[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:25

SuSem schreef:
ikke schreef:
Don't. Met een 80D lever je op alle relevante vlakken in. 90D komt in de buurt maar ook niet meer dan dat.

Eigenlijk kun je wel stellen dat het soort van de opvolger van de 7D II is, al mist de M50 wel enkele cruciale funkties daarvoor.


Oh bummer, wat zou je dan adviseren?

Houden wat je hebt en ermee leren omgaan }>
Je kunt nog overwegen voor de R-serie te gaan. Die heeft een knopje minder op de body, naar het lijkt :+

enne, de DSLR's hebben meer knopjes.....

Maar ook: doordat Canon vindt dat de 90D de opvolger van de 7D II is (wat ie feitelijk niet is) en de 6D een wanna-bee body is, moet je voor het serieuzere werk dus gelijk doorstappen naar een 5D IV en daar hangt best een prijskaartje aan.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:31

90D is idd niet opvolger maar zo noemen ze dat omdat de 7D II geen opvolger krijgt.

Ik heb de 90D en best blij mee. Al zou ik nu dus toch door sparen naar serieus body maar eerst lenzen uitbreiden..

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:36

Kom ik ook een keertje binnenvallen in dit topic, helaas.

Ik heb momenteel de Canon 70D, die is inmiddels alweer wat ouder dan ik verwacht had (in april heb ik hem alweer 7 jaar). Gister had ik een hele dag fotoshoots op een stal staan en heeft de body het begeven. Ik ga hem weg laten brengen om te kijken of het iets simpels en relatief goedkoop is om hem te laten maken, maar ben me ook even aan het oriënteren voor een nieuwe.

Meest logische is de 90D aangezien dat de opvolger is, maar weet niet of dit de juiste keuze is.

Mijn lens is de 70-200 f4 L USM met een EF Mount. Verder nog een 50 MM met EF Mount en een kitlens, maar die wordt zo goed als niet gebruikt (alleen op vakantie).

Een fullframe zou dus ook een optie kunnen zijn.

Ik fotografeer eigenlijk enkel paarden. Zowel portret als veel actie foto's (paarden aan de longeerlijn etc).
Budget? Heb ik niet. Er moet een nieuwe komen en ik heb dus al de 90D in mijn hoofd, maar sta ook open voor wat anders :+
Ben geen fulltime fotograaf, doe het puur als hobby dus hoef ook geen body van duizenden euro's zegmaar..

Huidige body heeft een touchscreen, dit ben ik inmiddels gewend en vind dat wel prettig, maar zou gerust ook weer kunnen wennen aan een body die dit niet zou hebben. Kantelbaar scherm of dingen als wifi heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt :+

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:02

Als je lenzen hebt die op fullframe kunnen zou daar voor gaan als je budget dat toe laat.

Ik heb 90D gedaan als tussen stap en misschien later fullframe of toch naar de R toe :)

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:17

Fullframe is wel niet voor iedereen weggelegd van wat ik weet. Ik fotografeer al jaren dus met een crop en ook niet eerder behoefte gehad om over te stappen op fullframe.

Maar ook daar zit veel verschil in dus zou niet weten waar ik het dan zoeken moet haha

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:39

Op ff kan ik je niet echt helpen zou dus iemand met meer kennis over moeten vertellen.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:57

hamsterfan schreef:
Fullframe is wel niet voor iedereen weggelegd van wat ik weet. Ik fotografeer al jaren dus met een crop en ook niet eerder behoefte gehad om over te stappen op fullframe.

Maar ook daar zit veel verschil in dus zou niet weten waar ik het dan zoeken moet haha

Hoezo FF is niet voor iedereen weggelegd?
Als je het budget niet kunt verantwoorden aan je bankrekening, heb je nog een punt, maar verder?

Daarnaast is er niks mis met de 90D, zolang je die beoordeelt op wat ie is: een goede middenklasse camera.

Waar je wel rekening mee moet houden is de cropfactor. Een 70 - 200 op een 90D is eigenlijk een 112 - 320. Doe je dan op een f2.8 een 2x converter, heb je zomaar 640 f4.
Dat moet je eens proberen op een 6D......
https://www.cameranu.nl/nl/p2690105/can ... -objectief

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:04

ikke schreef:
hamsterfan schreef:
Fullframe is wel niet voor iedereen weggelegd van wat ik weet. Ik fotografeer al jaren dus met een crop en ook niet eerder behoefte gehad om over te stappen op fullframe.

Maar ook daar zit veel verschil in dus zou niet weten waar ik het dan zoeken moet haha

Hoezo FF is niet voor iedereen weggelegd?
Als je het budget niet kunt verantwoorden aan je bankrekening, heb je nog een punt, maar verder?

Daarnaast is er niks mis met de 90D, zolang je die beoordeelt op wat ie is: een goede middenklasse camera.

Waar je wel rekening mee moet houden is de cropfactor. Een 70 - 200 op een 90D is eigenlijk een 112 - 320. Doe je dan op een f2.8 een 2x converter, heb je zomaar 640 f4.
Dat moet je eens proberen op een 6D......
https://www.cameranu.nl/nl/p2690105/can ... -objectief


Heb dat eens vernomen van een verkoper die vertelde dat er toch veel fullframe terug komt door mensen die ze kopen maar verder weet ik er zoals ik al zei niet echt het fijne van :+
De 90D is ongeveer 1200 euro, geloof dat een 'instap' fullframe iets duurder is dan dat toch?

Raad je mij dan eerder de 90 aan of toch een bepaalde fullframe camera? Ik heb 'maar' een 4.0 :D Maar die lens die je stuurde is best een pittig ding zo te zien

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:17

hamsterfan schreef:
ikke schreef:
Hoezo FF is niet voor iedereen weggelegd?
Als je het budget niet kunt verantwoorden aan je bankrekening, heb je nog een punt, maar verder?

Daarnaast is er niks mis met de 90D, zolang je die beoordeelt op wat ie is: een goede middenklasse camera.

Waar je wel rekening mee moet houden is de cropfactor. Een 70 - 200 op een 90D is eigenlijk een 112 - 320. Doe je dan op een f2.8 een 2x converter, heb je zomaar 640 f4.
Dat moet je eens proberen op een 6D......
https://www.cameranu.nl/nl/p2690105/can ... -objectief


Heb dat eens vernomen van een verkoper die vertelde dat er toch veel fullframe terug komt door mensen die ze kopen maar verder weet ik er zoals ik al zei niet echt het fijne van :+
De 90D is ongeveer 1200 euro, geloof dat een 'instap' fullframe iets duurder is dan dat toch?

Raad je mij dan eerder de 90 aan of toch een bepaalde fullframe camera? Ik heb 'maar' een 4.0 :D Maar die lens die je stuurde is best een pittig ding zo te zien

Ik heb een 5D IV en echt, wat een wereldding. Als die eruit gaat, is dat omdat ik een 1Dx mkII op de kop getikt heb.

Maar ik heb ook de oude 7D laten repareren, juist omdat ik dus een f2.8 met 2x converter heb. Best of both worlds :D Als je even terug zoekt op mijn berichten met "Jan-van-Gent" dan kom je enkele foto's tegen die ik GB op een klif schoot bij windkracht 7-8 en good old 7D, inkl toeter. Dat redt je niet met FF.

Maar jij moet bepalen wat jij belangrijk vindt en met wat nu te koop is (die 5D had ik voor een spotprijsje, cameranu heeft 'm nu ook weer in de aanbieding voor 1899,00) maar heel eerlijk: ik denk dat jij best wel heel gelukkig zou kunnen worden van een 90D en dan je F4 inruilen op een f2.8 IS mkII.
Laatst bijgewerkt door ikke op 23-11-20 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis
Berichten: 5286
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:20

Het klopt dat niet iedereen gelukkig wordt van den full frame. Het hangt volledig af van wat je onderwerp en wensen zijn. Ik hou ontzettend van landschappen, en ff is daar ideaal voor. Maar veel wildlife fotografen schieten met snelle cropcamera’s. En ik snap ze, want de momenten dat ik wildlife schiet, dan vervloek ik mijn camera wel eens. Op ff heb je (in het geval van Nikon) 1,5 keer meer zoom. Dus waar ik met een 500mm lens aan kom zetten, komt een vriendinnetje van mij aan met dezelfde lens die zich dan gevraagd als een 750mm. En dat maakt verschil!

Mijn ff schiet 7,5 beelden per seconde (en ik heb een snelle ff), maar zij schiet 10 beelden per seconde. Ik mis daardoor beelden die zij met gemak pakt. En met reizen vervloek ik mijn bakbeest wel eens.

Dus nee, niet iedereen wordt gelukkig van fullframe. En ook weer veel mensen wel. En kijk ook naar het systeemsegmemt. Dat is ook sterk opkomend.

Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 00:04

Ik wil mij ook aan een andere camera gaan wagen :) Ik heb nu een Nikon D5200. Mijn voornaamste doel is natuur en dieren fotografie, ik wil mij hier ook echt verder in gaan verdiepen. Voorheen heb ik ooit een Canon gehad, dus kijk ik naar beide merken.
Ik kwam een tweedehands Canon EOS 7D Mark II tegen met verschillende lenzen. Canon EF 70-200 2.8,
Tamron 17-50 2.8, Sigma 70 2.8 DG Macro en Teleconverter 1.4x en 2.0x. Uiteraard heb ik wat rond gelezen en lijkt het mij wel een geschikte set om ook weer even mee vooruit te kunnen. Maar ik ben wel benieuwd wat de meningen hierover zijn, is dit een mooie set? En hoe test je nou een tweedehands camera goed of waar moet je echt op letten?

Mlies
Berichten: 14153
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:21

Ik heb de laatste pagina's even bijgelezen, maar stel m'n vraag ook maar gewoon hier.

De afgelopen 5 jaar fotografeer ik met veel tevredenheid met een Canon EOS 750D, met 50mm 1.8 en een 70-200 f4.
Ik doe het gewoon voor de hobby, voornamelijk m'n eigen honden en eens van kennissen als ze dat vragen.
Ik vind het leuk om te prutsen en wat na te bewerken en wil eigenlijk wel overstappen naar wat nieuws. '
Voor een nieuwe camera zou ik het fijn vinden als hij ook binnen redelijk goed presteert, wij trainen met de reddingshonden regelmatig in panden en daar zou ik graag betere foto's dan nu van willen maken.

Ik wandel veel en vaak en neem nu nooit mijn spiegelreflex mee. Nu werd ik in de zoektocht getriggerd door de Sony A7 iii, maar dat is financieel natuurlijk een flinke uitgave voor de hobby. :D
Zijn er vergelijkbare modellen die goedkoper zijn? Zijn er mensen die hier met de Sony fotograferen of anderen die overgestapt zijn van spiegelreflex naar systeem?

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:50

Ik ben overgestapt van een oude Nikon DSLR naar een Sony a6500 systeemcamera. Heerlijke camera, ik ben er erg blij mee. Vorig jaar heb ik er een a6600 bij gekocht.
Beide camera's zijn crop camera's, ze zijn daardoor iets minder lichtsterk, maar wel goedkoper en ook de objectieven zijn een stuk betaalbaarder. De Sony systeemcamera's zijn allemaal razendsnel qua scherpstellen, en de nieuwste modellen hebben ook automatische scherpstelling op de ogen bij dieren. Dat is echt heel fijn bij mijn a6600.
Als je veel binnen fotografeert en dan ook nog binnen-actiefoto's dan denk ik dat fullframe, dus de A7 serie, voor jou wel de betere keus is omdat die gewoon wat lichtsterker zijn, en ook bij een flink hoog ISO getal nog steeds weinig ruis laten zien.

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:51

Ik heb nu een sony spiegelreflexcamera en mijn objectief is gevallen en niet te maken. Dat baalde ik af van, maar gespaard voor een nieuw objectief. Blijkt dat ervoor mijn camera geen objectieven meer te koop zijn, tenminste niet die ik wil.
Sony maakt ook geen spiegelreflexcamera’s meer.
Dus wil opzoek naar een nieuwe body. Ik ben hobbyfotograaf. Fotografeer landschappen en de hond...
Er is niet echt een budget, het moet een goede camera zijn..
wie heeft er tips?

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:07

Sony heeft ook hele goeie systeemcamera’s. De AIII bijvoorbeeld

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:39

Bo_Y schreef:
Ik heb nu een sony spiegelreflexcamera en mijn objectief is gevallen en niet te maken. Dat baalde ik af van, maar gespaard voor een nieuw objectief. Blijkt dat ervoor mijn camera geen objectieven meer te koop zijn, tenminste niet die ik wil.
Sony maakt ook geen spiegelreflexcamera’s meer.
Dus wil opzoek naar een nieuwe body. Ik ben hobbyfotograaf. Fotografeer landschappen en de hond...
Er is niet echt een budget, het moet een goede camera zijn..
wie heeft er tips?

Occasion objectief?
https://www.cameranu.nl/nl/c15182/occas ... t=0&page=1
https://www.kamera-express.nl/producten ... tegory=441

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 00:33

Ik kom even binnenvallen.

Momenteel heb ik een Canon 600D (en een 80D die ik mag gebruiken wanneer ik wil. Echter wordt mijn 600D minder, nadat hij een flinke tik vsn mijn hond heeft gehad.

Nu wil ik heel graag een nieuwe body hebben, echter zou ik nu het liefst voor een Sony systeemcamera gaan.
Ik fotografeer voornamelijk mijn eigen honden en ik vind mijn Canon te zwaar om telkens 10+km mee te zuilen tijdens wandelingen.

Het liefst zou ik voor een A7RII(I), echter is die voor nu echt te prijzig. Ik ben dus nu opzoek naar een iets goedkopere Sony, die geschikt is voor hondenfotografie.

Iemand die dé tip heeft? Budget zit rond de 1000 euro ongeveer

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:29

Is die 1000 euro het budget incl goede lens, of alleen voor de body?
Als je uiteindelijk over wil naar een A7RIII dan zou ik voor nu een tweedehandse A7(II) kopen bv, dan heb je 500 tot 600 euro over voor een leuke lens waar je later ook nog plezier van hebt.
Óf je koopt een a6000 als body, die zijn lekker goedkoop en daar kun je ook fullframe emount lenzen op gebruiken (alleen even de kijkhoek omrekenen, de foto’s zijn dan wat gecropt)

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:28

Voor alleen body inprincipe. Ik wil heel graag een Sigma art lens, maar om er dan nu ook meteen zo'n dure body bij te halen gaat me echt te gek eerst haha.

A6000 of A7II tweedehands is geen gek idee.
Verder heb ik nu een Sigma 70-200 2.8 voor mijn Canon, dus ik wil kijken of het met een mount mogelihk is om die ook op de Sony te krijgen tegen de tijd.

Ik ga eens tweedehands loeren, dankjewel!

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:42

In dat geval zou je ook voor deze kunnen gaan: https://www.cameranu.nl/nl/p608845/sony ... 8-70mm-oss
Net iets boven de 1000 euro, en die 28-70mm lens is ook een leuke.. en dan kun je die sigma art er los bij kopen.
Als converter voor je oude lens heb je de MC-11 nodig. Ik heb em zelf niet maar hoor er goede verhalen over.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:12

8nnemiek schreef:
In dat geval zou je ook voor deze kunnen gaan: https://www.cameranu.nl/nl/p608845/sony ... 8-70mm-oss
Net iets boven de 1000 euro, en die 28-70mm lens is ook een leuke.. en dan kun je die sigma art er los bij kopen.
Als converter voor je oude lens heb je de MC-11 nodig. Ik heb em zelf niet maar hoor er goede verhalen over.


Het gaat de A7II met 50mm 1.8 worden, met de cashback actie kom ik dan precies op 1000 euro uit!

En met een converter zouden dan mijn 70-200 2.8 en 17-50 2.8 ook moeten passen :D

dalena

Berichten: 3124
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:58

Ik wil graag een nieuwe camera kopen maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik zit nu te twijfelen tussen een nikon D3500 of Canon EOS 2000D. Mijn huidige camera is een Canon powershot sx50 HS

Edit:misschien handig erbij te vermelden dat ik voornamelijk natuur, dieren en mensen fotografeer.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:53

dalena schreef:
Ik wil graag een nieuwe camera kopen maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik zit nu te twijfelen tussen een nikon D3500 of Canon EOS 2000D. Mijn huidige camera is een Canon powershot sx50 HS

Edit:misschien handig erbij te vermelden dat ik voornamelijk natuur, dieren en mensen fotografeer.

En wat is er mis met systeemcamera's?

Als ik nu met niks zou moeten beginnen, zou ik daar zeker oog voor hebben.
Nee, het is niet goedkoper maar wel lichter en handzamer.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:58

En stel dat je nu een goede spiegelreflexcamera hebt, met redelijk standaard (beginners) lenzen. De camera zelf is nog helemaal prima en de gebruiker zit zeker nog niet op de limieten van wat de camera kan, maar is wel toe aan een lenzen-upgrade (vooral qua zoom en diafragma). Zouden jullie dan een goede lens bij de huidige spiegelreflex kopen of dan toch de overstap naar systeem maken?

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:09

Bnet schreef:
En stel dat je nu een goede spiegelreflexcamera hebt, met redelijk standaard (beginners) lenzen. De camera zelf is nog helemaal prima en de gebruiker zit zeker nog niet op de limieten van wat de camera kan, maar is wel toe aan een lenzen-upgrade (vooral qua zoom en diafragma). Zouden jullie dan een goede lens bij de huidige spiegelreflex kopen of dan toch de overstap naar systeem maken?

Lastig. Dat blijft toch het spel om de knaken. Zo'n systeem-overstap zal nu duurder uitpakken. Maar als jij, met wat voor motivatie ook, dat budget eraan wilt spenderen, kun je overstappen.

Er is geen goed of fout, het is een afweging van de kosten versus de korte en langere termijn ideeën die jij hebt met je camera's en fotografische ambities.

Oh, enne, laat je ook niet gek maken dat professionele camera's voor professionele gebruikers zijn :D
Het zijn gewoon camera's met veel funkties die jou veel creatieve oplossingen bieden.