgelopen woensdag rond 22u in avond geboren en dan moet je toch wat, niet waar? :D De herinnering is in dit geval belangrijker dan dat de foto ruizig/pluizig is. Dit is wat de R6 doet met hoge ISO. Voor noodgevallen is ISO 25.600 nog te accepteren voor de socials.

Afbeelding
Afbeelding

Volgende dag:
Afbeelding
Afbeelding

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:37

Bagheera_206 schreef:
Niet dat je foto's wilt nemen met hoge ISO, maar soms ontkom je er niet aan. Veulentje afgelopen woensdag rond 22u in avond geboren en dan moet je toch wat, niet waar? :D De herinnering is in dit geval belangrijker dan dat de foto ruizig/pluizig is. Dit is wat de R6 doet met hoge ISO. Voor noodgevallen is ISO 25.600 nog te accepteren voor de socials.

[ [url=m/q7aJMc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QIaoRY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er niet verkeerd uit.


Dat verbaast me in andere topics weleens, diafragma vol open, ISO skyhigh en dan een sluitertijd die grenst aan het onmogelijke van de camera. Waarom moet dat, voor een plaatje gewoon overdag, genoeg licht, geen rare toestanden of bijzondere composities. Kan iemand mij dat eens uitleggen?

Ik snap dat jij dit hier doet; zou ik ook gedaan hebben. Gewoon gebruik maken van de opties als de omstandigheden minder ideaal zijn.
Wat zijn de specs van die laatste twee foto's?

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:45

Rechtsonder staan de specs in de foto als watermerk.

Om jouw vraag te beantwoorden. Die bodies staan waarschijnlijk in Auto ISO. Er is helemaal niets mis met Auto ISO, maar weet het te gebruiken of beperk tot bepaalde maximale ISO. Als ik in M + Auto ISO werk vertel ik body dat die niet hoger mag dan 12.800. Ik let toch op mijn diafragma/sluitertijd dat ik daar nooit op zal zitten, maar kan zo wel snel reageren. In dit specifieke geval van 22u 's avonds en veulentje net was gaan staan had ik body ingesteld dat ISO niet hoger mocht gaan dan 25.600.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:09

Valt mij niet eens tegen de ruis/detail verhouding van de nieuwe R7.


Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:25

Leuke body voor erbij ;)

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:17

Ja ik kijk er zo naar uit! Maar ik sta ergens onderaan de wachtlijst :’)

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 19:09

Ik wil mij hier ook melden!

Ik heb jarenlang gefotografeerd maar ben door tijdgebrek en andere omstandigheden gestopt. Mijn laatste lens, een 70-200 f2.8 heb ik verkocht aan mijn vader en deze gebruik ik nog geregeld. Hij heeft een wat goedkopere body en ik mis daardoor wel de kwaliteit. Ik zou uiteindelijk graag een wat betere body kopen en ik ben gek op de prachtige portretfoto’s met extreem veel scherpte/diepte. Welke lens en body zouden jullie eventueel aanraden? Ik ben Canon gewend maar sta ook best open voor wat anders. Ik zou ook wel tweedehands willen kopen. Ik ben een hobbyfotograaf dus wil niet exteem hoge bedragen uitgeven.

Ik ben heel benieuwd wat jullie zouden doen! De body is eerst het belangrijkst maar later zou ik ook een andere portretlens toe willen voegen.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 19:58

Voor portretten is een 85mm fijn. Daar heb je een goedkope f/1.8mm van of een hele dure f/1.2L. :D

Maar wat zou je uit willen geven? Welke body heeft je vader nu? Is die nieuwe Canon R10 of R7 wat?

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:09

Qua body denk ik een beetje aan een 700/800. De lens heeft geen haast omdat ik eerst de f2.8 kan blijven gebruiken. Ik durf zo niet te zeggen welke body het is, maar echt wel een hele goedkope dus de lens komt niet echt tot zijn recht.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:12

Ketly schreef:
Qua body denk ik een beetje aan een 700/800. De lens heeft geen haast omdat ik eerst de f2.8 kan blijven gebruiken. Ik durf zo niet te zeggen welke body het is, maar echt wel een hele goedkope dus de lens komt niet echt tot zijn recht.

Maar als ik je bericht begrijp heb je op dit moment niks van jezelf?

Dan kun je invullen wat het advies gaat zijn....

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 07:28

Wat gaat het advies dan zijn Ikke? Ik begrijp je reactie niet helemaal.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 07:52

Ketly schreef:
Qua body denk ik een beetje aan een 700/800. De lens heeft geen haast omdat ik eerst de f2.8 kan blijven gebruiken. Ik durf zo niet te zeggen welke body het is, maar echt wel een hele goedkope dus de lens komt niet echt tot zijn recht.


Ah.. := De Canon R10 is op dit moment 999 euro inclusief de adapter voor alle oude klassieke DSLR objectieven. Is dat nog steeds een optie of valt dit echt buiten budget? De adapter zelf kost ook al rond de 100 euro dus zou de body rond de 900 euro los kosten. Of misschien komt body wel later zonder adapter op de markt voor 949 en dat ze nu dus een actie hebben inclusief adapter voor 999.
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 28-06-22 07:55, in het totaal 2 keer bewerkt