ervaring immunofoal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya_barock

Berichten: 336
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

ervaring immunofoal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 22:14

Hoi mijn merrie moet nog 40 dagen.
Nu wil ik immunofoal in huis halen, heeft iemand hier ervaring mee?

Zie dat de prijzen erg verschillen, hier in Nederland van € 249 en in Frankrijk € 178, nu vraag ik me af, omdat het gekoeld moet blijven, of het verstandig is om het vanuit Frankrijk te laten opsturen scheelt wel € 70 euro....

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 22:18

Ik zou eerst eens bij je veearts informeren. Als je veulen niet drinkt heeft je veearts vast wel iets in huis.

Ik neem tenminste aan dat je het niet uit voorzorg wilde geven?

Edit; Ik lees net de beschrijving. Ik vraag me af of het echt toegevoegde waarde heeft... meer dan de biest hebben veulens niet nodig, je kunt niet meer anti-stoffen toedienen dan ze kunnen verwerken en gebruiken.

Faya_barock

Berichten: 336
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: ervaring immunofoal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 22:20

Nee ik wil het uit voorzorg in huis hebben, is een maiden merrie en niet altijd even aardig naar andere paarden, dus knijp me best wel of ze het veulen wel gelijk laat drinken.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 22:24

Iedere merrie heeft ooit als eerste een veulen gehad. Soms is het fijn om even de druk eraf te halen en te helpen, maar over het algemeen komt het wel goed. En als het niet goed komt moet je toch de veearts bellen.

Wat overigens wel nog eens gedaan wordt (ik weet nog steeds niet wat ik er precies van vind, ik doe het vooralsnog niet), is de biest melken en die in een fles toedienen. Zodat die er snel inzit. Echt kwaad kan het niet denk ik.

Is het ook jouw eerste veulen? Een eigen veulen is geen ander paard natuurlijk.

Faya_barock

Berichten: 336
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: ervaring immunofoal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 22:33

Nee heb al 2 veulens met ervaren merrie gehad.

Ja kan altijd nog proberen haar te melken en dan met fles geven, wel gehoord dat ze wel eens daarna de speen niet meer altijd willen, weet niet in hoeverre dat klopt.

Ik zal de veearts een vragen wat hij op voorraad heeft.

Wij hebben zelf melkveebedrijf, en biest in de vriezer, in uiterste noodzaak kan dit ook gegeven worden, maar liever niet heb ik begrepen.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: ervaring immunofoal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 22:46

Ik vraag me oprecht af of er veel verschil zit in de immunoglobulinen van koebiest en kunstmatige biest, als je dat pad moet gaan bewandelen.

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Re: ervaring immunofoal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 22:58

Koeienbiest is beter dan geen biest. Maar je kan ook gewoon je merrie melken.

Als je iets in huis wil ‘voor de zekerheid’ kan je ook een Pavo Kickstart of Colostrum halen. In ieder geval stukken goedkoper.