Wild paard zadelen en racen en hem enorm veel stressen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Wild paard zadelen en racen en hem enorm veel stressen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 22:14


Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re: Wild paard zadelen en racen en hem enorm veel stressen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:17

Ik wordt echt kotsmisselijk van dit filmpje

Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:20

ongelofelijk zielig |(

crazyshar

Berichten: 1985
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: z-brabant

Re: Wild paard zadelen en racen en hem enorm veel stressen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:23

Prachtig om te zien dat er toch een paar tweebeners flinke klappen krijgen, of onder het paard terecht komen!

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:26

Ik word hier ook naar van.... wat mensen toch niet verzinnen ten behoeve van hun eigen vermaak....... bah!

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wild paard zadelen en racen en hem enorm veel stressen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:29

pfoe... ik vond het begin al erg genoeg, maar wat er daar vanaf 1.45 gebeurd... Walgelijk gewoon... Ik heb nog nooit zoveel paarden achter elkaar overrug zien gaan.

Jammer dat deze zo werkwillige dieren als zo een vermaak gebruikt worden :(

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:30

Ben ik nou gek? Maar ach, ik vind dit nog prima! Ze doen maar, ik zie hier de sport/uitdaging nog wel van in.

Paarden staan bij elkaar, ok, het is even stress, maar hoe lang? 5 min.

Alle actie die je met wilde paarden onderneemt levert stress op.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:35

5 min gefilmd ja, maar de paarden moesten wel eerst nog gevangen worden in de grote arena waar ze minstens 10 min hebben zitten rondrennen, daarna nog een heel gevecht hebben opgezet want geen enkel wild paard wil zomaar mee met iemand die een lasso om zijn nek gooit.
Nog niet gesproken over dat ze eerst al ergens gevangen zijn, naar een plaats gebracht met zn allen in een trailer, dan ergens met zn allen gedropt. En achteraf andersom.

Ik vind het niet kunnen, gewoon het feit al hoeveel pijn de paarden niet moeten hebben van achterover te slaan. Die van ons had meer dat een week last toen hij met spelen op de weide achterover sloeg. Laat staan wat de paarden moeten voelen die 2 keer, of zelfs met zadel gevallen zijn. Eentje, die als eerste valt, zijn 2e val valt hij ook recht op zijn nek/schoft.
Dan is er nog niet eens gesproken over wat de stress doet met hun lichaam. Of de kracht dat ze op hun hoofd/hals krijgen om ze bij hun te houden om op te zadelen.

ellepel

Berichten: 47399
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:36

Zo he....die mensen hebben wel lef zeg!

Ja is even stress voor de paarden,maar dsn zijn ze er ook doorheen toch?


Maar wel maf dat ze dit zo doen, zie het toch liever anders gaan :j

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Wild paard zadelen en racen en hem enorm veel stressen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:42

Sorry maar ik kan er niet naar kijken, walgelijk!!

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:44

Ik zie een behoorlijk zachte ondergrond, ik denk dat dat meer opvangt als ze achterover vallen dan een harde grasgrond. Daarbij geeft het ook meer grip.

Ik weet niet hoeveel paarden er jaarlijks uit de reservaten worden gehaald, dat zal zeker niet allemaal met join ups gebeuren.

En tuurlijk, alles kan altijd diervriendelijker, maar ik kan dit toch niet walgelijk noemen.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:45

Vind het nog wel meevallen. Ja natuurlijk is het stress. Maar ze hebben geens van allen een hoofdstel met bit om, allemaal op halstertje .... geen schoonheidsprijs natuurlijk maar als je er 10 /15 voor het eerst een zadel op legt krijg je wel eens gedoe. Keur het zo niet goed maar aan de andere kant zie je toch de meeste paarden na paar bokkensprongen gewoon lopen...

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:45

ze hebben geen lasso om de nek, ze dragen allemaal een halster, met een touw aangeklipt.

ze zijn dus in handen geweest, voor ze daarheen gingen..

dit is gelijk aan rodeorijden op paarden, alleen dan met het extra kunstje om het zadel erop te krijgen.

de paarden komen misschien uit het wild, maar zijn geen wilde paarden op dat moment.. anders zie ik niet hoe ze er een halster om geworsteld kunnen hebben.. na een minuut of zo zie je ook dat een van de paarden in ieder geval geen verzet toond aan de lange lijn gevoerd te worden..

de strijd begint pas op het moment dat men ze vanaf de grond op druk zetten om ze naar zich toe te halen om daarna ze rond te worstelen tot het zadel erop kan.

het zijn bronco's, ongetraind of onvoldoende getraind om gezadeld te worden. Dit soort paarden zijn over het algemeen gedomestieerd, maar ongetraind..


dat neemt niet weg dat ik het persoonlijk liever zie verdwijnen, train ze maar met rust en vertrouwen en laat het circus weg..

maar het 'wilde/feral' geloof ik niet zo in.. het overgrote deel is geen wild paard meer bij dit soort ongein. maar simpelweg ongetraind of van karakter nukkig en onmeewerkend waardoor het een prima bronco is maar geen rijdier.

Anoniem

Re: Wild paard zadelen en racen en hem enorm veel stressen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:08

Walgelijk... Wat en stressvol en lomp gedoe :n

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Wild paard zadelen en racen en hem enorm veel stressen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:15

Walgelijk, maar als ik eerlijk ben staat het huilen mee nog nader dan het lachen bij de trouwe paardjes die 23 uur op stal staan en 1 uur moeten presteren.

Beide te triest voor woorden, en paard-onterend

iirrssjjee

Berichten: 5946
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Wild paard zadelen en racen en hem enorm veel stressen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:26

Heb m na 2.00 stopgezet. Nadat die paarden allemaal achterover vallen kon ik echt niet meer verder kijken...

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:27

Dat mensen dit gewoon voor de lol doen, hoe gestoord en ziek ben je dan :n

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 23:28

Ik vind het stuk waarbij meerdere paarden zich op de rug laten vallen ook zorgwekkend in mijn ogen doen ze dat alleen als ze het geestelijk even niet meer trekken

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:40

shilady schreef:
Ik vind het stuk waarbij meerdere paarden zich op de rug laten vallen ook zorgwekkend in mijn ogen doen ze dat alleen als ze het geestelijk even niet meer trekken



wat dacht je van 'hun gewicht in de strijd gooien'?

je kunt als paard maar zoveel kracht zetten in z'n achteruit.. omhoog komen en jezelf om laten vallen geeft nog een extra kracht. Het is puur om los te kunnen komen dat ze zich omwerpen.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Wild paard zadelen en racen en hem enorm veel stressen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 19:05

Ja das waar.... troost me maar met de gedachte dat op andere plekken op de wereld de paarden het nog 100 keer slechter hebben

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Wild paard zadelen en racen en hem enorm veel stressen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:16

dat denk ik ook..

dit ziet er naar uit, en mijn hobby zou het niet zijn.

maar ik denk dat ze buiten dit 'werk' een redelijk goed leven hebben..
niet of nauwelijks in handen of in de buurt van mensen en wel goed te eten en te drinken.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Wild paard zadelen en racen en hem enorm veel stressen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:23

Gadver :(

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:24

Ik zie er de lol persoonlijk niet van in, maar ik vraag me vooral af wat er daarna met ze gebeurt. Als ze een paar uur 'onder de pannen' zijn met dit gebeuren en daarna weer terug kunnen, vind ik het echt niet heel vreselijk. In vergelijking met orka's en dergelijke die hun leven lang in veel te kleine bassins leven, olifantenritjes etc. vind ik dit een 'diervriendelijker' gebeuren. Betekent overigens niet dat ik het leuk vind om te zien :n

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:31

het zijn zoals het lijkt bronco's Loolotte, om ze waardevol te laten blijven zullen ze dus het grootste deel van het jaar redelijk vrij rondlopen, met natje en droogje om maar zo wild mogelijk te blijven, terwijl ze wel door bepaalde mensen geleid en gehandeld kunnen worden om bijvoorbeeld een halster om te doen..

zouden ze dit iedere week doen, dan is met een paar weken zo'n paard geen bronco meer, immers dan kent ie het circus wel, daarmee waardeloos voor het spectakel..

ik denk dat ze af en toe meedoen, en als ze echt niet wild genoeg meer zijn dan worden ze verder zadelmak verkocht en als rijdier verkocht of aangehouden.


ik gok dat ze eerst in een grote koraal worden gezet met voldoende eten en water om te ontstressen voor ze losgegooid worden.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:12

elenaMM77 schreef:
het zijn zoals het lijkt bronco's Loolotte, om ze waardevol te laten blijven zullen ze dus het grootste deel van het jaar redelijk vrij rondlopen, met natje en droogje om maar zo wild mogelijk te blijven, terwijl ze wel door bepaalde mensen geleid en gehandeld kunnen worden om bijvoorbeeld een halster om te doen..

zouden ze dit iedere week doen, dan is met een paar weken zo'n paard geen bronco meer, immers dan kent ie het circus wel, daarmee waardeloos voor het spectakel..

ik denk dat ze af en toe meedoen, en als ze echt niet wild genoeg meer zijn dan worden ze verder zadelmak verkocht en als rijdier verkocht of aangehouden.


ik gok dat ze eerst in een grote koraal worden gezet met voldoende eten en water om te ontstressen voor ze losgegooid worden.


Volgens mij worden ze ook gewoon gebruikt voor rodeo oid. Daar worden de paarden ook meermaals gebruikt, ze bokken ook voornamelijk door de flank strap. Dat is een band die net voor de achterbenen zit, rond het lichaam, waardoor paard (of stier) zal bokken.
Rodeo zonder flank strap zie je niet snel. Dat ze meermaals gebruikt worden weet ik omdat het ooit op discovery channel was denk ik, daar was een soort van reality over het leven als rodeo-rijder. Daar stonden een aantal paarden bekend om mensen serieus toe te takelen. Die 'berijders' vreesde dan op voorhand al voor hun leven, terwijl ze van sommige opgelucht waren, maar minder spectakel was natuurlijk ook minder bekendheid voor hun.