[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:40

Prima body voor erbij. :D

Marjo

Berichten: 37304
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:27

Oke. Ik gooi hem hier gewoon vast in de groep, omdat ik nu moet gaan sparen voor een nieuwe body :')

Ik fotografeer momenteel met een Nikon D7100, deze zit op zo'n 2/3e van zijn levensduur dus ik ga mij rustig oriënteren op een nieuwe body.

De hamvraag; ga ik een segment hoger fotograferen, of blijf ik bij de 7000 serie? Momenteel is de D7500 op de markt en die ziet eruit als een hele degelijke body.

Mijn D7100 mis ik eigenlijk niets aan. Ik kan daar ontzettend goed mee uit de voeten, maar het is altijd wel aantrekkelijk om een stapje hoger te gaan... Misschien naar een Full Frame bijvoorbeeld.
Wellicht dat het geld zelfs op tijd bij elkaar is zodat ik ze allebei nog kan gebruiken :) .

Ik fotografeer veel paarden, ik wil honden wat meer oppakken en ik heb net een lens aangeschaft om vogelfotografie te gaan verkennen.
Ik moet dus wel een camera hebben die een beetje snel heeft en die in ieder geval niet minder fps heeft dan de D7100. Deze is voor mij opsich snel genoeg, al zou het fijn zijn als ik soms wat 'luier' kan fotograferen en de burst modus meer kan gebruiken.

Wie weet er een mooie body voor mij? Of in welk segment ik het beste kan gaan zoeken?

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14491
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:30

Ik houd het kort: de D750 _O- <3

Marjo

Berichten: 37304
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:32

Haha lol, is dat een full frame?

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14491
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:05

Yes!

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:39

Z5, Z6, Z6II? :D Volgens mij allemaal voelvreempjes.

Liselot

Berichten: 32205
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:54

De D750 is wel toch al een verouderde body. Ik zou persoonlijk naar systeem gaan kijken

Marjo

Berichten: 37304
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 23:10

Ik wil gewoon mijn lenzen kunnen behouden :)
Dus tenzij de lenzen van de spiegelreflex ook op systeem kunnen, kijk ik nog niet naar systeem :)

8nnemiek

Berichten: 43476
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 06:15

Er zijn adapters te koop :j Welke lenzen heb je?

Marjo

Berichten: 37304
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 08:25

Sigma 70-200 f2.8, sigma 150-600 en een nikkor 15-105mm

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14491
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:29

De Z's zijn allemaal systeemcamera's idd. Uiteindelijk ga ik ook over, maar ik wacht nog even. Vind Nikon toch nog een beetje achterlopen vergeleken met bvb Sony. Maar ik kan niet alles omgooien, geldboompje heb ik nog steeds niet gespot in mijn tuin.
En D750 is inderdaad wat verouderd maar werkt nog steeds perfect.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:34

Marjo schreef:
Ik wil gewoon mijn lenzen kunnen behouden :)
Dus tenzij de lenzen van de spiegelreflex ook op systeem kunnen, kijk ik nog niet naar systeem :)


Als je dan toch op zoek gaat naar nieuwe camera is het mss beetje zonde om nog oude DSLR te kopen als de toekomst ligt bij systeemcamera's en hij nog jaren mee moet kunnen.

Je hebt inderdaad een adapter waarmee al je oude DSLR objectieven gewoon passen. Ik heb ook een adapter voor mijn Canon. Zou zonde zijn om ook nog eens al mijn lenzen te moeten vervangen. :wow: Dan wordt het idd echt een heel dure grap. :$ Mijn ervaring is dat mijn oude DSLR lenzen het alleen maar nog beter doen op mijn systeemcamera, omdat ze geen/niet/weinig/amper last hebben van front- of backfocus.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:36

Cynn schreef:
De Z's zijn allemaal systeemcamera's idd. Uiteindelijk ga ik ook over, maar ik wacht nog even. Vind Nikon toch nog een beetje achterlopen vergeleken met bvb Sony. Maar ik kan niet alles omgooien, geldboompje heb ik nog steeds niet gespot in mijn tuin.
En D750 is inderdaad wat verouderd maar werkt nog steeds perfect.


Nikon gaat nu toch ook wel ontzettend hard met Zfc, Z5, Z6, Z6II, Z7 en Z9? Denk dat ze al aardig wat stappen hebben gemaakt tov Canon en Sony. Het kan mss wel kloppen dat Canon en Sony net een fractie voor liggen op gebied van systeemcamera's, maar om daar nou voor van merk te gaan wisselen. Ze doen toch altijd stuivertje wisselen. Nikon is vast over paar jaar weer de koploper. +:)+

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14491
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:46

Daarom zeg ik ook, ik wacht nog ffies en ga dus niet alles omgooien naar bvb Sony. Want dat geld heb ik niet en idd Nikon komt steeds meer mee, maar beide body's doen het nog perfect. Ik ga eind volgend jaar wat meer richting de systeemcamera's van Nikon kijken en ook wat testen etc. :j

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:16

Canon heeft het heel slim gedaan. Ze zijn gaan experimenteren met de M serie om de boot niet te missen. Ik heb een van de eerste rond 2013 gekocht. De EOS M. De M-serie is allemaal crop. En sinds een paar jaar zijn ze de fullframe R serie begonnen in de vorm van RP, R, R6, R5 en R3.

Canon en Nikon zijn inmiddels al een hoop oud DSLR glas uit productie aan het halen zodat ze zich volledig kunnen storten op al het nieuwe glas voor mirrorless. De Canon RF-mount en Nikon Z- mount.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:17

Bagheera_206 schreef:
Canon heeft het heel slim gedaan. Ze zijn gaan experimenteren met de M serie om de boot niet te missen. Ik heb een van de eerste rond 2013 gekocht. De EOS M. De M-serie is allemaal crop. En sinds een paar jaar zijn ze de fullframe R serie begonnen in de vorm van RP, R, R6, R5 en R3.

Canon en Nikon zijn inmiddels al een hoop oud DSLR glas uit productie aan het halen zodat ze zich volledig kunnen storten op al het nieuwe glas voor mirrorless. De Canon RF-mount en Nikon Z- mount.

Ja, maar gezien levensduur van camera's ook niet meer is wat het ooit was, is nog een ronde DSLR-body prijstechnisch wellicht toch de betere keuze. Zoals al aangehaald wordt, niet iedereen heeft die geldboom in z'n tuin staan.

Het is niet zoals in de analoge tijd, dat je gerust een body van 10 jaar oud kon kopen en dat daar gewoon goede foto's uit kwamen, als je er goed glas op had. Mijn 30+ jaar oude XD-7 doet het nog steeds prima met goed glas ervoor.
Dat werkt tegenwoordig anders. Dat maakt dat je anders in termijnen moet gaan denken.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 13:52

Denk dat ook vandaag de dag glas langer mee gaat dan een body. Dus de betere investering is in glas.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 14:17

Bagheera_206 schreef:
Denk dat ook vandaag de dag glas langer mee gaat dan een body. Dus de betere investering is in glas.

Eens, maar ik snap ook als iemand zegt: mijn budget reikt niet tot de hemel voor een body dus voor nu blijf ik nog bij DSLR.

Ik geef DSLR nog wel 5 - 10 jaar, maar de verschuiving naar systeem/mirrorless gaat wel door en zal op enig moment DSLR vervangen. De vraag is dan hoe lang men nog een assortiment DSLR wil handhaven.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 14:25

True! En systeemcamera's heb je al voor paar honderd euro tot inderdaad in de vele duizenden. Beetje fatsoenlijke fullframe camera's gaan al voor rond de 1000 a 1250. Dat wordt ook al steeds goedkoper. Had ik paar jaar geleden niet gedacht dat je al voor 1000 euro een ff zou hebben.

Maar helemaal mee eens. 1000 Euro is en blijft een hele hoop geld.

De eerste stap is inderdaad al dat Canon en Nikon al hoop DSLR glas niet meer maken. Dat versnelt natuurlijk ook de verschuiving.

Reeltje_5

Berichten: 2648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:22

Heeft iemand hier wel eens tweedehands gekocht?
Ik heb een canon Eos R gezien bij mij in de buurt welke ik graag wil hebben. Ik weet alleen niet zo goed waar ik op moet letten mocht ik deze willen overnemen. Er staat ook niet bij hoeveel clicks de camera heeft gemaakt maar mogelijk weet hij dat ook niet?
Ik twijfel nog of ik het moet doen. Hij ziet er netjes uit maar dat is enkel de buitenkant natuurlijk.

Lisette1987

Berichten: 1514
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: beekbergen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:35

Ik twijfel tussen de r6 en r5 van canon,
Heeft hier iemand ervaring met nabewerking van de foto’s ivm grote bestanden?
Vraagt het echt veel meer van je apparaat?
Ik heb nu een 5d miii, en bewerk met lichtroom op een lenovo legion laptop van een jaar oud wat supersnel gaat
Filmen doe ik eigenlijk nooit tot nu toe

Zelf neig ik naar de r6, maar omdat er nu een mooie actie is voor de r5 vind mijn vriend dat ik die gewoon moet doen :')

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:36

Volgens mij heeft Liselot de R5. Verder een handje vol mensen de R6.

Lisette1987

Berichten: 1514
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: beekbergen!!

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:13

Net weer bij camera nu geweest, ik ga er een nachtje over slapen en waarschijnlijk gewoon doen die r5

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 14:31

Nice! Als je dan toch het geld hebt. :D Je gaat sowieso van beide bodies heel blij worden vanaf de 5D3. :j

Wat is jouw overweging om voor de R5 te gaan ipv R6?

Liselot

Berichten: 32205
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 15:42

Lisette1987 schreef:
Ik twijfel tussen de r6 en r5 van canon,
Heeft hier iemand ervaring met nabewerking van de foto’s ivm grote bestanden?
Vraagt het echt veel meer van je apparaat?
Ik heb nu een 5d miii, en bewerk met lichtroom op een lenovo legion laptop van een jaar oud wat supersnel gaat
Filmen doe ik eigenlijk nooit tot nu toe

Zelf neig ik naar de r6, maar omdat er nu een mooie actie is voor de r5 vind mijn vriend dat ik die gewoon moet doen :')


Mijn macbook wordt wel wat trager, maar die is ook aan zijn eind (late 2016 model en maar 16gb werkgeheugen)
Verder is de R5 een absolute top body :j