[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:01

Kiki, hier ook af en toe nog een aanvaring hoor..... me ruin is 2 en super speels dus als de kleine gaat rennen gaat hij uit zijn dak. Moeders let heel goed op en hij heeft dus ook al de afdruk van een vol gebit in zijn kont staan }>

Maar over het algemeen gaat het goed hoe eerder het went hoe beter denk ik dan maar....

Plop1997

Berichten: 1406
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:38

cp112 schreef:
Er was een stukje nageboorte niet afgekomen dus net de DA even geweest. Nu alles goed gelukkig


Let niet op mn stalwand := daar is een Bert doorheen gedrukt >;) :')

[ [url=m/JST1Kw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zLvRnF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qGicvc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh wat een dotje <3

Fleuribelle
Berichten: 781
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:42

Gefeliciteerd AZ, CP, Ilsje en Jilldou.

Pomski

Berichten: 703
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:55

Vandaag zijn hier ook de veulens voor het eerst de kudde ingegaan. Zij waren eraan toe, ik niet...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:11

Jeetje wat gaan jullie snel, ik heb het topic ook weer aangestipt.

gefeliciteerd AZ, CP, ilsje en jildou *\o/*

Hier staan de paarden ruim buiten het wolven gebied en dus 24/7 buiten, ook heb een stukje wei onder de camera, dus ze mogen ook lekker buiten bevallen.

Hier ook eindelijk een veulen, maar helaas niet van mezelf :+ de 1e date van mijn hengstje is gisteren gearriveerd inclusief veulen van 7 dagen oud dus kan iig al een beetje veulenknuffelen <3
Afbeelding


Hier nog weinig verandering in het uier van Femme, wel is haar PH voor het eerst iets gezakt (maar dat zegt nog weinig)

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:22

Daphara, wat lastig dat het veulen nog niet zo lekker gaat en dat Pleun er niet zoveel interesse in heeft. Ik ben het even vergeten hoor, maar was hij wel op antistoffen getest en was die waarde goed?
Ik weet niet of dat nu nog zin heeft, maar je hoort veel over de Madigann Squeeze methode, misschien kan dat hem helpen om een "beter" veulen te worden? https://www.youtube.com/watch?v=-oxGVrRzCYI bijvoorbeeld. Of is bij hem nog niet alles gerijpt zoals het zou moeten zijn? Mest en plast hij wel goed? Sterkte hoor en ik hoop dat alles goed gaat komen!

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:40

wow, pomski wat zijn je veulens al groot , zo zou ik ze ook wel in de kudde durven zetten, Lumen hier is nog geen 50 cm. hoog denk ik, nu loopt glowy erbij en dat gaat prima, dit houden we een paar dagen zo

Pomski

Berichten: 703
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:54

Het gaat heel hard! Lylou is de oudste maar de kleinste.
Applejack is veruit de grootste terwijl zij de kleinste moeder heeft. (Ze hebben alledrie dezelfde papa). Denk dat ze zo 15 cm groter is dan Lylou en Daisy..

Weet iemand of dat dan door Dolly haar genen komen? Ik verwacht dat er iets van ijslander bij haar erin zit. Papa Barry is kleiner dan Dolly.
Ik verwacht dat Applejack een stuk groter dan beide ouders wordt..

BusyMissy

Berichten: 978
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:04

Daphara schreef:
Hier gaat het met ups en downs. Pleun veulen is duidelijk prematuur, dat en de zware bevalling brengt de nodige zorgen met zich mee. Al die zorgen verstoord weer de band tussen moeder en veulen. Pleun laat hem drinken, maar is verder behoorlijk ongeïnteresseerd.


Jammer, het onbezorgde genieten is dus nog niet begonnen.
Drinkt hij nu wel volledig zelf, of geven jullie ook nog de fles bij?
Waar merk je nu verder nog aan dat hij prematuur is?
Hoop dat hij snel sterker wordt!

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:43

Daphara wat rot zeg! Hopelijk snel een sterker veulen.

Pompski wat een leuke kudde zeg!

Ben wel benieuwd, kunnen merries / paarden van elkaar ruiken of ze drachtig zijn?

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:12

Janinevv schreef:
Daphara wat rot zeg! Hopelijk snel een sterker veulen.

Pompski wat een leuke kudde zeg!

Ben wel benieuwd, kunnen merries / paarden van elkaar ruiken of ze drachtig zijn?


Ja, de drachtige staan altijd samen en de niet drachtige valt erbuiten. :=

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:13

vanaf wanneer mag een veulen water drinken?

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:19

Mirjam maar hoe weten ze dat van elkaar ?
Mijn merries waren toen merrie nog niet gescand was continu aan t ruiken bij haar achterste en ze was drachtig toen.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:22

YvonneV schreef:
vanaf wanneer mag een veulen water drinken?

Melk blijft de basis! Af en toe een slokje water kan geen kwaad, maar veel water is slecht omdat je veulen wel zat wordt maar geen voedingsstoffen binnenkrijgt.
Als je veulen dorst lijkt te hebben moet je ook even checken of de merrie wel genoeg melk heeft en het veulen laat drinken.
Als veulens veel op stal staan en uit verveling water uit een bakje gaan drinken, is het verstandig het bakje hoger te hangen zodat ze er niet bij kunnen.

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:24

Janinevv schreef:
Mirjam maar hoe weten ze dat van elkaar ?
Mijn merries waren toen merrie nog niet gescand was continu aan t ruiken bij haar achterste en ze was drachtig toen.

Geen idee, ze zullen de hormonen wel ruiken ofzo?

anoushka

Berichten: 379
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Benimeli(Spanje)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:36

Ik merk ook ander gedrag bij mijn paarden. Ik heb twee ruinen en de merrie. En dominante ruin houdt de andere ruin nu op meer afstand

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:50

Kendra schreef:
YvonneV schreef:
vanaf wanneer mag een veulen water drinken?

Melk blijft de basis! Af en toe een slokje water kan geen kwaad, maar veel water is slecht omdat je veulen wel zat wordt maar geen voedingsstoffen binnenkrijgt.
Als je veulen dorst lijkt te hebben moet je ook even checken of de merrie wel genoeg melk heeft en het veulen laat drinken.
Als veulens veel op stal staan en uit verveling water uit een bakje gaan drinken, is het verstandig het bakje hoger te hangen zodat ze er niet bij kunnen.


Het gaat er mij meer om wanneer ik een waterbak bij ze in de wei kan zetten

xYaartje
Berichten: 1477
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:56

Iedereen met veulens: Gefeliciteerd *\o/*

Val even binnen om op moner haar reactie uit het vorige topic te reageren:

Citaat:
Moner:
Hoi Xyaartje,
Leuk jullie ook een veulentje dit jaar, hoe is het met afsaloth
Maria geen veulen dit jaar?


Met Asfaloth gaat het gelukkig goed! Sinds januari de training aan het opbouwen en zitten nu op het punt dat ik met de draf kan gaan beginnen. Lange adem, maar we komen ergens!
Maria is samen met Frodo terug naar de eigenaar van Frodo gegaan. Voor Maria ook wel beter. Ze heeft al wat veulens bij ons gehad en mag lekker van haar pensioen gaan genieten. Hopelijk vind ze een fijn plekje (de eigenaar van Frodo verkoopt de pony's voor ons). Asfaloth moest wel even wennen dat zijn moeder nu echt weg is, maar vanaf dat die samen staat met Eowyn heeft die alleen nog oog voor haar. Arwen en Tilda (Tilda is ook nieuw) staan ook bij Asfaloth.

Om iedereen ook nog even op de hoogte te stellen van Zoë. Sommigen van jullie kennen haar wellicht nog van vorig jaar. Zoë was voor dit jaar wel dragend, maar helaas beviel zij op koningsdag van een dood zwart bont merrie veulen. En een dag later is zij helaas en tot ons groot verdriet aan de complicaties van de bevalling overleden.
Die vrijdagochtend na koningsdag kreeg ik al een appje dat het veulen dood geboren was. Daar heen gegaan begin van die middag en eenmaal daar kreeg ik het allemaal te horen en er voor Zoë zijn werd afscheid nemen. Ze was alert toen ik er was, wilde knuffelen, vocht nog keihard mee.
2uur daar weg gegaan. 3uur stond ik in de wei van Asfaloth en kwam de eigenaar naar mij toe dat ze was overleden. Zij hadden anders een dag later de beslissing al genomen om haar in te laten slapen of wellicht die vrijdagavond al. Afhankelijk van Zoë.
Eigenaar, zijn vrouw, de dierenarts, de buren. Ze hebben LETTERLIJK alles op alles gezet om Zoë te redden, maar Zoë koos er zelf voor dat het genoeg was.
Roos het veulen van Jenny van vorig jaar is er ook nog en is al een prachtige dame geworden. Zij blijft. Stond op de nominatie om verkocht te worden, maar na het overlijden van Zoë is de keuze gemaakt dat Roos mag blijven.
Gelukkig was Gimli al geboren voor het hele gebeuren met Zoë. Anders had ik flink in de stress gezeten.

De nieuwe hengst in de kudde van mijn pony is dezelfde dag gekomen dat Frodo weg ging en eerlijk is eerlijk. Thorin heeft mijn hart alweer gestolen <3 . Gimli is een nakomeling van Thorin en al net zo eigenwijs en lief als zijn vader! Eowyn is ook nieuw in de kudde. Was al dragend voor dit jaar en bevallen van een gezond hengstveulen die nu 3 weken oud is en erg ondeugend.

Voor de nieuwsgierige bokkers. Thorin op de dag van aankomst 3.5 week geleden. Staat nog even apart. Begin juni mag hij de kudde in (uiteraard zorg ik ervoor dat dat allemaal soepeltjes verloopt):

Afbeelding

Gimli. Het veulen van Eowyn dit jaar:

Afbeelding

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:05

Wat een zorgen evengoed Daphara

Polski, wat een leuke bonte kudde bij elkaar. Ze zijn echt wel groot

Yvonne, ik heb bij Bo in de stal een kuip staan. Geen probleem. Ook in de weide dat ze apart stond een kuip.
In de paddock hebben we ibc staan en daar kunnen ze niet bij.
King speelt in stal er wat mee, maar drinkt het niet echt. Melk smaakt beter haha

Haha over beter smaken gesproken. King nam een hapje boterbloem. Dat koppie, hij is gelijk genezen ( hij keek zo vies).

Vanmiddag is alles bij elkaar in de paddock gegaan en dat gaat ook prima

Afbeelding

D'r vriendje is de enige die echt dichtbij d'r mag komen

Afbeelding


Op d'r werk had alles rust, King ging heerlijk liggen snurken
Afbeelding

jennyk
Berichten: 3618
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:32

kiki: heerlijk alles zo weer bij elkaar!

pomski: die zijn echt al groot!

Picture staat nu samen met een nieuwe pony, die vindt ze nog niet heel lief. Maar ja ze vindt de anderen ook allemaal niet lief dus tja...

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:18

Yvonne, wij hebben altijd een waterbak in de wei staan. Nooit problemen mee. Af en toe neemt een veulen een slok, maar ze hebben liever moedermelk en gras.

Kathleen_vW

Berichten: 4288
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:46

Ik heb toevallig afgelopen weekend de waterbak in de veulenwei omhoog geplaatst, zodat ze er de eerste maand in ieder geval niet bij kunnen. Het ene veulen laat het met rust, maar als je er een keer eentje hebt die veel water drinkt, dan kunnen ze daar toch behoorlijk ziek van worden. Ze kunnen er diarree van krijgen, wat bij de hele kleintjes je toch niet wilt hebben.

Yara: Wat onwijs sneu van Zoë en haar veulen. Veel veranderingen in de kudde, leuk dat er een nieuwe hengst is.

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:21

Hier gewoon waterbak. :)

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:30

Hier ook altijd gewoon de waterbak erbij

Ilsje87

Berichten: 1279
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:31

Kiki fijn dat het goed gaat met Bo in de kudde! En wat is King toch prachtig <3
Pomski Wat een prachtige kudde! En wat zijn je veulens al groot
Daphara Wat jammer dat het met ups en downs gaat, jammer dat je niet voluit kan genieten zo
Yvonne Hier staat de waterbak gewoon in de weide en paddock. In stal staat het wel wat hoger.

Hier verder alles goed gegaan. Nageboorte bleek er toch wel direct af te zijn en volledig. Veearts geweest die heeft alles nagekeken en gevoeld. Ook direct even een check bij het veulen gedaan.
Oliver had even moeite met mesten maar dit lijkt nu wel weer goed te gaan. Is vanmiddag even naar buiten geweest maar dit vond vooral de merrie erg spannend. Nu ligt hij weer lekker languit in stal.
Ik vind hem wel wat klein/ielig maar dat kan aan mij liggen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding