Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:03

Prachtig die foto's van Neowise!!

mmvs schreef:
Hoi, ik wil graag beginnen met werken in Photoshop. Had al eens eerder een berichtje hier gedaan met foto’s van mij. Nu zie ik twee verschillende “aanbiedingen” van Adobe. Bij beide krijg je Photoshop, Lightroom en Lightroom Classic maar je kunt kiezen voor 20 GB Cloudopslag en 1 TB Cloudopslag. Waarvoor is dit van belang ? Scheelt toch weer €12 in de maand namelijk. En wie heeft er linkjes of namen van goede online turorials? (Wil niet gelijk een dure cursus aanschaffen)
Ik post hierbij ook nog even een foto van afgelopen zaterdag. Eigenlijk is de foto amper bewerkt. Alleen een klein beetje met contrast gespeeld, meer kan ik ook niet met wat ik heb op het moment. Wil daarom graag Photoshop. (Foto’s hond van zaterdag , andere foto’s al eerder gemaakt)
[ [url=m/fzifT6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VWkOzg.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/qwSMYT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bw3C6Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0LYvQz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MYUJrc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/x3DqcL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind nachtmerrie om in de cloud op te slaan (of nou apple, Dropbox, of adobe is), omdat je gewoon elke keer aan laden bent tussendoor. Ik werk dus zelf via een externe SSD.
Wat voor dingen wil je leren nu van photoshop :D

Marije_1997 schreef:
Afgelopen week heb ik een portfolio shoot gedaan en ondanks dat ik qua bewerking echt nog veel moet leren vind ik deze met m'n gepruts in zowel lightroom als photoshop super goed gelukt

[ [url=m/LDiapW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou de schaduw wat oplichten. De donkere schaduwen hebben nu geen details meer :D

Maureen95 schreef:
Mooie foto's Melewel94! Ik vind de derde vooral erg mooi <3

Een paar dagen geleden mijn huisgenootje voor de lens gehad. Ze had ook geen ervaring hiermee. Het was weer een mooi leermomentje voor ons beide.
[ [url=m/FgCwQB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1mdMYH.jpg]Afbeelding[/url] ]


goed gelukt!!

Melewel94 schreef:
Uitgebreide sessie klaar <3

Een greep uit 20 foto's :)F

Edit: heb ze even van Facebook geplukt, had ze nog niet op m'n telefoon staan, kwaliteit is dus bagger :')

[ [url=m/Sp3270.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EGCO1l.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Sa2i5y.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WfOg5o.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jImQcL.jpg]Afbeelding[/url] ]



Mooie serie!

hoikimmmy schreef:
Nou zoals ik had gezegd wilde ik zelf graag new born fotos maken.
Erg lastig zeg met het licht. Het mooiste plekje in huis was eigenlijk wat te donker. En ik vind de foto's ook niet super scherp hoe ik ze wil. :(
Ook in slaap is mijn ventje zeer eigenwijs en kan hem bijna in geen positie krijgen. Voetjes trekt hij weg en handen moeten of recht omhoog of in het gezicht. :')

[ [url=m/KGNcDe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FeHGw8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wel mooi gelukt! Houd er rekening mee dat er aan newborn foto's enorm bewerkt wordt. Vaak bestaan ze uit meerdere foto's waar handen ter ondersteuning weggepoetst worden.

Deze heb ik ook gemaakt met bijv twee foto's
Afbeelding

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:17

Gianti, ik zie het bij paarden foto's ook vaak dat ze foto's samenvoegen maar zo kundig ben ik echt niet. _O- onze baby is inmiddels overdag ook meer wakker dan slapend te vinden dus dat maakt het ook vrij lastig. Hij is ontzettend sterk en schuift op zijn rug door de box. Ook tilt hij vanaf dag 1 zijn hoofdje al op :=

Hoop nog deze week weer foto's te maken als hij wel slaapt of rustig is. :')

De komeet foto's zijn erg mooi geworden! Die boven groningen ook.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:25

Het scheelt als je twee zo goed als gelijke foto's maakt. Dan leg je die over elkaar en hoef je eigenlijk alleen maar weg te gummen wat je niet wil gebruiken.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:35

Julianapark in Schiedam, vol in bloei... Wat vinden jullie??

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hoe kan ik deze paarden 'ontbleken'? Afbeelding

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:09

Melewel94 schreef:
Als je voldoende ruimte hebt op je pc of met harde schijven werkt, heb je die cloud in principe niet nodig. Het is handig als backup en als je op een 2e pc werkt zodat je altijd je foto's hebt. :)

Ik heb zelf ps en lr met 20gb



Dank je wel ! Heb het inmiddels aangeschaft en wat aan het “spelen” geweest. Even op zoek naar een paar goede tutorials haha.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16232
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:14

Gebruiken de Canon fotografen ook wel eens de 'plastic fantastic' Canon EF 50mm f/1.8 STM voor paardenfoto's? Hoe fotografeert dat?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:23

Maureen95 schreef:
Gebruiken de Canon fotografen ook wel eens de 'plastic fantastic' Canon EF 50mm f/1.8 STM voor paardenfoto's? Hoe fotografeert dat?


Ik heb dan wel Nikon, maar de 50mm op een crop camera vind ik op paarden nog wel te doen. Op fullframe mis ik echt wel wat bereik

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16232
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:46

Ah oke! Ja hij vergroot natuurlijk wat als je een crop camera hebt. Las dat het dan een 70-80mm wordt. Ik wil hem dan ook alleen voor portretfoto's gebruiken. Las in een review dat hij soms nog wel eens last heeft van een langzame autofocus. Niet handig met paarden :P

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:54

Ik zeg uit mijn hoofd dat canon crop camera een vergrotingsfactor van 1.6 heeft

Amado7

Berichten: 10731
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:55

Ik gebruik hem ook voor de paarden! Als je gewoon een wijde omgeving hebt bijv bos is hij prima te doen!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:43

Mocht er hier iemand interesse hebben in mijn canon 70 200 2.8 IS I

Hij staat te koop :)

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:44

Iemand nog tips voor mijn foto's hierboven? :)

Zebrastreep

Berichten: 9760
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:56

Lange geleden dat ik wat heb laten horen! Zaterdag heb ik mijn eerste shoot. Gelukkig wel paard gerelateerd want dat is toch wel iets wat ik het allerleukste vindt. Het is niet voor geheel onbekenden maar voor een stalgenoot waarvan haar paard onverwacht een jaar eerder met pensioen moet. We hebben de heide tot beschikking en het wordt mooi weer dus lijkt mij een mooie locatie daarvoor. Waarschijnlijk gaat er nog iemand mee met haar paard. Ik heb er ontzettend veel zin in maar vindt het ook wel een beetje spannend! Met vrienden fotograven is toch altijd wat losser dan met mensen die je minder goed kent. Nu wil ik er ook wel wat speciaals van maken omdat het een afscheidsshoot is en de eigenaar er logisch ook best moeite mee heeft. Mijn foto's hebben een tijdje terug op de Facebook pagina gestaan van Stal en zijn goed ontvangen (leuke reclame).

Ik zal vanavond nog even wat foto's plaatsen die ik heb gemaakt op Ameland. Er was een hele gave zonsondergang en daar heb ik leuk gebruik van kunnen maken.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:34

Ben benieuwd naar de foto's!

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:41

Zebrastreep schreef:
Lange geleden dat ik wat heb laten horen! Zaterdag heb ik mijn eerste shoot. Gelukkig wel paard gerelateerd want dat is toch wel iets wat ik het allerleukste vindt. Het is niet voor geheel onbekenden maar voor een stalgenoot waarvan haar paard onverwacht een jaar eerder met pensioen moet. We hebben de heide tot beschikking en het wordt mooi weer dus lijkt mij een mooie locatie daarvoor. Waarschijnlijk gaat er nog iemand mee met haar paard. Ik heb er ontzettend veel zin in maar vindt het ook wel een beetje spannend! Met vrienden fotograven is toch altijd wat losser dan met mensen die je minder goed kent. Nu wil ik er ook wel wat speciaals van maken omdat het een afscheidsshoot is en de eigenaar er logisch ook best moeite mee heeft. Mijn foto's hebben een tijdje terug op de Facebook pagina gestaan van Stal en zijn goed ontvangen (leuke reclame).

Ik zal vanavond nog even wat foto's plaatsen die ik heb gemaakt op Ameland. Er was een hele gave zonsondergang en daar heb ik leuk gebruik van kunnen maken.


Komt vast goed! Gewoon lekker jezelf blijven en je ding doen :)

Zebrastreep

Berichten: 9760
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:18

Heel vervelend mijn bewerkingsprogramma op de pc doet het even niet en alles op de telefoon is zo'n gedoe dus ik plaats de foto's even zonder logo en bewerkingen.

Ik vind de foto's op de laptop altijd heel onscherp op de een of andere manier. Op de telefoon of camera is daar nooit wat van te zien.... Ik denk dat het scherm van mijn laptop gewoon te groot is :(

Deze meeuw bleef heel mooi zitten en liet mensen ook aardig dichtbij komen. Vraag mij nog steeds af of hij/zij niet wat onder de leden had. Vond hem wel heel rustig voor een wild dier.

Afbeelding

Afbeelding



Het dorpje Hollum ( deels )
Afbeelding


Toch nog een ruiter gespot. Waren nog wel redelijk beginners en volgens mij had ik de camera nog op M stand staan ipv beweeg stand.
Afbeelding

Nog op afstand ik vindt die houten paaltjes altijd wel wat hebben.

Afbeelding

Het was Eb

Afbeelding

De enige levende krab die we hebben gespot. de bedoeling was om de krab scherp te stellen met een stuk steen en de rest wat vervaagd te laten lijken zodat de focus op de krab kwam te liggen. Zie nu dat mijn camera meer gefocust heeft op de steen en een klein stukje van de krab.
Afbeelding


Zonsondergang ( eerste keer ) omdat het nogal plots gebeurde heb ik snel mijn camera met lens gepakt die klaarlag. Dit was de 18 / 53 lens dus niet veel bereik voor deze foto stond ik nog net niet in het water.
Afbeelding

Zonsondergang ( tweede keer) nu wel de 75/300 lens meegenomen stand M gebruikt en dan wel de 1600-3200 stand. Gaf wel een gaaf effect
Op 1 foto stond iemand in beeld dat irriteerde mij toen heel erg maar nu ik het terugkijk vind ik het wel een leuk effect hebben omdat diegene haast helemaal zwart gekleurd wordt door de zon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:31

Zebrastreep schreef:
Heel vervelend mijn bewerkingsprogramma op de pc doet het even niet en alles op de telefoon is zo'n gedoe dus ik plaats de foto's even zonder logo en bewerkingen.

Ik vind de foto's op de laptop altijd heel onscherp op de een of andere manier. Op de telefoon of camera is daar nooit wat van te zien.... Ik denk dat het scherm van mijn laptop gewoon te groot is :(

Deze meeuw bleef heel mooi zitten en liet mensen ook aardig dichtbij komen. Vraag mij nog steeds af of hij/zij niet wat onder de leden had. Vond hem wel heel rustig voor een wild dier.

[ [url=m/LuaCYk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/eBYzAI.jpg]Afbeelding[/url] ]



Het dorpje Hollum ( deels )
[ [url=m/ogqbkE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Toch nog een ruiter gespot. Waren nog wel redelijk beginners en volgens mij had ik de camera nog op M stand staan ipv beweeg stand.
[ [url=m/KKPg21.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog op afstand ik vindt die houten paaltjes altijd wel wat hebben.

[ [url=m/KZwCpo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het was Eb

[ [url=m/UYrVNa.jpg]Afbeelding[/url] ]

De enige levende krab die we hebben gespot. de bedoeling was om de krab scherp te stellen met een stuk steen en de rest wat vervaagd te laten lijken zodat de focus op de krab kwam te liggen. Zie nu dat mijn camera meer gefocust heeft op de steen en een klein stukje van de krab.
[ [url=m/XLmYXF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zonsondergang ( eerste keer ) omdat het nogal plots gebeurde heb ik snel mijn camera met lens gepakt die klaarlag. Dit was de 18 / 53 lens dus niet veel bereik voor deze foto stond ik nog net niet in het water.
[ [url=m/Xy884N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zonsondergang ( tweede keer) nu wel de 75/300 lens meegenomen stand M gebruikt en dan wel de 1600-3200 stand. Gaf wel een gaaf effect
Op 1 foto stond iemand in beeld dat irriteerde mij toen heel erg maar nu ik het terugkijk vind ik het wel een leuk effect hebben omdat diegene haast helemaal zwart gekleurd wordt door de zon.

[ [url=m/EC7PXa.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7r04p3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0RbW6Q.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/5P97xg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooie plaatjes ! Vooral die zonsondergang, heel gaaf!

Ik heb volgende week weer een paar oefenmodellen op de planning. Mijn nichtjes van 5 met hun a pony’s en een vriendin van mij met haar paard.

Zebrastreep

Berichten: 9760
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:59

mmvs schreef:
Zebrastreep schreef:
Heel vervelend mijn bewerkingsprogramma op de pc doet het even niet en alles op de telefoon is zo'n gedoe dus ik plaats de foto's even zonder logo en bewerkingen.

Ik vind de foto's op de laptop altijd heel onscherp op de een of andere manier. Op de telefoon of camera is daar nooit wat van te zien.... Ik denk dat het scherm van mijn laptop gewoon te groot is :(

Deze meeuw bleef heel mooi zitten en liet mensen ook aardig dichtbij komen. Vraag mij nog steeds af of hij/zij niet wat onder de leden had. Vond hem wel heel rustig voor een wild dier.

[ [url=m/LuaCYk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/eBYzAI.jpg]Afbeelding[/url] ]



Het dorpje Hollum ( deels )
[ [url=m/ogqbkE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Toch nog een ruiter gespot. Waren nog wel redelijk beginners en volgens mij had ik de camera nog op M stand staan ipv beweeg stand.
[ [url=m/KKPg21.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog op afstand ik vindt die houten paaltjes altijd wel wat hebben.

[ [url=m/KZwCpo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het was Eb

[ [url=m/UYrVNa.jpg]Afbeelding[/url] ]

De enige levende krab die we hebben gespot. de bedoeling was om de krab scherp te stellen met een stuk steen en de rest wat vervaagd te laten lijken zodat de focus op de krab kwam te liggen. Zie nu dat mijn camera meer gefocust heeft op de steen en een klein stukje van de krab.
[ [url=m/XLmYXF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zonsondergang ( eerste keer ) omdat het nogal plots gebeurde heb ik snel mijn camera met lens gepakt die klaarlag. Dit was de 18 / 53 lens dus niet veel bereik voor deze foto stond ik nog net niet in het water.
[ [url=m/Xy884N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zonsondergang ( tweede keer) nu wel de 75/300 lens meegenomen stand M gebruikt en dan wel de 1600-3200 stand. Gaf wel een gaaf effect
Op 1 foto stond iemand in beeld dat irriteerde mij toen heel erg maar nu ik het terugkijk vind ik het wel een leuk effect hebben omdat diegene haast helemaal zwart gekleurd wordt door de zon.

[ [url=m/EC7PXa.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7r04p3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0RbW6Q.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/5P97xg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooie plaatjes ! Vooral die zonsondergang, heel gaaf!

Ik heb volgende week weer een paar oefenmodellen op de planning. Mijn nichtjes van 5 met hun a pony’s en een vriendin van mij met haar paard.


Dankjewel! :D

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:21

@zebrastreep: voor die krab had je een spotmeting kunnen gebruiken. Dat werkt juist in deze omstandigheden erg goed.

Mooi setje zonsondergang, mag je best trots op zijn.
Dat silhouet op de laatste foto geeft juist een mooi diepte-effect. Voegt echt wat toe.

Hier ook geprobeerd maar een aaifone is toch geen 5D IV. Leuke kiekjes geworden maar ook niet meer dan dat.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16232
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 14:26

Wat een prachtige zonsondergangfoto's heb je gemaakt Zebrastreep! Ik vind het silhouet van die man goed passen :)

Ik heb gisteren een portfolioshoot gehad op de Soesterduinen. Ik ben erg blij met de foto's!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zebrastreep

Berichten: 9760
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 15:45

Maureen95 schreef:
Wat een prachtige zonsondergangfoto's heb je gemaakt Zebrastreep! Ik vind het silhouet van die man goed passen :)

Ik heb gisteren een portfolioshoot gehad op de Soesterduinen. Ik ben erg blij met de foto's!
[ [url=m/kHkQhI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/THVVHU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HqMO3R.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel! Wauw wat een mooie fjord en mooie foto's <3

Zebrastreep

Berichten: 9760
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 15:46

Heeft iemand hier verstand van photoshop? En zin om mij een pbtje te sturen met uitleg en wat voor programma ik kan gebruiken? Ik probeer een halstertouw met haakje weg te werken maar het lukt niet helemaal zo als ik het wil.

Tips meer als welkom!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16232
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 15:57

Dankjewel! <3 Het is inderdaad een prachtige fjord!

Wat voor programma gebruik je nu? Ik ben denk ik niet de juiste persoon die je kan helpen. Ik ben zelf ook nog erg aan het aankloten met het wegwerken van touwtjes enzo :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 16:05

Zebrastreep schreef:
Heeft iemand hier verstand van photoshop? En zin om mij een pbtje te sturen met uitleg en wat voor programma ik kan gebruiken? Ik probeer een halstertouw met haakje weg te werken maar het lukt niet helemaal zo als ik het wil.

Tips meer als welkom!

Met photoshop de pleister en kloonstempel gebruiken. Gimp bijv heeft dacht ik alleen kloonstempel

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 16:08

Zebrastreep schreef:
Heeft iemand hier verstand van photoshop? En zin om mij een pbtje te sturen met uitleg en wat voor programma ik kan gebruiken? Ik probeer een halstertouw met haakje weg te werken maar het lukt niet helemaal zo als ik het wil.

Tips meer als welkom!


Het is een kwestie van geduld... maar ik werk dingen weg met:
- de lasso-tool. Hiermee maak ik een selectie en dan gebruik ik de toetsencombinatie shift+f5. In het schermpje dat dan opkomt selecteer je de functie ‘content aware’. Dan rekent Photoshop zelf uit wat ervoor in de plaats moet komen.
- de clone-stamp. Deze gebruik ik voor het fijnere werk (bijvoorbeeld rond het bit en lijf). Bovenin kun je de Brush selecteren en de grootte. Ik kies veelal voor een wat zachte Brush voor een gelijkmatiger verloop. Met alt+click kun je selecteren van waar je wilt klonen en zo schilder je het touw weg. Rond het bit kan het helpen om in je rechterbalk ‘clown-source’ aan te klikken en je Brush te draaien.

En dan is het geduldig alles wegwerken.

(Excuses voor de Engelse termen. Ik werk met Adobe in het Engels, dit heb ik mijzelf ooit zo aan moeten leren. Ik kan in het Nederlands nooit wat vinden)

Overigens, je opmerking over het beeldscherm klopt wel, maar je conclusie is net scheef. Hoe groter je beeldscherm, des te meer vallen foutjes op. Foto’s kunnen scherp lijken op kleine schermen als telefoon en camera, maar pas op je beeldscherm kun je dit echt beoordelen. Dus je scherm is niet te groot, maar eigenlijk perfect van formaat om foto’s te beoordelen.

Ik heb dit vaak gehad en zelfs nu nog wel eens aan de hand. Een prachtige macro gemaakt die op de camera super is. Maar bij thuiskomst toch niet helemaal scherp blijkt te zijn. En dan kan je hem weggooien -O-