Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37553
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:56

Ketly schreef:
Photoshop heeft zoveel mogelijkheden dat ik daardoor merk dat ik mijn foto veel te veel wil bewerken :+ Ik wil juist leren wat simpeler te blijven in mijn bewerken en ik denk dat ik meer overzicht en meer die simpele bewerking kan behouden in Lightroom.

Dat begint bij het uitgangspunt dat bewerken voor de wanna-bees is :D

Dat is natuurlijk niet zo, maar hoe beter de foto, hoe simpeler de nabewerking.
Zeker in omstandigheden waarbij tijd minder belangrijk is en je je compositie op kunt bouwen, kun je aan de voorkant veel doen.
Bij veel camera's kun je automatisch een serie maken met verschillende instellingen. Allemaal hulpmiddelen om aan de voorkant het al goed te doen.

Daarnaast; ik zie hier nabewerkingen langs komen die niks meer met nabewerken te maken hebben.
Dat zijn kunststukjes en dat is op zich niet verkeerd, maar wel een andere tak van sport.

Bedenk dus heel goed wat je wil; hoe je dat met jouw camera bereikt en schep de omstandigheden die het mogelijk maken.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:04

Ik moet wel zeggen dat ik de nabewerking toch wel een echt een onderdeel vindt van de fotografie. Dat heeft niet perse alleen wat te maken met goed fotograferen, maar als het donker weer is is het de kunst om het op de foto's er zonnig uit te laten zien. Ik vind het belangrijk dat ik een stijl creëer die herkenbaar is voor anderen, juist door een simpele bewerking maar wel met een eigen touch.

Dat is denk ik ook wel erg persoonlijk voor iedereen. Ik ben in die zin geen 'beginnende' fotograaf en ook niet in fotobewerking maar ik merk wel dat ik na enkele jaren weer beginnen er steeds meer verschillende stijlen voorbij komen en daar moet je niet altijd aan willen tippen. Het plezier in het fotograferen en de nabewerking vind ik belangrijk en die was ik de laatste tijd wat kwijt.

maaikemuis
Berichten: 5280
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:04

ikke schreef:
Ketly schreef:
Photoshop heeft zoveel mogelijkheden dat ik daardoor merk dat ik mijn foto veel te veel wil bewerken :+ Ik wil juist leren wat simpeler te blijven in mijn bewerken en ik denk dat ik meer overzicht en meer die simpele bewerking kan behouden in Lightroom.

Dat begint bij het uitgangspunt dat bewerken voor de wanna-bees is :D

Dat is natuurlijk niet zo, maar hoe beter de foto, hoe simpeler de nabewerking.
Zeker in omstandigheden waarbij tijd minder belangrijk is en je je compositie op kunt bouwen, kun je aan de voorkant veel doen.
Bij veel camera's kun je automatisch een serie maken met verschillende instellingen. Allemaal hulpmiddelen om aan de voorkant het al goed te doen.

Daarnaast; ik zie hier nabewerkingen langs komen die niks meer met nabewerken te maken hebben.
Dat zijn kunststukjes en dat is op zich niet verkeerd, maar wel een andere tak van sport.

Bedenk dus heel goed wat je wil; hoe je dat met jouw camera bereikt en schep de omstandigheden die het mogelijk maken.


Dat ben ik dan toch (zowaar een keer) niet helemaal met je eens. Nabewerken is een essentieel onderdeel van, in ieder geval mijn, fotografie. De camera is eigenlijk niet meer dan een hulpmiddel om vorm te geven aan het beeld dat ik uit wil dragen. Een beeld waar overigens vaak een gedachte achter zit, veel werk in de voorbereiding en op de grond en soms ook een beetje mazzel. Ik denk na over wat ik wil fotograferen. Nabewerken is niet een slechte foto goed krijgen, het weer veranderen of het beeld redden. Nabewerken is de kers op de taart. Het maakt uiteindelijk het beeld waar de camera het begin voor heeft gemaakt.

In probeer geen landschap (ik ben en blijf landschappen fan) vast te leggen, ik probeer vast te leggen hoe ik het landschap zie en ervaar.

@Ketly; voor mij is Lightroom de basis. Net zoals vroeger in de doca. In Photoshop doe ik de finishing touches.

ikke

Berichten: 37553
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:38

Maar, Maaike, de goede basis komt bij jou toch ook uit de camera?

Nee, het is niet meer de chemische kunstenarij van de doka en dat is zeker geen achteruitgang. Maar een goede start maakt de rest een stuk simpeler.

J0anieke

Berichten: 4880
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:58

Edit : oeps :=
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 15-09-20 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:59

Volgens mij zit je in het verkeerde topic _O-

maaikemuis
Berichten: 5280
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:03

ikke schreef:
Maar, Maaike, de goede basis komt bij jou toch ook uit de camera?

Nee, het is niet meer de chemische kunstenarij van de doka en dat is zeker geen achteruitgang. Maar een goede start maakt de rest een stuk simpeler.


De basis komt uit de camera, een slechte foto krijg je niet goed. Maar ik bewerk het beeld zeker en ik kan soms ook echt de wereld wel iets mooier maken dan dat hij is. Ik maak echter geen digital art, het is nog echt wel fotografie.

En sommige dingen kan een camera ook niet. Ik maak veel gebruik van meerdere exposures en focusstacking. Mijn ogen hebben namelijk een veel groter bereik dan mijn camera.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:34

Lightroom is leuk! :D

Afbeelding

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:06

Ketly schreef:
Lightroom is leuk! :D

[ [url=m/aAluli.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heerlijk is Lightroom he? Ik moet zeggen dat ik bij deze foto de Vignet iets te zwaar vindt. Op de een of andere manier vind ik de Vignet is Photoshop (elements die ik gebruik) fijner. Die is wat genuanceerder. Verder is de foto erg mooi!

Ik heb gister een onwijs schattige pup op de foto gezet!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amado7

Berichten: 10731
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:14

Hele gave foto s Maureen! Ze lijken alleen bij mij niet scherp, klopt dit? Vooral de 1e niet.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:25

Ik heb de kwaliteit heel erg naar beneden gehaald. Denk dat het daar aan ligt. Ik upload ze even via Flickr. Misschien helpt dat :D

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:33


Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:17

Is er iemand die ik even kan PBen die zelf ook voor andere betaalde shoots doet?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:41

Ja hoor :)

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:46

Afbeelding

Deze foto had vrij veel ruis en wist even niet wat ik er mee aan moest.. :+ Wat vinden jullie?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:53

Je ziet de ruis wel maar ik vind het niet storend. Erg mooi gedaan. Mooi dat gouden randje om dat paard!

Ik heb gister mijn aller eerste gouden uur shoot gehad. Ik ben erg tevreden hoe het resultaat is!
Afbeelding

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:17

Dankjewel! <3 Wauw, ik vind jouw foto echt prachtig! Heel puur.

Ik moet wel zeggen dat ik wat moeite heb om een beetje een 'stijl' te vinden. De ene keer vind ik het gaaf om veel te bewerken en de andere keer houd ik het wat simpel. Daardoor zit er niet echt één lijn in. Hoe doen jullie dat?

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:32

ik varieer ook nog heel erg en ben ook erg aan het experimenteren. nou heb ik ook maar 1 lens waar ik alles mee probeer en binnenkort komt daar verandering in.

hierbij weer een experimentje:
Afbeelding

ben benieuwd wat jullie ervan vinden :D
* bewerken was nog een hele uitdaging :+

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 21:43

hoi hoi ik meld me ook maar even! ik heb de canon 2000D Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Amado7

Berichten: 10731
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 07:39

Welkom!

Leuke foto s al! Lekker veel gaan oefenen. Leuk trouwens dat je ook een camera hebt gekregen :)

Wat tips: die ene van de poes ga ik mee met wat Maureen zei in het andere topic. Over de ruis.

Die hond is ook mooi gelukt. Volgende keer zou ik even goed kijken naar de achtergrond. Waarschijnlijk als je 1 stapje naar rechts was gegaan had je en de hond er niet opgehad en de paal niet maar een groene achtergrond. Dat maakt je foto gelijk een stuk mooier en springt de hond er beter uit.

De pony vind ik goed gelukt! :)

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:05

Amado7 schreef:
Welkom!

Leuke foto s al! Lekker veel gaan oefenen. Leuk trouwens dat je ook een camera hebt gekregen :)

Wat tips: die ene van de poes ga ik mee met wat Maureen zei in het andere topic. Over de ruis.

Die hond is ook mooi gelukt. Volgende keer zou ik even goed kijken naar de achtergrond. Waarschijnlijk als je 1 stapje naar rechts was gegaan had je en de hond er niet opgehad en de paal niet maar een groene achtergrond. Dat maakt je foto gelijk een stuk mooier en springt de hond er beter uit.

De pony vind ik goed gelukt! :)


dankjewel! ben erg blij met alle tips! haha van de honden klopt, stoorde ik me ook al aan. maakte de fotos in mn eentje en was steeds met ballen aan het gooien en foto's maken tegelijk dus was een beetje chaotisch:')

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:55

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook maar weer even wat...

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 22:06

Maureen95 schreef:
Je ziet de ruis wel maar ik vind het niet storend. Erg mooi gedaan. Mooi dat gouden randje om dat paard!

Ik heb gister mijn aller eerste gouden uur shoot gehad. Ik ben erg tevreden hoe het resultaat is!
[ [url=m/FXZd9b.jpg]Afbeelding[/url] ]



prachtig!

kimwilliam schreef:
ik varieer ook nog heel erg en ben ook erg aan het experimenteren. nou heb ik ook maar 1 lens waar ik alles mee probeer en binnenkort komt daar verandering in.

hierbij weer een experimentje:
[ [url=m/SjVq13.png]Afbeelding[/url] ]

ben benieuwd wat jullie ervan vinden :D
* bewerken was nog een hele uitdaging :+



Wow kleur springt er af! Maar wat is dat er rechts naast? :o

CoonArt schreef:
[ [url=m/fsAalY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4x2E2J.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/htnMNc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook maar weer even wat...



Wat een lieve blik! Ik zou persoonlijk bij de eerste twee wat meer ruimte doen :D

xTinkertje schreef:
hoi hoi ik meld me ook maar even! ik heb de canon 2000D [ [url=m/a9SU9K.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rpnhtS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wTZMlT.jpg]Afbeelding[/url] ]



Welkom! Wat een vrolijke pretbek heeft de hond zeg :D


Ik heb nog wat studio foto's bewerkt :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik blijf zo'n ramp met Instagram :(

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 22:08

@Gianti zal niet gaan want dan komen er huizen in beeld... (en da's niet zo mooi, dit is het beste wat ik kon krijgen)

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:55

Gianti schreef:
Maureen95 schreef:
Je ziet de ruis wel maar ik vind het niet storend. Erg mooi gedaan. Mooi dat gouden randje om dat paard!

Ik heb gister mijn aller eerste gouden uur shoot gehad. Ik ben erg tevreden hoe het resultaat is!
[ [url=m/FXZd9b.jpg]Afbeelding[/url] ]



prachtig!

kimwilliam schreef:
ik varieer ook nog heel erg en ben ook erg aan het experimenteren. nou heb ik ook maar 1 lens waar ik alles mee probeer en binnenkort komt daar verandering in.

hierbij weer een experimentje:
[ [url=m/SjVq13.png]Afbeelding[/url] ]

ben benieuwd wat jullie ervan vinden :D
* bewerken was nog een hele uitdaging :+



Wow kleur springt er af! Maar wat is dat er rechts naast? :o

CoonArt schreef:
[ [url=m/fsAalY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4x2E2J.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/htnMNc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook maar weer even wat...



Wat een lieve blik! Ik zou persoonlijk bij de eerste twee wat meer ruimte doen :D

xTinkertje schreef:
hoi hoi ik meld me ook maar even! ik heb de canon 2000D [ [url=m/a9SU9K.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rpnhtS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wTZMlT.jpg]Afbeelding[/url] ]



Welkom! Wat een vrolijke pretbek heeft de hond zeg :D


Ik heb nog wat studio foto's bewerkt :D

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Ik blijf zo'n ramp met Instagram :(



je bedoeld de bijtmouw? dat is van de IGP ( ze is eindelijk een showlijn hond maar vind het werk veel leuker vandaar de mouw erbij deze verraad haar een beetje)

hier is ze in actie te zien op dezelfde mouw ( ze hangt bij mij aan de mouw)

Afbeelding