Petitie tegen vuurwerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:36

Ninx schreef:
Jorex schreef:
@Ninx maar Rutte heeft die bom bij je paard niet afgestoken. Dan zou ik eerder bij diegene die het heeft afgestoken vuurwerk in de woonkamer gooien.

Ik denk dat ze hier in NL sowieso bij de politie de mankracht niet hebben om een verbod te handhaven. Dus dan zou je al iets als een burgerwacht bvb moeten gaan inzetten om alles rustig te laten verlopen.


Maar dan is dat het failliet van de rechtstaat. Dan moeten we dus alles gaan toestaan omdat ze het anders toch wel doen en we niet voldoende kunnen handhaven.]
Godzijdank zijn de meeste mensen nog wel gevoelig voor 'verboden'. De rest kan een 'onmundig schop in hun hol' krijgen....


De overheid moet wel eens heel hard na gaan denken hoe ze de regels die er op dit moment gelden eens wat beter gaan handhaven. De etterbakjes lopen al weken rond met vuurwerk en tijdens oud en nieuw voelen ze zich volledig onschendbaar. De handhaving mbt vuurwerk schiet op dit moment ernstig te kort.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:43

Citaat:
Citaat:
Ik ga niet tekenen
Ben niet tegen vuurwerk
Wel tegen illegaal vuurwerk... en ook mensen die niet met (illegaal) vuurwerk om kunnen gaan
Ik ben juist voor strengere controles en vuurwerkverkoop pas op 31 december zelf... dat zal al een hele hoop schelen...
(...)


Ik deel deze mening! En niet alleen strengere controles, ook strengere straffen als de regels overtreden worden :)


Feit, dames, feiten!!
Tachtig procent van de ongelukken was met legaal vuurwerk.
Een groot deel van de ellende trof omstanders.

En waar halen we de agenten vandaan die nog strenger dan nu moeten controleren?

En vier dagen voor de jaarwisseling raakten twee mannen van 32 jaar oud zwaar gewond bij eigen stommiteiten. Oud en wijs genoeg, maar toch weer een gigantisch beroep op de toch al overbelaste zorg.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:18

Janneke2 schreef:
En waar halen we de agenten vandaan die nog strenger dan nu moeten controleren?


Dit vooral. Echt geen agent die deze oud en nieuw op de bank zat. En dan nog zie je de bizarre situaties die zich nu hebben voorgedaan, het lijkt the Purge wel -O-

De burgemeester van Nijmegen was in Nieuwsuur van de week, hij maakte een paar interessante punten:
- Een paar jaar terug is het tijdframe waarin vuurwerk mag worden afgestoken kleiner geworden, van 10:00 - 2:00 naar 18:00-2:00. Het is daadwerkelijk rustiger op straat nu overdag. Blijkbaar werkt het toch wel.
- Als er nu een aanvraag zou worden gedaan voor een evenement met dezelfde kosten, dezelfde gigantische inzet van hulpdiensten, dezelfde schade aan mens, dier en milieu, dan zou er geen burgemeester het in het hoofd halen om dat evenement te hosten. Geen overheidslaag die zijn handen daaraan zou willen branden (letterlijk). En met oud en nieuw vinden we het ineens acceptabel?
- Blijkbaar wordt er al tientallen jaren gevraagd om een verbod op consumentenvuurwerk

Ik zie overigens wel heil in dus een verbod op consumentenvuurwerk. Als je echt zo graag in je dorp vuurwerk wil kijken dan ga je met een paar enthousiastelingen een cursus pyrotechniek doen en dan mag jij het voortaan alsnog. Iedereen blij :j

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:18

Topics over een petitie horen op [LN] Links, daar zal ik dit topic naartoe verplaatsen. Als er behoefte is aan een open discussie over vuurwerk en een verbod mag daarvoor een nieuw topic op [NM] geopend worden, dan zonder links naar petities.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 17:28


Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 17:40

Het lijkt me dat je een mooie oplossing kunt krijgen door vuurwerk onder de wapenwet te laten vallen. Iedereen die vuurwerk (een wapen) wil, moet lid worden van een vereniging en een vergunning kopen (en dus laten zien dat ze er verantwoordelijk mee om kunnen gaan). Het vuurwerk (wapen) blijft op de vereniging zodat kinderen er niet aan kunnen komen.

Hoe moeilijk kan het zijn? Ja, er zijn nu ook mensen met wapens die ze niet mogen hebben, en die worden dus ook vervolgd. En, er zijn nu ook schietincidenten/moorden, en er zullen dus ook vuurwerkincidenten zijn, maar hoe weinig zullen dat er zijn?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:24

Ibbel schreef:
Het lijkt me dat je een mooie oplossing kunt krijgen door vuurwerk onder de wapenwet te laten vallen. Iedereen die vuurwerk (een wapen) wil, moet lid worden van een vereniging en een vergunning kopen (en dus laten zien dat ze er verantwoordelijk mee om kunnen gaan). Het vuurwerk (wapen) blijft op de vereniging zodat kinderen er niet aan kunnen komen.

Hoe moeilijk kan het zijn? Ja, er zijn nu ook mensen met wapens die ze niet mogen hebben, en die worden dus ook vervolgd. En, er zijn nu ook schietincidenten/moorden, en er zullen dus ook vuurwerkincidenten zijn, maar hoe weinig zullen dat er zijn?


Goed voorstel!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:59

Google eens op vuurwerkverbod België en Duitsland. In Vlaanderen is een vuurwerkverbod dat verder bepaald wordt door gemeenten. Er zijn daar dus al hele gebieden cq plaatsen waar het verbod is ingesteld. Ook meerdere steden in Duitsland hebben reeds een vuurwerkverbod. In Duitsland is dezelfde discussie gaande om het geheel te gaan verbieden.https://m.hln.be/nieuws/binnenland/in-kaart-mag-je-vuurwerk-afsteken-in-jouw-gemeente~aeae62e5/

De meeste ongevallen gebeuren door gewoon legaal vuurwerk en hoe het gebruikt of misbruikt wordt.

Overigens is er 1 een tegen-petitie gestart :') 3x raden door welk bedrijf. Ze zijn alleen vergeten een groot deel van de gekopieerde tekst van de petitie vuurwerkverbod te veranderen of weg te halen. https://petities.nl/petitions/huisdierenverbod?locale=nl

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:24

Bravura schreef:
Google eens op vuurwerkverbod België en Duitsland. In Vlaanderen is een vuurwerkverbod dat verder bepaald wordt door gemeenten. Er zijn daar dus al hele gebieden cq plaatsen waar het verbod is ingesteld. Ook meerdere steden in Duitsland hebben reeds een vuurwerkverbod. In Duitsland is dezelfde discussie gaande om het geheel te gaan verbieden.https://m.hln.be/nieuws/binnenland/in-kaart-mag-je-vuurwerk-afsteken-in-jouw-gemeente~aeae62e5/

De meeste ongevallen gebeuren door gewoon legaal vuurwerk en hoe het gebruikt of misbruikt wordt.

Overigens is er 1 een tegen-petitie gestart :') 3x raden door welk bedrijf. Ze zijn alleen vergeten een groot deel van de gekopieerde tekst van de petitie vuurwerkverbod te veranderen of weg te halen. https://petities.nl/petitions/huisdierenverbod?locale=nl

Zoals ik reeds zei, bij ons in de stad en de bijhorende dorpen een vuurwerkverbod. Dit heeft gewerkt. Er is ook nauw op toegezien met een paar pv's en een betrapping op heterdaad maar al bij al heel rustig.

Ik vind het als Belgje heel moeilijk om te snappen waarom dat vuurwerk voor Nederland zo belangrijk is. Welke meerwaarde heeft dit? Ik herinner mij de grote vuurwerk brand nog van Enschede. Dat vond ik zo hallucinant. Ok dit was niet met oud en nieuw maar vuurwerk lag wel aan de basis van de ramp.

Daarnaast is vuurwerk afsteken in mijn beleving heel egoïstisch. Enkel diegene die het afsteekt + de paar ooh's en aah's die er rond staan hebben er baat bij. Dieren gaan over de zeik, kinderen hebben er last van en het heeft een impact op het milieu + het is gruwelijk duur.

Soms vraag ik mij af of vele Nederlanders (ik wil zeker niet veralgemenen!) aandelen hebben in vuurwerkfabrieken aangezien het voor velen van staatsbelang lijkt te zijn.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:33

Getekend, gisteren al.

Korpschef van de politie was er bij standpunt.nl heel duidelijk over. De meeste overlast komt van legaal vuurwerk omdat dat het meeste wordt afgestoken.

Volgens diezelfde man was een totaalverbod het makkelijkste om te handhaven. Juist omdat al het vuurwerk bij particulieren dat illegaal is.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 02:24

Laibadji schreef:
Bravura schreef:
Google eens op vuurwerkverbod België en Duitsland. In Vlaanderen is een vuurwerkverbod dat verder bepaald wordt door gemeenten. Er zijn daar dus al hele gebieden cq plaatsen waar het verbod is ingesteld. Ook meerdere steden in Duitsland hebben reeds een vuurwerkverbod. In Duitsland is dezelfde discussie gaande om het geheel te gaan verbieden.https://m.hln.be/nieuws/binnenland/in-kaart-mag-je-vuurwerk-afsteken-in-jouw-gemeente~aeae62e5/

De meeste ongevallen gebeuren door gewoon legaal vuurwerk en hoe het gebruikt of misbruikt wordt.

Overigens is er 1 een tegen-petitie gestart :') 3x raden door welk bedrijf. Ze zijn alleen vergeten een groot deel van de gekopieerde tekst van de petitie vuurwerkverbod te veranderen of weg te halen. https://petities.nl/petitions/huisdierenverbod?locale=nl

Zoals ik reeds zei, bij ons in de stad en de bijhorende dorpen een vuurwerkverbod. Dit heeft gewerkt. Er is ook nauw op toegezien met een paar pv's en een betrapping op heterdaad maar al bij al heel rustig.

Ik vind het als Belgje heel moeilijk om te snappen waarom dat vuurwerk voor Nederland zo belangrijk is. Welke meerwaarde heeft dit? Ik herinner mij de grote vuurwerk brand nog van Enschede. Dat vond ik zo hallucinant. Ok dit was niet met oud en nieuw maar vuurwerk lag wel aan de basis van de ramp.

Daarnaast is vuurwerk afsteken in mijn beleving heel egoïstisch. Enkel diegene die het afsteekt + de paar ooh's en aah's die er rond staan hebben er baat bij. Dieren gaan over de zeik, kinderen hebben er last van en het heeft een impact op het milieu + het is gruwelijk duur.

Soms vraag ik mij af of vele Nederlanders (ik wil zeker niet veralgemenen!) aandelen hebben in vuurwerkfabrieken aangezien het voor velen van staatsbelang lijkt te zijn.


Als Nederlander begrijp ik de grote liefde voor vuurwerk ook niet. We zijn met zijn allen metalen de lucht in aan het knallen voor absurd hoge bedragen die een paar tellen een mooi beeld opleveren. Het is gevaarlijk en levert alleen maar problemen op.

Ik vind het altijd heerlijk om met de jaarwisseling bij mijn vader in Frankrijk te zijn. Hij woont in de buurt van Bordeaux waar ze geen vuurwerk kennen. Heerlijk rustig.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:01

Ik snap wel dat mensen het heel leuk vinden. Ik houd zelf ook wel van mooi siervuurwerk. Maar helaas zijn er nu erg veel mensen/jongeren die het gebruiken om te rellen en de boel te terroriseren. Waar dat plezier om te vernielen vandaan komt is mij een raadsel. Is er toch echt iets ernstig mis gegaan in de opvoeding.

Over het handhaven: er waren bij ons 5 politieauto's, 4 politiemensen op de fiets, buurtcoaches en buurtvaders en toch konden de relschoppers hun gang gaan. Jongeren hebben auto's in de fik gestoken, hulpverleners met vuurwerk bekogeld, een brandweerauto beschadigd met vuurwerk en allerlei ramen in bushokjes en flats vernield. Wat heeft de politie zitten doen dan vraag ik me af???

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:03

Als kind zijnde vond ik siervuurwerk wel mooi om te zien, maar tegenwoordig durf ik met oud en nieuw nauwelijks naar buiten dus ik zie alleen wat van achter de ramen.

Laibadji: ik snap ook niet waarom het voor veel nederlanders zo enorm belangrijk is, het is net of je een kind zijn speelgoed af wilt pakken.

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:26

Ik heb ook een aantal dagen geleden getekend.
Ik ben een paar km buiten de bebouwde kom opgegroeid: prachtig uitzicht ieder jaar op vuurwerk in de omgeving, prachtig om te zien.
Toen ik in de bebouwde kom ging wonen vond ik het wat minder grappig, al die harde knallen en voor de dieren absoluut geen pretje.
Maar het was te doen.

De laatste paar jaar durf ik niet meer weg te zijn van huis, de katten hebben het echt zwaar. Echt heel zielig. Maar ook onze altijd rustige wijk verandert in een waar oorlogsgebied. En dan is dat nog niets vergeleken met andere delen van de stad. Het is oudejaarsdag echt overleven, ik vind het afschuwelijk. Ik moest dit jaar werken en ben nog even langs stal gereden. Toen ik rond half7 naar huis reed leek het een oorlogsgebied, kruit en resten regenen letterlijk op m'n voorruit. En dan de volgende dag letterlijk de smeulende resten. Bij ons "slechts" bushokjes, vuilnisbakken en een berg nog brandend afval midden op de weg. En heel veel afval waar iedereen te beroerd voor is het op te ruimen. En zelfs waar het wel is opgeruimd, de straat ligt bezaaid met plastic restjes. -O-
Mijn achtertuin bezaaid met troep en kruitresten.

Ik ben er dood en dood moe van, en dan vooral alle vernielingen, de minachting naar andermans spullen en zelfs naar personen. En nog maar niet te spreken over de enorme belasting op het milieu.

:n in en intriest

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:34

Ik had lang geleden een collega die van de dokter te horen kreeg dat ze maar beter kon stoppen met roken. "Dan wordt het nooit meer gezellig" was haar verzuchting.
Zo'n gevoel heb ik nou ook bij al die mensen die vinden dat als je hun hun vuurwerk 'afneemt' oud en nieuw nooit meer een feest kan worden. Volgens hun "wordt het dan nooit meer gezellig"

Ik snap dat niet.

Waarom kan je geen feest vieren als de enige knal de kurk van de fles bubbels om 12 uur is?
Alle feestjes in de rest van het jaar worden toch óók gevierd zonder vuurwerk?
Ook 'grote' feestjes zoals Koningsdag (waar tegenwoordig in de Koningsnacht ook al gereld wordt - rellen zullen we niet kwijtraken met een vuurwerkverbod) worden zonder geknal door amateurs gevierd.

En "nooit meer gezellig?" Dat is het nu ook allang niet meer.

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:42

Ik vind het ook allang niet meer gezellig :n ik ga al jaren de deur niet meer uit omdat ik m'n dieren niet alleen wil laten. Ik sluit het huis hermetisch af en ik ga zelfs niet meer door het raam kijken. Ik wacht af tot het voorbij is. En ik wacht trouwens nog steeds, alle avonden knalt het nog.
Mijn ouders wonen landelijk maar zelfs zij durven de dieren niet meer alleen te laten.

Ik kan me nog iets voorstellen bij georganiseerde vuurwerkshows op een centrale plaats in de grote steden. Gaan ze daar maar heen als ze het zo gezellig vinden. Houd het in de straten dan alsjeblieft bij sterretjes.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:42

Ik had al eerder gepost dat ik twijfelde om te tekenen. Maar ik ben nu echt om en ik ga de petitie ook tekenen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:26

Pindabear schreef:
Ik had al eerder gepost dat ik twijfelde om te tekenen. Maar ik ben nu echt om en ik ga de petitie ook tekenen.


Ik heb ook dit jaar voor het eerst dat ik zoiets heb van het is nu genoeg geweest.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:48

Ja als je denkt aan PFAS in de grond, en alle plastic troep die niet opgeruimd word van het vuurwerk dan snap ik echt niet dat mensen nog kunnen ontkennen dat het een probleem is. Mijn tuin ligt ook onder vuurwerkrotzooi en ik heb niks afgestoken.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:31


Anoniem

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:36

Ik denk dat de enige manier is waarop we van het vuurwerkprobleem af kunnen komen is door het beter te reguleren. Mensen willen blijkbaar graag vuurwerk met oud en nieuw, laten we dat dan faciliteren. Laat mensen per wijk/dorp/gemeente (afhankelijk van hoe groot) voorstellen indienen voor een show, gooi daar wat subsidie tegenaan en laat de organisatoren het vuurwerk kopen. Dan kan zo goed als iedereen vanuit zijn huis vuurwerk zien of in ieder geval op loopafstand naar een show kijken, maar krijg je geen gekloot meer op straat.

Ik ben journalist en had nieuwsdienst afgelopen oud en nieuw, en ik ben echt geschrokken van de hoeveelheid mailtjes en belletjes die ik kreeg over geweld tegen hulpverleners. Blijkbaar kunnen mensen er gewoon niet mee omgaan. Om nog maar te zwijgen over half Nederland in de fik zetten, hoe slecht het is voor het milieu en de luchtkwaliteit, hoe bijna niemand zijn troep opruimt en er dus een hele hoop zooi in de natuur terecht komt, en uhh, het feit dat onschuldige mensen dood gaan omdat anderen niet met vuurwerk om kunnen gaan?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:24

Loretta schreef:
Ik kan deze collumn wel onderstrepen. Ik vraag me trouwens af of de vervuiling van het vuurwerk wel eens meegeteld wordt in de statistieken waarop het milieubeleid is gebaseerd.

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/62935 ... n-vuurwerk

Mooie column, maar de uitspraak "we vinden klimaat belangrijker dan mensen" geeft wel aan dat je het niet begrepen hebt 8)7 klimaatverandering heeft echte gevolgen voor echte mensen, kijk maar naar Australië.

Maar ze maakt zeker goede punten! Al ben ik bang dat als je het pas over een paar jaar invoert mensen het er nu nog even van nemen nu het nog kan en dan fikt het land helemáál af straks. Wat wijsheid is weet ik dan ook niet :o

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:29

Dit jaar was ik het opeens zo zat. Ik zag de paarden de hele oudejaarsdag in paniek rondrennen, zelf vond ik het ook wel spannend om met mijn autootje de weg op te gaan (al dat geknal) en nu nog steeds zie ik overal troep in de bermen. Voor het eerst in mijn leven voer ik een kleine actie en roep ik iedereen op de online petitie voor een vuurwerkverbod door particulieren te tekenen. En tot mijn verrassing krijg ik veel positieve reacties op mijn oproep. Blijkbaar zijn we als samenleving toe aan een nieuwe manier van oud & nieuw vieren....

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:01

Vanavond waren ze nog steeds aan het knallen _-:( bah geen woorden.
Maar er is ook goed nieuws, ik lees net op de site van de NOS dat Rotterdam het voortouw neemt in een algeheel vuurwerkverbod, hulde!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:28

Ik hoop dat er meer gemeenten volgen. Het is tijd om oudjaar op een andere manier te vieren