[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:26

Benoem het meer voor onrust. Eraf is eraf en niet half half.
Neuzen zorgt voor onrust en is best zielig, vind ik. Met spenen. Anders niet hoor

mirjamalvaro

Berichten: 14654
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:47

Hier blijft veulen gewoon bij de merrie, ook als ze drachtig is, of JUIST als ze dracjtig is. Over paar maanden zul je zie dat de merrie het veulen zel afspeend.
Dit jaar hoef ik niets te doen aan afspenen, 2 merries die het zelf wel regelen. Daar ga ik niet tussen zitten.

Quir

Berichten: 17368
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:49

Als ze kunnen neuzen, kunnen sommige ook nog drinken. _O-
Ze zijn creatief die merries en veulens.

Hier kunnen ze elkaar ook horen en zien, maar dat is eigenlijk geen enkel probleem. Hier is de oudste nu 7 maanden, maar loopt nog bij de moeder (die ook weer opnieuw drachtig is).

Het is ook niet onwenselijk om veulen erbij te laten lopen, drachtige merrie gaat vanzelf spenen (maar 5 maanden is daar ook nog te vroeg voor, meestal rond de 9/10 maanden en beginnen ze zo rond de 7/8 maanden).

Hier is de merrie enigszins begonnen met spenen, ze is het veulen zeker nog niet zat, maar zij is nu degene die bepaald wanneer er gedronken wordt en niet meer het veulen.

Ik ben wel voorstander voor het (grotendeels) zelf laten doen, nooit gezeur met strakke uiers of uierontsteking en zo, ook nauwelijks stress bij veulen en merrie. Als merrie niet drachtig is, haal ik hengst veulen er uiterlijk met 10/11 maanden af, beetje afhankelijk van het veulen. Sommige eerder rond de 8 maanden. Maar nooit eerder.


Hier begint het seizoen ook richting het einde te komen, komen nog 2 veulentjes voor de opfok en dan staat het ook vol. :):)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is wel gezellig. <3
Afbeelding

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:06

Hmm, dus ik zou er ook nog voor kiezen dat veulen erbij blijft lopen. Ik was bang dat dat niet goed ging met biest.
Moet ik alleen nog kijken of ik merrie voldoende gevoerd krijgt om niet te mager te worden.

happytime

Berichten: 1244
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:41

Ik zette er een stroomdraadjes tussen zodat ze niet konden drinken.na 2 maanden alles weer bij elkaar gezet..extra lang want oudste merrie vind het oke dat veulen tot 2 jaar blijft drinken( zo kocht ik ze)

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:34

Ik heb een probleem, de wolf zit bij ons in het dorp, heeft nu al 3 nachten op rij dieren gedood. Ik heb 2 grote paddocks met schuilstal; 1 voor de 2 veulens en 1 voor de 3 volwassen paarden. Die van de veulen is verder naar achteren en grenst aan wei en boswal/stukje bos... aan de andere kant van onze wei heeft de wolf al meerdere schapen gedood..
Ze staan nu al s'nachts binnen, maar het wordt inmiddels snel donker en ik ben pas tussen 18 en 18:30 thuis... ik ben zo bang voor mijn veulens
En denk er nu over om ze bij de grote paarden te zetten, dus de 2 paddocks samen te voegen, zodat ze meer bescherming hebben. Vervelende is dan wel, dat de volwassen paarden al het voer opeten en ben bang voor trap.. wat zouden jullie doen?

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:37

Genoeg voerplekken maken en dan komt het vast wel goed

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:56

Samenzetten zou ik doen en idd genoeg voerplekken. Een kudde is altijd veiliger.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:15

Inderdaas samenvoegen. Maar wat een vevelende situatie. Zou graag bij jullie in de regio wonen maar ben door die rotwolf wel blij dan ik in de Randstad woon.

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:14

Meerdere voerplekken. Dan komt het wel goed. Vervelend is het wel. Hier komen ze soms ook in het donker pas binnen. Maar ze staan altijd in kudde verband. Nu 5 om 3.

Cynthia82

Berichten: 9318
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:40

Hier staan Fiore en Finesse 's nachts ieder in hun eigen stal (bovenkant van de wand is eruit, dus ze kunnen elkaar goed zien en aanraken). Overdag lopen ze samen met nog 3 paarden buiten en drinkt Finesse nog wel, maar ik merk duidelijk dat Fi dat 's ochtends als ze net uit stal komen prima vindt, maar later op de dag stuurt ze Finesse steeds vaker weg. Dit tot grote frustratie van Finesse :+

Ik wil iedereen uit dit topic die op Finesse heeft gestemd, bedanken voor de stemmen <3 We zijn heel blij met onze zilveren plek (net als Fiore 10 jaar geleden)
Afbeelding

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:13

Mailin had vanmiddag haar gekke bui.
Het Connemara springbloed begon blijkbaar ook te kriebelen (0:30 min). Gek beest!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:22

Ze is heel knap cynthia <3

Springbloed hahaha geweldig filmje

petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:21

Hier een nieuwe manier gevonden van compleet afspenen en dus niet meer willen/kunnen of mogen drinken bij mama. Je doet ze een regendeken op en de kleine is dan bang van zijn eigen moeder en moeder moet het niet meer weten dat de kleine op minder dan een halve meter komt. :+

Libera

Berichten: 3982
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:41

Idaza heeft ook een regendeken op maar Tsunami is absoluut niet bang en duikt er zo onder :D
Ze staan ‘s nachts wel apart. Gaan vanaf vandaag ook overdag apart, want volgende week vertrekt ze naar Texas…

Gefeliciteerd met zilveren bokt veulen cynthia!

Desi ik heb ze hier ook samen staan, maar voer ze dan ‘s nachts wanneer ze op stal staan apart bij. Dan krijgen ze ook hun krachtvoer enzo.

petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:06

NOu gisteren was het gedaan met bang zijn van moeder met een deken op. Overgrootmoeder pestte hij ook weer bij momenten.

imani_abby
Berichten: 15
Geregistreerd: 16-01-17

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:49

Heeft iemand raad voor mij? Ik heb een veulen van ondertussen 6 maand, en vanaf dat ze een paar dagen oud was ben ik begonnen met gewenning aan het halster etc. Maar tot op vandaag is ze nog altijd redelijk schuw, bij het aan en af doen van het halster. Ook lukt het nog steeds niet om haar mee te laten lopen aan halster en touw. Terwijl haar zus van 4.5 maand dit al perfect kan. Ik probeer dagelijks te oefenen, maar het betert niet. Ze kan geen 'druk' verdragen. Ze is nu verkocht en gaat normaal dit weekend naar haar nieuwe huisje, ik houd mijn hart al vast om haar op de vanne te moeten zetten...

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:54

Ik wou zeggen, laat t halster eens even om. Dan heb je dat stukje op en af doen niet elke keer en ga je aan de slag met meelopen. Aaien op t hoofd, bij de oren etc. In n later stadium ga je dan weer bezig met halster op en af doen

Meelopen is veel geduld. Helemaal als ze wat groter zijn. Met extra handje erbij. Die kan naar voren 'duwen' vanaf de kont en iemand kan begeleiden vanaf voor. Bekende wegen. Dus bijvoorbeeld naar de paddock/wei en weer terug naar stal als ze dit dagelijks lopen kennen ze de route

YvonneV
Berichten: 8791
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:49

Die van ons loopt wel mee als je hem aan het halster pakt. Touw er aan en hij loopt niet meer.

Hij heeft ook een periode gehad dat hij het halster niet meer om wou. Ik gooi nu een handje voer in de bak en dan kan ik hem zo omdoen.

_Inge

Berichten: 1409
Geregistreerd: 31-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:54

Libby is er niet meer… zaterdagochtend in de weide aangekomen en Libby lag dood neer.
Ze was nog lichtjes warm dus niet lang geleden gestorven.
Maar of ze de hele nacht geleden heeft of kort weten we niet, en dat is erg moeilijk te plaatsen.
Dierenarts denkt misschien een hartaanval of een toeval?
In de kliniek zeiden ze toen ook dat de eerst komende tijd ze niet mag bereden worden ivm hart hart, door het hematoom, dus misschien in die richting te zoeken. (Niet dat ze bereden is uiteraard :( )
Feit is dat ze niet gezond was meer sinds de kliniek, alles is zo zwaar voor haar geweest dat ze ook enorm slecht gewicht bijkwam.
Maar ze was zo lief en dankbaar om terug bij haar vriendjes te staan.

We voelen ons zo schuldig dat we haar dit alles aangedaan hebben.

Twee weken geleden hebben we nog een oud paard van ons verloren, hij was echt op maar zeer doet het altijd.
En nu Libje…

YvonneV
Berichten: 8791
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:58

Heel veel sterkte.

Quir

Berichten: 17368
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:07

Ach nee, zo lang voor haar gevochten en alles voor haar gedaan. En echt niet schuldig voelen, je wilde een mooi veulen, niet dit. :(:)

Heel veel sterkte! Y;(

Marjoleine89

Berichten: 1227
Geregistreerd: 15-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:10

Ach wat verdrietig, heel veel sterkte Y;(

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:43

Wat verdrietig zeg... Heel veel sterkte :(:)

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:55

Jeetje Inge, wat heftig! Jullie hebben zo gevochten om haar er weer bovenop te krijgen en dan dit. Jezelf zeker niets verwijten hoor, dit was niet te voorspellen geweest. Ik vind het heel erg voor jullie en voor het paard dat nu achterblijft, hoewel ik niet weet of die nog goed contact had met haar. Zij was in elk geval heel gelukkig om weer thuis te zijn en als het haar hart is geweest heeft ze vast niet geleden. Dat gaat vrijwel altijd heel snel, dus ik verwacht dat dat bij Libby ook zo was!
Dikke knuffels van me :(:) :(:) :(:) !