Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37557
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 19:01

Op high speed (bij de 7D is dat 7fps) en niet bang zijn om het knopje even vast te houden.
De AF op tracking (AI servo) en AF op deelgebied (zone AF) doet dan de rest. Dat laatste had ik dus niet goed gedaan (spot) en dan gaat het soms mis :o

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 08:30

Pfoe.. Een heel foto weekend achter de rug :')

Na alle resultaten te zien merk ik dat ik nog niet helemaal ready ben voor de manuele functie. Ik ben continu bang dat ik m'n sluitertijd te laag heb en onscherpe foto's ga krijgen waardoor ik dus een snelle sluitertijd heb en met de Iso ga lopen kloten. Met als gevolg dat ik dus van die korrelige foto's krijg.

Ook zit ik te sukkelen met de focus. Ik schiet vaak op 2.8 zodat ik zeker voldoende licht heb, maar met als gevolg dus dat ik er heel vaak langs zit met scherpstellen. :')

En bokt upload zal ook weer van z'n beste kant laten zien _O- u

Een greep uit de foto's dit weekend:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ikke

Berichten: 37557
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:16

Houdt in je achterhoofd:

ISO is voor sukkels en noodgevallen.
Je sluitertijd is minimaal twee keer je brandpuntafstand.
Je diafragma is voor de effecten.

Vuistregels hè, geen heilige waarheid!

Zo op het eerste gezicht zijn het toch best goede foto's? Scherpte lijkt te liggen waar het thuis hoort, scherptediepte zou bij de hond iets groter mogen zijn maar geen noodzaak.

Tot slot, je moet niet bang zijn, je moet op een knopje drukken :j In de analoge tijd was je wat voorzichtiger want elke klik was al gauw een euro maar kom, in het huidige digitale tijdperk hoef je toch niet te kijken op 10 foto's meer of minder.

MAAR! Zorg dat je weet waarmee je schiet; kijk dat ook terug en trek conclusies uit de gegevens van de foto.
Zet bij bovenstaande foto's eens de gegevens; dan kunnen we concreet aangeven welke mogelijkheden er zijn.

Amado7

Berichten: 10732
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:01

Sluitertijd minimaal 2 keer je brandpunt. Die zal ik op. Is er een gevaar aan een te hoge sluitertijd behalve je licht?

ikke

Berichten: 37557
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:08

Amado7 schreef:
Sluitertijd minimaal 2 keer je brandpunt. Die zal ik op. Is er een gevaar aan een te hoge sluitertijd behalve je licht?

Nee, in principe niet.

Experimenteer maar eens met stromend water, bijvoorbeeld een watervalletje in een vijver. Niks spectaculairs maar je kunt dan wel zien hoe het water "bevroren" wordt bij hogere sluitertijden.

Dat soort bewegingseffecten kun je zoeken of juist uitsluiten door te schuiven met je sluitertijden.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:25

Dus de hoeveelheid dat je zoomt, moet je minimaal als sluitertijd aannemen?

Stel ik maak foto's op 200mm moet ik minimaal op 1/400 sluitertijd instellen om het object te bevriezen?

ikke

Berichten: 37557
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:34

Melewel94 schreef:
Dus de hoeveelheid dat je zoomt, moet je minimaal als sluitertijd aannemen?

Stel ik maak foto's op 200mm moet ik minimaal op 1/400 sluitertijd instellen om het object te bevriezen?

Nee, nu haal je twee dingen door elkaar die ik misschien ook niet helemaal goed gescheiden heb.

Nog een poging :D

1)
Sluitertijd 2x je brandpuntafstand is een vuistregel om geen bewegingsonscherpte te krijgen als je uit de hand fotografeert. Niet iedereen trekt het om 2sec uit de hand scherp te fotograferen ;)

2)
Bevriezen van beweging door sluitertijd: hoe hoger (sneller) de sluitertijd, hoe beter je een bewegend voorwerp kunt "bevriezen".

Wanneer je deze twee gegevens gaat combineren kun je een "stilstaand" onderwerp hebben tegen een "bewegende" achtergrond. Een bekend fenomeen in de racesport, bijvoorbeeld: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ay_1_2.jpg

De truc achter zulke foto's is dat je een punt kiest waar je de foto wil maken en vervolgens je bewegende onderwerp enkele seconden vóór dat punt oppikt en volgt (Tracing AF) en afdrukt op het punt dat je in gedachten had. Niet zelden schiet men dat in Burst zodat je een tiental foto's hebt. Er lukt er dan allicht wel eentje van :D
Laatst bijgewerkt door ikke op 01-06-20 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis
Berichten: 5280
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:35

Ik ben misschien een luie fotograaf, maar ik heb de ‘je moet manueel werken want dat is de heilige graal van de fotografie’ nooit helemaal begrepen. Ik schiet eigenlijk alleen manueel wanneer ik er met de licht omstandigheden niet uitkom, wanneer ik met mijn belichting zit te klooien, wanneer ik een bepaald effect nastreef en wanneer ik alle tijd heb.

Maar in alle eerlijkheid, heel veel van mijn foto’s worden gemaakt in de ‘A’ stand en dan laat ik de camera de sluitertijd er bij uitrekenen. Iets minder foto’s maak ik in de ‘S’ stand en dan laat ik de camera bedenken welk diafragma daar bij hoort (mijn onderwerpen bewegen nooit heel snel). Mijn iso staat vaak wel handmatig maar dat komt nog uit de tijd dat iso-metering bij mijn eerste digitale camera bizar te noemen was. Daarnaast maak ik ook dankbaar gebruik van de mogelijkheid om de camera zo in te stellen dat ik een bepaalde iso wil (meestal 100) en dat hij deze pas zelf omhoog mag gooien wanneer ik onder een bepaalde sluitertijd terecht kom.

Succes gegarandeerd en ik beleef er veel meer plezier aan. Ik heb namelijk een beeld voor ogen van wat ik wil maken. De camera is niet meer dan een doosje met een knopje wat dat beeld voor mij schetst. Voor mij is het maken van beelden belangrijker dan hoe dat beeld dan precies gemaakt wordt.

ikke

Berichten: 37557
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:45

maaikemuis schreef:
Ik ben misschien een luie fotograaf, maar ik heb de ‘je moet manueel werken want dat is de heilige graal van de fotografie’ nooit helemaal begrepen. Ik schiet eigenlijk alleen manueel wanneer ik er met de licht omstandigheden niet uitkom, wanneer ik met mijn belichting zit te klooien, wanneer ik een bepaald effect nastreef en wanneer ik alle tijd heb.

Je moet weten hoe dat werkt om in semi-automaat de beste uitgangspunten te kiezen.

Het is, in mijn optiek, de heilige graal van kennis, niet per se van gebruik.

Ik schiet 90% op semi-automaat waarbij het onderwerp en de omstandigheden bepalen of ik tijd of gat vast zet. Ik schiet standaard 200 - 400 ISO waarbij de 5DIV nog wat marge naar boven heeft, de oude 7D eigenlijk niet echt. Die redt 640 nog wel maar 800 is al kritisch, waar de 5DIV wel naar 1200 kan zonder dat dat direkt zichtbaar is.

maaikemuis
Berichten: 5280
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:11

Jij bent, net als ik denk ik, heel praktisch ingesteld. Zo werkt het voor mij ook (al ben ik verwend met een camera waarbij ik tot iso 3200 nog best aardig weg kom en waarbij ik op rechts kan belichten zonder al te veel ruis in de nabewerking te krijgen). Maar soms vind ik het zo jammer dat op fora, maar ook op cursussen, zo wordt gehamerd op dat manueel belichten. Als oefening is het mooi, als leercurve ook. Maar ik merk in mijn omgeving dat het mensen zo gefocusseerd worden op dat manueel en erop worden afgerekend, dat het plezier van het creatieve proces wordt doodgeslagen.

ikke

Berichten: 37557
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:20

maaikemuis schreef:
Jij bent, net als ik denk ik, heel praktisch ingesteld. Zo werkt het voor mij ook (al ben ik verwend met een camera waarbij ik tot iso 3200 nog best aardig weg kom en waarbij ik op rechts kan belichten zonder al te veel ruis in de nabewerking te krijgen). Maar soms vind ik het zo jammer dat op fora, maar ook op cursussen, zo wordt gehamerd op dat manueel belichten. Als oefening is het mooi, als leercurve ook. Maar ik merk in mijn omgeving dat het mensen zo gefocusseerd worden op dat manueel en erop worden afgerekend, dat het plezier van het creatieve proces wordt doodgeslagen.

Dat herken ik dan weer wel.

Ooit een fotograaf verbluft met een belichtingsanalyse uit m'n hoofd die in zijn optiek nergens op sloeg maar die wel exact uit de belichtingsmeter kwam :+
Maar het is wel zo dat ik heb leren fotograferen met een twee-oog 6x6 met alles op de hand; niet eens een belichtingsmeter aan boord. Dan wordt je daar vanzelf heel handig mee :j

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:47

Dit zijn de gegevens van deze foto. :')

Afbeelding
Afbeelding

ikke

Berichten: 37557
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:52

In dit geval zorgt je f2.8 voor de wazige achtergrond en dat komt ten goede aan het meisje. Die keuze is heel begrijpelijk en ook logisch.

ISO 320 was blijkbaar niet nodig, gezien je op 1/1250 geschoten hebt.

Met ISO 160 en een sluitertijd van 1/800 had je hetzelfde effect gehad.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:33

Vanavond weer een shoot opstaan :D

Ik ga proberen om deze keer op Av te fotograferen. Er is voldoende licht en omdat er ook rijfotos bij gaan komen ga ik me enkel op de sluitertijd focussen. Met de portretfoto's ga ik het nog eens goed doornemen in manueel.

Hebben jullie nog tips? :=

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:38

Klein meeuwtje in Blijdorp... Wat vinden jullie? :) Afbeelding

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:05

Mooi!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:19

Wat foto's van de laatste ronde.

Opzich gaat het nu goed, maar moet met bepaalde portret foto's wat meer van de 2.8f gaan afstappen. Zo zonde van de foto's als de persoon scherp is maar de pony niet.

Maar goed, dit zijn mooie leermomenten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ikke

Berichten: 37557
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:46

Melewel94 schreef:
Wat foto's van de laatste ronde.

Opzich gaat het nu goed, maar moet met bepaalde portret foto's wat meer van de 2.8f gaan afstappen. Zo zonde van de foto's als de persoon scherp is maar de pony niet.

Maar goed, dit zijn mooie leermomenten!

[ [url=m/sjYeD6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZZzUU8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/o4bcBk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook dat is een spelletje. Scherptediepte is afhankelijk van je onderwerp.

De laatste foto is daar een goed voorbeeld van; het lijkt erop dat het bij de tweede foto net niet gelukt is. Of is dat kwaliteitsverlies?

Daarnaast, het effect van je scherptediepte verandert niet alleen door een kleiner diafragma maar ook door je brandpuntafstand. Probeer maar eens uit en merk op dat je scherptediepte groter wordt naarmate je brandpunt kleiner wordt bij gelijkblijvend diafragma.
De verschillen zijn niet dramatisch, maar het kan je helpen om de juiste scheiding in onderwerp en achtergrond te maken.

Die laatste foto, voor het gemuts op de vierkante mm: Wanneer je je diafragma een stap kleiner genomen had; het scherptepunt ter hoogte van de handen van het kind had gelegd dan had zeer waarschijnlijk de neus van de pony scherper geweest, zonder dat je de scheiding met de achtergrond zou verliezen.

Experimenteer hiermee eens voor jezelf. Tip hierbij: neem een vaas met gemengd boeket bloemen, dat is geduldiger dan een kind op een pony :j :D

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:16

Dankjewel voor de tips! :D

Nog even spelen dus :=

Maar goed, oefening baart kunst! :)F

Edit:
2e foto is ook een beetje de kwaliteit weggevallen. Het bospad was aanvankelijk donkerder, dus moest weer even pielen met de instellingen.

Foto1
200mm
2,8
1,200sec

Foto2
110mm
2,8
1,500sec

Foto3
130mm
3,5
1,500

Nu zie ik dat ik me nog niet altijd bewust ben van de instellingen :')
Actiefoto op 1,200 en portret op 1,500 := 8)7

ikke

Berichten: 37557
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:16

De verklaring kan zijn dat de camera zelf z'n ISO kan kiezen.
Daarin moet je, vind ik, twee opties gebruiken om dit soort "vreemde" instellingen te voorkomen:
1) zet ISO vast.
2) Laat de camera ISO zelf kiezen binnen een heel beperkte range, bijvoorbeeld 100 - 400 ISO.

Die hoge ISO klinkt heel leuk, maar de kwaliteit gaat hollend achteruit. In het gewone werk buiten mag 400 ISO geen enkel probleem zijn. Binnen kun je nog naar 800 gaan maar daarna is het wel voor de sukkels en bijzondere gevallen.

Zo'n bijzonder geval kan een kerkdienst zijn. Ik heb ooit foto's gemaakt bij een afscheid. Niemand had dat bedacht terwijl er best wat bijzondere dingen waren. Ik heb dat vast gelegd en tegen betrokkene gezegd dat wanneer hij het wilde, de foto's voor hem beschikbaar waren.
Ruim een half jaar later kwam het verzoek en ik heb 'm de foto's toegestuurd. Hij was er erg blij mee.

Ik heb daar behoorlijke hoge ISO waardes (tot 4800) gebruikt. Het was wat bewolkt buiten en het was geen hele lichte kerk. Dan verlies je veel licht en moet je iets. Flitsen vond ik daar absoluut not done.

Over sluitertijden: je ziet dus aan die eerste foto dat het best wat kan hebben. Zelfs op zo'n "trage" instelling als 1/200 krijg je nog een scherp beeld. Met deze kennis zie je het aan het zand bij het achterbeen, dat krijg je dan niet meer "bevroren" Hoe erg dat is, is dan weer een andere vraag.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:16

Kent er iemand een goede tutorial om de ogen bij een paard donkerder te maken of meer contrast te geven? Voorkeur voor in photoshop, maar lightroom tutorial mag eventueel ook!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:42

Thanks. Iso had ik in principe altijd manueel staan, variabel van 100 tot 300 daar ik nog niet zo handig in de 'normale' waardes ben als in de gebruikelijke cijfers.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:43

Valerie_91 schreef:
Kent er iemand een goede tutorial om de ogen bij een paard donkerder te maken of meer contrast te geven? Voorkeur voor in photoshop, maar lightroom tutorial mag eventueel ook!


Ik doe dat altijd met de doordrukken/tegenhouden tool. Ook wel dodge and burn in het Engels. Zoek daar maar eens op op YouTube!

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:50

Ok dankjewel Melewel!

Toevallig ook een idee hoe ik het haar van een model voller moet maken? Ik weet dat daar ook een bepaalde tool voor is, maar ik kan me het helaas niet meer herinneren.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:56

Valerie_91 schreef:
Ok dankjewel Melewel!

Toevallig ook een idee hoe ik het haar van een model voller moet maken? Ik weet dat daar ook een bepaalde tool voor is, maar ik kan me het helaas niet meer herinneren.


Voller als in meer haar?