[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:20

Voor portretfoto’s heb je niet zo veel aan groothoeklenzen. 35mm kan nog net, maar breder dan dat krijg je te veel vervorming.
16 of 18mm is wel ideaal voor landschapsfotografie, architectuur en interieurfoto’s bijvoorbeeld.

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:39

35 op een crop is een geweldige brandpuntsafstand voor portret hoor!
Ik gebruik mijn 35 veel op mijn fullframe voor portret en dat kan qua vervorming ook nog net :j

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:28

Ik was idd even in de war met full frame :j Al gebruik ik voor mijn crop camera ook liever 50mm, dat geeft vaak ook een net wat mooier bokeh.

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:46

Ik kom toch even voorzichtig dit topic binnen, aangezien ik steeds meer begin te twijfelen en eigenlijk dus wil beginnen met wat research doen. :D

Op dit moment fotografeer ik met een Canon 600D. Ik heb een 50mm 1.8 van Canon en van Tamron een 18-270mm.

Deze zomer verhuis ik terug en krijg ik dus mijn borg terug. Dat betekent dat ik een budget straks heb van zo'n 1500 euro. Niet super veel dus, maar wel iets waarmee ik een stapje verder kan in verhouding tot de 600D.

Waar ik met de 600D vooral tegenaan loop is de hoeveelheid ruis bij nachtfotografie en concerten. Daarnaast wil ik graag de overstap maken naar full frame.

Ik fotografeer heel divers en vind het leuk om zo veel mogelijk te kunnen doen. Voor mijn werk fotografeer ik veel bij concerten, voor mijn hobby ben ik juist veel bezig met het schieten van onweersplaten en buien en daarnaast schiet ik graag platen van steden en landschappen. Ook wil ik beter worden met shoots. Je ziet het dus al: lekker allround.

Daarnaast wil ik eigenlijk ook deze camera gaan gebruiken voor documentaire en videoproducties voor school, dus zou het fijn zijn als de camera daar geschikt voor is. Het is niet de prioriteit. :)

Nu hoor ik wel eens dat bijvoorbeeld Nikon beter is geschikt voor het één en Canon voor het andere. Daarnaast heb je tegenwoordig ook mirrorless camera's. Je snapt het dus al, ik zie door de bomen even het bos niet. :+

Ik heb nog niet enorm veel lenzen en ik zit dus niet echt 'vast' aan een merk, maar ik ben wel Canon gewend en heb misschien de neiging om wat honkvast te zijn.

Om nog even aan te geven waar ik zelf naar zat te kijken... Ik vond persoonlijk de 6D Mark II interessant qua prijsklasse en mogelijkheden.

Dankjewel alvast voor jullie hulp! Adviezen net buiten mijn budget mogen ook en ik sta ook open voor eventueel een occasion mocht dat aanbevolen worden.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:09

Er is op dit moment heel veel ontwikkeling op gebied van de mirrrorless camera's. Het lijkt erop dat Canon op dit moment alleen nog maar R&D steekt in de nieuwe mirrorless lenzen. Gelukkig zijn alle oude EF en EF-S lenzen wel te gebruiken met een mount adapter.

Met dat budget zou je ook eens naar de Canon EOS R kunnen kijken als je graag bij Canon zou willen blijven.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:10

Hiraeth schreef:
Ik kom toch even voorzichtig dit topic binnen, aangezien ik steeds meer begin te twijfelen en eigenlijk dus wil beginnen met wat research doen. :D

Op dit moment fotografeer ik met een Canon 600D. Ik heb een 50mm 1.8 van Canon en van Tamron een 18-270mm.

Deze zomer verhuis ik terug en krijg ik dus mijn borg terug. Dat betekent dat ik een budget straks heb van zo'n 1500 euro. Niet super veel dus, maar wel iets waarmee ik een stapje verder kan in verhouding tot de 600D.

Waar ik met de 600D vooral tegenaan loop is de hoeveelheid ruis bij nachtfotografie en concerten. Daarnaast wil ik graag de overstap maken naar full frame.

Ik fotografeer heel divers en vind het leuk om zo veel mogelijk te kunnen doen. Voor mijn werk fotografeer ik veel bij concerten, voor mijn hobby ben ik juist veel bezig met het schieten van onweersplaten en buien en daarnaast schiet ik graag platen van steden en landschappen. Ook wil ik beter worden met shoots. Je ziet het dus al: lekker allround.

Daarnaast wil ik eigenlijk ook deze camera gaan gebruiken voor documentaire en videoproducties voor school, dus zou het fijn zijn als de camera daar geschikt voor is. Het is niet de prioriteit. :)

Nu hoor ik wel eens dat bijvoorbeeld Nikon beter is geschikt voor het één en Canon voor het andere. Daarnaast heb je tegenwoordig ook mirrorless camera's. Je snapt het dus al, ik zie door de bomen even het bos niet. :+

Ik heb nog niet enorm veel lenzen en ik zit dus niet echt 'vast' aan een merk, maar ik ben wel Canon gewend en heb misschien de neiging om wat honkvast te zijn.

Om nog even aan te geven waar ik zelf naar zat te kijken... Ik vond persoonlijk de 6D Mark II interessant qua prijsklasse en mogelijkheden.

Dankjewel alvast voor jullie hulp! Adviezen net buiten mijn budget mogen ook en ik sta ook open voor eventueel een occasion mocht dat aanbevolen worden.

Sony a7III, dat lijkt me absoluut de beste keus als je ook video ermee wil doen. Enorm lichtsterk en geweldig voor video. Maar wel een beetje buiten je budget. Als je even door kan sparen zou ik dat zeker overwegen :j

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:29

De Sony A7iii heb ik wel watertandend bekeken inderdaad. Dat lijkt mij op dit moment wel één van de juweeltjes in de prijsklasse. Is de EOS-R vergelijkbaar met deze camera, of is Sony dan wel het baasje?

En kan ik mijn lenzen ook gebruiken op een A7iii met eventueel een converter, of kan ik dan het beste ook switchen met lenzen?

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:37

Wat betreft fotografie ken ik de EOS-R niet goed genoeg, maar qua video is de Sony wel de meest gewilde camera op dit moment.
Canon lenzen kunnen erop worden gebruikt :j Volgens mij heet de adapter MC-11, en die schijnt prima te werken.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:27

Bij Canon is op dit moment de R6 een van de meest gewilde bodies, maar die valt idd helaas ver buiten budget. -O- Zag wel iemand op de FB pagina van paardenfotografie die naast foto ook film doet met zijn Canon EOS R.

Hier is een filmpje tussen de Sony A7III vs Canon R6 vs Nikon Z6II.


Wat ik hieruit begreep is dat de Sony vooral al weer wat verouderd is, maar daardoor wel goed betaalbaar is. Komt prijs/kwaliteit ten goede. Uiteraard heeft Sony inmiddels ook al weer nieuwer/betere bodies, maar daar hangt helaas ook weer een prijskaartje aan.

Zou vooral ook even in de winkel de diverse bodies vast houden en uitproberen. Lekker een dagje bodies voelen. <<) Hou er ook rekening mee dat dit soort fullframe bodies wel iets meer eisen van je objectieven. Kan ook zo maar zijn dat straks je Tamron niet meer toereikend is.

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:37

Bagheera_206 schreef:
Lekker een dagje bodies voelen. <<)

:')

Dankjewel voor jullie reacties, daar heb ik echt wat aan! De Tamron lens is ook niet echt mijn grootste vriend, maar dat is de lens die mijn moeder destijds bij de 600D had gekocht. Iets met: het was ooit haar camera en zoonlief is de enige die 'm gebruikt en snapt. Ik ga sowieso na mijn body upgrade ook een objectief upgrade doen, maar dat duurt dan eventjes wat langer. :D

Ik heb er nu al helemaal zin in om een nieuw beestje te adopteren. Voor veel geld. <3

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:40

Volgens mij is die Tamron geen FF-objectief, nog los van de middelmatige kwaliteit.

De A7 mkIII is al een poosje op de markt, dus ja, die zal het afleggen tegen een body die net op de markt gezet wordt. Lijkt me niks raars aan, eigenlijk.

Maar ik vraag me tot op de dag van vandaag af waarom Sony zo nodig van de naam Minolta af moest.

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:44

Maar hebben jullie dan ook zo iets van: wissel eerst die Tamron maar eens in voor een beter objectief, ipv van eerst een body upgrade?

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:50

Hiraeth schreef:
Maar hebben jullie dan ook zo iets van: wissel eerst die Tamron maar eens in voor een beter objectief, ipv van eerst een body upgrade?

Een paar jaar gelden zou je dat advies nog wel gekregen hebben maar de 600D is intussen ook behoorlijk op leeftijd, in de zin dat de ontwikkelingen best wel vlot gaan.

Blijft wat bijzonder; ik heb 2 Minolta XD-7 body's. daar zit bijna 10 jaar leeftijdsverschil tussen. Behalve het gewijzigde logo zijn de camera's identiek :D

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:58

ikke schreef:
Volgens mij is die Tamron geen FF-objectief, nog los van de middelmatige kwaliteit.


Naast EF lenzen passen EF-S lenzen ook nog prima op de hele R-serie met de adapter. Voor dat ik de EF 24-70mm had had ik de EF-S 17-55mm f/2.8. Zo een soort objectief zou het kwalitatief nog prima doen R-serie. De uitdaging die je wel hebt op R-serie is dat body automatisch in crop mode gaat bij EF-S objectieven ipv gebruik te maken van de volledige FF sensor.

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:46

Hiraeth schreef:
De Sony A7iii heb ik wel watertandend bekeken inderdaad. Dat lijkt mij op dit moment wel één van de juweeltjes in de prijsklasse. Is de EOS-R vergelijkbaar met deze camera, of is Sony dan wel het baasje?

En kan ik mijn lenzen ook gebruiken op een A7iii met eventueel een converter, of kan ik dan het beste ook switchen met lenzen?



Hoe fan ik ook van canon ben, de Sony is (zeker met jouw budget) echt wel de meester :j Je kan een converter gebruiken, maar die snoept wel ietsje kwaliteit weg. Dan zou ik eerder naar sigma objectieven met een Sony Mount gaan kijken

maaikemuis
Berichten: 5286
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:40

Geen fan van Canon, wel van Nikon. Maar als ik naar jouw wensen kijk dan zou ik zeker gaan kijken bij het Sony segment. Je schrijft dat je ook wilt filmen, dan is Sony bijna de to go to camerafabrikant. Zij zijn daar het verste in met hun mirrorless segment. De genoemde Canon 6D valt af. Filmen is niet echt zijn sterkste kant en die camera presteert in mijn ogen ook slecht op ruis. Als ruis echt een ding is dan zou je nog kunnen kijken naar de ISO invariante modellen van Nikon, maar ook hier komt Sony om de hoek kijken. De sensoren van Nikon die dit trucje mogelijk maken komen van Sony af.

Normaliter zou ik, net als ikke, stellen dat je de lens moet upgraden (die is echt beroerd), maar ik denk ook dat je naar het grote plaatje moet kijken. Laat het merk je keuze bepalen. Dus in dit geval zou ik je willen aanraden om goed te kijken naar naar de verschillende merken en de lenskeuze daar op te bepalen.

SimbaBeau

Berichten: 70
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 19:38

Liselot en 8nnemiek bedankt voor jullie reacties!

Ik heb de Sony A6000 gekocht met een 16-50mm en 55-210mm lens erbij.
Nu nog alles uitvogelen :') :D

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 19:47

SimbaBeau, leuke camera, daar ga je vast veel plezier van hebben :j

SimbaBeau

Berichten: 70
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 19:49

Dat hoop ik! Nogmaals bedankt voor het aanraden van deze camera 8nnemiek. ;)

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:16

Wat leuk! Heel veel plezier ermee! 8-)

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:20

Zag dit filmpje net voorbij komen. De keuze is reuze! :D


Naoom_

Berichten: 1979
Geregistreerd: 06-02-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:00

Hoi medefotofanatics! :D

We hebben nu een Canon 6D die aan vervanging toe is. Hij moet gemaakt worden, maar dat is niet echt de moeite gezien de kosten.. Dus zijn we aan het kijken voor een andere body.

De 29e ga ik de R6 testen, maar deze vind ik errrrug prijzig.. := Andere optie is de 6D mark II. Hebben jullie nog andere tips/adviezen?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:09

Ik denk dat de R6 een waardige opvolger is! +:)+ <3

De 6D is opgevolgd door de 6D2 en die is eigenlijk min of meer opgevolgd door de R6.

Welke objectieven heb je nu? Als je overstapt naar de R6 moet je ook nog de adapter zien te scoren zodat je al je huidige objectieven kan blijven gebruiken.

Goedkoper alternatief zou nog de Canon EOS R kunnen zijn.

Naoom_

Berichten: 1979
Geregistreerd: 06-02-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:20

Ja, van de adapter had de beste winkelman verteld idd.. Die heb ik de 29e ook erbij gehuurd om te testen.

We hebben nu qua objectieven de 70-200mm 2.8 IS, de 300mm 2.8 en nog wat simpelere lenzen zoals 100mm etc. Maar meest gebruikt zijn de grote objectieven. :D

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:01

De 100mm is niet echt een simpele lens toch? De Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM? Die doet het ook top op de R6. <3

Gaaf dat je ook nog een EF 300mm f/2.8L hebt naast je paardenlensje. :wow: Als je dat soort monsters van objectieven heb zou ik eigenlijk wel voor de R6 of R5 gaan, maar de R5 valt helaas helemaal buiten budget. -O-

Zou er dan wel de BG bijkopen als je voor R6 gaat. Ik vind hem dan met adapter en EF 70-200mm f2.8L IS dan net iets beter in balans.