[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:58

En toch vind ik de beeldkwaliteit van de R5 op 4000 ISO beter dan die van de R6.
Heb dit zelf getest met de body van een vriendin. Dezelfde lens erop geschroefd en dezelfde foto gemaakt met precies dezelfde instellingen.

Ook dat je makkelijker kan croppen in je beeld (bij 20MP heb je niet zoveel over) heeft mij doen kiezen voor de R5
Maar ik gebruik ze natuurlijk professioneel en wil niet over een jaar tegen beperkingen van de body aanlopen

camille_J_M

Berichten: 188
Geregistreerd: 28-10-13
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:12

Hoi!
Ik wil graag een nieuwe camera kopen. Heb best al veel gefotografeerd, maar ben nog niet heel bekend met al die iso/f dingen haha.
Ik wil me hier graag meer in gaan verdiepen en er veel over gaan leren.

Ik wil voornamelijk dieren fotograferen, en dan vooral paarden (portret en actie). Zo nu en dan wil ik ook shoots doen met mensen, ook vooral portretten.

Nou is mijn vraag: welke spiegelreflexcamera zouden jullie aanraden?
Budget maakt niet uit, heb aardig gespaard☺️
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:25

camille_J_M schreef:
Hoi!
Ik wil graag een nieuwe camera kopen. Heb best al veel gefotografeerd, maar ben nog niet heel bekend met al die iso/f dingen haha.
Ik wil me hier graag meer in gaan verdiepen en er veel over gaan leren.

Ik wil voornamelijk dieren fotograferen, en dan vooral paarden (portret en actie). Zo nu en dan wil ik ook shoots doen met mensen, ook vooral portretten.

Nou is mijn vraag: welke spiegelreflexcamera zouden jullie aanraden?
Budget maakt niet uit, heb aardig gespaard☺️
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Heb je al spullen?

Zo niet, wat is er mis met systeemcamera's?

Ga vooral naar een winkel en pak zo'n body eens beet. Hoe voelt dat? Heb je het idee dat je 'm fijn knijpt of juist dat ie bijna uit je handen valt.

Ik heb zelf een 7D en een 5D IV en die laatste ligt mij fijner in de hand. De 7D is goed, de 5D beter qua pasvorm. Ik heb lange vingers en grijp dus gemakkelijk om een body. Systeemspul is voor mij vooralsnog te fragiel in de zin dat ik het gevoel heb niks vast te houden. Ligt gewoon niet zo prettig in de hand.

Heb je juist kleine handen met korte vingers, vindt je die 5D waarschijnlijk een ramp om vast te houden, al helemaal met een baterygrip. Wellicht heb je zelfs problemen met de bediening omdat je niet overal simpel bij kan. Dan voel je je wellicht helemaal happy bij de kleine body van een systeemcamera.

Het enige wat hier goed of fout is, is een body kopen die niet lekker in de hand ligt. Kwaliteit van goede systeembody's is net zo goed als DSLR; daar hoef je het niet voor te doen of te laten.

camille_J_M

Berichten: 188
Geregistreerd: 28-10-13
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:29

ikke schreef:
camille_J_M schreef:
Hoi!
Ik wil graag een nieuwe camera kopen. Heb best al veel gefotografeerd, maar ben nog niet heel bekend met al die iso/f dingen haha.
Ik wil me hier graag meer in gaan verdiepen en er veel over gaan leren.

Ik wil voornamelijk dieren fotograferen, en dan vooral paarden (portret en actie). Zo nu en dan wil ik ook shoots doen met mensen, ook vooral portretten.

Nou is mijn vraag: welke spiegelreflexcamera zouden jullie aanraden?
Budget maakt niet uit, heb aardig gespaard☺️
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Heb je al spullen?

Zo niet, wat is er mis met systeemcamera's?

Ga vooral naar een winkel en pak zo'n body eens beet. Hoe voelt dat? Heb je het idee dat je 'm fijn knijpt of juist dat ie bijna uit je handen valt.

Ik heb zelf een 7D en een 5D IV en die laatste ligt mij fijner in de hand. De 7D is goed, de 5D beter qua pasvorm. Ik heb lange vingers en grijp dus gemakkelijk om een body. Systeemspul is voor mij vooralsnog te fragiel in de zin dat ik het gevoel heb niks vast te houden. Ligt gewoon niet zo prettig in de hand.

Heb je juist kleine handen met korte vingers, vindt je die 5D waarschijnlijk een ramp om vast te houden, al helemaal met een baterygrip. Wellicht heb je zelfs problemen met de bediening omdat je niet overal simpel bij kan. Dan voel je je wellicht helemaal happy bij de kleine body van een systeemcamera.

Het enige wat hier goed of fout is, is een body kopen die niet lekker in de hand ligt. Kwaliteit van goede systeembody's is net zo goed als DSLR; daar hoef je het niet voor te doen of te laten.


Dankjewel!☺️
Ik heb al een aantal lenzen etc voor een spiegelreflexcamera, dus vandaar spiegelreflex.

Bodys vasthouden gaat wat lastig helaas nu de winkels dicht zijn
Vandaar een beetje de vraag waar ik (naast de body) op moet letten, en wat het beste is voor (voornamelijk) paardenfotografie

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:33

camille_J_M schreef:
Dankjewel!☺️
Ik heb al een aantal lenzen etc voor een spiegelreflexcamera, dus vandaar spiegelreflex.

Bodys vasthouden gaat wat lastig helaas nu de winkels dicht zijn
Vandaar een beetje de vraag waar ik (naast de body) op moet letten, en wat het beste is voor (voornamelijk) paardenfotografie

Welk merk? Nieuw of mag een goede occasion ook?

camille_J_M

Berichten: 188
Geregistreerd: 28-10-13
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:45

ikke schreef:
camille_J_M schreef:
Dankjewel!☺️
Ik heb al een aantal lenzen etc voor een spiegelreflexcamera, dus vandaar spiegelreflex.

Bodys vasthouden gaat wat lastig helaas nu de winkels dicht zijn
Vandaar een beetje de vraag waar ik (naast de body) op moet letten, en wat het beste is voor (voornamelijk) paardenfotografie

Welk merk? Nieuw of mag een goede occasion ook?


De body wil ik wel graag nieuw, heb niet echt goede ervaringen met tweedehands
Neig het meeste naar een Nikon, maar tegen een goede Canon zeg ik ook geen nee

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:02

Wat is je budget? Als je een nieuwe camera zoekt en meteen een beetje toekomstproof wil zijn, dan is de Sony a6000 een leuke koop. Die is erg goedkoop, dus dan heb je wat meer over voor een goede lens erbij. De camera is lekker snel en scherp en prima om mee te beginnen.
De body is erg klein en licht. Of zo'n kleine camera lekker in de hand ligt is per persoon verschillend. Ik vind em heerlijk, maar er zijn ook mensen die liever een wat zwaardere en grotere camera vasthouden.

camille_J_M

Berichten: 188
Geregistreerd: 28-10-13
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:23

budget ligt rond de 3000€ voor de body, ben al een hele tijd aan het sparen
Wil wel echt een spiegelreflexcamera, zat zelf te kijken naar nikon d850

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:49

Dat is een lekker ruim budget ja!
Wat is de reden dat je spiegelreflex wil ipv spiegelloos?
Spiegelloos is echt de toekomst, en spiegelreflex lenzen kun je niet zonder adapter op systeemcamera's gebruiken. Ik zou er dus wel even goed over nadenken voordat je veel geld gaat uitgeven aan dure lenzen die over 5 jaar bijna niks meer waard zijn.
De D850 vind ik niet heel speciaal, zeker niet voor die prijs. Zeker voor actiefoto's zijn er meerdere camera's die meer frames per seconde aan kunnen, een betere autofocus hebben en beter presteren bij een hogere ISO waarde.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 00:06

Dat is idd een leuk budget. 8-)

Zou bijna zeggen dat de Canon R6 een leuke camera is binnen je budget, maar je hebt vast allemaal al Nikon objectieven. -O- De R6 heeft een hele fijne autofocus en voldoende fps. Bij Canon passen de DSLR lenzen gewoon op je MILC, maar wel met een adapter. :j Het wordt een beetje dure grap om al het glas te gaan vervangen. _O-

Hoe verhouden de Nikon Z5 en Z6 zich eigenlijk tot de Canon R5 en R6?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:42

Dit is wel een mooie vergelijking tussen de MILC's van Canon, Sony en Nikon. :)


maaikemuis
Berichten: 5286
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:03

camille_J_M schreef:
budget ligt rond de 3000€ voor de body, ben al een hele tijd aan het sparen
Wil wel echt een spiegelreflexcamera, zat zelf te kijken naar nikon d850


De vraag is ook, wat heb je nu nog aan lenzen liggen?

De D850 is een hele mooie camera, maar voor paardenfotografie niet direct een hele logische keuze. Het is vooral een hele dure camera met heel veel resolutie. Het voordeel wordt vooral gehaald bij landschapsfotografie, astrofotografie en het nadeel is dat alle imperfecties van je lenzen opeens heel erg opvallen.

De eerste vraag is of je een cropcamera of fullframe camera wilt. Voordeel van crop is dat je meer mm’s uit je lens haalt en dat dat voor dierfotografie voordelen kan geven. Voordeel van ff is dat je meer kunt croppen en je meer lichtsterkte behaald.

Wanneer je kijkt naar spiegelreflex cropcamera’s is van Nikon de D500 het neusje van de zalm onder de wildlife fotografen (al vind ik hem overpriced).

Op spiegelreflex fullframe vlak is de D850 een prachtige camera maar ik denk dat je meer plezier voor je geld krijgt wanneer je kijkt naar de D760. Dit is de opvolger van mijn werkpaard de D750 (die je als occasion inmiddels enorm goedkoop is geworden) en dat is en blijft een dijk van een camera.

Maar Nikon is ook flink in aan het zetten op systeemcamera’s. Fullframe zijn daar nu de Z5, Z6 en Z7 waarbij ik denk dat voor paardenfotografie de Z6 mogelijk de beste optie is. De Z6 is namelijk enorm snel en heeft een enorm dynamisch bereik (doet het beter in slecht licht). De Z7 is langzamer maar heeft een enorm aantal pixels: De Z7 is hetgeen waar ik als landschapsfotograaf mijn zinnen op heb gezet. De Z5 is echt een instapper en lijkt op de Z6 maar is significant langzamer en deze zou ik meer inzetten voor portretwerk.

Wanneer je lenzen nog goed zijn zou ik serieus kijken naar een systeemcamera van Nikon waarbij je je lenzen met een converter kunt gebruiken.

Heb je lenzen die niet echt geweldig zijn, dan zou ik ook die upgraden (en mogelijk minder geld uitgeven aan de body en meer aan het glas).

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:21

Ik ging er inderdaad vanuit dat je nog geen lenzen had, omdat je ook zei dat je wil kiezen tussen Nikon en Canon. Als je dure lenzen hebt die nog goed bruikbaar zijn dan snap ik de keus voor een spiegelreflex van hetzelfde merk.
Als je een compleet nieuwe set moet aanschaffen dan zou ik ook eens kijken naar de Sony A7III. Dat is op het moment een erg populaire camera. Presteert enorm goed met weinig licht, de scherpstelling is gewéldig (heeft zelfs continu eye-focus op dieren, ideaal!) en hij schiet met 10 beelden per seconden dacht ik, dus ook ideaal voor actiefoto's met dieren.
Ik heb zelf de Sony a6600, die heeft ook dezelfde eye-focus voor dieren, en wat werkt dat gaaf zeg <3

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:33

Voordeel van de Sony A7III tov Canon R6 is vooral de prijs. :D Zo hou je geld over voor glas. Bovenstaande filmpje uit mijn vorige post is handig voor vergelijking van de specs.

Tegenwoordig hebben denk ik de meeste MILC's wel Animal Tracking en Eye Focus. Echt briljant dat dat nu bestaat.

Een ander groot voordeel is dat MILC geen last heeft van front- of backfocus. Het glas wat op je DSLR nog minimale front- of backfocus heeft zijn zeer accuraat op een MILC. _/-\o_

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:37

Na een jaar/anderhalf jaar zonder camera kriebelt het toch weer om een camera te kopen.

Echter met de spiegelreflex inclusief grote lenzen kreeg ik last van mijn polsen.
Dus kijk ik eerder naar de kleinere opvolger...

Iemand die me kan informeren over de systeemcamera's?
Sowieso wil ik er één objectief met vast brandpuntsafstand bij kopen (70-200 F4 bv)

Budget max 2.000 voor totaal pakket. Desnoods spaar ik nog extra door als het voor dat budget niet mogelijk is.

Fotografeer voornamelijk buiten.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:20

Het scheelt sowieso gewicht een systeemcamera. :j 5D4 met EF 70-200mm f/2.8 vs R6 met RF 70-200mm f/2.8 kan zo maar eens meer dan 500 gram schelen.

Uitdaging van jouw budget is het totaal pakket. De RF 70-200mm f/4.0 van Canon is alleen los al 1800 euro en nog zo nieuw op de markt dat deze amper 2e hands is te krijgen. -O- Ik weet niet of Nikon überhaupt een f/4.0 versie heeft van de Z 70-200mm. :=

Is een kleinere systeemcamera ook nog een optie? Bijvoorbeeld uit de M-serie van Canon?

maaikemuis
Berichten: 5286
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:43

De Nikon Z-series zou een optie kunnen zijn. De Z6 is de camera waar je het meest aan gaat hebben, maar... je gaat voor dat budget geen nieuwe set kunnen kopen. Nu is je voordeel dat de conventionele 70-200 f4 met converter ook prima werkt op de Z6. Er bestaat nog geen 70-200 f4 voor de Z serie en die is ook niet aangemeld.

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:58

Bagheera_206 schreef:
Het scheelt sowieso gewicht een systeemcamera. :j 5D4 met EF 70-200mm f/2.8 vs R6 met RF 70-200mm f/2.8 kan zo maar eens meer dan 500 gram schelen.

Uitdaging van jouw budget is het totaal pakket. De RF 70-200mm f/4.0 van Canon is alleen los al 1800 euro en nog zo nieuw op de markt dat deze amper 2e hands is te krijgen. -O- Ik weet niet of Nikon überhaupt een f/4.0 versie heeft van de Z 70-200mm. :=

Is een kleinere systeemcamera ook nog een optie? Bijvoorbeeld uit de M-serie van Canon?


Alleen de EF 70-200 en de RF 70-200 schelen al 500 gram :j
Maar dat ligt wel nogal buiten het budget.

Sony is een stuk voordeliger, misschien daar eens naar een systeembody kijken?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:12

Alleen de RF 70-200mm f/4.0 past precies in budget. :D Of de EOS R of RP. :D Die vallen ook precies in budget, maar helaas niet als totaalpakket. -O-

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:26

De Sony 70-200mm f4 kost €1100, die is wel full-frame, dus dan zou je er een wat oudere full-frame body bij moeten nemen om binnen je budget te blijven. Een tweedehands A7II bijvoorbeeld? Of je kan de lens gebruiken icm een simpele a6000, lekker goedkope body, maar dan gedraagt de lens zich als een 100-300mm lens door de cropfactor. En later bv upgraden naar de A7III.

Ik werk zelf met APS-C camera's van Sony; ik heb de a6500 en a6600, en gebruik oa de Zeiss 16-70mm f4 en de 18-105mm f4. Vooral de Zeiss is een fantastische lens, en het voordeel van APS-C is dat ze nog lichter zijn dan de fullframe. Maar voor APS-C hebben ze geen 70-200mm lens met vast brandpunt. Die zal er wel komen gok ik, ze zijn flink bezig met uitbreiden.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14474
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:02

Ik ben erg benieuwd naar de Nikon Z9 die ze hebben aangekondigd, kijken wat voor specs die heeft. Maar nog steeds erg blij met 2 D750 body's...

maaikemuis
Berichten: 5286
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:05

Cynn schreef:
Ik ben erg benieuwd naar de Nikon Z9 die ze hebben aangekondigd, kijken wat voor specs die heeft. Maar nog steeds erg blij met 2 D750 body's...


Dat moet een absoluut gaaf ding worden. Maar een beetje overkill denk ik voor mij. Hij is op de markt gezet als opvolger van de D5 serie. Ik ga overstappen op de Z7ii ergens dit jaar.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:16

Bedankt voor jullie input.

De 70-200 is maar een voorbeeld. Had al door dat die erg duur zou zijn.

Maar een ander objectief die geschikt is voor zowel dieren als mensen maar wel met vast brandpuntsafstand mag ook zeker aangeraden worden als er ene is die beter binnen budget past.
Het is sowieso pas voor tegen de zomer. (voor mijn verjaardag)

Was ook naar de Olympus aant kijken.
Ik heb sowieso niks meer liggen van oude lenzen ofzo. Heb mijn gehele set die ik had van Nikon verkocht gehad.

Merk je veel verschil tussen aps-c en fullframe?

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:18

Ik vond het verschil tussen aps-c en fullframe niet het prijsverschil waard. Fullframe is lichtsterker, en een groot voordeel is het dubbele kaartslot in de a7III, maar mijn aps-c camera's presteren ook echt heel goed met weinig licht. Het lichtere gewicht, kleinere formaat en de goedkopere lenzen gaven voor mij de doorslag om voor aps-c te kiezen. En de a6600 is wat meer geschikt voor video dan de a7III.
De a6600 heeft wat nieuwe snufjes zoals animal eye-focus die ook in videomodus werkt, geen video opname limiet, een omklapbaar scherm, en hij heeft een wat grotere batterij dan zijn voorgangers waardoor ik er een volle dag mee kan schieten op een bruiloft bijvoorbeeld.

maaikemuis
Berichten: 5286
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:20

Het hangt er vanaf wat je er mee wilt doen. Fullframe biedt je een grotere sensor waardoor je meer licht vangt en je eventueel meer kan croppen. Crop geeft weer als voordeel dat de je lenzen meer mm’s geven en ze zijn meestal sneller.

Veel natuurfotografen fotograferen daarom met crop camera’s. Snelle machines en je haalt dieren snel dichterbij met je lenzen. Een landschapsfotograaf wordt gelukkiger van een fullframe camera met veel dynamisch bereik.

Er is geen goed of fout. Het is echt een afweging van: wat ga je ermee doen, wat is je budget, welke lenzen wil je in de toekomst gaan gebruiken?

Ik fotografeer sinds een aantal jaar met fullframe en ben erg blij met mijn werkpaard. Maar er zijn momenten dat ik denk: ‘zal ik een leuke cropcamera voor erbij nemen’?