[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:20

De 5Div is echt een profbody, de R is dat niet dat is een instap systeem maar dan wel full frame. Maar dat neemt niet weg dat de R wel een goeie is. Het is natuurlijk wel een nieuwe syteembody tegenover een wat oudere spiegelreflex body.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:41

De 5D4 is qua prijs wellicht beter te vergelijken met de R6. De R6 is soort van opvolger van de 6D2 en de R5 is de soort van opvolger van de 5D4.

De R en RP zitten onder R6.

NadiaM

Berichten: 1113
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:48

Oké bedankt!
Ben benieuwd of er fotografen zijn die met de R Paardenfotografie doen

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:23

Die zijn er genoeg zag ik al. +:)+

Michje

Berichten: 1499
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Dieren

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:54

Voor hobbymatig gebruik, leuke foto's tijdens een wandeling/uitje en in de toekomst foto's van (hopelijk) de kinderen overweeg ik een camera aan te schaffen. Ik vind het leuk om me te verdiepen in de mogelijkheden qua instellingen en belichting, maar heb niet de ambitie om meer dan hobbymatig te fotograferen.

Ben er over uit dat ik dan een tweedehands systeemcamera zou willen.

Is de Sony A6000 het nog waard? Hebben jullie andere aanraders in een vergelijkbare prijsklasse of net iets hoger?

Senas

Berichten: 219
Geregistreerd: 09-08-14
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 23:00

Michje schreef:
Voor hobbymatig gebruik, leuke foto's tijdens een wandeling/uitje en in de toekomst foto's van (hopelijk) de kinderen overweeg ik een camera aan te schaffen. Ik vind het leuk om me te verdiepen in de mogelijkheden qua instellingen en belichting, maar heb niet de ambitie om meer dan hobbymatig te fotograferen.

Ben er over uit dat ik dan een tweedehands systeemcamera zou willen.

Is de Sony A6000 het nog waard? Hebben jullie andere aanraders in een vergelijkbare prijsklasse of net iets hoger?

Dan lijkt mij dat een prima camera! Mooi compact ook :) De lenzen passen ook op veel verschillende modellen, dus mocht je in de toekomst toch een nieuwer model willen, dan kan je waarschijnlijk dezelfde mensen blijven gebruiken.

NadiaM

Berichten: 1113
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:55

Ben benieuwd wie haha

Bagheera_206 schreef:
Die zijn er genoeg zag ik al. +:)+

Michje

Berichten: 1499
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:05

Senas schreef:
Michje schreef:
Voor hobbymatig gebruik, leuke foto's tijdens een wandeling/uitje en in de toekomst foto's van (hopelijk) de kinderen overweeg ik een camera aan te schaffen. Ik vind het leuk om me te verdiepen in de mogelijkheden qua instellingen en belichting, maar heb niet de ambitie om meer dan hobbymatig te fotograferen.

Ben er over uit dat ik dan een tweedehands systeemcamera zou willen.

Is de Sony A6000 het nog waard? Hebben jullie andere aanraders in een vergelijkbare prijsklasse of net iets hoger?

Dan lijkt mij dat een prima camera! Mooi compact ook :) De lenzen passen ook op veel verschillende modellen, dus mocht je in de toekomst toch een nieuwer model willen, dan kan je waarschijnlijk dezelfde mensen blijven gebruiken.


Dankjewel voor je reactie! Na wat meer inlezen en een beetje hulp van 8nnemiek heb ik gisteravond een tweedehands camera opgehaald. Het is inderdaad de A6000 geworden met de 16-50 kitlens en een 55-210 zoomlens. Nu maar oefenen! *\o/*

Senas

Berichten: 219
Geregistreerd: 09-08-14
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:03

Michje schreef:
Dankjewel voor je reactie! Na wat meer inlezen en een beetje hulp van 8nnemiek heb ik gisteravond een tweedehands camera opgehaald. Het is inderdaad de A6000 geworden met de 16-50 kitlens en een 55-210 zoomlens. Nu maar oefenen! *\o/*

Leuk! Heel erg veel plezier :)

Fenneeee

Berichten: 2991
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:39

Ik ben nu al een jaar of 10 in het bezit van een Nikon D3100. Ik heb deze camera inmiddels versleten en het is wel tijd voor een nieuwe, ik merk dat de camera oud begint te worden en dat zie ik ook terug in de foto's. Nu fotografeer ik alleen hobby matig, denk hierbij aan familie, vakantie's, dieren van familie, dierentuin etc.

Ik twijfel heel erg tussen de D5600 en de D7500, ik ga sowieso al een flink stap vooruit vanaf de D3100 die ik nu gebruik. Maar ik twijfel ook of de D7500 niet te veel zal zijn voor het doel waarvoor ik hem gebruik. Al ben ik wel toe aan wat uitdaging in een camera

De D7500 is ook een stuk prijziger dan de D5600, ik heb natuurljk al de lenzen van mijn D3100 die ik kan gebruiken op de nieuwe camera.
Ik heb de volgende lenzen
Nikon 18-55 3.5 - 5.6
Nikon 50 mm 1.8
Sigma 70-300 4-5.6

Wat zijn jullie ervaringen met beide camera's en wat zouden jullie aanraden voor iemand die hobbymatig zijn camera gebruikt en met een nieuwe camera misschien ook wel meer gaat fotograferen, maar er wel mooie foto's mee wil maken. Ik wil sowieso nog langs de winkel om ze beide ook te zien en zelf in mijn hand te voelen.

Zou eventueel een 2e hand D7200 nog een goede optie zijn? is de voorganger van de D7500

Of zijn er camera's die jullie aanraden als opvolger voor mijn D3100? Mijn voorkeur gaat misschien toch meer uit naar de D7500, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

NorwayFjord

Berichten: 3157
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 08:40

Hier ook iemand met wat vragen :)

Momenteel ben ik in bezit van een inmiddels aardig bejaarde Canon 70D in combinatie met een 70-200 f2.8 lens en een 50mm 1.8 lens. Ik merk dat mijn foto's steeds minder scherp worden en merk echt aan alles dat de body oud word. Ik ben dus opzoek naar een nieuwe body en hier loop ik vast :+ Ik fotografeer nu eigenlijk alleen maar hobbymatig en zou het wel meer op willen pakken maar heb geen flink budget.

Ik fotografeer vooral/alleen maar paarden en honden. Ik heb hier al wat terug gelezen en ben op de volgende camera's uit gekomen:

Canon EOS R: ik denk dat dit voor mij de beste optie zou zijn alleen het goedkoopste dat ik hem heb gevonden is €1650 inclusief EF-RF mount adapter. Dit is voor mij echt ontzettend veel geld en vrijwel niet haalbaar, dan moet ik echt uit alle hoeken geld gaan schrapen :o

Canon EOS RP: voor mij al een heel stuk haalbaarder qua bedrag en volgens mij ook echt een heel prima optie voor mij. Zou deze een goede vervanger zijn voor mijn 70D?

Zijn er misschien nog andere opties die ik over het hoofd zie en wel binnen mijn budget van ongeveer €1200 vallen?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:46

De opvolger van jouw body is de 90D. Wellicht ook nog een optie. De vraag is inderdaad wil je ook af en toe eens gaan filmen voor youtube of je insta reels, etc. Dan is een systeemcamera als de RP/R een betere keuze. Systeemcamera is inmiddels wel een beetje de huidige standaard geworden en de volgende vraag is of je nog voor een klassieke DSLR zou willen kiezen. Alles wat Canon nu uit brengt aan lenzen is met een RF vatting en past niet meer op klassieke DSLR's. Andersom past natuurlijk wel. De meeste oude EF lenzen passen met de RF adapter gewoon op een body uit de R-serie.

Je zou de specs eens kunnen vergelijken van de 70D met de RP. Misschien kan je hem eens keertje uitproberen bij iemand?

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 10:06

Bagheera_206 schreef:
De opvolger van jouw body is de 90D. Wellicht ook nog een optie. De vraag is inderdaad wil je ook af en toe eens gaan filmen voor youtube of je insta reels, etc. Dan is een systeemcamera als de RP/R een betere keuze. Systeemcamera is inmiddels wel een beetje de huidige standaard geworden en de volgende vraag is of je nog voor een klassieke DSLR zou willen kiezen. Alles wat Canon nu uit brengt aan lenzen is met een RF vatting en past niet meer op klassieke DSLR's. Andersom past natuurlijk wel. De meeste oude EF lenzen passen met de RF adapter gewoon op een body uit de R-serie.

Je zou de specs eens kunnen vergelijken van de 70D met de RP. Misschien kan je hem eens keertje uitproberen bij iemand?

Dan kun je, in mijn optiek, beter doorstappen naar een 7D mkII. Intussen als occasion goedkoper EN beter dan de 90D.

Maar de hele boel inruilen op een systeemset is wel de betere keuze al heb je dan wel wat meer budget nodig.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 14:41

Is er al beetje zicht op de opvolger van de 7D2? De R7? 8-)

Mijn 7D heeft een 2e leven gekregen bij mijn neefje. :)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:01

Vraagje, ik zit eraan te denken om mijn Canon 90D om te ruilen voor een Canon 5D Mark iii. Ik wil graag met een full frame gaan schieten omdat ik dat echt mis bij de 90D. Doe ik hier goed aan? Ik heb qua budget helaas nu niet de ruimte om een Mark IV aan te schaffen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:11

Heb je daar ook fullframe lenzen bij? En heb je allemaal al 2.8 lenzen? En waarom ga je niet voor mirrorless? Allemaal dingen die ik mij zou afvragen. Ik heb nu de 60D en ik zou dan juist overstappen op mirrorless ivm gewicht en de toekomst. :j

Maar ik denk dat je met de 5D Mark III al een hele mooie stap gaat maken hoor, dat ga je echt terugzien in je foto's.

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:13

De 5dIII is al een flink verouderde body, ik zou dan ook kijken of je budget hebt voor bijvoorbeeld een R of R6

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:23

Het budget wat ik nu heb is mijn 90D. Weinig clicks en ziet er nog perfect uit. Ik ben momenteel voor andere belangrijkere zaken aan het sparen waardoor mijn budget echt even rond de 1000 a 1200 blijft. Ik wil liever nog geen mirrorless camera.

Het fotograferen blijft bij mij ook hobby matig. Hier en daar een shoot en de camera gaat mee op vakantie. Ik heb zelf nu de 70-200 2.8, 50mm 1.8 en 24mm 2.8.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:06

Ik bel net Kamera Express voor informatie. Beweert de man aan de telefoon dat mijn 90D een fullframe is :+ En daarna dat mijn lenzen 70-200 2.8 (versie 1), 50mm 1.8 en 24mm 2.8 niet op een full frame zouden passen. Dat laatste klopt toch niet? Ik heb de vriendelijke meneer maar bedankt en opgehangen....

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:11

Ik zou dan geen boodschappen gaan doen bij KE. _O-

Ik ben vorig jaar overgestapt van 5D3 naar R6. Je mag mijn 5D3 wel eens keertje proberen hoor, maar die is qua techniek echt heel veel ouder dan jouw 90D. Jouw 90D is bijvoorbeeld veel fijner/beter om te filmen. Doe je veel YouTube en Insta reels maken? Ondanks dat jij nog niet over wilt op mirrorless is denk ik een 2e hands Canon EOS R wel een optie. Met adapter passen gewoon jouw oude lenzen nog. +:)+

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... 000-clicks

Wat weerhoudt jou van overstap naar mirrorless? :=

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:32

Echt he _O-

Filmen doe ik niet. Echt puur foto's maken. Mijn camera loopt iid aardig voor met het filmen. Echt nog nooit gedaan :D

Ik wil jouw 5D3 heel graag een keer proberen. Ik heb een keer een paar foto's gemaakt met de camera R6 volgens mij van Marlies :D Maar ik hoorde dat die camera's zo op zijn en dat de accuduur dus niet optimaal is. Dat is eigenlijk het enige. Zal denk ik gewenning zin. Die Canon R heb ik mij eigenlijk helemaal niet in verdiept...

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:47

Dan zou ik je 90D in ieder geval erbij houden voor het filmen mocht je een 5D3 gaan aanschaffen. Je bent welkom om hem eens uit te proberen. De 5D3 komt volgens mij uit 2012 dus vandaar dat het al wat verouderde techniek is.

Ik merk dat sinds ik de R6 heb veel meer film. :D

Wat bedoel je met zo op? Dat de sluiter is versleten? Als het goed is zou de sluiter van R6 gemiddeld gezien 300.000 foto's moeten kunnen maken. De sluiter van mijn 5D3 heeft op papier de levensduur van 150.000 foto's. Ik vind de accuduur ook reuzemee vallen. Nu moet ik zeggen dat bij mij het schermpje meestal dicht zit en ik heb een BG met 2 accu's. De oude accu's van mijn 7D en 5D3 passen er ook nog gewoon in dus heb in totaal 3 setjes van 2 accu's. Alleen met de nieuwe accu's van de R6 haal je alle specs, maar dat is niet erg.

De Canon R zit qua specs en budget precies tussen de RP en de R6. De R6 is de soort van opvolger van de 6D2 en de R5 is de soort van opvolger van de 5D4. Ik kon mij de R5 niet permitteren dus dan maar een segmentje omlaag en dat bevalt mij eigenlijk prima. Mijn R6 was ook een heel stuk goedkoper dan mijn 5D3 destijds.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:06

Ik heb even wat video's over de Canon R gekeken. En wat een fijn ding is dat zeg :D

Ik bedoel de accuduur. Dat je maar een paar 100 foto's kan maken en dat hij dan gelijk leeg is. Ik zie dat bij de R de accu's van de 90D er ook inpassen. Dat zou mooi zijn. Ik neig nu wel meer naar de Canon R dan de 5d mark III. Die heb jij niet he? Anders huur ik hem eens een dagje ergens.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:16

Ik heb twee weken geleden de jonge hengstenkeuring gefotografeerd in Ermelo. Er waren 15 hengsten en ik heb in totaal bijna 2.000 foto's gemaakt van 0900u tot 1700u. Ik heb in de middagpauze wel het setje accu's verwisseld, maar achteraf was dat niet nodig, want beide setjes hadden nog meer dan 50%. Dus op zich valt het dan wel mee hoeveel foto's je kunt maken. Ik weet niet precies hoe dit is van de RP en de R. Ik weet wel dat de RP geen BG heeft, maar voor de R is er wel een BG.

Ik heb net als Marlies de R6.

Senas

Berichten: 219
Geregistreerd: 09-08-14
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:30

Maureen95 schreef:
Ik heb even wat video's over de Canon R gekeken. En wat een fijn ding is dat zeg :D

Ik bedoel de accuduur. Dat je maar een paar 100 foto's kan maken en dat hij dan gelijk leeg is. Ik zie dat bij de R de accu's van de 90D er ook inpassen. Dat zou mooi zijn. Ik neig nu wel meer naar de Canon R dan de 5d mark III. Die heb jij niet he? Anders huur ik hem eens een dagje ergens.

Ik had laatst met mijn (tweedehands) Sony A7iii ook een dag lang fotoshoots. Na zo’n 2000 foto’s had ik aan het eind van de dag nog 24% accu over en voor de zekerheid had ik nog een extra accu in mijn tas :)