[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brittien
Berichten: 267
Geregistreerd: 29-08-17

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 01:34

Bedankt!!

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:47

Dag allen, sinds kort ben ik trotse eigenaar van een D750.
Daarvoor had ik een D5300 waarvoor ik ooit deze lens gekocht heb:
(Tamron SP AF10-24mm F/3.5-4.5 Di II)

https://www.2dehands.be/a/audio-tv-en-f ... ousPage=lr

Een super leuke lens om gebouwen of landschappen te fotograferen en in het verleden héél veel gebruikt.
Ik stond vandaag op het punt om dat lensje online te gooien voor verkoop, maar ik twijfel toch om het uiteindelijk bij te houden.

Ik heb onlangs de overstap gemaakt van crop camera naar full frame, maar ben dus niet gekend welke lenzen op mijn nieuwe body gaan. Kan ik deze nog gebruiken op mijn full frame?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:29

Valerie_91 schreef:
Dag allen, sinds kort ben ik trotse eigenaar van een D750.
Daarvoor had ik een D5300 waarvoor ik ooit deze lens gekocht heb:
(Tamron SP AF10-24mm F/3.5-4.5 Di II)

https://www.2dehands.be/a/audio-tv-en-f ... ousPage=lr

Een super leuke lens om gebouwen of landschappen te fotograferen en in het verleden héél veel gebruikt.
Ik stond vandaag op het punt om dat lensje online te gooien voor verkoop, maar ik twijfel toch om het uiteindelijk bij te houden.

Ik heb onlangs de overstap gemaakt van crop camera naar full frame, maar ben dus niet gekend welke lenzen op mijn nieuwe body gaan. Kan ik deze nog gebruiken op mijn full frame?


Nee, deze lens gaat niet passen op je d750. Fysiek wel, maar je zult het bereik tussen de 10-16 mm niet kunnen gebruiken doordat de sensor groter is dan je beeld; je krijgt dus zwarte vlakken in beeld. Daarboven kan het nog wel, maar je zult aan de randen van het beeld vervorming en zachte focus krijgen. Niet ideaal.

Wanneer je voor de D750 een goed groothoekobjectief wilt hebben dan zou ik eens op zoek gaan naar een Nikki’s 16-35 f4. Dat is een hele fijne combi.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:09

Wat denken jullie van deze lens icm een Nikon D750? https://www.kamera-express.nl/product/1 ... ikon-fx-dx
Ik heb een 70-200 f/2.8 en dit lijkt me een mooie aanvulling. Ik keek eerder naar verschillende 24-70mm lenzen, maar ik vind dit toch wel een mooier bereik voor een 'walk-around' lens.

VanessaSH
Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:25

Verkeerd topic.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:39

maaikemuis schreef:
Valerie_91 schreef:
Dag allen, sinds kort ben ik trotse eigenaar van een D750.
Daarvoor had ik een D5300 waarvoor ik ooit deze lens gekocht heb:
(Tamron SP AF10-24mm F/3.5-4.5 Di II)

https://www.2dehands.be/a/audio-tv-en-f ... ousPage=lr

Een super leuke lens om gebouwen of landschappen te fotograferen en in het verleden héél veel gebruikt.
Ik stond vandaag op het punt om dat lensje online te gooien voor verkoop, maar ik twijfel toch om het uiteindelijk bij te houden.

Ik heb onlangs de overstap gemaakt van crop camera naar full frame, maar ben dus niet gekend welke lenzen op mijn nieuwe body gaan. Kan ik deze nog gebruiken op mijn full frame?


Nee, deze lens gaat niet passen op je d750. Fysiek wel, maar je zult het bereik tussen de 10-16 mm niet kunnen gebruiken doordat de sensor groter is dan je beeld; je krijgt dus zwarte vlakken in beeld. Daarboven kan het nog wel, maar je zult aan de randen van het beeld vervorming en zachte focus krijgen. Niet ideaal.

Wanneer je voor de D750 een goed groothoekobjectief wilt hebben dan zou ik eens op zoek gaan naar een Nikki’s 16-35 f4. Dat is een hele fijne combi.


Dankjewel voor je antwoord, zonde!
De lens die je vermeld lijkt met me wel leuk, maar toch net iets te prijzig. De laatste tijd iets te veel aangekocht, eventjes sparen haha :+

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:08

Ik schop dit topic even omhoog:

Wie heeft er ervaring met de Tamron 18-400 mm lens? Ik lees heel veel goede reviews op het internet, maar twijfel nog of de lens geschikt is voor wat ik wil: natuurfotografie waarbij ik veel wandel en van alles wil vastleggen: van landschap tot wild (edelherten/zwijnen) en van paddestoelen tot mooie zonsondergangen.

Binnenkort heb ik een fotohut gereserveerd voor wildfotografie waarbij het wild dichtbij komt.

Gebruik nu de Nikon 18-105 mm die ik kreeg bij mijn Nikon D5600 body.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:24

eekhoornerik schreef:
Ik schop dit topic even omhoog:

Wie heeft er ervaring met de Tamron 18-400 mm lens? Ik lees heel veel goede reviews op het internet, maar twijfel nog of de lens geschikt is voor wat ik wil: natuurfotografie waarbij ik veel wandel en van alles wil vastleggen: van landschap tot wild (edelherten/zwijnen) en van paddestoelen tot mooie zonsondergangen.

Binnenkort heb ik een fotohut gereserveerd voor wildfotografie waarbij het wild dichtbij komt.

Gebruik nu de Nikon 18-105 mm die ik kreeg bij mijn Nikon D5600 body.


Het is net wat je wilt, maar het grote bereik komt met een aantal compromissen. Hij is niet meer echt scherp te noemen boven de 200mm, heeft een langzame autofocus en is niet de snelste.

Voor landschappen heb je een goede 18-105 lens die kwalitatief betere beelden geeft. Wil je echt de groothoekkant op gaan dan loont het om te investeren in een 12-24mm lens voor je camera.

Voor paddenstoelen gaat deze lens niet veel doen. Macro is hij niet geschikt voor gezien ze grotere scherpstelafstand.

Wild en vogels kan hij handig voor zijn, maar bij moeilijk licht krijg je mogelijk problemen met je autofocus.

Ik weet niet hoe ver je komt met een crop camera in een hut met 300mm, maar anders zou ik kijken naar een Nikkor 70-300, volgens mij is de G-serie best leuk.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:48

Dank voor je uitgebreide reactie Maaike-Muis. Ik was al bang dat de lichtgevoeligheid van de lens slecht is, zeker omdat ik vaak in het bos fotografeer. Mijn vriend heeft nog een Sigma 150-500 telelens, daar zou ik met statief wild mee kunnen fotograferen. Ik zie mezelf echter niet met een zware lens en statief lange wandelingen maken. Dan zou ik echt gericht naar een plek moeten gaan en daar een paar uur gaan posten.

Dank voor de tip over de alternatieve lens van Nikkor!
Ik ga me er eens in verdiepen, die is qua gewicht ook nog te doen om mee te nemen :j.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:14

Ik zou naar de hut zeker de 150-500 meenemen!

Frankaas
Berichten: 2938
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:52

Valerie_91 schreef:
maaikemuis schreef:

Nee, deze lens gaat niet passen op je d750. Fysiek wel, maar je zult het bereik tussen de 10-16 mm niet kunnen gebruiken doordat de sensor groter is dan je beeld; je krijgt dus zwarte vlakken in beeld. Daarboven kan het nog wel, maar je zult aan de randen van het beeld vervorming en zachte focus krijgen. Niet ideaal.

Wanneer je voor de D750 een goed groothoekobjectief wilt hebben dan zou ik eens op zoek gaan naar een Nikki’s 16-35 f4. Dat is een hele fijne combi.


Dankjewel voor je antwoord, zonde!
De lens die je vermeld lijkt met me wel leuk, maar toch net iets te prijzig. De laatste tijd iets te veel aangekocht, eventjes sparen haha :+

Een wat goedkopere optie is de 18-35 f3.5-4.5g. Ik heb die lens, echt een ontzettend fijn ding. Stuk lichter dan de 16-35, het glas is eigenlijk net zo goed, body is wel plastic maar vind ik zelf best fijn omdat je anders zo'n zwaar ding als de 18-35 krijgt dus hij is ook lekker compact. Daarnaast, dat vast diafragma gebruik je wat betreft landschapsfotografie toch niet vaak. Ik ben echt helemaal weg van dit lensje :) Wel de G versie nemen! De nieuwe sigma art schijnt ook wel een leuke te zijn.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:15

Ja en nee. De 2 mm die je hiermee verliest aan de onderkant is op groothoek gebied wel veel, zeker wanneer je met een 10mm lens gewend bent te schieten op een cropcamera. 10mm op crop is 15mm op fullframe. Het klinkt misschien wat banketstaaf, maar voor landschappen op fullframe is 16mm (en soms zou je zelfs 14mm willen hebben) eigenlijk wel een pre.

De 18-35 is scherp en lichtgewicht (de G-versie, de oude D-versie is minder geslaagd), maar je mist mm’s aan de voorkant en je mist de nano-coating waardoor je minder fijn direct tegen de zon in kan schieten (iets dat ik nogal vaak blijk te doen).

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:25

Wat is jullie advies voor een fijne lens voor landschapsfotografie?

Ik fotografeer met een Canon D70, Crop dus. Momenteel doe ik het met mijn telelens, Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD TS, alleen ik merk dat ik mm’s mis. Ik wil graag de mogelijkheid hebben om filters te kunnen gebruiken. Daarnaast twijfel ik heel erg wat ik wil met diafragma. Over het algemeen zou 3.5-5.6 prima zijn, maar misschien wil ik later ook eens wat doen met sterren/Melkweg. Alleen weet ik niet wanneer ik daar aan toe ben en de echt lichtgevoelige lenzen zijn toch wat prijziger...

Waarvan zeggen jullie die moet je wel, of juist absoluut niet, doen?

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:40

Gewoon een 70-200 f2.8 IS van de eerste generatie (800 euro occasion met garantie) en een 2x teleconverter erbij (<100 euro) dan heb je omgerekend 640mm. Als je het daar niet mee redt, zul je echt de grote broek aan moeten trekken want dan kom je er niet meer onder de 5000 euro!

Let erop dat de mk II en mk III versie van bovengenoemde lenzen wel een stukje duurder zijn. voor een set mk III moet je rekenen op 1600-1800 voor de lens en 300 - 450 voor de converter.

Voor dat groothoek stuk neem je een 15-85, al is die niet zo goedkoop, ALS je 'm al als occasion kunt vinden. Die gaat vaak nog richting de 400 euro. Nieuw: https://www.cameranu.nl/nl/p59084/canon ... -objectief

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:05

ikke schreef:
Gewoon een 70-200 f2.8 IS van de eerste generatie (800 euro occasion met garantie) en een 2x teleconverter erbij (<100 euro) dan heb je omgerekend 640mm. Als je het daar niet mee redt, zul je echt de grote broek aan moeten trekken want dan kom je er niet meer onder de 5000 euro!

Let erop dat de mk II en mk III versie van bovengenoemde lenzen wel een stukje duurder zijn. voor een set mk III moet je rekenen op 1600-1800 voor de lens en 300 - 450 voor de converter.

Voor dat groothoek stuk neem je een 15-85, al is die niet zo goedkoop, ALS je 'm al als occasion kunt vinden. Die gaat vaak nog richting de 400 euro. Nieuw: https://www.cameranu.nl/nl/p59084/canon ... -objectief


Bedoel je dit voor mij?

Ik mis de mm's aan de groothoekkant, de andere kant op is geen probleem (maar dat is geen landschapsfotografie imo). Verder is de een 15-85mm geen vooruitgang ten opzichte wat ik nu heb. Door de cropfactor je richting de 22/23mm op z'n kleinst, dat is 2mm 'winst'.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:33

Tatjanaa schreef:
ikke schreef:
Gewoon een 70-200 f2.8 IS van de eerste generatie (800 euro occasion met garantie) en een 2x teleconverter erbij (<100 euro) dan heb je omgerekend 640mm. Als je het daar niet mee redt, zul je echt de grote broek aan moeten trekken want dan kom je er niet meer onder de 5000 euro!

Let erop dat de mk II en mk III versie van bovengenoemde lenzen wel een stukje duurder zijn. voor een set mk III moet je rekenen op 1600-1800 voor de lens en 300 - 450 voor de converter.

Voor dat groothoek stuk neem je een 15-85, al is die niet zo goedkoop, ALS je 'm al als occasion kunt vinden. Die gaat vaak nog richting de 400 euro. Nieuw: https://www.cameranu.nl/nl/p59084/canon ... -objectief


Bedoel je dit voor mij?

Ik mis de mm's aan de groothoekkant, de andere kant op is geen probleem (maar dat is geen landschapsfotografie imo). Verder is de een 15-85mm geen vooruitgang ten opzichte wat ik nu heb. Door de cropfactor je richting de 22/23mm op z'n kleinst, dat is 2mm 'winst'.

Ja, maar ik begreep niet uit je post dat je juist op zoek was naar groothoek.

In dat geval zou ik gaan voor de tokina https://www.cameranu.nl/nl/p657815/toki ... -objectief

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:21

Ik wil nog heel graag een licht sterke lens erbij zodat je een prachtige bokeh effecten mee kan creëren ook voor portret.

Alleen twijfel ik een beetje omdat ik nu een 24-105MM heb met een f4


Ik twijfel dus tussen zoom of vaste brandpunt.
Vast is vaak scherper maar als ik mijzelf wil verbeteren in dieren lijkt me juist de 70-200 beter.

Iemand nog opties waar ik naar zou kunnen kijken? Eventueel ander merk wat op canon kan ook prima.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:05

Of de 24-105 inruilen voor een 70-200 mm eventueel nog een prime lens erbij?

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:40

Janinevv schreef:
Of de 24-105 inruilen voor een 70-200 mm eventueel nog een prime lens erbij?

Is die 24 - 105 er eentje uit de L-serie?
Zo ja, houden dat ding. Een beter werkpaard ga je niet vinden. Schroef op je camera, loop rond en knallen maar, succes verzekert; bijna schriftelijke garantie :D

Maar de 70 - 200, zeker de f2.8 IS, heeft z'n eigen toegevoegde kwaliteiten. Schroef er een 2x converter tussen en je kunt je meten aan alle natuurfotografen.
Daar hebben we in GB iemand helemaal gek mee gemaakt. Ik stond naast iemand met de Nikon variant en wij schoten de papegaaiduikers aan de lopende band van de rotsen. Stond iemand naast ons met een Nikon basis-setje en die kreeg alleen maar stipjes. Mocht ie even de set lenen van mijn buurman.......
Ik vrees dat die man de maandag erna voor openingstijd bij de winkel stond om ook zo'n set te halen }>

Maar ook voor een prime geldt dat die z'n eigen toegevoegde waarde heeft, zeker voor portretten en helemaal in de studio.

Wil je een beetje van alle markten thuis zijn, krijg je vanzelf een arsenaaltje glaswerk. Dus als je wat koopt, koop dan ook iets goeds, dan voegt het wat toe.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:48

Tatjanaa schreef:
Wat is jullie advies voor een fijne lens voor landschapsfotografie?

Ik fotografeer met een Canon D70, Crop dus. Momenteel doe ik het met mijn telelens, Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD TS, alleen ik merk dat ik mm’s mis. Ik wil graag de mogelijkheid hebben om filters te kunnen gebruiken. Daarnaast twijfel ik heel erg wat ik wil met diafragma. Over het algemeen zou 3.5-5.6 prima zijn, maar misschien wil ik later ook eens wat doen met sterren/Melkweg. Alleen weet ik niet wanneer ik daar aan toe ben en de echt lichtgevoelige lenzen zijn toch wat prijziger...

Waarvan zeggen jullie die moet je wel, of juist absoluut niet, doen?


Je kunt kijken naar de groothoeklenzen van Tokina. Deze zijn vaak best heel aardig wanneer je kijkt naar prijs en kwaliteit.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:32

Ikke : ja uit de L serie ! Wel met f4.

Maar misschien kijken naar een sigma art erbij?

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:43

Janinevv schreef:
Ikke : ja uit de L serie ! Wel met f4.

Maar misschien kijken naar een sigma art erbij?

Zolang je niet in het pikkedonker wil fotograferen is die f4.0 een prima ding.

Ik heb geen ervaring met de Sigma's dus daar kan ik niet zoveel van zeggen maar Canon heeft ook wel wat interessante primes in het assortiment.
Als het niks mag kosten en toch goed: https://www.cameranu.nl/nl/p709875/cano ... -objectief
Als je iets breder wil en toch niet duur: https://www.cameranu.nl/nl/p264624/cano ... -objectief

En als geld geen rol speelt: https://www.cameranu.nl/nl/p2843/canon- ... -objectief

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:49

Die bovenste prime heb ik al.

De onderste is wel erg prijzig en volgens mij heeft de sigma art deze ook maar dan met 1.4 en helft van het geld.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:37

De 24-105 is wel echt de minste L lens die canon heeft. Ik heb hem ook gehad, maar mistte een bult scherpte die een 24-70 en 70-200 wel geeft

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:51

Misschien allemaal via marktplaats verkopen en dan een 70-200 aanschaffen en een leuke van sigma art. Hoor ik goede verhalen over..