Uier merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber972
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-03-22

Uier merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 14:34

Hoi,
Ik heb een vraagje
Mijn merrie zou normaal over 11 dagen bevallen
Ze is zo uitgerekend.
Nu is haar uier nog steeds heel klein. Hoe is jullie ervaring kan ze binnen die 11 dagen ineens wel
Uier krijgen.
Ze eet ook slechter, komt bijna niet aan haar hooi.
En krijgt ook merrie brok en spelt bij.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Uier merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:58

Een uier kan er wel op de laatste dag onder komen. Dat gebeurt niet vaak, maar op 11 dagen zou ik me nog geen zorgen maken. Het kan snel veranderen.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Uier merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:04

bij sommige paarden komt het pas echt volledig op spanning 24 uur voor de bevalling..

soms draaien de veulens nog in de laatste dagen het geboortekanaal in en weer terug. ff oefenen voor de echte geboorte..

dan krijg je ook dat uier vol is en er druppels melk uitkomen...en dan zakt t weer af.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Uier merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:13

Is het haar eerste veulen? Zo nee, hoe was ze eerdere drachten en wat is haar normale draagtijd?
Zo ja, een merrie draagt gemiddeld tussen de 320 en 360 dagen. Voor het gemak tellen we vaak 11 maanden of 340 dagen, omdat dat er tussen ligt. Maar het kan maar zo zijn dat jouw merrie een draagtijd richting die 360 dagen heeft. Dan begint de uier ontwikkeling ook later.
En dan zijn er ook nog merries waarbij de uier pas vol schiet tijdens de bevalling.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:17

toen mijn eerste paard drachtig was had ze tot op de dag voor de geboorte nog geen uier.
ik had die dag zelfs nog een stapritje op haar gemaakt en we zeiden op stal dat duurt nog wel even.
volgende ochtend liep er een prachtig hengstveulen bij en had ze voldoende melk.
het kan dus heel snel gaan :j

Amber972
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-03-22

Re: Uier merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 22:49

Dit is haar 5 de veulen
Maar het eerste bij mij.
Ze heeft haar eerste veulen lang overgedragen.
Maar de andere mooi optijd. Ma vorige eigenaar kon niet meer zeggen hoe haar uier ontwikkeld

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Uier merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:17

Hier nog een merrie gehad waar echt niets aan te zien was ‘s morgens, in de namiddag kijk ik naar de weide en loopt een veulen naast….

Omgekeerd ook, ook al eentje gehad die echt 12 dagen melk gedruppeld heeft voor ze veulende….

Die uier zegt heel weinig.