[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19647
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 06:43

Ik had hem heel snel om het neusje dus daarna was het een kwestie van meelopen en vasthouden door de stal totdat ze stil bleef staan. Snel vastmaken en klaar. De eerste keren krijgt ze hem alleen voor de sier om. Even wennen aan het halsteren en de ringetjes maken wat geluid dus daar kan ze ook aan wennen. Als dit straks makkelijk gaat, dan komt er een touwtje aan en gaan we daarmee oefenen.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 06:47

Gefeliciteerd allemaal met de veulens!

stal_HD
Berichten: 3091
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 06:49

Luna en AZ Gefeliciteerd.

AnsoDM

Berichten: 242
Geregistreerd: 05-11-20
Woonplaats: Wevelgem

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 06:55

Gefeliciteerd Cremaeli, AZ en Luna *\o/*

Muronia: dat halstertje zit als gegoten. Altijd wel een beetje een struggle voor de eerste keer.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 07:23

Gefeliciteerd met de veulens het was er ook heerlijk weer voor.

Aahh die staat dr ook heel goed Muronia

claucarlien

Berichten: 285
Geregistreerd: 28-10-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 07:40

Gefeliciteerd dames met de veulens *\o/* *\o/*

Kabayo

Berichten: 14096
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 07:42

Gefeliciteerd Alzawraa!! Had je wel een merrie gegunt :(:)

Hier niks... >;)

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 07:50

Muronia schreef:
Ik had hem heel snel om het neusje dus daarna was het een kwestie van meelopen en vasthouden door de stal totdat ze stil bleef staan. Snel vastmaken en klaar. De eerste keren krijgt ze hem alleen voor de sier om. Even wennen aan het halsteren en de ringetjes maken wat geluid dus daar kan ze ook aan wennen. Als dit straks makkelijk gaat, dan komt er een touwtje aan en gaan we daarmee oefenen.


Zo doen wij het ook precies :j


Zyva zit aan de diarree nu (wat zo ver ik begrijp normaal is).
Alleen hoe der achterkant er dan uit ziet hoord dan weer niet...

Eerst een leuke foto haha
Afbeelding

Toch maar dierenarts erbij halen of wat is verstandig?

Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 07:53

Dat ziet er niet happy uit
Wellicht te veel geperst en bloedvat gesprongen? Maar ik ben altijd erg voorzichtig met veulens dus ik zou zelf wel even iemand laten kijken.

suffie
Berichten: 5718
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 07:53

Gefeliciteerd Cremaeli, AZ en Luna *\o/*


De billen van Zyva zijn geïrriteerd, hierdoor heeft ze hoogstwaarschijnlijk wat geschuurd. Goed schoonmaken met warm water en dan sudocreme erop.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 07:57

Lijkt niet alsof ze geschuurd heeft aan dr haar rond om te zien maar dat kan ook natuurlijk

Elodie heeft ook een paar dagen diaree gehad toen mama hengstig was en die is ook flink gaan schuren maar daar was het haar al snel weg. Maar nooit echt schade bij de kling of andere zachte delen.

Ze is was ookal wat aan het verharen maar zo zag het er uit door het schuren in een week
Afbeelding

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:00

Schuren denk ik ook niet idd, eerder te hard geperst.
We sturen de fotos even door en bellen de dierenarts met de vraag of ze willen komen kijken of dat we het enkel schoon moeten maken enzo.

Gezien de vliegen enzo wil ik ook geen risico lopen, kan silver spray kwaad? Of is dat er zo weer af ivm de staart? (Ivm de vliegen)

kiko

Berichten: 797
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:01

Luna en AZ gefeliciteerd!

Muronia fijn dat het gelukt is. En prima zo meelopen. Dat gaat steeds minder worden.

Ik zou de billen van Zyva even laten nakijken of foto opsturen. Ik overleg ook veel met mijn dierenarts als ik iets niet vertrouw en dan krijg ik advies via de app.

Kabayo nog niks hoe kan dat nou? Voor straf niet op de wei meer ;-)

Quir

Berichten: 17376
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:26

Gefeliciteerd met de veulentjes!

Hippie ik denk dat het een soort brand wond is van de diarree en het staartje er de hele tijd overheen zwieberen. Diarree is heel scherp en brand echt.

Ik heb gelukkig vrijwel nooit diarree bij de jonge veulentjes (het is en blijft 1 van de aller aller grootste fabels dat het door hengstigheid van de merrie komt), maar als ik het heb doe ik echt direct heel veel baby olie erop meerdere keren per dag, ook echt op de onderkant van het staartje. Dat beschermd de huid en zorgt er voor dat het niet vast gaat plakken. Zo krijg je ook geen kale billetjes of schrale plekken.

Hier is de merrie vandaag 313 dagen, ze staat nog lekker 24/7 buiten. Uier begint wel al mooi te ontwikkelen.

Gisteren even fotos gemaakt, maar haar buik is te groot. _O-
Afbeelding

LaDonna75

Berichten: 2193
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:29

Gefeliciteerd Cremaeli, AZ en Luna!

Goed dat je foto’s hebt gestuurd HappyHippie.

Hier nog rust. Ik zal straks eens het uier inspecteren.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:32

Quir, waar zou de diarree dan evt van komen denk je?

Ze probeert al wel grasjes en hooi mee te eten van mans maar heeft nog geen tanden.
Verder kunnen ze geen zand eten oid.
Moeders is voor de zekerheid ontwormt 2 weken voor de bevalling dus zou alles ook vrij moeten zijn voor wormen. Ze had geen wormen aar toch om er zekerder van te zijn gedaan toen.

Jade toont overigens niet hengstig oid en zie ze beide geen mest eten!

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:45

Gefeliciteerd luna2006 en Al_zawraa *\o/* <3

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:51

Nou ik vond het een zware bevalling voor maylinn. Ze heeft echt een half uur voorwerk gedaan en de vruchtblaas wou maar niet knappen. Dus opgevoeld en open gemaakt. Beentjes gingen vlot maar hoofdje had ze moeite mee. Zoveel mogelijk de zak al open gemaakt dat baby lucht kreeg. Die gaf eerst helemaal geen teken van leven. Schouders flink mee geholpen en daarna ging het redelijk. Veulen ad gang geholpen want kwam weinig respons.

Alles was een stuk trager als dat ik gewend ben bij mijn dames. 00u15 was ze eruit en 2u30 lag ik in bed met een afgevinkt lijstje. Drinken was echt wel een dingetje. Ze moet enorm bukken om eraan te kunnen dus heb even de weg gewezen. Mama paar keer gezegd dat ze niet steeds baby zo ruw moest aflikken telkens ze bijna de speen vast had :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Jij ook gefeliciteerd Az!!

AM_Horses

Berichten: 2637
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:54

Gefeliciteerd!

Vaak komt de dunne mest rond de 10 dagen omdat ze vast voedsel gaan eten en de darmwand dan nog niet gesloten is. Die van mij heeft nu met regelmaat dunne mest gehad door zand eten. Zodra ze psyllium krijgt is het over. Hopelijk gaan ze hier snel de wei op

AnsoDM

Berichten: 242
Geregistreerd: 05-11-20
Woonplaats: Wevelgem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:57

Hier heeft Nova al 1.5 week last van diarree maar blijft een levendig ding. En de medicatie dat we al geprobeerd hebben slaat helaas niet aan. Nu laatste probeersel als nog niet verbeterd dan kijken we verder. Het kan door twee redenen zijn. Of nova neemt te veel water in, heb ze al een keer zien spelen met drinkbak van Mira en een stal genoot ook al paar keer. Of het is iets bacterieel. Maar om het water af te sluiten en Mira enkel paar keer per dag emmers aanbieden met water vind ik zo heel drastisch. Ik probeer nu al iedere dag haar poep aan het wassen zo dat het niet pijnlijker word voor haar want helaas begint ze ook al wat 'open' te liggen er door, maar soms ben ik alleen en dan is dit zo goed als onmogelijk, ik kan ze niet en bezig houden voor stil te staan en alles goed weghalen. Foto even in spoiler want is niet echt mooi zo.

Maar goed. Ik kreeg al een paar foto's binnen van de shoot.


Spoiler:
Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Balou_k

Berichten: 14096
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:58

Ahh veulens!

Happy_Hippie dat ziet er wat geïrriteerd uit. Het veulentje van een kennis had dit vorig jaar ook. Bij haar was het van het schuren.

shadow33
Berichten: 151
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:04

Gefeliciteerd cremaeli, luna en AZ!

Lastig altijd diarree, hier meestal ook elk jaar wel even last ervan..

Fijn dat Missy wat rustiger wordt Niecky.

Hier zijn de spenen nog weer wat voller.. ik denk maximaal nog tot zondag wachten.. maar hoop nog wat eerder :P

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:07

Happy zo te zien heeft mams iets te hard gebeten. Ik heb dat hier bij de veulens al vaker gezien.

Gefeliciteerd Cremaeli, AZ en Luna!!

Quir

Berichten: 17376
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:09

Happy_Hippie schreef:
Quir, waar zou de diarree dan evt van komen denk je?

Ze probeert al wel grasjes en hooi mee te eten van mans maar heeft nog geen tanden.
Verder kunnen ze geen zand eten oid.
Moeders is voor de zekerheid ontwormt 2 weken voor de bevalling dus zou alles ook vrij moeten zijn voor wormen. Ze had geen wormen aar toch om er zekerder van te zijn gedaan toen.

Jade toont overigens niet hengstig oid en zie ze beide geen mest eten!


Zoals AM ook zegt heeft het te maken met dat ze dingen gaan eten/proeven, zoals gras, hooi, enz. (en ook water drinken is vaak een belangrijke factor, daarom wel belangrijk dat ze eigenlijk geen toegang hebben tot water) en daarnaast gaat de darm wand rond de 10-15 dagen sluiten en dat kan ook weer diarree geven vooral als ze dat tegelijkertijd doen. Ik bied heel vroeg veulen brokjes aan (echt al vanaf dag of 2/3, ze worden geboren met kiezen dus kunnen prima mee eten ook als ze nog geen snij tanden hebben), mede ook voor als er iets met de merrie gebeurd (is gewoon echt heel fijn als ze snel brokjes eten) en het helpt tegen diarree, maar je ontlast ook vrij snel de merrie. De veulentjes die geen brokjes vroeg pakken krijgen vaker diarree, terwijl de veulentjes die vroeg brokjes pakken eigenlijk nooit diarree krijgen (heeft ook wat met zouten te maken die in de brokjes zitten). Zodra ze wel wat diarree krijgen doe ik er ook direct een diarsanyl in, dat helpt goed en hersteld de elektrolyten (onbalans in de elektrolyten zorgt er ook weer voor dat diarree lang(er) aanhoudt).

Phileine83
Berichten: 243
Geregistreerd: 03-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:13

Van harte gefeliciteerd AZ *\o/* *\o/*

Quir. Wat een mooie foto!!

Kabayo. Jammer.. ik was zo benieuwd

Happy_Hippie. Dat ziet er vervelend uit. Ik zou het goed ontsmetten. Maar als je het niet vertrouwt kun je er, ter geruststelling, ook even naar laten kijken toch? :o

AnsoDM. Wat naar :(:) Wel prachtige fotos!! :wow:
Laatst bijgewerkt door Phileine83 op 01-05-24 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt