[VRAAG] Wanneer is een zelfportret een zelfportret?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26030
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

[VRAAG] Wanneer is een zelfportret een zelfportret?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 14:35

Wanneer is een zelfportret een zelfportret?

Is dit wanneer je met een afstandbediening werkt?
Is dit wanneer je met de zelfontspanner werkt?
Is dit wanneer je een voorbijganger vraagt op het knopje te drukken waarbij deze NIET mag verplaatsen omdat jij de belichting en compositie gekozen hebt? Jij bent dan de creator immers.

Ik heb deze discussie met wat mensen gevoerd en bij de meesten is de conclusie dat je in al deze voorbeelden een zelfportret maakt. Het is achteraf ook niet vast te stellen of je een afstandbediening, zelfontspanner of voorbijganger als knopjesdrukker gebruikt hebt.
Wel vinden de meesten het belangrijk, inclusief ikzelf, dat de camera EN het raw-bestand eigenaar zijn van degene die de foto bedacht heeft.

Ik heb meerdere zelfportretten gemaakt met methode 2 en 3. Ik heb geen afstandsbediening, dus die nooit gebruikt. Onder water werkt een buddy vragen het eenvoudigst, want anders moet je je camera op een rif plaatsen, klemmen met stenen e.d. en dan hopen dat er geen stroming is die net de boel verplaatst (ook al wel eens toegepast, net als een soort van monopod/selfiestick als prikker om de boel mee in de grond te zetten maar heel stabiel staat het nooit).

Welke methodes heb je al eens gebruikt voor een zgn. zelfportret?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101965
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:56

Ik maak mijn zelfportretten altijd met mijn telefoon, dat is mijn AB voor mijn R6. Die zet ik op statief. Dan stel ik van te voren alles in. Ga op mijn plek staan en klik. :+ (heb altijd wel de 10 sec zelfontspanner aan)

En ik noem dit een zelfportret ja. Een selfie die ik met mijn telefoon van mijzelf maak is ook een zelfportret. Alleen dan meer een kiekje. Voor mij dan. Ook dat zal wel voor iedereen anders liggen.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:04

Traditioneel worden zelfportretten gemaakt met de zelfontspanner/timer en de camera op een statief. Iets anders was er niet in analoge tijd.
Tegenwoordig heb je ook afstandsbedieningen, maar je hebt nog steeds je camera op een statief (of een andere vaste plek) en er is niemand anders in de buurt.
Op het moment dat je een mens nodig hebt om een portret van je te maken is het geen zelfportret meer. Ook niet als het alleen een kwestie is van dat iemand voor je op het knopje drukt. Die persoon maakt dan een foto van je. Ondanks een vaste cameraopstelling en -instelling bepaalt degene die op het knopje drukt nl wél het moment van de foto. Dus vóóral hoe jij kijkt, lacht etc. En dát maakt het nou net een portret.

En het moment van het maken van die foto is met een afstandsbediening of zelfontspanner als jij zélf dat moment bepaalt eigenlijk een veel grotere gok. Want jij ziet niet hoe jij op dat moment overkomt. De 'knopjesdrukker' ziet dat juist wel.

Tenno7

Berichten: 2265
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [VRAAG] Wanneer is een zelfportret een zelfportret?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 23:35

Zodra iemand anders op een knopje drukt is het al geen zelfportret meer.

germie

Berichten: 26030
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 08:10

Tenno7 schreef:
Zodra iemand anders op een knopje drukt is het al geen zelfportret meer.

Bij een onderwaterfotowedstrijd heb ik het gewoon eens nagevraagd. Statief/stenen en een zelfontspanner mag. Iemand laten drukken niet. Maar je mag dus jezelf er opzetten bij het onderwerp 'groothoek met model'. Dat is best interessant.
Ik heb die techniek al een paar keer toegepast, net als een selfie uit de hand naast een schildpad.