[INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarianneV

Berichten: 3162
Geregistreerd: 07-03-11
Woonplaats: Wirdum (FR)

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 07:55

Lightroom en photoshop cs5
Kleuren en belichting pas ik aan in lightroom de rest doe ik allemaal in cs5

@ash Lightroom gebruik ik daarvoor

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:07

En Adobe Lightroom 4.1 is goed te betalen. Ik heb hem destijds voor 125 euro bij Bollie besteld. Photoshop CS6 is daarentegen best prijzig. :=

Ik gebruik 90% LR4 en PS alleen om de kloonstampen. :=

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:22

In mijn vrije tijd volg ik vaak tutorials van http://psd.tutsplus.com/ het is een engelse site maar de bewerkingen die erop staan zijn erg mooi en gebruiken veel verschillende technieken. Meestal pak ik dan gewoon mijn eigen foto's en maak op die manier toch mijn eigen bewerking. Zo ben je lekker bezig, maak je iets moois en leer je ook nog waar alle knopjes zitten :)

Als je PS alleen voor kloonstampen gebrukt, kan je dan niet beter GIMP gebruiken? :) Ik vind de kloonfunctie in GIMP ook prima en dat programma is gratis haha :P

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:29

Ik heb ook wel de GIMP, maar dat gebruik ik op PC's waar ik geen PS heb. Gimp en ik begrijpen elkaar gewoon niet zo goed. := Zitten nooit op dezelfde golflengte. -O- Ik ben opgegroeid met PS sinds versie 5.0 dus dat is voor mij iets logischer en intuïtiever. :=

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:50

Snap m, haha, ik heb zelf altijd ruzie met de sneltoetsen, die zitten er zo ingebakken dat ik in GIMP automatisch dezelfde gebruik, en dat vind GIMP meestal niet zo grappig...

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:49

Ik gebruik nu dus Adobe Lightroom, maar hoe save ik een foto zodat hij gewoon tussen mijn bestanden komt te staan? :)

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:52

Importeren in je library. Ik zou even op zoek gaan naar wat instructie-filmpjes of een goed boek wat je hierbij kan helpen. := Jammer dat je 10 augustus op vakantie bent. Er komt nog een 2e groep, maar weten nog niet waar en wanneer... :=

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:57

Oh toch wel inderdaad, zat net te klooien en kreeg niet leesbare files maar heb hem nu goed :j Wilde mijn post net verwijderen haha. Filmpjes zijn handig inderdaad. Ja m'n vakantie komt er net tussendoor, das inderdaad wel erg jammer want een workshop had nu erg handig geweest. Maar heb nu wat slimme filmpjes gevonden waar ik even mee uit de voeten kan :j

Zie dat je ook handig watermarks kan plaatsen :D Dus even wat lettertypes importeren en dan kan het ook nog daarvoor gebruiken. Het houd niet op :):)

xWouter

Berichten: 2726
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Oosterhout

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:50

Hoi hoi!

Ik heb een vraagje, op veel foto's zie je vaak dat de ogen van een paard bijvoorbeeld er echt uitspringen, is dit gephotoshopt? Zoja heeft iemand een uitleg hoe dit moet?

MarianneV

Berichten: 3162
Geregistreerd: 07-03-11
Woonplaats: Wirdum (FR)

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:53

scherpstellen op de ogen ;) ik verscherp ogen eigenlijk nooit

xWouter

Berichten: 2726
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Oosterhout

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:54

Oké, bedankt!

_Daniella

Berichten: 8005
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:48

Ik heb even een vraag, heb al verschillende programma's geprobeerd om RAW te bewerken en om te zetten naar JPEG.
Nu kan ik me met Picasa aardig redden deze is vrij eenvoudig maar nu heb ik 1 probleem.
Ik moet ze één voor één bewerken, ik kan geen optie vinden om een voorkeur op te slaan bv en deze op alle foto's toe te voegen.
Nu heb ik een stuk op 150 foto's die ik moet doen en om deze nu één voor één te doen is enorm veel werk

Bestaat er bij picasa een optie om dit wel tegelijk te doen?
Of moet ik nu echt uitwijken naar een ander programma? Zoja welke?

Ik heb geen photoshop en kan daar ook niet echt mee overweg, (PSP gebruiker al 10 jaar :+) dus PS valt af.

MarianneV

Berichten: 3162
Geregistreerd: 07-03-11
Woonplaats: Wirdum (FR)

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:52

Lightroom kan dat wel, maar elke foto heeft wel zn eigen bewerking nodig
Ik bewerk ook alles 1 voor 1....
Selecteren welke weg kunnen en dan bewerken. Zit een hoop tijd in, maar als je alles in 1 keer doet. dan past die bewerking die jij kopieert niet op een andere foto
Ik bewerk ook nooit alle 150 ik hou er vaak 20 - 30 fotos aan over

_Daniella

Berichten: 8005
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:15

ik weet dat welke foto zijn eigen bewerking nodig heeft maar sommige fotos uit dezelfde reeks hebbrn dezelfde soort bewerking nodig en dan is het wel erg makkelijk

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:17

_Daniella schreef:
ik weet dat welke foto zijn eigen bewerking nodig heeft maar sommige fotos uit dezelfde reeks hebbrn dezelfde soort bewerking nodig en dan is het wel erg makkelijk


Met LR kan dat wel. Dan gebruik je 1 foto voor instelling van witbalans, verscherping, ruis vermindering en die instellingen kun je met 1 druk op de knop kopiëren naar de rest van je serie. :)

_Daniella

Berichten: 8005
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:52

Ow dat is eigenlijk wat ik zocht maargoed ik heb geen lightroom :\ en dat is ook flink aan de prijs om zo te kopen.

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:54

_Daniella schreef:
Ow dat is eigenlijk wat ik zocht maargoed ik heb geen lightroom :\ en dat is ook flink aan de prijs om zo te kopen.


LR4 heb ik voor 125 euro bij Bollie gekocht. Dat vond ik de prijs zeker waard. :)

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:45

Goedemiddag Bokkers!

Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen! Sinds een week of 2 / 3 gebruik ik Corel PaintShop Pro X4 als bewerkingsprogrmma voor mijn foto's. Op zich ben ik er best tevreden over, maar heb mij nog niet eerder heel erg verdiept in het bewerken van foto's, dus moet vooral nog oefenen. Nou loopt het programme regelmatig vast.. Lees: na iedere foto, en soms zelfs 2 keer per foto! Jullie kunnen vast begrijpen dat het heel storend is! Weet iemand wat ik verkeerd doe?

Op de laptop waar ik mijn foto's bewerk staan overigens vrij weinig andere dingen dan mijn foto's en het programma. Geen internet of programma's die heel veel ruimte in beslag nemen.

Alvast bedankt :D

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 14:02

Ik kan mijn post niet meer wijzigen, maar het valt mij nu op dat het voornamelijk (alleen?) is bij foto's die ik in RAW geschoten heb en wil bewerken.. Bij JPG afbeeldingen heb ik het zelden!

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:38

Misschien te heftige RAW bestanden voor je laptop? :=

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:05

Ik blijf het vreemd vinden.. Bij een shoot van vorige week loopt ie namelijk steeds vast, maar als ik aan de slag ga met een shoot van afgelopen zaterdag heb ik helemaal geen last :\

Ik ga even kijken wat ik anders heb gedaan in die twee shoots.

miss_nadine

Berichten: 1416
Geregistreerd: 29-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:31

Hoi

Ik gebruik Gimp als bewerkingsprogramma maar wil nu eigenlijk ook Raw bestanden bewerken.
Nu had ik op het internet gelezen dat je dan UFRaw kon gebruiken en die als plug-in in Gimp kon gebruiken.
Ik kan namelijk geen Raw bestanden openen in Gimp.
Helaas krijg ik het niet werkend omdat ik een foutmelding krijg na het installeren van UFRaw. Hij geeft aan dat er een bepaald programma op de pc mist (libgdk-win32-2.0-0.dll).

Is er een ander gratis programma dat ik kan gebruiken om toch Raw bestanden te kunnen bewerken?

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:37

Hoe kantel je bij lightroom een foto? ;)
En kan je hiermee ook touwtjes wegwerken?

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:41

In develop module kun je foto's kantelen. Touwtjes wegwerken doe ik meestal in Photoshop. LR is niet handig voor kloonstampen. Pakketten werken naadloos met elkaar samen. :)

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:45

Bij 'Ontwikkelen' dus? Daar bewerk ik de andere dingen wel mee, maar kan nergens iets van kantelen vinden?