Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hooiberg
Berichten: 214
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Bunnik

Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 19:13

Nederland heeft een principeovereenkomst met de Ukraïne. Dat impliceert dat de Ukraïne aanspraak kan maken op Nederlands geld en Nederlandse militaire ondersteuning.

Dat terwijl de Ukraïne nou niet echt aansluit bij het moderne westerse denkbeeld. Zo is Oleh Tyahnybok, lijsttrekker van de grootste partij van het land, de Svobodapartij, letterlijk van het kaliber Hitler. Hij heeft onlangs nog opgeroepen om "De wapens op te nemen en alle Russische varkens, jodenzwijnen en ander ongedierte uit te roeien." -O- Echt... What... the... fiets? En daar wil de Nederlandse regering graag vriendjes mee zijn -O- . Daarnaast is het land in een oorlog verwikkeld, maar we eigenlijk niks te zoeken hebben.

Nu worden er op dit moment handtekeningen ingezameld om een referendum over deze overeenkomst af te dwingen. Hiervoor moeten in zes weken 300.000 handtekeningen worden ingezameld. Gaat de jouwe daar bij staan?

Dus, laten we vooral niet met de nazi's heulen, enkel en alleen om Rusland te plagen.

http://teken.geenpeil.nl

Afbeelding


P.S. Zelfde principeovereenkomsten bestaan met Moldavië en Georgië. Ook van die fijne verlichte oorden...

hooiberg
Berichten: 214
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Bunnik

Re: Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 19:33


benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:42

Getekend. Vind t overigens lastige materie en nu helemaal
Laatst bijgewerkt door benangelique op 21-09-15 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

hooiberg
Berichten: 214
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Bunnik

Re: Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 19:45

Dank je wel!

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:49

Handelsovereenkimst staat niet gelijk aan intrede bij de EU. Daar hebben nog een stelletje meer landen inspraak in. Daarnaast moet de financiele situatie stabiel zijn.
Waar staat concreet beschreven dat ze de Ukraine bij de EU zouden willen?

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:07

Vanaf het moment dat Poetin de gaskraan dichtdraaide stond de EU al te slijmen ...

Daarnaast "financiele stabiliteit" daar kijken ze in Brussel niet naar, dat is in het verleden al gebleken :D helaas worden er geen lessen getrokken uit het verleden want als je zelf in een ivoren toren woont dan heb je er geen last van.

hooiberg
Berichten: 214
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 20:10

Dit soort associatieverdragen zijn een eerste stap voor landen, die op de lange termijn kunnen leiden tot een EU-lidmaatschap. En het gaat er niet om of de Ukraïne dat wil, maar of Europa (en ook Nederland) dit wil.

Als de Ukraïne hun zaakjes op orde hebben, en een beschaafd modern democratisch politiek bestel hebben, economisch stabiel zijn, en wanneer westerse waarden er de norm zijn geworden, zijn ze wat mij betreft van harte welkom. Maar zoals het er nu voor staat gaat dat nog wel even duren.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:00

Maar waar ben je dan precies tegen?
Tegen het handelsverdrag of tegen de optie dat ze misschien ooit in de verre toekomt bij de EU zouden willen en visa versa?

hooiberg
Berichten: 214
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Bunnik

Re: Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 21:08

Het hele referendum draait eigenlijk niet eens om voor of tegen, maar om het feit dat dergelijke verdragen met verregaande gevolgen worden afgesloten zonder het volk te raadplegen. Neem landen als Zwitserland, of Duitsland, waar relatief slechts de helft van de handtekeningen voor een referendum te worden dienen ingediend, en waar er bovendien anderhalf *jaar* voor staat, in plaats van anderhalve *maand*, zoals bij ons. Het lijkt haast alsof de overheid probeert de inspraak van het volk zo veel mogelijk in te perken.

Persoonlijk ben ik absoluut tegen toenadering tot en samenwerking met nazi's, op welk niveau dan ook. Maar als iemand anders daar genuanceerder over denkt, moet diegene ook de mogelijkheid hebben om zijn of haar mening meegewogen te hebben.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:17

In zwitserland krijg je ook wel een berg meer informatie van te voren zodat je erover kunt denken.
Het feit dat ik de OP al niet precies begreep is dan al geen goede basis. Dat geeft nee stemmers die niet weten wat ze stemmen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:17

Ik volg dit al een tijdje, maar snap het probleem niet zo := De uitleg bij het tekengedeelte maakt het niet simpeler. Ik krijg een beetje nee, want we willen het niet, omdat we het niet willen gevoel bij.

Ik zie op dit moment liever referendums over andere Europese punten. :)

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:22

Ik zie ook niet waarom het bij een handelsverdrag uitmaakt of het land een vage partij heeft.
Ik vind de Christen uni ook een vage partij, dan nog niet te spreken over wilders :=
Of wat dacht je van de tijden van Janmaat...was ook een enge gast hoor.

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:23

"gefeliciteerd, u heeft Pechtold erg verdrietig gemaakt" _O_
Naar mijn idee gaat het ook meer over de mogelijkheid om het volk erbij te betrekken, ipv. de grote beslissingen zonder overleg te maken. Meer in naam van de democratie.

hooiberg
Berichten: 214
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 21:26

Sammie schreef:
Ik zie op dit moment liever referendums over andere Europese punten. :)

Als er nu een referendum komt, over het associatieverdrag met de Ukraïne, wordt het voor heel Nederland duidelijk dat dit mogelijk is, en dan wordt de drempel verlaagd om andere zaken die jou blijkbaar nauwer aan het hart gaan, al dan niet aan de EU gerelateerd, aan een referendum te onderwerpen.

hooiberg
Berichten: 214
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 21:35

Sizzle schreef:
In zwitserland krijg je ook wel een berg meer informatie van te voren zodat je erover kunt denken.
Het feit dat ik de OP al niet precies begreep is dan al geen goede basis. Dat geeft nee stemmers die niet weten wat ze stemmen.


Sorry, ik ben wat kort door de bocht geweest. Ik had de link gepost naar meer informatie, maar dat had ik duidelijker moeten doen.

Het feit dat het land geleid wordt door nazi's, en dat zij door dit verdrag recht hebben op Nederlandse bijstand, zowel financieel als militair, zijn de punten die mij het zwaarst tegen de borst stoten. Vandaar dat ik die heb uitgelicht.

Zie voor alle details die een mens zich maar kan wensen omtrent dit verdrag en het beoogde rereferdum: http://geenpeil.nl/

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:41

Dat wordt al wat duidelijker :)

Ik ben absoluut voor referenda, maar is het dan niet handiger om gewoon een referendum te houden om het activer invoeren van referenda? Nu lijkt het specifiek gekoppeld aan de issue Ukraine.
Of is dat ook de bedoeling?

Edit: dank wikipedia begrijp ik het inmiddels beter.
Sinds Juli mag meb dus een referendum aanvragen en dit is de eerste die stap 1 gehaald heeft.
Dis als nu zoveel mogenlijk mensen instemmen voor fase 2 geeft dit een goed signaal af dat men inspraak wil hebben.

hooiberg
Berichten: 214
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 21:52

Sizzle schreef:
Sinds Juli mag men dus een referendum aanvragen en dit is de eerste die stap 1 gehaald heeft.
Dus als nu zoveel mogenlijk mensen instemmen voor fase 2 geeft dit een goed signaal af dat men inspraak wil hebben.

:) yep

Als deze actie kan rekenen op voldoende enthousiasme, komen er wellicht meer referenda over zaken die het Nederlandse volk belangrijk acht. Zo zijn er in Zwitserland de afgelopen tijd al zes (als ik me goed kan herinneren) referenda geweest.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:54

Maar als je dit aantal van 300.000 behaald dan wordt er in heel Europa toch een referendum gehouden en niet alleen in Nederland?

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:57

Dan hoop ik voor de organisatie dat de stemmers wat actiever uit hun stoel gaan komen want daar schort het ook nogal eens aan.

Overigens is het niet raar dat je in Zwitserland minder handtekeningen nodig hebt aangezien er ook maar 8 mjn mensen wonen. Met een buitenlander percentage van 50% in de steden waarvan de meeste geen stemrecht hebben is het aantal stemgerechtigden dus een stuk lager.

hooiberg
Berichten: 214
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 22:01

Sammie schreef:
Maar als je dit aantal van 300.000 behaald dan wordt er in heel Europa toch een referendum gehouden en niet alleen in Nederland?

Het referendum gaat er alleen over of Nederland er mee in moet stemmen. Het gaat helaas nog niet op Europese schaal.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:34

NM -> LN

Pieter25

Berichten: 3789
Geregistreerd: 15-01-12

Re: Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:43

Getekend, ik wil wel eens zien wat er gebeurd B-)

hooiberg
Berichten: 214
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Bunnik

Re: Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 18:50

Dank u, dank u :)

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 07:06


hooiberg
Berichten: 214
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Bunnik

Re: Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 19:46

Na een lekker buitenritje in de zon zag ik dat er, met nog vier uur te gaan, 444k digitale handtekeningen binnen. De analoge komen daar nog bij. Dus het referendum gaat er sowieso komen! :)

Helemaal leuk, precies in de tijd dat Nederland EU-voorzitter is. ;)