[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xritt
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:09

Wat ontzettend naar om te lezen. Heel veel sterkte Y;(

Binnenkort gaat ons veulen naar de opfok. Ik weet dat het erbij hoort en dat het tijd is. Maar mijn moeder gevoelens :D beginnen op te spelen. Ik vind het toch best lastig.
Hebben jullie nog tips voor merrie en veulen? Ze zijn al vaak een paar uur van elkaar af geweest.

anoushka

Berichten: 379
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Benimeli(Spanje)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:38

Vreselijk Ennesil. Heel veel sterkte!

_Inge

Berichten: 1409
Geregistreerd: 31-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:53

Heel veel sterkte Ennesil

Iemand vroeg achter Libby, Libby gaat naar omstandigheden goed, ze is nog lang niet de oude , gewicht erbij gaat tergend traag en eerste weken hadden we echt zoiets van waar zijn we mee bezig, ongelooflijk kreupel en niks van het paard wat ze ooit was.
Libby is echt normaal een pittige dame dus het deed wel zeer.
Vorige week hebben we haar voor het eerst zien draven, ze is altijd heel claimerig naar haar kudde en we hadden er een andere pony bijgezet om te zien of dit ging maar niet echt dus :+ .
Maar blij weer eens het oude gedrag van haar te zien.

Desi_2409

Berichten: 900
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:15

Veel sterkte Ennesil!

Dank voor je reactie _Inge, ik was ook heel benieuwd.. Libby heeft echt op het randje gezeten blijkt wel.. als het opknappen zo langzaam gaat... Maar gelukkig is ze er nog, succes met het herstel!

Ik heb de merrie en veulen eerst paar uur uit elkaar en vervolgens de nacht. Daar slinkt het uier ook van. Als je dan gaat spenen is de productie al flink afgenomen.
Ik heb de merrie verkocht en een nieuw veulen erbij gekocht. Zodat ze samen met een leeftijdgenootje thuis kan opgroeien... Maar vooralsnog vindt Tinta de volwassen ruinen leuker dan het andere veulen pff.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:04

Sterkte Ennesil, ze zijn zo kwetsbaar .... je hebt er alles aan gedaan, maar helaas helpt dat niet altijd.

Ik hoop dat de stijgende lijn blijft _Inge, ik kan me voorstellen dat je heel graag wat meer vooruitgang wilt zien na alle ellende.

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:00

Wat moet het voor jullie kwistig zijn Inge, dat her allemaal maar langzaam aan gaat. Anderzijds ze heeft ook heel wat te voortduren gehad met alles.
Hopelijk straks weer haar oude zelf.

Xritt blijft iedere keer weer lastig en spannend. De kleine op kamers.

Desi, de ruinen zijn misschien meer vertrouwd nu?

King gaat begin november naar de opfok. Kleinschalig waar ze iedere dag in handen zijn.

Bo d'r hoef gaat tot nu toe goed. Groeit heel langzaam aan weer bij. Tot nu toe in 1 stuk.

King groeit lekker door, 13e was hij 4mnd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Qua kleur is hij wel donkerder geworden met appeltjes

Setteli

Berichten: 3179
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 00:38

Mijn Ivy is morgen ook 4 maanden.
Ik heb even een vraagje over het ontwormen.
Ivy is met 10 dagen en 5 weken ontwormd met Ivermectine, op 2,5 maand met Strongid-P. Ik heb haar gisteravond weer ontwormd met Strongid-P (dus op 4 maanden). Andere keren niets in de mest aangetroffen, maar nu zie ik net in de stal in meerdere hopen spoelwormen zitten. Bij de andere veulens nooit iets aangetroffen, maar ja.

Hoe snel zou ik haar weer kunnen ontwormen en welk wormmiddel raden jullie dan aan? Weer Strongid-P of met iets anders?

Libera

Berichten: 3990
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 04:45

Voor de veulens gebruik ik tot 6 maanden pyrantel of fenbendazole tegen spoelwormen. (Geen idee onder welke merknamen die verkocht worden, moet je even naar de werkzame stof kijken) Resistentie is heel hoog met ivermectine. Die geef ik daarna pas voor botflies

Setteli

Berichten: 3179
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:51

Strongid P heeft als werkzame stof pyrantel.
Dus daarmee zit ik wel goed. Ik haal maandag wel een nieuwe bij de DA, dan ontworm ik haar over een paar weken weer daarmee.

Of iemand anders een idee?

happytime

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:11

Inge fijn weer wat te lezen over libby,wat heerlijk als je haar weer een drafje ziet doen *\o/*

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 16:53

Ennesil heel veel strekte.

Inge wat fijn dat je verbetering merkt maar wat gaat dat vreselijk langzaam..... Succes

AM_Horses

Berichten: 2633
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 00:57

Inge. Wat fijn om iets te lezen over libby. Ik denk dat iedereen enorm heeft meegeleefd hier in deze topic. Maar wat fijn dat ze langzaam maar zeker opknapt :j

Ik heb ze laatst met panacur gedaan. Als ze een besmetting spoelworm hebben geef ik ze 2 of 3 dagen panacur

De dierenarts had het er over dat Stringid P de spoelwormen hard worden? En daarom panacur aanraden. Heb hier geen ervaring mee. Normaal wissel ik af met invermectine en panacur (pyrantel)

Kiki. Fijn dat je een goed plekje voor King hebt gevonden. Een goede opfok is echt een must vindt ik.
Hij wordt zo knap <3
Fijn dat de hoef nu goed aangroeid bij Bo

Ondertussen zijn hier alle veulens gespeend. Torvi is vanochtend vertrokken naar de nieuwe eigenaar. Voor White Gold brn ik nog aan het wachten op de planning van het transport. Jolie heeft nog geen nieuwe eigenaar. Ik zal nog nieuwe foto's en filmpjes maken. Wellicht komt er nog iemand. Anders moet ik opzoek naar een opfok plekje :')
Ze is zo leuk, snap niet dat er nog geen interesse is. Nu heb ik ook wel de indruk dat de markt een beetje overspoeld is op moment

Afbeelding

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 07:01

Alweer veulentjes die op zichzelf verder mogen! Hier denk ik er voorlopig gelukkig nog niet over na haha. :D

Knap veulen AM! <3

Jammer dat er nog geen intresse is voor Jolie.

Fijn om wat te horen Inge, zo heftig wat jullie en Libby hebben meegemaakt. Maar wel fijn dat ze weer en klein beetje haar zelf wordt. Zal nog een hele lange weg worden.

Setteli ik zou met Fenbendazol ontwormen als ze spoel wormen heeft (dat is bijvoorbeeld Panacur).

Ik ontworm op 8 en 16 weken met fenbendazol en dan na de eerste nachtvorst (vaak rond september) met ivermectine voor horzels.

Hier mochten de kleintjes afgelopen week nieuwe wei op waar het gras nog lekker hoog staat. Ze waren blij. <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
<3 <3 <3


De jongste is echt een show kikker. :):)

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:59

Hier zit de kleine rakker sinds vorige donderdag alleen in de kraambox. Ergens is hij daar blij om want hij gaat nu steevast in het midden stal gaan liggen slappen en moeder geniet er van dat ze niet meer constant haar eten moet delen en moet kijken waar die kleine ligt te slapen.

Heb trouwens een nieuw verkoopfilmpje gemaakt met wat recentere beelden er in verwerkt.


baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:25

Ennasil sterkte, naar altijd zo iets.

Normaal zijn wij van het in 1 x afspenen maar we hebben een merrie die nu bij ons voor het eerst een veulen heeft gehad en de merrie heeft wat een apart karakter. Dus we durfde dat bij haar niet aan. Ze zijn nu een paar keer een paar uur uit elkaar geweest ( wel naast elkaar op stal. Nu gaat ze vannacht voor het eerst de hele
Nacht er af. Maar mama staat links naast haar en tante rechts. Voor ons is het meer de merrie los weken van het veulen ipv het veulen van de merrie.

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 22:44

Normaal zet ik de moeder ook naast het veulen. Ik heb echter na een paar dagen moeten wisselen. Nu staat de overgrootmoeder naast het veulen en de moeder een gang er tussen. Sinds het inslapen 3 jaar geleden van een andere merrie kan de oudste het niet meer verdragen dat er geen paard naast haar staat. Nu met het veulen naast haar is ze weer zichzelf. Ze lopen wel nog samen in de wei maar de rest van de tijd dus apart.

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 09:19

Hier is afspenen op stal lastig of ik moet hem echt opsluiten met het bovenbuik dicht.
Maar regelmatig staan ze wel even apart en dat gaat redelijk.

Zondag gaat King naar de opfok. Zal wel stil worden zonder die drukte maker
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

shadow33
Berichten: 151
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:20

Hier is het oudste hengstveulen zaterdag naar de opfok gegaan.
Ik had hem 's nachts al 3 weken apart van de merrie op stal. Overdag stonden ze wel bij elkaar in de hele groep. Dan dronk hij ook nog best wel wat. Zaterdag ingeladen zonder de merrie, hij liep er zo in. Meteen gereden en voor de merries landje met nog lekker gras open gezet. Dus die waren meteen afgeleid. De moeder heeft pas na 4 uur een keer gehinnikt van hey waar is m'n kind..
Hij was mooi rustig op de trailer, stond gewoon los. Pas daar begon hij wat te hinniken en druk te doen toen hij weer andere paarden hoorde. Ik vind het zelf wel altijd even stress, van hoe zal het gaan. Maar dit ging echt best wel soepel. Nummer 2 gaat pas half november weg. Zij en haar moeder hangen ook wat meer aan elkaar. Maar nu de stal weer vrij is, krijgt zij haar eigen stal voor 's nachts.

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:12

Hier was het veulen na een maandje al zo opgenomen in de kudde dat moeders het prima vond dat opa, tante of oom haar onder zijn/haar hoede nam. Nu al een tijd zo dat veulen achter in de wei blijft als we met de merrie gaan trainen. De eerste paar keer keek veulen dan wat wakker maar nu komt ze na een uurtje afwezigheid gauw even drinkgen en gaat dan weer de kudde in.

Momenteel is de shetlander haar maatje.

Us2001

Berichten: 33
Geregistreerd: 23-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:01

Afbeelding
Deze aap is bijna 5 maanden. Blijft al heel regelmatig een uurtje alleen omdat moeders aan het werk is. Zij heeft daar absoluut geen moeite mee, hij wel. Hij heeft best gevoel voor drama :D . Vandaag maar eens proberen een uurtje in een andere stal zodat hij binnenkort de nachten in een eigen stalletje kan doorbrengen. Begin volgende maand gaat hij naar de opfok. Heel spannend!!! En ook het vervoer er naar toe zorgt ervoor dat ik al stress krijg.

Pomski

Berichten: 703
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:34

Hier zijn de veulens alweer bijna 7 maanden. Ze lopen nog lekker bij moeders en dat blijft ook zo. Het gaat super als de moeders even weggehaald worden om in de lessen mee te lopen en inmiddels kunnen de veulens dan ook in de wei blijven in plaats van op stal.
Komende zondag gaan we voor het eerst wat langer weg (zijn wel 5-6 uur onderweg) naar de veluwe. Dan zet ik de veulens toch wel weer even op stal voor de zekerheid.

Voor mij dus geen reden om af te spenen. De mama's zien er ook nog super uit. Ik merk wel dat Jolyn wat geïrriteerder wordt naar Lylou tijdens het drinken. Denk dat dat niet heel lang meer gaat duren.

Dolly is nog steeds heel erg verliefd op haar Applejack. (ze is ook erg goed gelukt moet ik zeggen). Appie kan dan ook niets fouts doen bij Dolly.

En Bess en Daisy gaan ook heel goed. Daisy hangt van de 3 veulens nog het meest aan haar moeder, de andere 2 vinden het wel prima en staan ver bij moeders vandaan.

Setteli

Berichten: 3179
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:03

Ivy is 4,5 maand en blijft ook nog wel even bij haar moeder. Ik kan al weer lekker rijden, ze gaat er makkelijk vanaf en Ivy blijft achter bij oma en "tante". En dat vindt ze prima.
Eerst komen onze hengsten naar huis en die moeten na de castratie een aantal weken op stal. Dus als die weer de wei op kunnen, dan kan Ivy een eigen stal krijgen. Maar dan zijn we al ergens eind november. Phoebe wordt soms ook wel eens wat bozig als Ivy wil drinken, vooral als ik terugkom van rijden.

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 18:24

Mijn merrie haar humeur tov het veulen is flink verbeterd nu hij enkel nog op de wei mag drinken. De rust van terug alleen een box te hebben doet haar duidelijk goed.

moner

Berichten: 34
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:32

Wat verschrikkelijk Ennasil, zo je veulen te verliezen. Heel veel sterkte

Onze Ypke heeft vorige week in Gent gestaan met diarree, maar gelukkig is hij snel hersteld en hebben we hem donderdag weer opgehaald. We dachten dat hij niet meer bij de merrie zou drinken. Hij was gestopt met eten en ook met drinken bij de moeder, maar zaterdag is hij weer gestart en nu eet hij zijn brokjes ook weer met smaak.

Inge fijn om te horen dat Libby nog steeds de stijgende lijn aan houdt. Ze zou het alleen wat sneller mogen doen begrijp ik.

Onze Libby staat nu in training en pakt het goed op.

Van Ypke is de uitslag van het dna nog niet binnen, is ondertussen al twee maanden geleden dat ze haren getrokken hebben. We weten nog steeds niet wie de vader is. We hebben een grote stal en Sterre en Ypke kunnen nog hierbij elkaar blijven voor de winter.

Ik heb ook het idee dat de verkoop nog niet zo makkelijk is, ook al zijn er minder veulens geboren.
De twee Shetlander veulens gaan einde maand verhuizen

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:31

Wat was de oorzaak van zijn diarree?