Wat vindt bokt hiervan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Wat vindt bokt hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 09:44

Iemand had deze link op mijn FB-pagina gezet. Ik weet niet waar en wanneer deze video is gemaakt en hoe paard en ruiter in de klassering zijn geƫindigd. Ik heb niet zo goed oog voor alle nuances van de dressuur en vind het er mooi uitzien. Alleen die staart!! Ik heb nog nooit zo'n onrustige staart gezien en het suggereert voor mij dat dat paard zich helemaal niet happy voelt. Niet alleen bij de moeilijke oefeningen, maar ook in de draf blijft die staart zwiepen. En af en toe heb ik het idee dat de ruiter best hardhandig is, maar zoals gezegd heb ik daar niet zo goed oog voor.

De commentatoren vinden het in ieder geval prachtig en zeggen zelfs dat het paard zichtbaar geniet. Dat vraag ik me dus ten zeerste af. Wat is jullie idee daarover?

http://www.pawsandclawssite.com/watch-t ... peechless/

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:06

ik vind het er op zich wel goed uitzien..
Het staartzwaaien, lijkt geen 'grote irritatie'.. want het maaien gaat niet tegen het ritme in of gewoon een zwiep ergens heen. Het gaat in het ritme mee, wat ik best opvallend vind.. Het gebeurt zover ik kan zien ook vooral wanneer er een flinke inspanning gevraagd wordt (dan begint hij steeds?)..

Als wij het uiterste van ons lichaam vragen in sport, dan hijgen, kreunen en steunen we natuurlijk ook (kijk eens als het peloton in gestrekte draf een hoge coll op gaat naar de gezichten.. topsport in actie).

dat geldt ook voor een paard natuurlijk.. dat je tijdens een 'show' een super relaxt paard kunt laten zien is an sich wel te doen, vooral als je de show zelf kunt indelen. je kunt dan altijd zorgen dat je binnen de 80% van je paard blijft en dan ziet het er super uit.

Bij een wedstrijd echter, vraag je je paard om alles te geven en dan kan het best zijn dat bij zo'n krachtinspanning of 'hitte in het hoofd' paarden de staart gaan mee gebruiken.

maar ook ik ben geen expert hoor.. verre van dat zelfs.. noem mij maar een recreatieve ruiter met zeer gematigd talent.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:20

in mijn ogen laat deze combinatie nog wat te wensen over. de start toont spanning aan. het is wel erg overdreven. spanning dus.

dit paard wordt in 3 delen gereden. typisch modern. veel van voor, geen rug gebruik en niks achter. het paard laat geen piaffe noch passage zien. hij komt in zijn kruis omhoog tijdens de piaffe ipv dat hij zakt. de passage is niet vloeiend en mede daardoor geen passage.
Laatst bijgewerkt door DarkoFoitzik op 18-07-16 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:33

zichtbaar geen happy atleet, gauw verwijderen

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat vindt bokt hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:39


Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:41

De ruiter, Andreas Helgstrand, is meerdere malen in opspraak gekomen door het hardhandig trainen van zijn paarden. Staat dus zeker niet bekend als een vriendelijke ruiter. Maar dat terzijde.
Ik vind het filmpje er niet prettig uitzien. Als je kijkt naar de oren en de staart van het paard maakt ie niet zo'n happy indruk. Hij lijkt ook best met een harde hand te rijden. Ook lijkt het paard niet correct gereden te worden, het ruggebruik is ronduit slecht.
Wat betreft de commentatoren die zeggen dat het paard zichtbaar geniet.. Nee. Ik zie dit paard niet genieten. Het paard zwaait met z'n voorbenen en doet braaf z'n kunstjes ja. Dat vinden de commentatoren natuurlijk spectaculair.

Edit: de trainingsfoto's van laatst zijn hier te vinden.
http://epona.tv/blog/2015/august/falsterbo-moments

harlyxroos

Berichten: 101
Geregistreerd: 03-04-15

Re: Wat vindt bokt hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:45

Ik vind het geen prettig filmpje...
Het paard zwiept niet voor niks met zijn staart ik snap niet dat mensen dit mooi vinden...

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:46

isabel_94 schreef:
De ruiter, Andreas Helgstrand, is meerdere malen in opspraak gekomen door het hardhandig trainen van zijn paarden. Staat dus zeker niet bekend als een vriendelijke ruiter. Maar dat terzijde.
Ik vind het filmpje er niet prettig uitzien. Als je kijkt naar de oren en de staart van het paard maakt ie niet zo'n happy indruk. Hij lijkt ook best met een harde hand te rijden. Ook lijkt het paard niet correct gereden te worden, het ruggebruik is ronduit slecht.
Wat betreft de commentatoren die zeggen dat het paard zichtbaar geniet.. Nee. Ik zie dit paard niet genieten. Het paard zwaait met z'n voorbenen en doet braaf z'n kunstjes ja. Dat vinden de commentatoren natuurlijk spectaculair.

Edit: de trainingsfoto's van laatst zijn hier te vinden.
http://epona.tv/blog/2015/august/falsterbo-moments



jezus wat een foto's, vreselijk

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Re: Wat vindt bokt hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 11:06

Jee, dat is best al een oud filmpje dan. Het zijn geen paardenmensen die dat filmpje gedeeld hebben. Waarschijnlijk zijn ze het tijdens surfen ergens tegengekomen en vonden ze het zo mooi dat de hele wereld het moest zien.

Ruggebruik e.d. kan ik niet goed zien, ik ben daar niet zo bedreven in. Maar jullie commentaar bevestigt wel mijn eerste gevoel. En dan die hele discussie over Akeem .... in een van de links. Helaas heb ik al vaker dit soort dingen voorbij zien komen over GP-paarden.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:12

Maar is hij echt zoveel belabberder in de ring dan andere dressuurruiters (en dan bedoel ik niet zozeer de voorbeelden van hoe we het wel graag willen zien).. Dat er veel betere manieren zijn om je paard te rijden, ja absoluut.. Maar in vergelijking tot wat ik gemiddeld zie langskomen, valt mij dit niet zo zwaar tegen.. Maar dat gezegd hebbende, ben ik in het algemeen gewoon geen fan van de wijze waarop paarden in de dressuur lopen.. dat het paard zichtbaar geniet, nee, want de staart wordt niet voor niets gebruikt (ben ook geen fan van kwijlende wielrenners waar het snot uit de neus loopt, of hijgende tennisters, immers ze rijden/lopen dan gewoon in het rood)..

zoals gezegd wordt, hij doet z'n kunstjes zoals het verlangd wordt en zoals men het graag ziet en die kunstjes doet hij..

wat ik met mijn post bedoelde is dat ik een heel ander filmpje had verwacht.. zoals dat filmpje, zo lopen er zoveel rond.. dat de commentatoren estatisch zijn, de truckendoos is voor hen boven verwachting geopend.

die truckendoos is wat men tegenwoordig lijkt te verwachten, dat is wat je krijgt. en vanuit die optiek voldoet het paard aan de verwachtingen, of overtreft ie die zelfs. Ik had een paard verwacht dat half stakend de ring doorging met een opengesperde mond, waarbij de staart maaiend tegen de oefeningen in gebruikt zou worden..

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:15

elenaMM77 schreef:
Maar is hij echt zoveel belabberder in de ring dan andere dressuurruiters (en dan bedoel ik niet zozeer de voorbeelden van hoe we het wel graag willen zien).. Dat er veel betere manieren zijn om je paard te rijden, ja absoluut.. Maar in vergelijking tot wat ik gemiddeld zie langskomen, valt mij dit niet zo zwaar tegen.. Maar dat gezegd hebbende, ben ik in het algemeen gewoon geen fan van de wijze waarop paarden in de dressuur lopen.. dat het paard zichtbaar geniet, nee, want de staart wordt niet voor niets gebruikt (ben ook geen fan van kwijlende wielrenners waar het snot uit de neus loopt, of hijgende tennisters, immers ze rijden/lopen dan gewoon in het rood)..

zoals gezegd wordt, hij doet z'n kunstjes zoals het verlangd wordt en zoals men het graag ziet en die kunstjes doet hij..

wat ik met mijn post bedoelde is dat ik een heel ander filmpje had verwacht.. zoals dat filmpje, zo lopen er zoveel rond.. dat de commentatoren estatisch zijn, de truckendoos is voor hen boven verwachting geopend.

die truckendoos is wat men tegenwoordig lijkt te verwachten, dat is wat je krijgt. en vanuit die optiek voldoet het paard aan de verwachtingen, of overtreft ie die zelfs. Ik had een paard verwacht dat half stakend de ring doorging met een opengesperde mond, waarbij de staart maaiend tegen de oefeningen in gebruikt zou worden..


het leuke is dat dressuur oefeningen ene functie hebben. het zijn geen kunstjes. je beneoemt het goed dat het paard hier zijn kunstjes laat zien. dit is verre van rijtechnisch correct.

ik ben het ook met je eens dat dit een beetje het algemene beeld vertegenwoordigd wat je ziet in de modern dressuur sport. dit is helaas om te janken. ook als ik de foto's weer zie van het NK in een anders topic. alle paarden laten tactfouten zien op de foto's. Dit is wereld niveau, het is op zijn zachts gezegd jammer te noemen.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Re: Wat vindt bokt hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 11:32

Trouwens, zo zie je maar weer dat je als commentator er helemaal geen verstand van hoeft te hebben ;-)

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:38

DarkoFoitzik schreef:
elenaMM77 schreef:
Maar is hij echt zoveel belabberder in de ring dan andere dressuurruiters (en dan bedoel ik niet zozeer de voorbeelden van hoe we het wel graag willen zien).. Dat er veel betere manieren zijn om je paard te rijden, ja absoluut.. Maar in vergelijking tot wat ik gemiddeld zie langskomen, valt mij dit niet zo zwaar tegen.. Maar dat gezegd hebbende, ben ik in het algemeen gewoon geen fan van de wijze waarop paarden in de dressuur lopen.. dat het paard zichtbaar geniet, nee, want de staart wordt niet voor niets gebruikt (ben ook geen fan van kwijlende wielrenners waar het snot uit de neus loopt, of hijgende tennisters, immers ze rijden/lopen dan gewoon in het rood)..

zoals gezegd wordt, hij doet z'n kunstjes zoals het verlangd wordt en zoals men het graag ziet en die kunstjes doet hij..

wat ik met mijn post bedoelde is dat ik een heel ander filmpje had verwacht.. zoals dat filmpje, zo lopen er zoveel rond.. dat de commentatoren estatisch zijn, de truckendoos is voor hen boven verwachting geopend.

die truckendoos is wat men tegenwoordig lijkt te verwachten, dat is wat je krijgt. en vanuit die optiek voldoet het paard aan de verwachtingen, of overtreft ie die zelfs. Ik had een paard verwacht dat half stakend de ring doorging met een opengesperde mond, waarbij de staart maaiend tegen de oefeningen in gebruikt zou worden..


het leuke is dat dressuur oefeningen ene functie hebben. het zijn geen kunstjes. je beneoemt het goed dat het paard hier zijn kunstjes laat zien. dit is verre van rijtechnisch correct.

ik ben het ook met je eens dat dit een beetje het algemene beeld vertegenwoordigd wat je ziet in de modern dressuur sport. dit is helaas om te janken. ook als ik de foto's weer zie van het NK in een anders topic. alle paarden laten tactfouten zien op de foto's. Dit is wereld niveau, het is op zijn zachts gezegd jammer te noemen.


Vooral ook omdat leken dat dan bezien als hoe het moet :/

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Wat vindt bokt hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:42

waardoor mensen zo paard willen rijden emt die paarden. dit drijft de industrie: instructeurs, opleidingen, de fok etc. helaas versterkt dit elkaar. deze combinaties zouden niet op dit niveau Mogen komen. laat staan hoge scores krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 09:02

Jacquel schreef:
Iemand had deze link op mijn FB-pagina gezet. Ik weet niet waar en wanneer deze video is gemaakt en hoe paard en ruiter in de klassering zijn geƫindigd. Ik heb niet zo goed oog voor alle nuances van de dressuur en vind het er mooi uitzien. Alleen die staart!! Ik heb nog nooit zo'n onrustige staart gezien en het suggereert voor mij dat dat paard zich helemaal niet happy voelt. Niet alleen bij de moeilijke oefeningen, maar ook in de draf blijft die staart zwiepen. En af en toe heb ik het idee dat de ruiter best hardhandig is, maar zoals gezegd heb ik daar niet zo goed oog voor.

De commentatoren vinden het in ieder geval prachtig en zeggen zelfs dat het paard zichtbaar geniet. Dat vraag ik me dus ten zeerste af. Wat is jullie idee daarover?

http://www.pawsandclawssite.com/watch-t ... peechless/


wat vind t u er zelf van?

Shenavallie
Berichten: 11599
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 09:11

Ik zie alleen maar spanning en geen plezier. Nee, dit paard heeft het niet makkelijk.

Wellicht off-topic, maar ik zou graag dressuur willen zien zonder al die poespas. Dus geen sporen, geen scherpe bitten en geen dubbele teugels. Het kost alleen wat meer geduld, maar het is zeker mogelijk! :j

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Wat vindt bokt hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 09:18

zeker waar. zoek eens op youtube naar Ingrid Klimke. echt een inspiratie bron

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Re: Wat vindt bokt hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 11:03

MCE, ik weet niet wat ik ervan moet vinden, omdat ik tegenstrijdige tekenen zie. Daarom open ik nou juist dit topic.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wat vindt bokt hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:24

RT-V >>> links

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat vindt bokt hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:37

"...and the horse shows of its true talent! Look at how it moves to the music, in tune, and able to memorize all the different routines. Incredible!"

Alleen dit commentaar bij die video al. Alsof dat paard de passen onthoudt :')
Verder is alles er wel zo'n beetje van gezegd. Nee, dit is imo niet hoe dressuur hoort te zijn. Maar, ik heb ook slechtere video's gezien!