Is een paddock paradise wel een paradijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:29

MariaVerspek schreef:
Adelaide71 schreef:
Vind de column ook niet per se heel goed, maar vind de paddock paradises ook niet altijd je-van-het: heb vaak het idee dat de ruimte te beperkt is om lekker te kunnen spelen en links en rechts uit te wijken, wat ze op een wei wel vaak doen hier. Daarnaast vind ik het er snel heel rommelig uitzien zo'n track-systeem. En zijn paarden echt gelukkiger op zandpaden en kleine(re) open stukken dan op een wei? Is daar onderzoek naar gedaan?



En paddock paradise biedt geen enkel sprietje gras...


Sommige hebben weldegelijk stukjes gras waar de paarden op kunnen, maar de 'Paarden Paradijsjes" die ik gezien heb, hebben relatief weinig oppervlak aan weide waar de paarden ook echt uit hun plaat kunnen gaan en links en rechts de ruimte hebben om uit te wijken. Voor paarden die niet op het gras mogen/kunnen is het wellicht een fijn systeem, maar dan wel met plekken die ook veel ruimte hebben om elkaar echt uit de weg te gaan of lekker gek kunnen doen op een lang en breed stuk grond. Op alleen zandpaden die een paar meter breed zijn gaat dat minder goed. Denk dat je ook voor een paddock paradise een hoop grond/zo niet meer nodig hebt dan paarden die op de wei staan, om ook de grote(re) open plekken te realiseren.

Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:29

MariaVerspek schreef:
Melzazu schreef:
Hmmm als de titel was geweest:
Is een paddock paradise wel altijd een paradijs?

En er was in je column duidelijk naar voren gekomen dat er ook andere paddock paradises zijn die wel degelijk een paradijs zijn voor paarden was het iets genuanceerder.

By the way: Mijn paard staat niet op een pp en ook niet 24/7 buiten voor wat het je waard is.



Zand, muggen, geen gras waardoor paarden zich vervelen, modder, smalle paadjes, water zonder doorstroom (gevaarlijk!). Ik zie het 'paradijs' er niet van in. Nergens.


Wil je eens beschrijven wat jouw ideale paardenhuisvesting is dan? En dan wel iets wat geschikt is voor NL/BE situatie/omgeving?

Ik ben echt heel benieuwd!

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:30

MariaVerspek schreef:
Melzazu schreef:
Hmmm als de titel was geweest:
Is een paddock paradise wel altijd een paradijs?

En er was in je column duidelijk naar voren gekomen dat er ook andere paddock paradises zijn die wel degelijk een paradijs zijn voor paarden was het iets genuanceerder.

By the way: Mijn paard staat niet op een pp en ook niet 24/7 buiten voor wat het je waard is.



Zand, muggen, geen gras waardoor paarden zich vervelen, modder, smalle paadjes, water zonder doorstroom (gevaarlijk!). Ik zie het 'paradijs' er niet van in. Nergens.



Hahaha.
Wat een grap. :') Dit is gewoonweg niet serieus te nemen.

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:31

MyWishMax schreef:
Maar maakt dat pad de weidegang echt leuker voor de paarden of vind jij het leuker? Mijn paard en de rest van haar kudde zullen niet van de weide afgaan een pad op. Sterker nog, de groep die 24/7 buiten staat komt pas van de weide af als ze gehaald worden. Die gaan uit zichzelf niet een pad op (behalve het stukje wat graspad is om daar te eten) en blijven grazen in het grote land. Ja, als het gras op is gaan ze zoeken naar eten.

Ik vind het nuttig om paarden meer te laten bewegen als ze geen groot weiland hebben en alleen hooi te eten hebben, zodat ze niet alleen maar stil blijven staan op 1 punt. Maar in het weiland staan ze hier juist niet stil, maar zijn de hele dag aan het bewegen.

Ik vind het een mooi concept als het goed uitgevoerd wordt voor in de winter of voor paarden die niet tegen weidegang kunnen. Maar niet om op een te klein oppervlakte toch meer paarden te houden, al is dat in mijn pgen dus niet die goede uitvoering. Maar in de zomer gaat er voor mijn paarden niks boven een groot weiland.

Dit is ook mijn gedachte.
Als ik ze 5000 m2 geef staan ze nu hier en over 5 minuten aan de andere kant. En dat de hele dag door. Met af en toe ook nog eens sprinten.

Leg ik om die 5000m2 een pad staan ze nu hier en over 5 minuten daar met af en toe eens sprinten.
Behalve als het pad alleen maar zand is. Dan hangen ze bij de voerplek.
Tenminste die van mij wel.

En de pp's die ik irl heb gezien ook.
Met idd natte paden. Totaal uitgelopen omdat steeds over hetzelfde stukje de grond zwaar te verduren heeft.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:31

Hoezo biedt een PP volgens jou geen gras? Heb je het hele idee achter een goede PP überhaupt wel eens gelezen? Je er oprecht in verdiept?

Ik ken zat plekken waar de wei één grote modderpoel is én de stallen één vieze bende. Hetzelfde geldt voor PP's. Ken gelukkig ook mooie weilanden en mooie PP's. Stallen waar paarden opgesloten worden, is mijn ding niet (tenzij er ziekte in het spel is). Schuilstallen die open zijn, wel. Die heb ik zelf ook en het is fijn om te zien dat paarden zelf keuzes kunnen maken.

En overigens, jij vindt geen sprietje gras krijgen zielig? Hmmm, ik heb een IR paard en heb jaren geleden moeten besluiten dat gras helaas geen goed idee meer is voor hem. Ik denk dat hij er niet meer was geweest, als hij op gras gebleven was. Je had vroeger enkel de keuze wei of stal en daardoor heeft hij te lang op dat ellendige gras gelopen. Ben blij met mijn mooie niet modderige paddock en track en schuilstal. Anders had ik mijn levenslustige paard op moeten sluiten!???

Het belangrijkste en fijnste voor een paard, dat is veel vrije beweging hebben tussen soortgenoten. De hele dag door kunnen fourageren (gras, hooi, stro, eetbare bomen/planten), kunnen schuilen en kunnen rusten. Lekker paard zijn dus. Niets geen gerommel met dag- en nachtritme, maar vrije keuze hebben.

Dit artikel is enorm kortzichtig en werkt voornamelijk op mijn lachspieren. Leer eens verder te kijken dan je neus lang is én verdiep je in de ideeën achter een mooie PP, die onderhouden moet worden. Net als elke andere plek met paarden.

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:33

Ibbel schreef:
Ir111 schreef:
Maar dit kun je toch niet serieus nemen!? :')


Nee, en zo komt de non-informatie de wereld in. 'Want het staat in een column, dús het is waar' :))

Precies dat. En daar doe je heel veel mensen en paarden mee tekort.
Er zijn heel veel plekken waar het wel werkt. Of wanneer iets niet werkt, mensen het probleem achterhalen en het oplossen.
En ja, er zijn ook best plekken waar het een en ander nog wat aandacht kan gebruiken. Of waar teveel paarden op een te kleine plek staan. Of in de modder.
Maar er zijn ook zat plekken waar ze lekker de benen kunnen strekken, waar gewoon weidegang is, waar de paden prima begaanbaar zijn.

En om voor mezelf te spreken: ik heb een halve hectare voor 3 pony's, met track en weitjes. Ze krijgen beperkt weidegang, omdat dat beter is voor mijn pony's (aanleg voor overgewicht en hoefbevangenheid), krijgen goed hooi op 10 (!) verschillende plekken zodat ze ook scharrelen, hebben lange paden waar gerend kan worden. En op deze paden zijn ook wat slechtere plekken, die we van het voorjaar weer gaan aanpakken. Maar veel meer droge paden en plekken waar ze nog steeds de benen kunnen strekken, waar ze droog kunnen staan en liggen. En ook in de winter gaan ze bij nog dagelijks een uurtje op de wei. Ze hebben ook grotere plekken ipv paden, zoals een paddock van 30x15, kleinere paddocks van 7x7 en brede paden van 5-7m breed, waar ze prima kunnen passeren en klieren.
Ik doe heel erg mijn best om het voor mijn pony's zo comfortabel, goed en mooi mogelijk te maken. En ik ken heel veel mensen meer die dat ook doen en echt mooie plekken hebben. Die mensen die je zo enorm te kort met je column.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 09-03-23 09:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:34

Nu serieus: alles valt of staat met ruimte, indeling, onderhoud, hoeveelheid paarden, samenstelling van de kudde, hoeveelheid voerplekken, etc.
Er zijn goede en er zijn minder goede. Dat is precies zo met stallen. Dat is gewoon paarden houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:35

Leo schreef:
Nu serieus: alles valt of staat met ruimte, indeling, onderhoud, hoeveelheid paarden, samenstelling van de kudde, hoeveelheid voerplekken, etc.
Er zijn goede en er zijn minder goede. Dat is precies zo met stallen. Dat is gewoon paarden houden.


Dat is dan weer helemaal waar! :)

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:35

Leo schreef:
Nu serieus: alles valt of staat met ruimte, indeling, onderhoud, hoeveelheid paarden, samenstelling van de kudde, hoeveelheid voerplekken, etc.
Er zijn goede en er zijn minder goede. Dat is precies zo met stallen. Dat is gewoon paarden houden.

Dat is de beste samenvatting die je kunt maken denk ik :j

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:36

Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig. Wat bijzonder onsympathiek om zo te schrijven over een vriendin.

Je hebt duidelijk een negatieve mening over het concept pp. Maar ik krijg niet het idee dat je ook maar enige research hebt gedaan. Want je baseert je puur op een situatie en je noemt geen enkel voordeel op. Dus ik vind het een slechte column

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:36

Overigens doen wij op ons grote stuk land in de zomermaanden ook vier stukken in het midden, met een ruime track er om heen (kort grasondergrond, geen modder). Onze paarden vinden dat geweldig en hebben vaak van die renmomenten. Echt genieten om ze zo blij te zien, zo'n pad bevordert dat zeker.

En met de huidige hitte in de zomers was onze bak wel eens te zwaar (dit jaar kunnen we 'm voor het eerst bewateren **\O/** ) en dan kon ik op die track op het land gewoon nog lekker lange teugelen/grondwerk doen etc, ideaal :D .

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:37

DuoPenotti schreef:
Dit is ook mijn gedachte.
Als ik ze 5000 m2 geef staan ze nu hier en over 5 minuten aan de andere kant. En dat de hele dag door. Met af en toe ook nog eens sprinten.

Leg ik om die 5000m2 een pad staan ze nu hier en over 5 minuten daar met af en toe eens sprinten.
Behalve als het pad alleen maar zand is. Dan hangen ze bij de voerplek.
Tenminste die van mij wel.

En de pp's die ik irl heb gezien ook.
Met idd natte paden. Totaal uitgelopen omdat steeds over hetzelfde stukje de grond zwaar te verduren heeft.


Ik onderschrijf beide bovenstaande meningen.
Wel met de onderschrijving dat postzegelweides dat vrij bewegen tegen gaan.

Overigens zie ik ts d'r standpunt ook goed. Er zijn mega veel slecht onderhouden pp. En de anti-gras kamp is sterk vertegenwoordigd in de groep pp.

Ir111

Berichten: 11978
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:38

Leo schreef:
Nu serieus: alles valt of staat met ruimte, indeling, onderhoud, hoeveelheid paarden, samenstelling van de kudde, hoeveelheid voerplekken, etc.
Er zijn goede en er zijn minder goede. Dat is precies zo met stallen. Dat is gewoon paarden houden.

Mooie samenvatting :j

Melzazu
Berichten: 1808
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:38

Leo schreef:
Nu serieus: alles valt of staat met ruimte, indeling, onderhoud, hoeveelheid paarden, samenstelling van de kudde, hoeveelheid voerplekken, etc.
Er zijn goede en er zijn minder goede. Dat is precies zo met stallen. Dat is gewoon paarden houden.


Dit!! _/-\o_

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:38

Veulen84 schreef:
Overigens zie ik ts d'r standpunt ook goed. Er zijn mega veel slecht onderhouden pp. En de anti-gras kamp is sterk vertegenwoordigd in de groep pp.

Maar is dat juist niet omdat er op een pp vaak paarden staan die slechter tegen gras kunnen? Juist die paarden die gevoelig zijn voor overgewicht, hoefbevangenheid, insulineresistentie doen het goed op een track met hooi en minder gras.

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:41

Ik wil trouwens nog wel benoemen dat ik op bokt wel fijne pp's heb gezien. :j
Maar irl ken ik ze niet.
En ben bang dat die slechte pp's ook geen foto's op bokt plaatsen net als de 23/7 stal paarden op bokt niet lijken te bestaan.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:41

Veulen84 schreef:
Overigens zie ik ts d'r standpunt ook goed. Er zijn mega veel slecht onderhouden pp. En de anti-gras kamp is sterk vertegenwoordigd in de groep pp.


Ja? Heb je er onderzoek naar gedaan, naar die beide stellingen?

Hoeveel is 'mega-veel'? Welk percentage van hoeveel PP's in NL is slecht (definieer slecht) onderhouden?

Wat is een 'anti-graskamp'? Hoe sterk is die groep, als die al bestaat, vertegenwoordigd? Welk percentage van hoeveel PP-eigenaren?

Je moet dit soort generaliserende uitspraken gewoon niet dóen.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:43

De paddock paradise waar ik ooit heb gestaan was een paddock hell, maar dat kwam omdat het een hele slechte uitvoering van het concept was op verkeerde grond. Helaas zijn er meerdere van dat soort "paradijsjes". Dan heeft de beheerder ergens een klok horen luiden maar geen idee waar de mosterd vandaan komt zeg maar.

Als ik echter hier op Bokt een aantal varianten voorbij zie komen, dan hebben die de bedoeling heel goed begrepen! Ik volg bijvoorbeeld de ontwikkelingen van Daihyo en ik zou er bijna zelf weer een paard om willen nemen zoals die bezig is met behoud, inrichting en beheer.

Mits goed uitgevoerd, bijgehouden en belopen door een stabiele kudde vind ik het dus zeker wel een "paradijs". Maar die criteria kan je eigenlijk op iedere vorm van paardenhouden plakken.

Selina

Berichten: 14343
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:44

MariaVerspek schreef:
Adelaide71 schreef:
Vind de column ook niet per se heel goed, maar vind de paddock paradises ook niet altijd je-van-het: heb vaak het idee dat de ruimte te beperkt is om lekker te kunnen spelen en links en rechts uit te wijken, wat ze op een wei wel vaak doen hier. Daarnaast vind ik het er snel heel rommelig uitzien zo'n track-systeem. En zijn paarden echt gelukkiger op zandpaden en kleine(re) open stukken dan op een wei? Is daar onderzoek naar gedaan?



En paddock paradise biedt geen enkel sprietje gras...


Wat een onzin. Bij ons gaan ze in de zomerperiode gewoon 3 uur per dag de wei op. (Zijn (dikke) koudbloeden dus niet de hele dag nee).
Een paddock paradise betekent niet automatisch dat er geen weilanden zijn.

Sintara

Berichten: 7447
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:48

De plek van jouw 'vriendin' klinkt niet ideaal nee. Persoonlijk heb ik mijn paard op een paddock paradise, mét heuvel en grote schuilstal, zonder blubber en s zomers staat ze op het gras.
Mel is trouwens het type paard dat ook wel van de wei loopt om hooi te gaan eten of te gaan slapen dus alleen wei zou ook karig zijn voor haar..
Ze vindt het heerlijk om ook 's avonds laat nog lekker te rennen over de lange droge paden met haar vriendinnen en de hele dag zelf te bepalen waar ze staat en wat ze doet.
Als ik zie hoeveel ze beweegt op een dag in vrijheid... Die ontploft echt als ik haar in een klein hokje zou opsluiten :o

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:49

Daihyo schreef:
Veulen84 schreef:
Overigens zie ik ts d'r standpunt ook goed. Er zijn mega veel slecht onderhouden pp. En de anti-gras kamp is sterk vertegenwoordigd in de groep pp.

Maar is dat juist niet omdat er op een pp vaak paarden staan die slechter tegen gras kunnen? Juist die paarden die gevoelig zijn voor overgewicht, hoefbevangenheid, insulineresistentie doen het goed op een track met hooi en minder gras.


Als je er voor kiest in bv een pensionstal zetting. Ja dan klopt dat vaak wel. (Hoewel het concept onbeperkt ruwvoer voeren dan wel eens in de weg zit). Maar ik zie mensen die een paar paardjes aan huis hebben en dan een pp in plaats van weide hebben. Die paarden hebben vaak helemaal geen noodzaak voor gras beperking, of het is nooit getest of gras gevaarlijk is. Ze kiezen voor een 'gepromoot diervriendelijker alternatief'. En dat is dus echt niet altijd zo. Een ruime wei kan prima de zelfde gezonde diervriendelijke manier van houden zijn. Gras is echt niet zo gevaarlijk als sommige mensen het laten klinken.

Dreamboy

Berichten: 2483
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:51

Daihyo schreef:
Veulen84 schreef:
Overigens zie ik ts d'r standpunt ook goed. Er zijn mega veel slecht onderhouden pp. En de anti-gras kamp is sterk vertegenwoordigd in de groep pp.

Maar is dat juist niet omdat er op een pp vaak paarden staan die slechter tegen gras kunnen? Juist die paarden die gevoelig zijn voor overgewicht, hoefbevangenheid, insulineresistentie doen het goed op een track met hooi en minder gras.



Dit inderdaad. Vaak zijn het de rassen die extra gevoelig zijn voor gras die op een pp staan. Maar ik ken er genoeg die wel veel gras hebben en waar de paarden gewoon de wei op gaan. Ik heb zelf met mijn kwpn merrie op een pp gestaan die het allemaal prima voor elkaar hebben. Wel zie je vaak bij een pp dat er veel te veel paarden op een te klein oppervlakte staan. Als er dan ook nog geen onderhoud wordt gepleegt dan wordt het inderdaad een bende.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:54

Ik ken een paar echt mooie en echt fijne, kleinere PP's, maar zeker ook modderige, houtje touwtje plekken of waar veel te veel paarden staan (met veel onderlinge onrust) of waar ze verkeerd en/of teveel ruwvoer krijgen. Maar goed, ik heb een IR paard, dus ik ben nogal kritisch :o .

Idem dito met weilanden en stallingen.

Anti gras ben ik niet, mijn Shetlander krijgt nog wel wat gras, maar niet teveel. Mijn kruising Fjord/Anglo Arabier krijgt eigenlijk geen gras meer, want dat overleeft hij niet met zijn IR. Zo simpel is het. Al zet ik hem gerust een half uur op ons stuk land en dan wil hij voornamelijk keihard racen met de speelse buurruinen, hahaha :D .

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:57

Veulen84 schreef:
Als je er voor kiest in bv een pensionstal zetting. Ja dan klopt dat vaak wel. (Hoewel het concept onbeperkt ruwvoer voeren dan wel eens in de weg zit). Maar ik zie mensen die een paar paardjes aan huis hebben en dan een pp in plaats van weide hebben. Die paarden hebben vaak helemaal geen noodzaak voor gras beperking, of het is nooit getest of gras gevaarlijk is. Ze kiezen voor een 'gepromoot diervriendelijker alternatief'. En dat is dus echt niet altijd zo. Een ruime wei kan prima de zelfde gezonde diervriendelijke manier van houden zijn. Gras is echt niet zo gevaarlijk als sommige mensen het laten klinken.

Maar dat ben ik wel met je eens. Wat ik heel jammer vind is dat mensen klakkeloos volgen wat ze op internet lezen ipv naar hun paarden te kijken. Ik heb er wel die beperkt moeten worden op gras, maar ook op suikerrijk hooi. Ondanks dat, gaan ze nog steeds dagelijks een uurtje op de wei nu in de winter. Ze hebben 1 weitje, inmiddels aardig kapot gelopen, maar dat mag. Ik gooi er een plakje hooi neer en ze kunnen zelf kiezen wat ze willen. De een eet gras, de ander liever hooi. Ze lopen ook gerust de track weer op of rennen een rondje. Maar met een hele dag op gras krijgen ze problemen. En dát is maatwerk.
Als ik paarden had gehad die beter tegen gras konden, dan had ik de indeling anders gemaakt. Nu heb ik een aantal kleine weitjes en meer track en hooi. Met paarden die beter tegen gras kunnen had ik meer wei en minder track gemaakt denk ik. Maar wil je ze meer op gras hebben, heb je ook meer grond nodig. Dan red je het ook niet met de halve hectare die ik heb :D

Snadrem: dank je! Lief. Ik doe mijn best, maar ook hier is niet alles 100% goed hoor :D
Alleen los ik dat op en daar zit wel een verschil. Als ik hier de boel de boel laat, dan is het ook een bende. Aan een goed tracksysteem zit gewoon meer werk dan simpel een wei. Juist omdat je de bodem goed wilt en moet hebben. Dus zodra de shovel weer de track op kan zonder alles kapot te rijden, gaan we weer aan de slag!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:57

Wat een vooroordelen.

Waarom zou een paard niet op een pad gaan als die een wei ter beschikking heeft?
Ik heb tal van foto's die het tegendeel bewijzen. Waar ze lekker op het zand pad liggen te rusten terwijl de wei open staat.

Een PP heeft vaak net wel grasweides waar ze in mogen. Dus hoezo geen sprietjes gras?

Lang niet elke pp heeft een vijver. Dus dat teveel muggen is ook muggenzifterij.

Voor je een column start moet je gedegen onderzoek doen en niet baseren op 1 ervaring