[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:58

Arantes schreef:
Ik lees vaak mee, en zou graag van jullie advies gebruik willen maken. Ik heb een nikkor 70-200 f/2.8 (eerste versie, occasion) voor de paardenfotografie. Echter, sinds ik een nichtje en achternichtje hebt vind ik het ook erg leuk om wat newborn/baby fotografie te doen. Ik heb lang geleden ooit de Nikon 50 mm f/1.8 gekocht, echter de versie zonder AF. Daar baal ik nu een beetje van, want het is toch soms wel heel onhandig met bewegende baby’s.

Welke lenzen zijn nog meer geschikt? Tot ongeveer €250 (het is voor erbij dus wil niet al te veel uitgeven). Of toch gewoon de f/1.8 maar dan wel met AF en m’n huidige wegdoen?


Ik schiet mijn newborns (en dat zijn er veel) altijd met de sigma art 35 1.4

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 00:26

ikke schreef:
Arantes schreef:

Ik bedoel niet dat de foto’s bewogen worden maar bv niet scherpgesteld op het goede punt. Gezien je manueel met de ring dat moet doen, en als de baby dan net beweegt je weer een ander punt te pakken heb doordat de afstand tot je scherpste punt weer anders is en je weer opnieuw hem scherp moet maken. Als jullie nog begrijpen wat ik bedoel haha. Ik vind het sowieso lastig om goed te bepalen door dat kleine oculair wanneer hij nou echt scherp is terwijl je de foto maakt (ik weet wel dat de camera het zelf aangeeft als hij scherp is, maar dan weet je weer niet of die het punt te pakken heeft die je bedoelde).

Tenminste dit ervaarde ik met deze lens, misschien doe ik iets fout?

Fixed focus punt instellen?
Dus instelling dat de camera een bepaalt punt moet nemen voor z'n focus en niet een vlak of een deel van het vlak.


Hoe doe ik dat? :o

En bedankt liselot, ik ga er is naar kijken :)

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:09

Arantes schreef:
ikke schreef:
Fixed focus punt instellen?
Dus instelling dat de camera een bepaalt punt moet nemen voor z'n focus en niet een vlak of een deel van het vlak.


Hoe doe ik dat? :o

En bedankt liselot, ik ga er is naar kijken :)

Maaike, help!!!

Ik heb Canon dus ik kan je daar niet in detail mee helpen.
In de menu's moet je ergens in kunnen stellen hoe de AF moet reageren. Daar heb je de keuze uit meervlak, deelvlak, single point en nog zo een en ander, afhankelijk van het type. Daar stel je single point in. Daarnaast heb je dan vaak nog de optie om tijdens het fotograferen dat AF punt te verplaatsen naar een ander punt binnen het AF-gebied.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:31

Ik denk dat het probleem is dat de 50mm een lens is die zelf geen scherpstelmotor heeft en dus ben je afhankelijk van de motor in je body. Wanneer je body deze niet heeft (bijvoorbeeld de D3xxx en de D5xxx lijnen) dan zal je de lens altijd handmatig moeten scherpstellen. Voor een landschap of macro is dat geen probleem, of zelfs noodzakelijk. Bij babies kan ik mij voorstellen dat je er missers bij gaat hebben wanneer je gecomponeerde beeld een fractie beweegt.

Wanneer dat het probleem is dan zou je kunnen kijken naar een andere lens (of body met motor). Nu heb ik van lenzen en bodies best verstand, maar van babies absoluut niet.... wat voor lens je het liefste gebruikt kan ik je niet zeggen. Liselotte daarentegen weet heel veel van baby fotografie.

Amado7

Berichten: 10731
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:30

Mag ik hier mijn vraag stellen?

Ik heb weinig verstand van camera s maar ik wil wel graag een 50mm f1.8 er op. Heb deze pas bij een kennis van mij gezien en kreeg vergeleken met mijn standaard 18-55 lens veel mooiere beelden.

Nu was ik rond aan het kijken voor die lens. Maar zie verschil tussen ef en fd? Las dat eentje niet op mijn camera past,kan dat? (Canon 1300D , staat ook eos op . )

Moet ik dan juist dat er EF bij staat of FD of maakt dat niet uit en passen ze er wel allebei op?

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:34

Amado7 schreef:
Mag ik hier mijn vraag stellen?

Ik heb weinig verstand van camera s maar ik wil wel graag een 50mm f1.8 er op. Heb deze pas bij een kennis van mij gezien en kreeg vergeleken met mijn standaard 18-55 lens veel mooiere beelden.

Nu was ik rond aan het kijken voor die lens. Maar zie verschil tussen ef en fd? Las dat eentje niet op mijn camera past,kan dat? (Canon 1300D , staat ook eos op . )

Moet ik dan juist dat er EF bij staat of FD of maakt dat niet uit en passen ze er wel allebei op?


Fd is oud volgens mij, jij moet EF of EFS hebben qua lensvatting

Amado7

Berichten: 10731
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:35

Dankjewel! :D Dan weet ik genoeg!

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:30

maaikemuis schreef:
Ik denk dat het probleem is dat de 50mm een lens is die zelf geen scherpstelmotor heeft en dus ben je afhankelijk van de motor in je body. Wanneer je body deze niet heeft (bijvoorbeeld de D3xxx en de D5xxx lijnen) dan zal je de lens altijd handmatig moeten scherpstellen. Voor een landschap of macro is dat geen probleem, of zelfs noodzakelijk. Bij babies kan ik mij voorstellen dat je er missers bij gaat hebben wanneer je gecomponeerde beeld een fractie beweegt.

Wanneer dat het probleem is dan zou je kunnen kijken naar een andere lens (of body met motor). Nu heb ik van lenzen en bodies best verstand, maar van babies absoluut niet.... wat voor lens je het liefste gebruikt kan ik je niet zeggen. Liselotte daarentegen weet heel veel van baby fotografie.


Bedankt!! (En ikke ook) :)
Ik heb inderdaad een body uit 1 van die lijnen, ik wist niet dat er op vlak van de motor verschil zat tussen de goedkopere bodys en de duurdere.

Ik ga in ieder geval de tip toepassen van die instelling, kijken hoe dat werkt. En anders toch de andere versie van de 50 mm aanschaffen of kijken naar de suggestie van liselot (al is die wel wat duurder zag ik).

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 00:10

Ik lees al een tijdje mee, maar nu stel ik toch graag mijn vraag.
Ik heb een Nikon D5300 met daarbij al de Nikon 18-105mm f3.5-5.6 en de Nikon 55-300mm f4.0-5.6. Nu ben ik toch opzoek naar iets anders met het liefst f2.8 of lager. Ik fotografeer voornamelijk mountainbikes bij ons in de showroom (hierbij vooral de details, maar ook de fiets in het geheel) en soms als uitzondering ook nog de fietsen in gebruik (hier kan ik natuurlijk altijd nog de andere lenzen voor gebruiken). Welk objectief zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken? Liefst tot €250,- (tweedehands/refurbished mag ook).

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:56

M_ontana schreef:
Ik lees al een tijdje mee, maar nu stel ik toch graag mijn vraag.
Ik heb een Nikon D5300 met daarbij al de Nikon 18-105mm f3.5-5.6 en de Nikon 55-300mm f4.0-5.6. Nu ben ik toch opzoek naar iets anders met het liefst f2.8 of lager. Ik fotografeer voornamelijk mountainbikes bij ons in de showroom (hierbij vooral de details, maar ook de fiets in het geheel) en soms als uitzondering ook nog de fietsen in gebruik (hier kan ik natuurlijk altijd nog de andere lenzen voor gebruiken). Welk objectief zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken? Liefst tot €250,- (tweedehands/refurbished mag ook).


Met dit budget ga je niet heel ver komen ben ik bang. Je kunt op zoek gaan naar een 50mm lensje. Maar dan zit je wel met het probleem dat de dead cheap 50mm 1.8 die je voor 75-100 euro kunt kopen tweedehands, niet compatibel is met je camera. Je hebt namelijk een lens nodig met AF-motor wil je automatisch scherp kunnen stellen. Je zou kunnen zoeken naar de 50mm g-lens. Maar een 24-70, 70-200 of 100mm lens ga je niet vinden onder de 250 euro.

Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van een statief. Wanneer je object stilstaat dan maakt je sluitertijd niet meer uit.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:35

maaikemuis schreef:
M_ontana schreef:
Ik lees al een tijdje mee, maar nu stel ik toch graag mijn vraag.
Ik heb een Nikon D5300 met daarbij al de Nikon 18-105mm f3.5-5.6 en de Nikon 55-300mm f4.0-5.6. Nu ben ik toch opzoek naar iets anders met het liefst f2.8 of lager. Ik fotografeer voornamelijk mountainbikes bij ons in de showroom (hierbij vooral de details, maar ook de fiets in het geheel) en soms als uitzondering ook nog de fietsen in gebruik (hier kan ik natuurlijk altijd nog de andere lenzen voor gebruiken). Welk objectief zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken? Liefst tot €250,- (tweedehands/refurbished mag ook).


Met dit budget ga je niet heel ver komen ben ik bang. Je kunt op zoek gaan naar een 50mm lensje. Maar dan zit je wel met het probleem dat de dead cheap 50mm 1.8 die je voor 75-100 euro kunt kopen tweedehands, niet compatibel is met je camera. Je hebt namelijk een lens nodig met AF-motor wil je automatisch scherp kunnen stellen. Je zou kunnen zoeken naar de 50mm g-lens. Maar een 24-70, 70-200 of 100mm lens ga je niet vinden onder de 250 euro.

Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van een statief. Wanneer je object stilstaat dan maakt je sluitertijd niet meer uit.

Ja klopt, ik hoopte alleen dat er iets meer keus zou zijn als ik bijvoorbeeld refurbished zou kijken. Ik heb een 70-200mm een tijd kunnen lenen, een hele fijne lens, maar ik zag er voor in de showroom het nut niet echt van in. Voornamelijk omdat ik dan niet zo ver in hoef te zoomen. Heeft alleen die 50mm g lens een AF-motor?
Edit: Ik had zelf ook nog deze lens gezien ( https://www.kamera-express.nl/product/1 ... pYQAvD_BwE ) . Wel iets duurder en een iets hoger diafragma, maar daar kan ik mee leven. Weet iemand wat de kwaliteit van deze lens is?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:45

De G-versie heeft wel een interne motor, dus die heeft wel AF. Je kunt ook nog kijken naar 35mm, de nieuwere versies hebben wel een interne motor. Die moet je ook kunnen vinden onder de 250.

Voor 250 euro kun je niet teveel glas elementen verwachten. Zoomlenzen vallen daardoor af, die hebben veel meer elementen. De 50 en 35mm primes zijn wat dat betreft relatief simpel.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:55

Ah oke. Dus alleen de G-versie van de 50mm heeft AF en de rest niet?

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:13

Qua prime lenzen kun je wel een eind komen met dat budget.

Deze heb ik vorig jaar gekocht voor mijn Nikon D3400:
https://www.coolblue.nl/product/133084/ ... -1-8g.html

Ben er nog steeds als een kind zo blij mee. Prachtige foto's!
Als je veel binnen moet fotograferen met een beperkte afstand is deze niet helemaal geschikt om de fietsen er volledig op te krijgen.
Je zou daarom misschien beter naar de 35mm kunnen kijken als je een prime zoekt:
https://www.coolblue.nl/product/65915/n ... 8g-dx.html

Mijn moeder heeft deze voor erbij:
https://www.coolblue.nl/product/164295/ ... -2-8g.html
Maar eerlijk vind ik het kleurbereik en contrast dat de 50mm geeft wel mooier...

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:47

Hey iedereen, ik zag hierboven wat meer uitleg over de combi nikon D5300 met een 50mm lensje. ik stond net op het punt om er vandaag eentje tweedehands te gaan halen, maar blijkt dat die combi dus niet goed is?

Ik had deze type lens op het oog: NIKON AF NIKKOR 50MM f1.8D voor op mijn D5300. Dit is dus geen goede combinatie omdat je handmatig moet scherpstellen, klopt dit? Ik wil de lens gaan gebruiken voor honden en mensenfotografie. Eerder hobbymatig fotografe, dus ook niet super veel ervaring en direct handmatig scherpstellen lijkt me te veel van het goede...

Welk type 50mm lens moet ik dan kopen voor op mijn D5300?
En stel dat ik er eentje vind met een scherpstelmotor in, kan ik die dan alsnog gebruiken als ik me later een fullframe camera aanschaf?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:50

De door jouw gegeven lens zal niet automatisch scherpstellen op een D5300. De 1.8G zal dit wel kunnen.

Je moet op zoek naar eens lens met een interne scherpstelmotor daar jouw body deze niet heeft.

Lenzen waarop DX staat zullen niet compatibel zijn met een fullframe camera. Lenzen waar dit niet specifiek op staat of waar FX op staat zijn zowel op crop als FF te gebruiken.

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:47


Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:45

Heeft iemand ervaring met de Nikon 70-2002.8E FL?
Ik heb hem gehuurd, maar miste een klein beetje de crispy haarscherpte, maar tegelijk viel het weer niet mee en moest ik op z'n minst ISO640 schieten :Y) Maar elk klein beetje twijfel is niet fijn bij zo'n bedrag haha.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:43

Dat is bijzonder. Ook al heb ik er zelf niet mee geschoten, ik weet wel dat de reviews lovend waren en de beelden crispy sharp. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij de lens hoort.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:06

Mag ik je misschien wat raws anders sturen, ben benieuwd of ik dan iets fouts doe of de siruatie gewoon alles behalve gunstig was :P

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:33

Dan heb je in het half-duister geschoten.

Dat ding is de tegenhanger van Canons L-serie 70-200 f2.8 en beide zijn retescherp.
Ik schiet gerust op ISO100 met dat ding en dan nog steeds is 1/250 haalbaar.

Of je hebt er ergens gruwelijk naast gezeten met je instellingen of ding deugde niet.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:42

Als je zin heb om te beoordelen, dan heb ik zo de RAW's haha. Heb actie 1x in regen geschoten en 1x donker paard in de avond :)

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:54

Gianti schreef:
Als je zin heb om te beoordelen, dan heb ik zo de RAW's haha. Heb actie 1x in regen geschoten en 1x donker paard in de avond :)


Ik ben wel benieuwd! :j

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:13

Thanks! Je hebt PB :)

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:58

Hi!

Morgen haal ik waarschijnlijk mijn nieuwe body op: de Canon EOS 80d. Ik heb fotografie heel lang gelaten voor het was en qua lenzen moet ik sowieso helemaal opnieuw beginnen (kapotte lenzen etc).
Ik wil sowieso de 50mm 1.8 aanschaffen omdat ik wil proberen of portretfotografie wat voor me is. Maar wil ook een tele voor de paardensport. Op termijn komt er, mits ik er echt weer veel gebruik van maak en fanatiek aan het fotograferen ga, een 70-200 f2.8. Maar ik wil niet meteen mijn hele rekening plunderen als ik niet zeker weet of ik echt weer “fall in love” met mijn oude hobby. Dusss tot die tijd op zoek naar iets wat leuk voor weer wat beginnend gebruik is.

De 55-250 f4.0 wellicht, kreeg ik aangeraden? Of wat vinden jullie van de 75-300 f4.0? Of wellicht nog iets heel anders?