Geluid van een koffiekopje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_bokworst

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-07-12

Geluid van een koffiekopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 13:58

Sorry voor de verwarrende titel :+

Vanochtend bij het ontbijt had ik mijn dagelijkse kopje koffie, en terwijl ik er verveeld in tikte viel mij iets vreemds op: het geluid van het getik werd steeds hoger!

Na wat meer 'experimenten' ( :+) ) bleek dat na wat roeren het geluid weer bij laag begon.

Dus wat doe je dan? Je maakt er een filmpje van, zet het op youtube en hoopt op antwoorden :+



Wie o wie heeft er een verklaring voor dit vreemde verschijnsel?

Bokkertje21
Berichten: 146
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Geluid van een koffiekopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:02

Dit soort dingen houden mijn hersenen ook altijd bezig. Ik ben benieuwd of iemand een verklaring heeft !

rien10
Berichten: 14758
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:04

Ik. (Denk dat ik het weet)
Ik heb het zelfde ondervonden en heb me vaak afgevraagd wat het kan zijn. Ik kom tot de volgende theorie.
Als je koffie net ingeschonken is, dan is er een bepaalde dichtheid in de vloeistof (kofie, melk, suiker mengsel). Als je gaat roeren, verandert de dichtheid. De moleculen komen dichter opeen te zitten. De koffie zakt wat in elkaar als het ware. Dat verklaart de verandering in geluid.
Je kunt het vergelijken met het vullen van de suikerpot. Je giet de suikerpot vol, er lijkt niets meer bij te kunnen. Dan geef je een paar tikken tegen de pot en de suiker zakt wat in, de korrels komen dichter bijeen te zitten. Nu kan er weer wat bij.
In de beton bouw wordt dit fenomeen al jaren toegepast. Om de luchtbellen uit een gegoten beton constructie te krijgen, brengt men een trilnaald in. Die grote "naald" trilt en laat zo het beton verdichten. Google er maar eens op. Er zullen wel filmjes van bestaan.

senna21

Berichten: 11886
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Geluid van een koffiekopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:16

Volgens mij komt het doordat je het kopje in trilling brengt met iedere tik. Vervolgens breng je het reeds trillende kopje in hogere trilling met de volgende tik, enz.
Hogere trilling, hoger geluid.
(Als dit klopt) zal er bij heel langzaam tikken geen toonverhoging ontstaan.

Bokkertje21
Berichten: 146
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Geluid van een koffiekopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:26

Ik meld me als vrijwilliger om het bovenstaande te testen :9k .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:29

senna21 schreef:
Volgens mij komt het doordat je het kopje in trilling brengt met iedere tik. Vervolgens breng je het reeds trillende kopje in hogere trilling met de volgende tik, enz.
Hogere trilling, hoger geluid.
(Als dit klopt) zal er bij heel langzaam tikken geen toonverhoging ontstaan.
Dit denk ik ook. :j

Hahaha, het is ook maar wat je opvalt. _O-

rien10
Berichten: 14758
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Geluid van een koffiekopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:31

Nee, want ik heb het kopje wel eens laten staan een paar minuten, en dan blijft het geluid hetzelfde.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Geluid van een koffiekopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:36

Wat grappig dit. Ik denk ook dat de bewegende vloeistof in het kopje het geluid beïnvloed. Ik vind het wel een leuke ontdekking!

Anoniem

Re: Geluid van een koffiekopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:38

Even mijn hypothese :')

Hoge tonen hebben kortere trillingen. Wellicht dat door de golven de trillingen verkort worden, waardoor ze hoger worden?
Enfin, ik doe maar psychologie dus pin me er niet op vast.

Gwahir

Berichten: 756
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:44

Een bekend verschijnsel. Door het roeren gaat de vloeistof draaien. Geluidsgolven van het tikken worden door de draaiende vloeistof uitgerekt. Langere golven maken een lagere toon.