[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:27

Wat komen er mooie combinaties voorbij.

Al mensen op het wachtbankje, spannend zeg.

Hier vanochtend gescand, mooi ei op rechts van 2,9 baarmoeder wordt mooi hengstig en cervix begint zacht te worden. Vrijdag weer scannen, dan verwacht ik ook dat we gaan insemineren. Zo spannend weer dit jaar. Duimen dat het nu wel lukt. Als ze komen insemineren, nemen ze ook gelijk een swap af. Dan weten we ook of dat de reden was van vorig jaar.

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:49

Ponytante schreef:
Ah ik snap hem. Was niet zeker of "de pers" actiefoto 1 of 2 was. :D

Ben van plan om dit voorjaar ook te insemineren, eerste keer ever, dus probeer een beetje uit te vogelen hoe & wat. :)



Ohh leuk heb je al wat op het oog?


marion82 schreef:
Wat komen er mooie combinaties voorbij.

Al mensen op het wachtbankje, spannend zeg.

Hier vanochtend gescand, mooi ei op rechts van 2,9 baarmoeder wordt mooi hengstig en cervix begint zacht te worden. Vrijdag weer scannen, dan verwacht ik ook dat we gaan insemineren. Zo spannend weer dit jaar. Duimen dat het nu wel lukt. Als ze komen insemineren, nemen ze ook gelijk een swap af. Dan weten we ook of dat de reden was van vorig jaar.


Spannend! Duimen

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:49

Marion. Begint ook al bij jullie. Spannend. Konden ze nu nog geen swab nemen? Hadden ze na insemineren nog kunnen spoelen. Voordat je nu uitslag hebt is het te laat voor deze ronde

Mijn hengst heeft vandaag ook weer voor het eerst gedekt. Hij was lekker zenn zijn vriendinnetje moest even komen. Toen was het zo gepiept. De andere merrie was niet interessant :=

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:47

AM_Horses schreef:
Marion. Begint ook al bij jullie. Spannend. Konden ze nu nog geen swab nemen? Hadden ze na insemineren nog kunnen spoelen. Voordat je nu uitslag hebt is het te laat voor deze ronde

Mijn hengst heeft vandaag ook weer voor het eerst gedekt. Hij was lekker zenn zijn vriendinnetje moest even komen. Toen was het zo gepiept. De andere merrie was niet interessant :=


Ze gaf aan dat ze het wel wilde proberen, maar ik heb zelf gekozen om het te doen bij inseminatie. Om zo min mogelijk met de baarmoeder te rommelen. Het zou vast niets uitmaken, maar dat is mijn gevoel.

Vorig jaar is ze ook een keer gespoeld met antibiotica en de dag erna met een liter vocht. Dit deden ze bij de controle of het ei eraf was. De veearts zei toen, dat het ongeveer 6 dagen duurt, voor het ei de baarmoeder bereikt en de zaadcellen zouden dan ook al in de eileider moeten zitten op dat moment. Zeker weet ik het niet, maar zo is het me verteld. Dan zouden we al wel de uitslag moeten hebben gehad.

Ponytante

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 17:08

Laylah, ik heb een D-pony en daarop iets soortgelijks maar rustiger. "Jouw" hengst is een optie.

Maar ik zou naar hengstenhouders moeten bellen en bijv uitzoeken of mij merrie daar kan staan (all-in service) gezien drukke baan en niet echt mogelijkheid om door de week (vaak) te scannen etc. (Als het lukt moet ik voor komend voorjaar wel wat afspraken maken qua veulenen dat ik weg mag/kan :+ ).

Merrie stond op monnikspeper dus eerst even wachten op tekenen op hengstigheid. En dan 2de ronde gaan proberen. Aan de andere kant, als ik haar nu naar een ander stal zou verplaatsen zou ze waarschijnlijk binnen 12 uur hengstig zijn. :') Want reageerde altijd fel en snel (tot ik dat monnikspeper inzette).

Muronia

Berichten: 19558
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 17:29

Marion spannend, hopelijk een schone swab. Ik begrijp dat het vorig jaar niet is gelukt? Klopt dat het vruchtje ongeveer 6 dagen na eisprong aankomt in de baarmoeder.

Ponytante leuk dat je ook wilt gaan fokken. Pas op, het is verslavend hoor :D . Ik weet niet in welke regio je woont, maar ik heb iemand die aan huis komt scannen. Dat scheelt een boel tijd en gereis en ik kan gewoon afspreken wanneer het past.

Laylah nou hopen dat het afspuiten geholpen heeft, dan kun je ook op het wachtbankje. Elonia had nu een follikel van 6 cm, zo groot heb ik ze hier nog niet eerder gehad. Meestal rond de 5-5,5 cm. Verschilt ook echt per merrie en per cyclus.

AM ze staat niet bij een ruin buiten he? Dat scheelt hier echt een boel. Soms vind ik hem een eikel als ie de merries pest of hun dekens sloopt, maar voor het schouwen ideaal.

Jildou mooie keuzes! One Million vind ik erg gaaf. Ik heb ook een keer gedekt met Toto's Design maar merrie pakte de eerste keer niet en tweede ronde kon hij niet dekken dus moesten we een andere hengst kiezen.

Wij wachten rustig verder.

Jildouu_97

Berichten: 50
Geregistreerd: 10-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 17:56

Muronia schreef:
Marion spannend, hopelijk een schone swab. Ik begrijp dat het vorig jaar niet is gelukt? Klopt dat het vruchtje ongeveer 6 dagen na eisprong aankomt in de baarmoeder.

Ponytante leuk dat je ook wilt gaan fokken. Pas op, het is verslavend hoor :D . Ik weet niet in welke regio je woont, maar ik heb iemand die aan huis komt scannen. Dat scheelt een boel tijd en gereis en ik kan gewoon afspreken wanneer het past.

Laylah nou hopen dat het afspuiten geholpen heeft, dan kun je ook op het wachtbankje. Elonia had nu een follikel van 6 cm, zo groot heb ik ze hier nog niet eerder gehad. Meestal rond de 5-5,5 cm. Verschilt ook echt per merrie en per cyclus.

AM ze staat niet bij een ruin buiten he? Dat scheelt hier echt een boel. Soms vind ik hem een eikel als ie de merries pest of hun dekens sloopt, maar voor het schouwen ideaal.

Jildou mooie keuzes! One Million vind ik erg gaaf. Ik heb ook een keer gedekt met Toto's Design maar merrie pakte de eerste keer niet en tweede ronde kon hij niet dekken dus moesten we een andere hengst kiezen.

Wij wachten rustig verder.


Dankjewel heb nu bij de glamourdale een one million lopen een fantastische veulen al zeg ik het zelf ! <3
Afbeelding

Afbeelding

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 17:56

Leuk om te lezen dat er al best wat druk bezig zijn! Ik ga komende maand 1 merrie scannen kijken waar ze is en swabben, tweede merrie gaat naar Nederland/Duitsland om te dekken en de derde moet half mei eerst nog even bevallen. :))

Maar dit jaar ook voor het eerst een seizoen aan de andere kant, als hengst eigenaar. Weer eens wat anders en eigenlijk net zo spannend. :D
Wel heel trots op m, hij werd, nadat hij als Duitse rijpony hengst goedgekeurd is, ook nog NRPS premie hengst afgelopen weekend. <3
Dus nu mag hij 1 seizoen in Nederland dekken voor hij weer naar huis komt. :):)

Afbeelding

Ponytante

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:23

Ja Muronia, volgens mij zijn hier ook idd dierenartsen genoeg om naar huis (in mijn geval: pensionstal) te komen. Alleen is mijn ervaring dat dierenartsen zelden heel punctueel zijn en met vergaderingen op locatie (woon-werk is bijna een uur :( ) etc kan het billenknijpend worden.

Maar rustig aan, eerst wil ik 1x een hengstigheid spotten. Als dat binnen nu en 1 maand niet gebeurt (pas net monnikspeper eraf) dan overleg DA. Feitelijk zou het dus juist kunnen dat haar brengen naar hengstenhouder haar spontaan hengstig krijgt en dan kan ze bij wijze van binnen een week drachtig en wel terug. :j

Punt één is dan wel hengstenkeuze. En dan nog bellen met hengstenhouders of logeren kan. Uiteindelijk kan ik misschien ook stalgenoten vragen voor hulp of de merrie bij een fokker in de buurt brengen ipv hengstenhouder, kun ze daar gescand samen met de 10 andere. :D

Komt vast allemaal goed, ik lees met belangstelling mee (en leer). Dus, in het verlengde, Quir: Wat is swabben?

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:59

Poh ik heb even zitten twijfelen of ik m'n hengstenkeuze al zou posten. Voorgaande jaren heb ik ook plannen gehad om te dekken, maar wegens omstandigheden die er toen gebeurde is het elke keer niet doorgegaan.

Momenteel zitten we ook middenin een huizenjacht, en dat kan ook zomaar het e.e.a. beïnvloeden.
Enfin, het loopt zoals het loopt. Als we dit jaar gaan dekken, dan gaat het gebeuren met Like Ermitage een Ermitage Kalone x Bamako de Muze.

Jildou, wat een gaaf veulen is dat geworden. Ik snap dat je One Million nog een keer wil gebruiken, weliswaar op een andere merrie.

Quir, ook hier gefeliciteerd! Met je verjaardag dit keer dan. Y)(^)
Benieuwd hoeveel knappe merries Milo gaat krijgen dit jaar! Maar hopelijk dit jaar ook weer een succesvol jaar voor Odie!

Ponytante, dat is nogal een onderneming die je moet hebben inderdaad. Op een uur afstand is inderdaad erg lastig. Dat maakte dat ik 2 jaar terug ook niet geprobeerd heb... Die van mij die trekt het vele verhuizen niet, dan krijg ik alle ellende op de maag van de stress. Wel ideaal als ze spontaan hengstig staat op een nieuwe stal. Als het dan ook nog een functionele hengstigheid is, dan zou dat helemaal mooi zijn natuurlijk. :j

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:34

Ik kan officieel mee op het wachtbankje, ei was weg *\o/*

Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:34

Ik meld me hier ook alvast!!
Al 2 veulens gefokt, in 2021 en 2022.
Vorig jaar de merrie leeg gelaten en voor dit jaar wil ik haar graag weer bij de hengst doen.
Ik ben nog niet helemaal uit met mijn keuze. Maar ik wil graag pas eind april beginnen, zodat het veulen niet al te vroeg in het seizoen geboren wordt.
De merrie is een A'lee Spring Power x Lancelot
Heeft in 2021 een veulen gehad van Komme Casall
Heeft in 2022 een veulen gehad van Van Gogh

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:08

Dat is goed nieuws Laylah. Nu kun je de lange 2 weken in. :j

Tof Dela, van Gogh heb ik ook een aantal jaar op m'n lijstje gehad voor mijn merrie. In 2021 ook een veulen van Komme Casall gehad. Ben benieuwd met welke keuze je komt. Welke heb je op je lijst staan?

Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:26

@Selente,

Ik zit nu vooral een beetje te kijken naar:
Stargos VDL, Boston VDL, toch terug fokken op van Gogh, Mees v/d Watermolen.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:36

Marion. Klopt idd dat het een aantal dagen duurt voordat de vrucht in de baarmoeder komt. Nu duurt de uitslag ook zo een paar dagen. Wellicht kan je dan nog één keer spoelen. Maar soms moeten er meerdere dagen gespoeld worden. Dit ga je dan niet meer halen. Maar wellicht is er helemaal geen bacterie.

Ik heb met mij oudere merrie ook al vaker pech gehad. Vroeggeboorte, placentitis. Vorig jaar een biopt laten nemen van de baarmoeder. Deze was heel goed.

Laylah. Super. Duimen draaien.

Ponytante. Er zijn ook dierenartsen die merrie begeleiding doen of dekstations. Hoeft dan niet perse bij de hengst te staan.
Monnikspeper moet ik onthouden. Heb een merrie, nu nog drachtig. Die is altijd zo extreem hengstig. Op de waterbak gaan zitten enz. Die wil ik na dit veulen, mee in de sport.

Muronia. Nee geen ruin bij haar in de paddock. Hier gaan de merries in de ochtend naar buiten. De ruinen in de middag. Nu staat er wel een 2 jarige hengst tegenover haar op stal. Die wordt dit weekend gecastreerd. Maar ze word tot nu nergens warm van :')

Quir. Nogmaals gefeliciteerd. Hij is geweldig <3 dek je zelf ook één merrie met hem?

Selente. Druk met huizenjacht. Geen makkelijke tijd nu.
Ik ben benieuwd naar de combinatie straks

Dela. Welkom. Ook niet makkelijk kiezen met zoveel hengsten keuze


Volgende week vrijdag komt er hier een dierenarts op stal. Laat ik mijn 3 jarige merrie maar scannen. Even kijken hoe ze ervoor staat. Mocht er niks van ontwikkeling zijn wellicht hengstig spuiten. Al weet ik dat de dierenarts dat liefst nog niet doet zo vroeg. Maar we gaan het zien.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:41

Dela, ah tof! Stakkato bloed ben ik ook fan van. :j Snap dat je er ook nog over denkt terug met van Gogh te fokken als dat een goed fokproduct is.

AM, ik heb altijd geleerd dat hengstig spuiten niet werkt als ze nog geen cyclus hebben. Gezien je met het hengstig spuiten eigenlijk het gele lichaam wegspuit. Maar als er nog geen cyclus is dan heb je dus ook nog geen geel lichaam.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 02:25

Klopt idd. Daarom ook eerst even scannen of het zin heeft. Anders wachten we gewoon nog even af. Het lijkt me toch sterk dat er nog geen activiteit is. Alles is hier zeker al 2x goed hengstig geweest op stal. Enkel zien we niks bij haar.

Verder niemand druk aan het scannen?

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 07:49

Ah oké, dan begreep ik het inderdaad verkeerd. Je weet het nooit inderdaad met die merries… hier is de kudde ook hartstikke hengstig, maar zie het bij die van mij nog niet echt terwijl ze normaal duidelijk toont.
Twijfel ook even dierenarts te laten komen om te zien hoe of wat, ze heeft namelijk wel duidelijk last van de hormonen.

Muronia

Berichten: 19558
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 08:04

Jildou das zeker een knap veulen!

Quir hij is ook prachtig uitgegroeid. Snap dat je daar supertrots op bent. Hij gaat vast wel de nodige merries mogen dekken dit jaar.

Ponytante ja met dierenartsen snap ik dat, ik heb er ook geen dierenarts bij maar echt iemand die puur merriebegeleiding doet. Maar, inderdaad eerst maar bij het begin beginnen. Heb je al wat hengsten op het oog?

Selente leuk dat je er weer bij bent. Hopelijk loopt alles volgens plan en gaat het lukken met dekken dit jaar.

Laylah gezellig, is het wat minder eenzaam op het bankje :D . Wanneer ga je scannen op dracht?

Dela welkom alvast!

AM pff kille tante, niet eens warm worden van een knappe aanstaande ex-hengst. Zou mooi zijn als ze het toch zelf nog even gaat laten zien. Dat is de reden dat ik nu zo vroeg heb gedekt. Elonia heeft zich nooit echt hengstig laten zien tot nu toe en deze was zoooo duidelijk.

Als ik zelf geen hengstigheid zie dan laat ik ook altijd eerst scannen om te kijken waar ze zit in de cyclus en vaak blijken ze dan toch al wel in de cyclus te zitten maar tonen het nog niet goed.

Wij zitten op dag 11 nu met Elonia. Nog een dikke week tot de scan, ik ben benieuwd.

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:17

Spannend voor jou muronia, wij gaan 15 april scannen, nog ff geduld :)

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:51

Ik weet helaas niet zo heel veel van verschillende hengsten, dus daar kan ik niet over mee praten.

Hier ook druk aan het scannen en hopelijk mag ik vanavond ook op het wachtbankje plaats nemen. Gister gescand en zelfs 2 eitjes op rechts. 1 van 3.5 en 1 van 4.5. Gister einde van de middag is ze geïnsemineerd. Eind van de middag wordt ze weer gescand of het ei eraf is. Zondag ochtend staan er al teveel merries op de planning, dus gekozen voor later vandaag. Ik ben benieuwd, aan haar gedrag te merken is het ei er wel af, maar straks weer ik het zeker.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:54

Wij zitten officieel op het wachtbankje.

Muronia

Berichten: 19558
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:58

Fijn marion, en nu maar geduldig wachten :)

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:37

Wij zijn aan het wachten op de veulenhengstigheid van Kato om een eerste ronde te doen :) dag 9 na de bevalling

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:33

Lilly is inmiddels hengstig. Wij wachten nog 1 hengstigheid. Hoop dus rond 14 april te kunnen beginnen :j